glitch
Aktiv medlem
Isaberg
Omberg har man ju hört talas om också. Ca. 2 mil leder som jag förstår det? Skulle ju passa rätt bra för ett kvällsäventyr. Är det mycket single track?Omberg eller Norrköping kanske?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Omberg har man ju hört talas om också. Ca. 2 mil leder som jag förstår det? Skulle ju passa rätt bra för ett kvällsäventyr. Är det mycket single track?Omberg eller Norrköping kanske?
Kan också rekommendera Gränna som lämpligt stopp på vägen.Hej happy,
kommer åka ner till Isaberg i början på juni med en polare från Stockholm.
Då tydligen alla vill åka dit, så fanns det endast boende fredag till lördag så det blir en semesterdag på fredagen.
Men för att minska tiden i bil, funderade vi på att åka redan torsdag eftermiddag och ta något stopp på vägen. Finns det något roligt att cykla på (stigcykling) längs vägen mellan Stockholm och Isaberg där man skulle kunna klämma in 2-3 timmar fin sommarkvällscykling. Om man tänker sig att man åker från Stockholm kanske runt 16:00 - åker bil 2 timmar och sen cyklar och bor någonstans över natten och sen vidare till Isaberg fredag morgon.
Omberg runt/ Östgötaleden 26 km tycker jag är fin stigcykling. Lite stökig på sina ställen längs med Vättern. Vissa partier på grusväg. Men mestadels single track.Omberg har man ju hört talas om också. Ca. 2 mil leder som jag förstår det? Skulle ju passa rätt bra för ett kvällsäventyr. Är det mycket single track?
Haha just det! Det vore ju kanske nåt :)Kan också rekommendera Gränna som lämpligt stopp på vägen.
Vill ni ha två timmar stig på kvällen och sedan ha nära till Isaberg finns en del i Gnosjö eller Värnamo med som borde passa dig. Finns ev guide med.. ?
Känns som det inte görs underhåll alls på lederna.Underhållet på det grävda oerhört dåligt. Fullt med brakebumps redan (eller inte åtgärdade sedan 2 år), Arenan är sandig(som vanligt). Heartbeat och Stubben är avstängd då det fortfarande ligger vindfällen ifrån vinterns blåst där.
Men annars är det fint! :)
Jag körde den dock när jag var där i söndags. Riktigt bra.
Finns 2. En mindre som passar bättre för barn och en större.Funkar den för barn?
Vågar man tro att de drar ut på underhållet tills precis innan liften öppnar?Jag var där igår och tycker skicket bitvis var dåligt på flowlederna. Helt plötsligt kommer det en rejält sandig berm (efter några hyfsade), vilket gällde på både Albatross och Pelikanen. Det fanns även rätt gott om brake bumps på sina ställen.
Även hopplinjen (mitten med gaphopp över stenar) var sådär i skick, sandig inrun ffa.
Tråkigt så tidigt på säsongen, vet inte om man inväntar väta för att fixa grejer eller om man inte har någon vettig underhållsplan öht?
Asfaltspumpen verkar fin dock, hade turen att köra när ingen annan var där mer eller mindre. Men satan så jobbigt med en FS och gubb-förare.
Sen ogillar jag stigar som är extremt tight bandade, som övre delen av Jättestigen och även delar av No Mercy.. känns som man knappt har några linjeval då.
Dagens behållning var att jag vågade mig på kabeltrummahoppet i arenan och även stora step-up-hoppet på slutet. Bara 10m-gappet kvar nu.. (kommer inte att hända :-)
Den var öppen. Ingen aning hur länge den varit det dock..Vågar man tro att de drar ut på underhållet tills precis innan liften öppnar?
Edit: eller har den redan öppnat?
Verkar inte som jag har nån, men ska få film o ev nån bild från en polare senare på min oerhörda bedrift så då kan jag återkomma.Edit igen: bild på kabeltrummehoppet?!
Syns till höger i bild vid 0:25Verkar inte som jag har nån, men ska få film o ev nån bild från en polare senare på min oerhörda bedrift så då kan jag återkomma.Edit igen: bild på kabeltrummehoppet?!
Tackar, kom endast ihåg att den var stor till den grad att jag inte gav den mycket uppmärksamhet. Och så lär nog fortsätta ett tag..Syns till höger i bild vid 0:25
Det här är ju bara andra helgen de har kört liften för psyklister, det borde finnas ett uppdämt behov tänker jag. Efter kl 12-13 så kunde det vara 0 pers i kö och närmast folktomt i hela området därnere, personalen undanräknad, när jag kom inrullande. Kanske var det för bra väder?Det beror nog på veckodag och väder. Behövs mycket dagsbesök för att fylla liften tror jag
Jag trodde inte de skulle öppna liften förens Kristi flygare. Kanske (många) flera som levde i den villfarelsen?Det här är ju bara andra helgen de har kört liften för psyklister, det borde finnas ett uppdämt behov tänker jag. Efter kl 12-13 så kunde det vara 0 pers i kö och närmast folktomt i hela området därnere, personalen undanräknad, när jag kom inrullande. Kanske var det för bra väder?
Edit, 26-32 kan det vara folk medDet va igentligen bara mycket folk förra året och under en del storhelger.
Annars är det faktiskt relativt tomt på Isaberg, även på helger.
Möjligt att man inte vill/får t. ex. salta, men nån slags underhåll måste man rimligtvis ha tänkt sig, annars kommer ju (delar av) banorna snart vara helt nednötta. Nu kanske inte jag är den främsta målgruppen för Isaberg (förens min son är äldre iaf), men i nuläget kommer jag lägga mina liftkortsslantar på Vallåsen eller Kesberget, och i Isaberg hålla mig till hopp-arena, pumptrack och ev cykla upp för att köra några naturstigar.Berms ute i skogen på arrenderad mark kanske man inte saltar så mycket?
Tycker det största problemet är att naturstigarna gräver ner 50cm i myllan direkt.
Arenan är säkert annorlunda och jag förstår att det lätt blir skaderisk,
Surt, jag var med där på avslutningshelgen i höstas och minns att jag tänkte samma sak. No Mercy trodde jag bara var bandad då pga Endurotävlingen som gått helgen innan, kan det vara så att de helt enkelt fortfarande inte brytt sig om att ta bort det?Var på isaberg igår, lederna var i samma dåliga skicka som när jag var där sista öppna helgen i höstas. Pinsamt.
Mest i pelikanen detta är kännbart och den kör jag bara ner från parkeringen till liften första åket och möjligtvis ett uppvärmningsåk efter.
Men synd ändå att den känns som att köra i ett potatisland, annars kanske den varit rolig att leka av sig lite i.
Gillade inte heller att de så gott som eliminerat linjeval helt på no mercy.
För att inte bara kasta skit så är iaf liften riktigt najs och kön var icke existerande som vanligt.
Lyckades få in 10 åk på 1h innan cykeln gav upp för dagen..
Fullt rimlig teori, de verkar ju trots allt skita i vilket skick deras nedförsleder är.Surt, jag var med där på avslutningshelgen i höstas och minns att jag tänkte samma sak. No Mercy trodde jag bara var bandad då pga Endurotävlingen som gått helgen innan, kan det vara så att de helt enkelt fortfarande inte brytt sig om att ta bort det?
Hej! Kom till isaberg nu i en, ska åka cykel i morgon Stig och utför med kidsen, men missade HELT att liften inte är öppen nu i veckan ??
Någon som kan någon tramvänlig sträcka upp till toppen som man kan trampa upp för så man kan testa pelikanen mdfl med kidsen!?
+1 på bilen. Jag är i ok form, har cyklat upp till toppen en gång innan liften var igång och det blev bara en vända…Det är tufft. 310 altitude går upp men det är en bit. Jag har mest cyklat/knuffat upp för SM slingorna för att köra enduro ner på den sidan men det är väl max 2/3 av vägen upp.
Hyrde elcykel en gång när liften var stängd och körde rakt upp i pisten och sen asfalt till toppen. Det gick bra.En variant är att hyra el och bogsera barnen om de klarar det.
Är det bara för att barnen ska få testa en eller två ggr hade jag kört upp med bilen....