Irriterad hud i sätesregionen

vader

Aktiv medlem
De senaste veckornas väder har gjort att jag har cyklat mer än någonsin. Racer eller fixie till jobbet, och så ut i skogen på kvällen. Helgerna har inneburit långturer, både lvg och mtb.
Igår var vi ute på Sörmlandsleden, Björkhagen-Rudan, och efter den turen har jag nåt så satans ont i röven.
Det är två stora röda fläckar, lite halvvägs ut på skinkorna, dvs området kring sittknölarna. Huden är väldigt irriterad och nästan lite uppsvälld. Jag har aldrigt upplevt detta tidigare vad jag vet, men å andra sidan brukar jag inte moona framför spegeln.
Jag har lagt på lite baby-olja i väntan på bättre kurer. Så, ni som har mer erfarenhet:
Är det farligt?
Hur blir jag snabbast av med eländet?

Testa med barnpuder när du inte cyklar och rumpsalva när du cyklar. Det låter som att det är skav, men det kan kanske vara svamp, det får du behandla med rätt kräm i så fall.
Eller så vilar du några dar helt enkelt. Det ska vara regnigt ett tag nu ändå.
/J

Har haft samma upplevelse. Fast då hade jag cyklat tre hela dagar i stökig terräng. Det svällde upp och blev som inflammationer under huden. Riktigt stora bölder. Man kände tydligt att de var vätskefyllda, men enda rätta var att avvakta och se om det gick tillbaka...och det gjorde det.

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Lufta, lufta och lufta är det som gäller... :-)

http://www.cykelnetto.com/shop/cykelnetto/images/shop/794luftkit2.jpg
794luftkit2.jpg ht=420

Babystjärtsutrustning är det enklaste och billigaste.

Idumin salva och talkpuder.

Talken före turen, och Idumin efter duschen.

Tackar för alla svar! Tursamt nog är jag nybliven far och har sålunda alla möjliga baby-grejer hemma.

På lång sikt: är detta något som återkommer då och då för er som cyklar jättemycket? Kan det bero på cykelbyxorna?

Nja, jag menade snarare att man duschar direkt man tränat klart och tvättar sig med någon mild tvål (lactacyd) och sen använder sig av ett par tex luftiga shorts utan kalsonger så att huden återfår normal fuktighet och inte svettfuktkvalm... Då slipper man alla skumma preparat :-) T

Jo, det förstod jag. Jag menade om cykelbyxorna är för stora eller för trånga och sådant kan ge upphov till mer skav?
Självklart tvättar jag mig och mina kläder. Hygien är A och O i min värld.

vader skrev:
> Hygien är A och O i min värld.

Kanske det som är problemet. Överdriven tvålanvändning kan ge irritation lika mkt som för lite sådan.

Rippa skrev:
> Överdriven tvålanvändning kan ge irritation

Irritation i form av svamp t.ex.

Rippa skrev:
> Kanske det som är problemet. Överdriven
> tvålanvändning kan ge irritation lika mkt som
> för lite sådan.

Du tänker på oaktsam tvålhantering i fängelsemiljö?

soap.jpg ht=311

Jag kan tex inte använda vissa tvättmedel till träningskläder för att det då blir åt det röda/irriterade i samma region, har du prövat att byta tvättmedel ? :-/ T

Olika tights ger olika mycket problem har jag märkt. Mina favorittights (som givetvis enbart finns i USA) börjar bli märkbart slitna och mina andra par ger samma problem som TS. helsonasalva efter passet har hjämpt för min del.

Har just provat att köpa underkläder i funktionsmaterial för att avhjälpa problemet. Återkommer med rapport om det funkar. (förutom luft och babyolja)

kör du 'torrt' eller har du någon kräm i brallan?

kan annars rekommendera assos chamois, bakteriedödande och lindrar skavet.. alltid med på rundor över 10 mil numera. annars är det nog bara att inse att du hojat mycket mer än rumpan är van vid. :)

Hur vanligt är det med chamoiskräm och olika smörjor vid träning och långturer egentligen?

Och här saxar jag från http://www.rivbike.com/article/misc/saddle_sores om sådan här problem. Jag tycker initialt att det skulle kännas konstigt med vaselin, men egentligen helt utan argument mot det. Det kanske är hur bra som helst? Någon här som prövat?

A warm, humid crotch and lots of pedaling can lead to skin problems, including the classic saddle sore, in all its throbbing, raging glory. Cycling dermatologist and Rivendell member, Bernie Burton tells us why they happen, how to avoid them, and if you don't pay attention, how to get rid of them.

by Bernie Burton, M.D.

The saddle sore develops in three stages.

Stage 1: Hot Spot or Abrasion

This is caused by rubbing your thighs and skin under the ischial tuberosities (ishi al toober aw cities, but from now on, just "sit bones") against the saddle. Pedaling or just riding over bumps can cause this.

Since abrasion is the cause, decrease or eliminate it. Here's how:

1. Set your saddle to the proper height. If your saddle is too high, your sit bones will rock over the saddle as you pedal, causing friction.

2. Get a good saddle. It should be wide enough to support the sit bones; smooth, so it doesn't cause friction; and it shouldn't be filled with shiftable mushy gel, which can move around, increasing friction. Leather is a good start. It's smooth, doesn't shift, and depending on the model, supports the sit bones properly. I personally ride a Brooks B.17, but I've been a leather saddle fan longer than Rivendell has existed. Any sort of suspension -- ranging from higher volume tires at lower pressure to Allsop Beams, may reduce friction, too.

3. Wear seamless-chamois cycling shorts (if you're getting sores in the areas of seam-to-skin contact). Some chamois has a baseball-style seam; some have a single seam up the middle; and some have none at all. Figure out what works for you. Seams in cycling short chamois tend to be flat, and most cause no problem, but if you find yourself irritated by them, get shorts with a seamless chamois.

4. Coat your skin and/or chamois cycling shorts with Vaseline Petroleum jelly. Cover under your sit bones, and any place that might rub, or has been a problem in the past.

One concern some riders have with Vaseline is that it might plug their sweat ducts. This is more likely to be a problem on faces, where the ducts are smaller. I've never seen clogged crotch ducts. Vaseline is pure, and nobody is allergic to it. If you ride a lot, by all means, get some.

What If I Still Get a Saddle Sore?

Treat the first symptom (the hot spot) with Bag Balm®. This old fashion medication, designed for a milk cow's sore and irritated teats (from too much frictional rubbing) is available at many pharmacies and animal supply stores. Lot of Bag Balm® applied to irritated areas immediately after your shower will usually result in recovery overnight. This will help heal the superficial wound and prevent its worsening while you're off the bike.

If using a goop originally developed for cow teats makes you uneasy, get a prescription for a strength topical steroid ointment such as Temovate®. There are side effects and dangers with frequent usage, and it costs ten to forty times as much as Bag Balm®.

Whether you use Bag Balm® or prescription steroid ointments, apply it in the evening, and cover it with Vaseline the follow morning. If, after riding several hours, this area of irritation again appears, smear on more Vaseline.

Stage 2: Folliculitis

This looks like acne -- small red bumps with puss-filled heads. These are found in hair follicles, and there's often a hair sprouting right out of the puss-filled bump. If this sounds like something you'd like to prevent, just ride with freshly-laundered cycling shorts each day, and/or use lots of Vaseline. Topical antibiotic gel or oral antibiotics may help, too.

Note: If you start your rides with a clean crotch and a clean, Vaseline-covered chamois, and you reapply Vaseline daily, you can go a week or two without laundering your shorts. That's how good Vaseline is.

Stage 3: Abscess

This is an infected, red, hot, swollen, tender bump that varies in diameter between a third of an inch to two inches. These frequently scar over and may form sinus tracks with extensions going in multiple directions from the original lesion. In addition, cysts may form that totally surround the abscess after it has been resolved, or may develop directly from the folliculitis stage without abscess development.

If an abscess occurs, quit riding until they're healed. Go to your doctor (whom you should have seen before now), who then may prescribe oral antibiotics.

Soap Tips For Folks With Problem Crotch Skin

Cetaphil®, Dove® or Purpose® soap. Wash gently and moisturize with simple emollients like Eucerin Creme®, Aquaphor®, Moisturel®, Curel® or Bag Balm®. You may actively reverse irritant dermatitis by using over-the-counter 1% Hydrocortisone Ointment, or prescription hydrocortisone ointments.

A little TLC to the groin to prevent irritation and lots of Vaseline will keep you riding long and pain-free.

I would like to graciously thank Harry Hurley, M.D., a superb academic and general dermatologist. -B.B.

Lufta var grejen! Redan idag känns det bättre! Och huden är inte röd längre. Oh it's a damn fine day to be nude...
Med all sannolikhet var det ovanligt mycket cyklande som var "boven".

vader skrev:
> Lufta var grejen! Redan idag känns det bättre!
> Och huden är inte röd längre. Oh it's a damn
> fine day to be nude...
> Med all sannolikhet var det ovanligt mycket
> cyklande som var "boven".

Det var ju det jag sa, lyxa med mycket luft och du skola slippa röd gren ;-) T

Vet inte om jag gjorde fel, men när jag började cykla litet längre distanser så använde jag vaselin då jag hade hört att det skulle minska risken för skav. Har dock senare slutat med det då jag snarare upplever motsatsen. Fick en känsla av att vaselinet höll kvar saltkristaller, men det har jag inga belägg för, och testade av den anledningen att köra utan. Funkade minst lika bra för mig. Kan i och för sig vara så att jag helt enkelt bara blev mer van och därigenom tålde att sitta på sadeln länge bättre. Testade även något byxfett som Cykelcity sålde, men det var snarast värre och luktade dessutom litet halvsuspekt.

Skulle dock tro att det inte finns någon universallösning utan att man helt enkelt får prova tills man hittar något som passar en själv och den mängd cykling man ägnar sig åt.

Vaselin funkar när man redan har fått skavsår. Annars tycker jag att det är för tjockt. Assos chamoix är som sagt riktigt bra. Ta med en liten burk på långrundor så kan du smörja när det behövs.
/J

Jo men jag är inte ovan vid cykelbyxor eller hur man använder dem. Jag cyklar mycket, sedan flera år, ffa lvg men också en del xc, pendlar i ur och skur, tar minst en kvällstur och minst en helgtur i veckan osv.
Pga min något för stora överkropp har jag ibland upplevt att bibs kan skära in i ljumskarna, så mitt senaste inköp av cykelbyxor blev en storlek större än vanligt. Det tror jag kan ha gjort att jag liksom gled omkring för mycket. Och så självklart var det kanonvädret och gräsänklingsstatusen som gjorde att jag var ute nåt djävulskt mycket mer än vanligt.
Jag vill veta om fler hade upplevt dessa besvär, om det var farligt, hur man rådde bot på dem fortast, och många svar fick jag och det hjälpte verkligen.
Ang. hygien så är jag inte överdriven. Jag menade bara att jag inte tillhör kategorin lukta svett/stora hårtussar i öron och näsa. Och att jag inte återanvänder svettiga cykelbyxor från en dag till en annan.

Om du rakar benen, se till att lämna kvar hår där du tangerar sadeln, kan skapa stora problem
med blemmor och infektioner. En kompis som rakat sig runt sittbenen och däromkring fick uppsöka
sjukhuset där det visade sig att några hårstrån börjat växa inåt i huden och bildat en virvel av
hår. Denna hårsamling fick avlägsnas med ett operativt ingrepp.

Lite trådarkeologi!

Jag har precis som trådskaparen blivit röd och lite uppsvälld kring ena sittknölen. Det uppkom på en längre runda (ca. 20mil) för snart två år sedan och har sedan inte blivit helt bra. I början kunde jag känna att det var som en öm knöl under huden.

Jag är fortfarande väldigt känslig där och efter senaste rundan är det åter rött och en större och en mindre blemma blommat upp. Det påminner nu mycket om två hederliga finnar och lite var/smet har gått att klämma ut. Trycker jag på dessa känner jag att det är lite hårt bakom som om de går in på djupet. Detta har kommit och gått, men inte försvunnit helt, under två år. Gör såklart ont att sitta på också.

Någon här som har lite koll på detta, vad det beror på och hur man behandlar det?

Tacksam för lite hjälp här!

Inflammerade hårsäckar gissar jag. Jag har fått liknande bekymmer ett par ggr och fått klämma utav bara h-e för att få ut kramset, sen har det gått över på ett par dgr. Och jag menar klämma duktigt nu asså..

Vid närmare fundering. Jag vet inte om de är som med skägg, där får jag ibland bekymmer med strån som "växer inåt" (eller i vart fall inte vill titta ut av ngn anledning, blyga kanske?), slutar med att det brukar ömma, svullnar och sen är det bara att klämma för allt vad tygen håller. Brukar landa i att lite var och ett stackars strå pluppar ut. Är ju dock svårt att se sig själv i arslet och jmf, fast det känns likadant.

Tyvärr vet jag även en kollega som fick operera en inflammerad hårsäck.

Trabobank Duroplast: Inte funderat på att gå till en läkare med de om de inte blivit bra då?

Jag har fått en inflammation i en hårsäck i rumpan så att jag blivit opererad och är just nu sjukskriven i 4 veckor, inget att rekommendera. Ta tag i det direkt säger jag så blir det lättare.

En film säger mer än 10000 ord.

r7bCwyw

Edit. Kanske borde varna att den filmen passar sig mindre bra före maten

Senast ändrad:
bigmollo skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske det som är problemet. Överdriven
> > tvålanvändning kan ge irritation lika mkt som
> > för lite sådan.
>
>
> Du tänker på oaktsam tvålhantering i
> fängelsemiljö?
>
>
>Tappad tvål ligger. Ta INTE upp den!

Aco Alsolsprit kan hjälpa till vid denna typ av problem. Badda och ha ett förband en kortare tid, det torkar ur området och sedan lufta/inga kallingar och vila området så gott det går. Då brukar denna typ av problem lösa sig relativ t fort.

Raka INTE detta område om du tänker cykla eller för den saken skull ska gå längre marscher. En kollega lurade en annan kollega att raka sig inför en 22mila marsch och ja har aldrig sett en sådan ”Babianröv” varen före eller efter. Detta var förbi ”Infanterield” med mil. Och ja jag skrattade så jag grät när han stod på alla fyra med ”rödröven” i vädret. Ja jävlar.

Puder, vaselin och krämer av olika de slag kanske är bra för de som säljer dem. Vi andra vi tränar/sliter in röven så att säga. Och det spelar mindre roll för min del om det är med kallingar på eller utan. En vane/träningsfråga. Tränar man ca 500 mil med kallingar inför VR så kan man cykla VR med kallingar, så enkelt är det. Sen beror det lite på modellen och så.

Tillbaka
Topp