Jag ger upp snart :(

akire

Medlem
Snart ger jag upp.. Alla mina frågor om råd har resulterat i att jag blivit jättekräsen, så nu hittar jag plötsligt ingen vettig cykel alls..
Annat var det när contessa 50 var det bästa man hade i sikte..

bah.

Man har för dyr smak. Hellre ingenting alls än dåliga grejor. Man måste helt enkelt spara längre tid för att få hop en cykel man kan acceptera.

Som första cykel och förmodligen inte så avancerad åkning så duger det faktiskt med en billig cykel, inte köpte väl alla på Happy en svindyr cykel det första vi gjorde?

Visst var det väl roligt att cykla då också?

Köp det du tycker att du har råd med och som du sitter bra på,stirra dig inte blind på komponenterna och alla tips!

Läste en artikel i ett hyffsat nytt nummer av MBUK. Där kollade dom vad riktigt gamla risiga hojar orkade med. Kan säga som så att jag inte klarar av lika mycket som dom fick hojarna att klara. DH, Dirt, XC you name it!

Iofs. var det två pro DH-snubbar som körde, men vad fanken...

Som förstacykel duger nästan vad som helst. Nä förresten. Vad som helst duger faktiskt =)
Du kan ta tant Gretas hoj från -53 och trampa på och ändå ha massor med skoj. Typ...
När man sedan cyklat ett tag och vet om det är skoj, vilken typ av cykling man verkar gilla bäst etc så kan man börja drömma om första uppgraderingen. Köp en Biltema-cykel för 2.000kr som första-hoj och känn dig för. Sedan kan du köpa en skitfin hoj för 6-10.000 på rean nästa vår =)
Biltemahojen gör du sedan till en pendlarhoj eller tillaffärenhoj.

Låter det som en vettig plan?

[edit]: Ok, viss överdrift i texten ovan förekommer.... Men rådet att köpa något jättebilligt att känna sig fram med är trots allt inte huvudlöst (tycker jag)

Senast redigerad av en moderator:
Har du kört i skogen förrut? På vaddå? Gillade du det?
Det är bra MYCKET roligare att åka på en ny och fin cykel än en gammal
rostig cykel som växlarna inte är 100% på och bromsarna är sådär...

För att inte tala om skeva gammla fälgar...

Anser du dig att ha råd så köp !

Min första cykel(en TREK med dämpare fram å bak) kostade 9500 och trots
dämpare bak som tar pengar från övriga delar fick jag grym mersmak.

Det värsta är att det sällan är de som har fetast hoj som är bäst utan snarare dom som kommer med en lite halvsunkig, gärna single speed, MTB...Usch vad arg jag blir på sånt! ;)

OM det är första cykeln du handlar så tänk på att du kommer att vilja ha cykelbyxor, hjälm och kanske skor till... Så, personligen, hade jag nog lagt mig på 6000kr, så hade man lite över till ett par byxor, flaska kanske, hjälm och lite plock runt omkring. Får du sen mersmak ( resistance is futile etc ) så får det väl komma nästa år eller när din cykel känns så risig att du inte vågar ta ut den för att den kommer att ramla isär, det viktiga måste väl ändå vara att komma ut, cykla, känna stigen under cykeln innan sommaren tar slut? :D

Swerider: Ja de är helt rätt! Med en riktig mtb för lagoma pengar, minst 5-6000,- å uppåt får man
mer glädje än en hoj för 2-3000,- som inte ens är tänkt för skogen utan som till/från skolan åkning.

lundatok har rätt ett visst mått av impulsivitet vad gäller köpandet är nästan nödvändigt då man kan hålla på i evighet och väga olika cyklar mot varandra. Sätt en definitiv prisnivå som du varken går under eller över med mer än 500 kr. Säg 6500. Leta cyklar som kostar prick det. Gå sedan 500kr åt varje håll och se vad som skiljer. Lägger du 6000kr kan du med gott samvete lägga 1000kr på utrustning på direkten. Lägger du 7000kr, ja då kan du lägga 1000kr på utrustning på direkten utan att ha sämre samvete för det! :)

Typ så gjorde jag. Att leta efter en hoj som passade till vad jag skulle göra visade sig vara omöjligt, det fanns för många. Istället letade jag efter hojar i ett visst prisläge och med en viss minsta slaglängd (sjukt va?). Då blev valmöjligheterna mycket mindre och köpet lättare.

Edit: Vad jag försöker säga är att : Leta inte efter en "bra" hoj. Utan leta efter bästa möjliga utefter ett visst antal kriterier. Ju fler kriterier desto lättare att bestämma sig för en viss hoj.

Sätt upp tex.

100 mm slaglängd
6500kr +/- 500kr
Deoreväxlar

Hitta ett par hojar som passar in på den profilen och välj den i övrigt bästa. Typ.

Jag ska inte säga att du har fel, men jag tycker du rör till det i onödan Muerto. Sen köpte du ju en hoj för dubbla pengen till slut så... ;)

Vad jag menar är att du bör sätta ribban lägre för det kommer till fler saker och att du inte bör vara så kräsen, det mesta är slitdelar som går att byta. Huvudsaken är att du skaffar en cykel du trivs med, som du inte tycker är för dyr för att ta ut i skogen och att du verkligen kommer ut i skogen.

När du väl kommit så långt finns det massor med happyrides att åka på!

lundatok: Ja, jag var lite impulsiv. Och? :)

Jasså, rör jag till det? Jo, jag är känd för det... Förlåt. Förmodligen är min beskrivning kass och får det att låta värre än det är. Eg. handlar det bara om att bestämma sig för vad man vill ha för hoj och sedan hitta den.

Att jämföra med att gå till TV-butiken för att köpa en tv till sitt 10 kvadratmetersrum. Då letar man inte efter den bästa TVn utan efter den som ger mest bang for the buck och som är i rätt storlek dvs. kanske inte 60 tum utan möjligen 20" istället. Oftast gör man så iaf. Sen finns det undantag som köper en projektor och drar upp 100 tum på väggen men det är en annan historia...

Sådärja, nu har jag grävt ner mig i en härlig grön damsugare och en islatte, så nu är jag väl lite gladare. ;)
Vad gäller tillbehör så har jag redan hjälm och skor (spinning och inlines), så jag behöver blöjbyxor, pedaler och flaskställ. Hoppas på att Haga får in nåt lämpligt, verkade som om dom skulle få in ett parti shimanokläder.
en lämplig budget känns som runt 6000, men då är det ju faktiskt oftast en manitou six eller en suntoour som sitter på. manitoun går bort, då det antagligen resulterar i hoppstylteeffekt i skogen. Kvar finns då suntour, men man kan ju alltid pilla bort dekalerna. :) En marzocchi mx comp air är väl det som verkar vettigast, men det kostar ju några pengar..

det var premiärturen i skogen på pojkvännens gamla fina rimfaxe som fick mig att inse att jag vill ha en egen cykel i alla fall.. Det gick ju faktiskt jäkligt bra för att vara första gången och dessutom på en alldeles för stor cykel med extra lång styrstam. tror nästan att jag har lite fallenhet för att cykla. ;)

akire: Vad är det för delar på Rimfaxen? Kanske nästan är smidigast och mest privärt att skaffa en passande ram och plocka över delarna till den? Efter hand kan du ju uppgradera efter tycke och smak men är delarna på Rimfaxen i gott skick och av bra kvalitet är kan det dröja innan något behöver bytas. Vissa slitdelar kan ju vara bra att byta vid överflytt av delar iofs.

Haga har nog redan kläderna inne. Var på jakt efter ett par FR shorts men dom var redan sålda, åtminstone dom i min storlek. Skynda fynda tror jag är dte som gäller!

Köp en cykel du sitter ok på för 6000, kör så mycket du hinner.
Du kommer att våga mer och där med lära dig mer om du har en billig cykel som du inte är rädd för att repa lacken på. Nästa sommar vet du om du verkligen gillar MTB, och vad du vill ha på ett annat sätt.
Jag skulle kunna drista mig till att slänga en blick på Blocket eller liknande.
Lägg pengarna du "sparar" på skor, byxor, tröja, handskar och Hjälm!

Hitta en ram du gillar. Bygg på den.

Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> akire: Vad är det för delar på Rimfaxen? Kanske
> nästan är smidigast och mest privärt att skaffa en
> passande ram och plocka över delarna till den?
> Efter hand kan du ju uppgradera efter tycke och
> smak men är delarna på Rimfaxen i gott skick och
> av bra kvalitet är kan det dröja innan något
> behöver bytas. Vissa slitdelar kan ju vara bra att
> byta vid överflytt av delar iofs.
>
> Haga har nog redan kläderna inne. Var på jakt
> efter ett par FR shorts men dom var redan sålda,
> åtminstone dom i min storlek. Skynda fynda tror
> jag är dte som gäller!
>
> /Muerto
> Jag är typ som Jesus, fast istället för att vara
> människofiskare fiskar jag inlägg.

Pojkvännen kör ju själv på rimfaxen ju.. dessutom är det alldeles för stor ändå..

Fattade det som att det var hans gamla hoj och att han nu har en ny. Det jag menade var att du kunde skaffa en ny ram och på såvis få en cykel som passar dig i storlek.

Nu ska vi se här allesammans. Att sätta en prisgräns är igentligen fel.
Det är som att säga, - bara den är svart så köper jag den.

Istället borde man titta bort från prislappen och välja ut den hoj som passar efter det man tänkt
sig göra och använda cykeln till samt kolla efter den som känns bäst. Inte vad priset säger.
Lätt är det att hitta en tokdyr hoj men vadå, är man nöjd med utseendet,utrustningen och den känns perfekt så får de kosta vad de vill. Bättre de än att tvingas köpa en halvdann cykel för att man satt
upp en prisnivå!

Jaja ok, alla kanske inte vill lägga upp 40 000,- på en cykel som ser cool ut, har bra status och passar
sin åkstil/ändamål/kropp som handsken men ni förstår nog!

Inga problem, Akire. Räkna ut vilken storlek du ska ha på Wrench Science och sedan köper du en cykel på med någorlunda vettiga komponenter för en inte allt för hög summa pengar. Varför ger jag ett sådant råd då kan man fråga sig: Jo, jag tror att man lär sig hur ens hoj ska se ut och fungera utgående ifrån det man har i första hand. Sedan påverkas man av vad andra har för grejor och vad dem tycker. Det tar ett tag att sortera ut intrycken. Bara att hitta en vettig sadel som är bekväm att sitta på är värt ett kapitel. Framgaffel diskussionen har du ju redan drabbats av. Tyckte att båda cyklarna du frågade om kan duga som bas att utgå ifrån. Personligen hade jag valt den med skivbromsar. Sedan cyklar du ett tag och ser till att få en bra och skön sadel, justerar längden på styrtappen och provar ut ett skönt styre usw. Det tar sin lilla tid att få till allt.

Min första MTB var en Super Pro Extreme AL som jag köpte för 5650 spänn hos numera nedlagda Cykel-Pelle i Fruängen i Stockholm för ca 5 år sedan.

Den har undan för undan förvandlats från en helstel MTB med V-bromsar, smalt styre, Alivio/STX RC, och 1,7 tums semislicks till en heldämpad MTB med skivbromsar, brett styre, XT och 2,3 tums grovmönstrade däck. Jag har bytt del för del sedan jag började seriöst med MTB för lite mer än ett år sedan.

I helgen återuppstod min gamla Super Pro på nytt lätt modifierad med Bruses gamla Judy-gaffel och en LX bakväxel och imor .. ops .. idag ska jag pendla jobbet t/r på "den gamle":-)

Jo, ifall du väljer att göra som jag föreslår så kom ihåg att spara alla gamla delar i en "skrotlåda" så har du plötsligt en till hoj för vardagspendling till/från skola/jobb/what ever.

akire skrev:
> råd har jag ju, det är bara frågan om det är värt
> att slänga ut 8500 på förstacykeln.. Svider lite
> väl mycket i bufferten..

Framförallt, det finns bara en sak som är värre än att köpa fel hoj/för billig hoj/ för dyr hoj/ ful hoj osv:
Det är att inte köpa nån hoj alls.

Kom ihåg att alla cyklar går att förändra, man kan byta däck, gaffel, sadel, styre, styrstam osv, alla dom komponenterna betyder mycket för hur cykeln upplevs. Och det finns ingen möjlighet att veta vad som är fel förrän man prövat. En riktig cyklist köper en ram som specas med favoritkomponenter, men det går inte att komma till det stadiet utan att ha provat vad som erbjuds. Köp en cykel och ge dig ut och cykla och sluta lyssna på goda råd.

håller med där på slutet, man kan aldrig få allt man vill ha ändå. byt ut efter hand i så fall. hitta nåt vettigt, köp, kör, är det nåt du stör dig på så byt ut det efter hand.

det enda jag kan säga för jag har för mig att du pratade om gafflar i nån annan tråd.. en luftdämpare, t.ex. marzocchi mx comp air är nog lämpligt till dig om du inte väger så mycket. det är väldigt lätt att pumpa dom för att dom ska passa bra till cyklisten. fast det har folk säkert redan sagt ;)

jag kör på en del ganska gamla komponenter, men jag uppgradera nyligen min gaffel från gammal hemsk rst-gaffel till mx comp:en, och det gjorde verkligen massor. det är mycket roligare att köra nu. växlar och sånt skulle nog behöva bytas också, men dom fungerar rätt bra ändå. jag _måste inte_ ha nåt bättre. jag har inga skivbromsar heller, även om det säkert skulle vara bättre, men v-broms funkar bra det med. (hade tills nyligen cantilever t.om. ;) )

huvudsaken är att man har roligt. skaffa det som du tycker verkar vara vettigt och ge dig ut o kör =)

Ville skrev:

> Erik H bygger en cykel av skräp som duger till
> avancerad åkning.
>

(ursäkta att jag stjäl tråden, ska snart lämna tillbaka)
Hupp! Sånt här är kul: Vad är det för cykel? Kan ni inte göra ett litet reportage eller finns det redan? Den här typen av trådar är de viktigaste här på Happy tycker jag, de som redovisar egna lösningar och cykelfilosofier. Jag och många andra skulle gladeligen vilja veta hur Erik Hs cykel är byggd.

Johan S skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Erik H bygger en cykel av skräp som duger
> till
> > avancerad åkning.
> >
>
> (ursäkta att jag stjäl tråden, ska snart lämna
> tillbaka)
> Hupp! Sånt här är kul: Vad är det för cykel? Kan
> ni inte göra ett litet reportage eller finns det
> redan? Den här typen av trådar är de viktigaste

http://happymtb.org/forum/read.php/1/189169/189192

Jag har precis upplevt en hiskelig billig cykel a lá Biltema/Siba/Pininfarina, i 1-2kkr klassen. Det var hemskt och jag är säker på att jag kommer vakna kallsvettig i natt med ett ryck. 6-delad kassett med friktionsväxelreglage gripshift, V-bromsar som flexar nåt otroligt, klingor som inte är parallella och som wobblar, tung, dåligt balanserad med mkt tyngre framdel är bakdel etc etc, men vad gör det? Den är ju heldämpad med dubbelkronad gaffel och jättehäftig. Reparationer är inte att tänka på. Vad ska man säga när man svarar på frågan om hur den var att cykla på?
Tur att jag lyckades avstyra min bror från att köpa en sån.

nu ska jag iväg till pojkvännen på bertil andersson (den bra affären ute vi johannelund alltså)och testa deras fjolårsbianchi.. Får se vad det är för nåt.. :)

Stirra dej inte blind på prislappar,färger och betäckningar nu utan köp den som passar dej bäst helt enkelt!

Jag köpte 2001 min förta riktiga cykel på länge. Det var en TREK 4500 för 7500 kr (Rea 5300 kr). Idag har jag uppgraderat mig till ett fullgung för betydligt mer pengar. Men jag är glad att jag köpte den hojjen fört och inte den dyra,,,

Edit. Glömde skriva reapriset

jobbar pojkvännen på BA? Då skulle jag lätt säga åt dig att köpa en där. Eller snarare att du låter han köpa en som du sedan köper av han då han inser att han köpt fel storlek.

Du får lämna ett meddelande här om när du ska ut på jungfruturen så man får komma och titta på kändisarna? ;-)
Nått ska vi väll få för all hjälp?

NoOne

åh, vad dum jag var som provade en bianchi mutt 7700 för 13000... Dom hade en 17" som var så PERFEKT... jag blir galen.. galen I tell ya! :)

Enligt HagaCykels hemsida har de en mutt 7700 för 10495:-. Åk ner till Henry på HagaCykel i Linköping och kolla om han har någon kvar.

/Urban

Tillbaka
Topp