Jag drömmer om en Standardcykel med breda och stora gafflar

Basvanbeu

Medlem
Hej alla
Alltså jag har börjat att cykelpendla till jobbet. 1,5 mil fram och tillbaks. 2/3 av vägen består av en smal asfalterad väg som är kurvig, backig och dålig sikt med dålig gatubelysning. Tungt trafikerad av lastbilar som egentligen inte får köra där med förare från EU som inte riktigt greppat det där med vinterdäck. Med andra ord en livsfarlig väg. Särskilt vintertid när det är beckmörkt.

Nå det finns ju alternativa rutter men de går mestadels över skogsväg, åkermarksväg, skogsstigar. Dvs krångligt underlag. Vintertid kommer det vara isigt och full med snö. Alltså jag kommer behöva stora breda dubbade däck. MTB är den cykeltyp jag kom att tänka på. Saken är den dock att en Standardcykel av kvalitet gjord i stål verkar gå runt 5-6000 medans en MTB av kvalitet går runt 15000 av någon anledning. Det borde inte vara så svårt att designa en Standarcykel med breda och stora gafflar. Vikten har ingen betydelse för en vanlig cykelpendlare. Själv väger man 120 kg. Alla är ju inte sportfånar som vill ila fram som en skottspole eller studsa och hoppa omkring på en bergsknalle.

Så jag undrar om det går att hitta en Standardcykel med stora och breda gafflar eller åtminstone en ram som har det ?
Vilken kvalitetskillnad är det mellan ramarna för en 5-6000 kr MTB jämfört med en MTB på 9-10000 kr ?

Med stel gaffel blir den lite lättare å mindre dyr men oxå drygt att pendla på 1.5 mil varje dag iallafall om du inte cyklat mycket förut, borde funka iallafall.

Ett bredare styre kan du byta till själv och om du sätter ett par 27.5”-hjul på en vanlig 28”-are kan du dra på ett par feta, grovmönstrade däck. En monsterpendlare helt enkelt. Ska du inte köra tekniskt eller bröta utför behöver du inte geometrin från en mtb.

En gammal HT man sätter stel gaffel på blir utmärkt! Billigt också!

IMG_20211205_131157_457.jpg

Jag tycker att speciellt en ny mtb med singelklinga fram blir lite för lågt utväxlad på asfaltsväg. En gammal mtb med dubbla klingor fungerar mycket bättre.

Tillbaka
Topp