Iphone hållare

crazytok

Ny medlem
Iphone hållare
Hejsan alla...

Har letat efter en vettig iphone hållare till cykeln ett tag utan att hitta något vettigt. Dom flesta som finns på marknaden är i plast, och plast är inget för mig. Jag ville ha en gedigen hållare i aluminium eller liknande, som tål lite påfrestningar och som kan skydda telefonen ifall man ramlar.

Efter ett tags sökande så la jag ner det och bestämde mig istället för att bygga en egen. Då jag arbetar med CNC maskiner, alltså styrda fräsar så var det inga större problem.
Började med att rita upp en prototyp för att sedan tillverka den.

Resultatet blev faktiskt ganska bra, även fast det är prototyp nummer ett och det alltid finns saker man kan göra bättre. Ett robust skydd med möjlighet till quick-turn, dvs en fjäderbelastad axel för att enkelt kunna vrida telefonen i 360grader i 90graders intervaller.

Prototypen har jag kört i aluminium och endast sprayat svart med klarlack ovanpå. För bättre ytfinish bör man anodisera den ist.

Faktum är att det finns ganska många bra appar till Iphone för cykling, där man kan lägga in kartor och sträckor man vill cykla. Och sedan kunna se vart man befinner sig, hur långt det är kvar, vart man ska osv osv... GPS funktionen drar ju en del batteri men håller ändå hyffsat bra för dom flesta sammanhang. Och med funktioner som automatisk uppdatering i tex Facebook var man befinner sig och tider osv kan man i tävlings sammanhang på ett enkelt och mycket bra sätt uppdatera alla sina vänner hur det går.
Sen har man ju tillgång till musik (spotify) och telefonen på ett enkelt sätt.

DOCK är den ju inte väderbeständig, den skyddar alltså inte din telefon i blött väder.

Här kommer lite bilder för er som är intresserade:

Här är lite bilder och inspiration för er:
bild1.jpg
DSCN3036.JPG
DSCN3037.JPG
DSCN3063.JPG
DSCN3072.JPG
DSCN3042.JPG

Iphone hållare
Mycket snyggt.
Det jag undrar är hur ett så stumt material hanterar stötar.

Jag kör med en sån där topeak iphone-väska och den har i alla fall ett visst mått av stötupptagning dels i gummipåsen men även i det sladdriga fästet. Jag vet att det naturligtvis alltid är risky business att köra med en dyr telefon i skogen, men jag kanske får en ursäkt att köpa mig en 4s.

Iphone hållare
Fördelen med plast som säljs på marknaden är ju att dom sviktar.
Och som du gjort, använt ett matriell som inte sviktar gör ju att telefonen får mer stötar än nödvändigt?

Iphone hållare
Så sant att plasten sviktar mer än aluminium.
Men, dels är höljet anpassat efter att man använder ett iphone fodral som i dom flesta fall är ett gummihölje. Detta gör att du får en viss dämpning utav stötar om än minimal. Men faktum är att telefonen tål garanterat dom stötar som blir, det är värre med hårda slag direkt mot Ett plasthölje eller telefonen. Tex om man ramlar, RAM Mount varianten, där hade telefonen med största sannolikhet trillat ur eller gått sönder om man trillar av sadeln. :)

En annan variant är ju att ge fan i att ramla dock! ;)

Det är iaf så jag ser det. Sen skulle jag väl aldrig rekomendera att använda den i dom mest gropiga och tuffa terrängerna i skogen. Men för asfalt och gruskörning samt enklare skogspartier. Där gör den sig som bäst! :)

Senast ändrad:
Iphone hållare
Jag kör med en likadan hållare i plast+silikon som också kan vridas. Jag tror hållaren går sönder före telefonen men hittills klarar den all stökig skogskörning jag kört inkl en å annan krasch.

Drar du igång en GPS-beroende app kan du lika gärna ha igång flera verkar det som utan att det drar mer. Jag kör MotionX för den sparar GPX-filer man kan följa/dela ut och har ok terrängkartor samt Runkeeper.

nic

Iphone hållare
Snyggt jobbat, men lite besläktat med en del övriga kommentarer:

Plast är inget skitmtr generellt, det är väl som med alla andra material att rätt material vid rätt tillfälle.
En primär funktion för en sådan här hållare är nog stötupptagningsförmågan samt fuktskydd.

Men som sagt, grymt jobbat med alu-varianten!

Iphone hållare
Glömde:

Själv kör jag med iphonen i fickan med headset, fungerar ju väldigt bra då:

- Röstkommandon för tex uppspelning av musik, ringa upp kontakter, fråga om klockan, fungerar klockrent genom att bara hålla inne huvudknappen på headsetet.
- Runkeeper som jag använder kan man ställa in att den rapporterar i headsetet avseende sträcka, hastighet m m inom valfritt intervall tex var 10:minut.

Så iphonen i en vanlig plastpåse i en av ryggfickorna är ett rätt bra alternativ. (Lite bättre i avseende när man ska ha trådat headset till vilket blir lite bökigt vid styrmontage)

Senast ändrad:
Iphone hållare
StarkStark skrev:
-------------------------------------------------------
> Leo - var handlar du RAM hållaren?
> Direkt från http://www.ram-mount.com/ eller finns
> det någon svensk ÅF?

Vet ej, då jag inte har köpt någon då jag inte har någon iPhone. Prova maila RAM och kolla?

/Leo

Iphone hållare
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> StarkStark skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Leo - var handlar du RAM hållaren?
> > Direkt från http://www.ram-mount.com/ eller
> finns
> > det någon svensk ÅF?
>
> Vet ej, då jag inte har köpt någon då jag inte
> har någon iPhone. Prova maila RAM och kolla?
>
> /Leo

Meh - jag trodde ju den var Leo-approved!
Nu blev den ju inte alls lika intressant, antagligen kommer den falla i bitar vid första cykelturen.

Tillbaka
Topp