Istället för Funbeat

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Istället för Funbeat
Själv vill jag mest bara ha en samlad träningsdagbok för allt - yoga, crossfit, längdskidor, löpning, cykel, gym, kampsport etc. Exakthet är ingen prioritet, men de flesta träningsdagböcker verkar ju kunna synkas med data från en gps? Strava verkade bara vara för distansträning när jag tittade på det, stämmer det eller kan man lägga in egna kategorier som styrketräning t.ex.?

Istället för Funbeat
Nu verkar ju funbeat vara på väg att dö så jag letar alternativ?
Har egentligen bara två krav, att det ska synca automatiskt från Garmin samt att det ska gå att spåra användning av utrustning vilket flera sajter har, men ingenstans har jag hittat att kan man redigera utrustning vad gäller distans och tid? Jag vill ju kunna skriva in mina cyklar mm med tiden och sträckan som de har idag...

Tips någon?

Istället för Funbeat
Istället för Funbeat
BuTTuS sa:
jonte987 sa:
bellasoda sa:
BuTTuS sa:

Det finns en app som heter strava som är rätt populär.

Ja, fast du måste komplettera med pro-bikegarage för utrustningen
Jag har Strava, jag är "premium" eller vad det heter men det går inte att redigera utrustning bara lägga till ny med noll mil på mätaren.

Seriösa svar tack!

Därför måste du komplettera med pro bikegarage.
Men skit i det om det inte passar

Istället för Funbeat
jonte987 sa:
BuTTuS sa:
jonte987 sa:
bellasoda sa:
BuTTuS sa:

Jag har Strava, jag är "premium" eller vad det heter men det går inte att redigera utrustning bara lägga till ny med noll mil på mätaren.

Seriösa svar tack!

Sorry jag trodde du skämtade vidare på det första svaret.
Man jag har redan Training, Safety och Analysis, några fler paket hittar jag inte?

Edit: Ah, det är en extern app/sida... Tack men jag letar efter något som klarar allt "på samma ställe"

Senast ändrad:
Istället för Funbeat
BuTTuS sa:
jonte987 sa:
BuTTuS sa:
jonte987 sa:
bellasoda sa:
BuTTuS sa:

Seriösa svar tack!

Sorry jag trodde du skämtade vidare på det första svaret.
Man jag har redan Training, Safety och Analysis, några fler paket hittar jag inte?

Det är en add-on. Du lägger upp cyklar i strava men komponenter i add-on. Verkar funka bra. Har du redan strava kan du bakdatera komponenterna annars lägga till initial sträcka o tid

Istället för Funbeat
BuTTuS sa:
jonte987 sa:
bellasoda sa:
BuTTuS sa:

Seriösa svar tack!

Du kan göra en notis om att det saknas x antal mil och addera totala miltalet i huvudet. Det är väl käckt att fortsätta använda strava om du redan är betalande medlem?

Istället för Funbeat
Blir smidigt när du redan har strava. Bara att bakdatera som sagt. Enda problemet är väl att strava kan lösa det själva och då får man lägga upp allt igen. Kanske

Istället för Funbeat
Går det på något enkelt sätt att få in träningshistorik från funbeat till Strava? De saker jag vill ha med är:

1) Datum
2) Längd för aktivitet
3) Tidsåtgång för aktivitet
4) Kommentar
5) Träningstyp (åtminstone en mappning till ride och run)

Från funbeat kan man få ut en excelfil så det räcker med om det går att trycka in en excelfil till Strava och få dessa 5 saker rätt inmappade. Om det går, krävs det att man är betalande medlem?

Istället för Funbeat
GoranS sa:
Går det på något enkelt sätt att få in träningshistorik från funbeat till Strava? De saker jag vill ha med är:

1) Datum
2) Längd för aktivitet
3) Tidsåtgång för aktivitet
4) Kommentar
5) Träningstyp (åtminstone en mappning till ride och run)

Från funbeat kan man få ut en excelfil så det räcker med om det går att trycka in en excelfil till Strava och få dessa 5 saker rätt inmappade. Om det går, krävs det att man är betalande medlem?

Undra om inte också är add-on som gäller för detta. Stod ialla fall om batch import i en annan tråd.

Istället för Funbeat
Problemet är ju att få in rätt utrustning på rätt aktiviteter i Strava också, den informationen finns väl inte med i tcx/gpx-filer som är det som Strava äter.

Istället för Funbeat
För den som är seriös så kan man väl iofs exportera sina gps-loggar från valfri träningsapp och importera i strava? Då dyker det upp som aktivitet och man kan välja utrustning som vanligt och alla uträkningar blir rätt.

Istället för Funbeat
På Final Surge kan du justera utrustningen så som du önskar. Lämnar dock en del annat att önska jmf FunBeat, det går t ex bara att logga vilken cykel du använt, inte cykel och skor vilket jag tycker är intressant. Det går heller inte att välja om man ska logga tid eller distans på utrustning. Distans på en testcykel är inte så värdefullt.

Istället för Funbeat
Vid cykling använder jag strava, vid övrig aktivitet som löpning,kajak mm så använder jag "Endomondo" som jag har kopplat till garmin connect och strava så alla aktivitet synkas.

Endomondo har en gratis version och en betal version beroende på vilken statestik och funktion man vill ha.

https://www.endomondo.com/

Senast ändrad:
Istället för Funbeat
jomper sa:
Problemet är ju att få in rätt utrustning på rätt aktiviteter i Strava också, den informationen finns väl inte med i tcx/gpx-filer som är det som Strava äter.

Kan inte tänka mig att det funkar. Men det blir rätt om du anger rätt datum. Ialla fall om du lyckats definiera cyklarna rätt i strava så blir det rätt i probike

Istället för Funbeat
Jag har grejor som suttit på två cyklar. Båda fanns i strava från början. Funkade bra probike. Du utgår från komponenten och lägger till cyklar med från/ till datum.

Fick sitta o kolla gamla kvitto på en del grejor men det blev bra.

Istället för Funbeat
Stravas utrustningshantering är ju rätt usel. Ett par småändringar hade ju löst det. Största problemet är om man använt Strava utan utrustning ett tag sen plötsligt beslutar sig för att lägga till en cykel eller två

Strava hanterar ju inte en "default" bike per aktivitetstyp. Ex att ens primära MTB används default till mountainbike och road bike till road aktivitet. Inte heller kan en tur sparas utan utrustning (vilket går i Garmin connect). Så skall man köra spinning får man snällt lägga till en generisk utrustning för detta (som såklart måste vara en av fyra olika cykeltyper som Strava bestämt, den skall också ha en vikt specad).

Sen kan man som sagt inte editera sträcka när man lägger in ny utrustning. Eller sortera ut rides som INTE har utrustning (om man vill lägga till i efterhand).

Istället för Funbeat
För att synka/överföra mellan olika tränigssiter kan man testa med https://tapiriik.com/
Funkade bra för något år sedan när jag testade men det kunde ta några timmar/dagar.

Det blir kanske till att lägga upp allt jag idag har i funbeat på Strava och lägga tid/timmar som kommentar. Vem vet, en vacker dag kanske de fixar så man kan editera det istället.

Istället för Funbeat
Dra på ferie, Strava har ju komponenter..... När kom det in?

strava.png

EDIT, vi kanske inte pratar om samma sak. För mig är utrustning Stravas "Gear" och sen kan den innehållar komponenter som man kan lägga till, inklusive datum man satte på komponenten, för att få uträkning hur många mil den specifika komponenten gått.

Senast ändrad:
Istället för Funbeat
moros sa:

EDIT, vi kanske inte pratar om samma sak. För mig är utrustning Stravas "Gear" och sen kan den innehållar komponenter som man kan lägga till, inklusive datum man satte på komponenten, för att få uträkning hur många mil den specifika komponenten gått.

Det är väl initial sträcka som saknas. Kan man flytta mellan cyklar?

Istället för Funbeat
Nu har jag testat och man kan lägga in manuella privata aktiviteter i strava på upp till 999km. Om jag t ex cyklade 200 mil på en cykel 2016 som inte loggades i strava så kan jag lägga till två aktiviteter under 2016 för att få rätt antal totalkm för den cykeln. Det blir förstås problem med 'bigges ride'.

Istället för Funbeat
Lingon sa:
moros sa:
Har funnits så länge jag kan minnas, minst 5 år i alla fall. :) Fast dom har ju adderat fler. I början tror jag man skrev in själv.

Ja det är stämmer nog, trodde det var just själva funktionen som efterlystes längre upp, har inte sett den själv eftersom jag inte orkar hålla koll på detaljnivån. Och skall man göra det kan man likagärna lägga in det i pro-bike shop där möjligheterna verkar bättre.

jonte987 sa:
Det är väl initial sträcka som saknas. Kan man flytta mellan cyklar?

Stämmer, saknas på både utrustning och komponenter. Nej man kan inte flytta så vitt jag ser. Det är ju lite symptomatiskt med mycket av Stravas funktionalitet, man lägger till funktioner men de är inte helt genomtänkta och sen fixas de inte till.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp