Jag biktar mig...har köpt en racerram nu :)

Hogge skrev:
-------------------------------------------------------
> Fram blir det definitivt 53/39.
> bak?? känner man någon skillnad mellan 12/23,
> 12/25, 12/27?
> blir nog 12/25 så hamnar vi mitt i mellan.
> kommer att köpa ett komplett Ultegrakit ifrån
> Tyskland.

Om du tänker cykla i t.ex. Alperna eller Pyrenéerna tycker jag att du ska överväga ett s.k. kompaktvevparti med t.ex. 50/34 och ta en 12-25-kassett till det. 50-12 räcker långt om du inte tänker tävlingsköra linjelopp...
Kompaktvevpartier kommer starkt på kontinenten och många cyklar säljs faktiskt standardutrustade med kompakter. Att hela vevpartiet blir lättare och styvare får du som en bonus... ;-)

Peter_K skrev:
> Hogge: Köp 39-53 fram och 12-25 bak. Det lär täcka
> de flesta behoven oavsett vart du hamnar med
> cykeln. Dessutom har jag den utväxlingen på min
> racer och jag vet allra allra bäst så det är
> självklart detta alternativ som är bäst, även för
> dig!

Jag kan tänka mig ett antal ställen där den utväxlingen inte ens funkar för eliten och än mindre för oss vanliga dödliga... :-)
Det beror dock på var man har tänkt att cykla. Själv har jag en 13-29-kassett eftersom jag åker till Alperna/Pyrenéerna/Dolomiterna och cyklar varje år. Här hemma innebär det att jag nästan aldrig behöver använda 39-klingan fram.

kayaker skrev:
> Jag kan tänka mig ett antal ställen där den
> utväxlingen inte ens funkar för eliten och än
> mindre för oss vanliga dödliga... :-)

Tja, jag bor i Genève så jag cyklar åtminstone en gång i veckan i antingen Alperna eller mer närliggande Jura-bergen :-) Visst, det finns en del ställen där den utväxlingen också blir för tung, men jag tycker den är väldigt allsidig. Och som jag tidigare skrev, i och med att jag har den är den bäst ;-)

För övrigt går det att ta sig upp för Hors Categorie-stigningen Col du Joux Plan med 42-23 som lättaste utväxling... Se http://happymtb.org/forum/read.php/1/214709/215002

Jag har precis köpt en gammal ljusblå Monark-racer från 60 talet (tror jag) med Reynoldsrör, Weinmann-bromsar och vad som ser ut som förhistoriska Campa-växlar. Är det någon som vet om det är några skumma standarder på aldre cyklar (vevlager, gängor mm) som gör dem inkompatibla med moderna komponenter? Jag vill behålla den så orginal som möjligt, ska bara använda den som caféracer, med i framtiden kanske jag blir tvungen att uppgradera. Tacksam för svar.

Tillbaka
Topp