Jag fixade en cykel åt dottern

frippegubben

Aktiv medlem
En snabb budgetrenovering.
Utgångspunkten är ett containerfynd, den var då blå med slitna dekaler och det mesta av kromet såg uselt ut. På styret hade det släppt och var allmänt rostigt.
Jag funderade över vintern vad jag kunde hitta på och när jag sen sprang på en gammal hederlig limpsadel på en loppis så trillade allt på plats.
Det blev några kvällar i källaren, slipade av den och så på med rosa Biltemaspray och några eldiga dekaler från samma ställe.
Rosten fixades med fosforsyra och det krom som inte kunde räddas fick bli svart och autosol på det som var kvar.
Resultatet blev inte så pjåkigt och både storebror och storasyster ville ha den som sin!

Förresten, var tog alla limpsadlar vägen? Är det inte dags för en revival för såna snart? Jag saknar dem och hängstyrena... Suck...

cykel.jpg

Urläcker, den hade varit perfekt i större storlek till mig! Är 1,97 men det kanske går att fixa =0D. Fosforsyra? Hur använder man det? Vart får du tag i det? Anledningen till att jag frågar är att jag håller på och renovera min 90-tals MTB och åren har inte varit helt snälla. Finns en del rost. Kan man testa att få bort detta med syra eller fräter jag bort lacken då? Jag har även del detaljer som hade mått fint av lite mindre rost.

//R

Håller med om att limpsadlar kanske inte är optimalt om man ska cykla vätternrundan, men för de småutflykter en 5-åring gör funkar det nog. För tusan, jag cyklade ju varenda dag med limpa ändå upp till tonåren och skulle aldrig kunnat dröma om att bli sedd på nåt annat, då på 70-talet... ;-)

Fosforsyra, det funkar fint på rostiga grejor. Jag kom på att det används som avkalkningsmedel till toaletter så jag köpte mig en 4-litersdunk. Jag kollade runt lite så jag fick en variant med så hög procenthalt som möjligt. Sen gäller det att hitta nåt lämpligt kärl att bada de rostiga grejorna i. Smågrejor (skruvar och sånt) blir oftast i en liten glasburk, men större saker åker i nån plastbalja.
Det verkar inte påverka krom, lite osäker på hur det är med målade grejor, man får väl testa. Rosten försvinner på nån timme, men jag har även glömt grejor där nåt dygn utan att de ser ut att ha tagit nån skada.
Sen sköljer jag av dem med vatten och torkar dem snabbt som attan, för de rostar lätt när de är fuktiga. Vätskan häller jag tillbaka i dunken för nästa avrostning.
Det ska visst funka bra med citronsyra också, men det har jag inte testat.
För övrigt är det fosforsyra i Coca Cola också (fast inte så starkt)!

Vi får väl se hur länge cykeln håller sig fin. Det är trots allt bara Biltemalack, och barn brukar inte vara de mest försiktiga i lekens hetta...

Stopp stopp!! Byt sida bromshandtaget så hon inte lär sig fel. Frambroms ska alltid vara på vänster sida. Fick själv byta sida på bromshandtag på sonens springcykel, så han inte åker över styret den dan han får en riktig cykel...

FredrikGR skrev:
-------------------------------------------------------
> Stopp stopp!! Byt sida bromshandtaget så hon inte
> lär sig fel. Frambroms ska alltid vara på
> vänster sida. Fick själv byta sida på
> bromshandtag på sonens springcykel, så han inte
> åker över styret den dan han får en riktig
> cykel...

Fast det kan vara svårt att bromsa och signalera med höger hand samtidigt för unge.

andersen skrev:
-------------------------------------------------------
> Saknar en Gillar knapp.
+1

Saknar även en före-bild, skulle kunna göra underverk för renoveringsmotivationen :-D

Tyvärr, jag kollade dunken och det var en dunk för spolarvätska...
Men det är väl bara att kliva in i en färgaffär och kolla vad de har för avkalkningsmedel, läs innehållsförteckningen och sen hem och testa. Är det för svagt för rosten så häll det i toan istället! Men jag tror att ett jag testat som funkade bra heter Sani Acid.

Visst skulle jag haft en före-bild, men jag blev så ivrig när jag köpt limpan så jag rev cykeln i bitar innan jag hann tänka efter. Ni får väl tänka den i blått, med taskiga dekaler på trekvart, rostigt styre och en trasig Biltemasadel. Framskärmen satt där bak från början. Som vilken halvsliten 16-tummare som helst, på Blocket för 50-100:-

Jag tänkte först montera bromsen på "rätt" sida, men plasthandtaget var gjort för högermontage med detaljer på undersidan som kunde blivit vassa om den hamnade på ovansidan. Hon får väl gå direkt över till mc istället!

Tyvärr har jag även en gammal 12-tummare i bitar som skulle göras i ordning till barnen, men alla tre hann växa ifrån den innan jag fick ihop den. Så ibland är inte inspirationen tillräcklig. Suck, den hade blivit fin den, ovanlig modell från 60-talet tror jag, med grå ballongdäck.

Tillbaka
Topp