Jag cyklar som en idiot

Olby

Aktiv medlem
Jag cyklar som en idiot
Dumma bilister lockar fram min sämsta sida och jag gör saker som jag ganska snabbt ångrat och vill ha ogjort.

Hur gör ni för att lägga band på er när medtrafikanter beter sig illa mot er?

Jag cyklar som en idiot
Flytta till en mindre stad. Här i Kiruna släpper dom flesta dom flesta bilister förbi mig vid övergångsställen fast lagen bara gäller för fotgängare. Jag inbillar mig att dom ser att jag har SPD-pedaler och det är marginellt jobbigare att sätta ner foten :)

Jag cyklar som en idiot
Jag köpte en gubbcykel med skön avslappnad laidback-sittställning. Sen dess är jag varken, andfådd, svettig eller hatad när jag kommer fram till jobbet.

Jag cyklar som en idiot
Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte en gubbcykel med skön avslappnad
> laidback-sittställning. Sen dess är jag varken,
> andfådd, svettig eller hatad när jag kommer fram
> till jobbet.

Men jag trivs i mina cykelkläder, det skulle se underligt ut på en kärringräser

Jag cyklar som en idiot
Äsch, om du inte får ut dina aggressioner i trafiken lär du behöva ta ut dem på något (någon?) annan istället. Är väl bättre att en plåtburk får ta skiten istället för en söt hundvalp?

rustbucket.jpg

puppy.jpg

Jag cyklar som en idiot
Ingen stress - aggressioner går över med åren. En gång i tiden måste jag erkänna att jag sparkat in bakdörrar på bilar (vid Kungsträdgården), tjongat till backspeglar (lite överallt i Stockholm) och så vidare. Numera kör jag mycket mer defensivt och kör inte lika hårt i stadstrafik. Ja just nu kör jag extremt defensivt eftersom vi bor i Kampala och ingen bakom ratten anser cyklister har existensberättigande överhuvudtaget - men till nyår ar vi tillbaks i Sverige och då kommer jag att fortsätta köra som den försiktiga gubbe jag egentligen är.

Att skaffa barn är nog ett bra sätt att tagga ner i trafiken tror jag ;)

Jag cyklar som en idiot
PerryE skrev:
> Att skaffa barn är nog ett bra sätt att tagga
> ner i trafiken tror jag ;)

Verkligen. Man är mest intresserad av att komma hem i ett stycke.
/J

Jag cyklar som en idiot
PerryE skrev:
> Att skaffa barn är nog ett bra sätt att tagga
> ner i trafiken tror jag ;)

Förstått, från och med den 12 december så taggar jag ner....

Jag cyklar som en idiot
PerryE skrev:

> Att skaffa barn i trafiken är nog ett bra sätt att tagga
> ner tror jag ;)

Det kan vara trafikfarligt att nuppa i bilen.

Jag cyklar som en idiot
Jag ledsnade på att vara förbannad. Kör med jämnare tempo och anpassar mig till situationerna istället för att pressa mig igenom stan. Det straffar sig med kanske 5-10 min extra per timme cykling.
/herr Pretto

Jag cyklar som en idiot
Carl skrev:
> Jag köpte en gubbcykel med skön avslappnad
> laidback-sittställning. Sen dess är jag varken,
> andfådd, svettig eller hatad när jag kommer fram
> till jobbet.

Jag kör numera en skruttig enväxlad gubbcykel i stan. Mycket avkopplande! Det går lite långsammare, men å andra sidan slipper jag de konflikter som ofta uppstår när man plöjer fram i 30+ på fincykeln. Och det är bra att inte ha växlar eftersom det begränsar toppfarten och svetten :-)

Jag cyklar som en idiot
John Blaze skrev:
>
> Jag kör numera en skruttig enväxlad gubbcykel i
> stan.

Nämen det heter ju singelspijd.

Jag cyklar som en idiot
John Blaze skrev:
> Carl skrev:
> --------------------------------------------------
Och det är bra att inte ha
> växlar eftersom det begränsar toppfarten och
> svetten :-)

Va? Gör det? Sen när då?

Jag cyklar som en idiot
Erik Sandblom skrev:
> John Blaze skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag kör numera en skruttig enväxlad gubbcykel
> i
> > stan.
>
>
> Nämen det heter ju singelspijd.

Du får mig att känna mig så trendig. Så happy-korrekt. ;-)

Jag cyklar som en idiot
Stressa inte och behandla din näste som du själv vill bli behandlad. Då slipper du bli bitter och tvär, i slutändan är det bara du som lider. Dårar finns det gott om, neglera dem bara.

Jag cyklar som en idiot
jag brukar svära lite. alt garva lite så släpper det ganska snabbt.

eller så drämmer man till bilen och får en adrenalinrush som vara i ca 5 min. gör man det var 5:e min under en hel timme så blir man hög också ;)
skämt åsido. blir jag utsatt för direkt livsfara i en situation där bilist eller cyklist är helt ouppmärksam så brukar jag försöka få kontakt. ber de om ursäkt så brukar det irritationen släppa, är de istället arga och skäller på mig då de själva gjort fel; ja då blir det jobbigare att smälta men jag försöker oftast skratta och önska en trevlig dag, även om det inte alltid låter så, hehe.

om jag gör fel och tvingar bilist att utsätta mig för livsfara ber jag naturligtvis om ursäkt men det är ändå ganska så sälla som det händer men då det händer så skäms jag och visar högsta ödmjukhet, kuvar ursäktande ner huvudet och tar upp ena handen för att be om ursäkt :)

en bra tumregel är att tänka på att de flesta begår fel i trafiken, inklusive en själv. hur vill man bli bemött då man själv gör fel?

Jag cyklar som en idiot
ja.. framförallt om det är en bil med. eller grusade cykelbanor. eller fotgängare med hörlurar. eller om det är kallt.

någon måste göra något! ;)

Jag cyklar som en idiot
Jag försöker inta en nyfiken, iaktagande attityd. Om något händer har jag ytterligare en pendlarhistoria att berätta! Men om man verkligen har varit nära att råka illa ut är det ju svårt att låta bli att vara arg...

Jag cyklar som en idiot
Hej,

Jag behövde inte göra ett så drastiskt byte av cykel för att uppleva en förändring i min egen attityd. Bytte från racer till relativt snabbtrampad hybrid, och tycker att jag redan är mindre aggresiv och chanstagande i mitt cyklande. Jaga sekunder i stadstrafik känns mindre viktigt.
Kanske är det också så att frånvaron av bockstyre och clipspedaler gör det lite mindre krångligt att bromsa/väja/stanna, vilket gör att man inte blir så krängt av att behöva göra det.

Mvh Marcus

Jag cyklar som en idiot
I P3 för ett tag sedan, programmet Christer, minns inte ämmnet men...
Någon som vart till Indien blev, en dag så less på trängseln-värmen-lukten osv.
Så, ett primalskrik mitt på en gata fick han komentaren: (läs med birdienamnam engelska)
-Why do you go to India if you only get angry?

...

Jag cyklar som en idiot
PerryE skrev:
> Ja just nu kör jag extremt
> defensivt eftersom vi bor i Kampala

Är det inte i Uganda som LRA håller till? Isåfall respekt till dig som vågar cykla där över huvud taget...för det är väl de som av någon anledning inte gillar cyklister så mycket (för att använda sig av ett understatement)?

Jag cyklar som en idiot
Jag bor också i en småstad med väldigt sansade invånare, väldigt sällan irritationer uppstår mellan mig och bilister. Trots att jag kör som em tok på minracer varje dag

Jag cyklar som en idiot
Gör dig själv en tjänst och sluta va arg bara.
Du väljer hur du ska reagera på saker o ting (kan krävas lite träning men det funkar) och du kommer att må så mycket bättre om du bara ler och är glad!

Tillbaka
Topp