J-klar vad rädd jag blev för en geting i morse!

jansson99

Aktiv medlem
En nära geting-upplevelse

På väg till jobbet idag fick jag sällskap av en geting. Han flög liksom runt och bredvid mig längs en skogsstig. Men så hände det, den lilla jäkeln flög in innanför tröjan på mig.

Sen började den att gå lååååååååångsamt, lååååååååångsamt (som brandman Greger i Nile City skulle ha sagt) nedåt längs torktumlaren. Jag höll andan och försökte att släta ut magen så mycket som möjligt. Jag vågade knappt röra mig, än mindre andas trots att jag fortfarande rullade på cykeln.

Men efter vad som kändes som en evighet hade getingen fått nog och stack utan att sticka samma väg som den kom!

Det var rätt nervöst innan den försvann och under resten av resan höll jag noga koll på allt som rörde sig i luften runtomkring mig.

// Jocke

fyfan, getingar är nog det värsta med sommaren.. varför ska dom alltid krångla sig in där dom inte har att göra, när det inte alls finns nån mening med det heller?

Jag har hört att getingar äter cyklister till frukost,.....Jilster var bra nära att bli uppäten en gång.

Men de är lätta att charma om man är mtb-brud och snackar italienska....kan vara bra att veta.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Hadu du smörjt in magen med honung?
>
> --------------------------------------------------
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Duschtvål med honungsdoft, inte jag!
Nä, den tog nog magen för ett stort runt getingbo......

// Jocke

Blev stucken på hälsenan av en jordgeting förra sommaren ute på Grödingeleden. Kompisen som cyklade före mig sade efteråt: "jag tyckte det surrade till där borta". Han hade alltså kört rakt över boet, och jag som kom några meter bakom fick skulden för det. Det var lite otäckt direkt efter sticket eftersom jag är nötallergiker och med hög blodcirkulation vet man aldrig hur kroppen reagerar. Det hände inget annat än att jag fick en metallisk smak i munnen några minuter. Getingen då? Jo, hon blev till mos i min vänterhandske (trodde först att det var en broms eller mygga), ytterligare en orsak till att ha handskar när man cyklar...

~K

För ett par veckor sedan fick jag påhälsning av en humla innanför kragen på en vindjacka. Jag låg och "pressade" i en nedförsbacke, det gick väl 50 knyck kanske, rätt vad det var sa det "thwack!!" sedan lät det "SrrriiIIiiieerrrr" (så låter en humla som i panik försöker ta sig ut från en vindjacka)...
Det där med att humlor "bränns", det kan jag bekräfta, det kändes verkligen som om humlan var sisådär 650 grader varm. Ni kan ju tänka er paniken (både för humlan och för mig). När jag väl fått stopp på cykeln och släppt ut den stackars humlan inspekterade jag min hals och bringa. Man kunde tydligt, via en röd slingrig markering, se hur humlan irrat omkring och brännt allt i sin väg.

Ni kan läsa humlans version på HappyHuml-forumet: http://happyhuml.org/forum

Det vore kul att få se något liknande i dagens TdF-sändning... Tänk er Roberto Vacchi: "Klöden öser på i en nedförsbacke, fart 82 km/h, MEN VÄNTA... (falsettröst) HAN STANNAR... VAD GÖR KARLN!"

OBS! Jag har inget emot Klöden, det var bara ett exempel...

Jag har blivit stucken två gånger när jag har cyklat. Ena gången kände jag att en stor insekt blåste in i hjälmen och jag stack in ett finger för att peta ut den. Då blev jag stucken i tinningen. Andra gången tittade jag av av någon anledning ner på flaskstället. När jag tittade upp igen brände det plötsligt till i nacken. När jag kände efter med handen satt det en geting där.

Det där med att insekter hamnar i ventilationshålen i hjälmen tycker jag händer obehagligt ofta. Hittills har inte resultatet blivit mer än att de suttit där ett tag och sen försvunnit men det är rätt obehagligt när man hör ett surrande som plötsligt tystnar och sen känner hur det är nåt som kryper i huvudet. Stanna och sakta ta av hjälmen har funkat hittills men det är ett par rätt olustiga sekunder innan man hunnit med det.

Hade nät i vetilationshålen fram på en hjälm, kanske inte så snyggt men riktigt effektivt, tänkte aldrig att man får in insekter förrän jag bytte hjälm, nu får man köra med 'buff' på skallen istället..

Blev stungen förra året av en geting som jag "samlade upp" i ett ventilationshål på hjälmen. Det gjorde ont halva dagen.

Det enda "ventilationshålet" som jag har haft en geting i är munnen, och det var ingen trevlig upplevelse. Medans jag cyklade ner för en backe i ganska hög hastighet så kände jag plötsligt att något satte sig på insidan av läppen, fråga mig inte hur den (jag tror att det var en geing, nå´t med sting i var det iallafall) klarade av det. Jag försökte plocka bort den, medans jag cyklade, men det gillade den inte. Så resultatet blev en rejäl underläpp, typ size Chorizo, samt att jag cyklade dräglandes hem, för jag tappade känseln total i underdelen av munnen. Vad som hände med getingen vet jag ej... men det var nog tur för mig att den inte kände för att göra en djupare utforskning av min munhåla, då vet jag inte vad som hade hänt.

Var ute och slöcyklade en dag när jag fick något i håret. När jag kände efter fick jag ett getingsting i fingret. Ont som tusan men inte allt för svullet.

Har svalt en massa kryp under cykelturer. Måste lära mig cykla med stängd mun!

/ErikLj

Tillbaka
Topp