Inga problem, Akire. Räkna ut vilken storlek du ska ha på Wrench Science och sedan köper du en cykel på med någorlunda vettiga komponenter för en inte allt för hög summa pengar. Varför ger jag ett sådant råd då kan man fråga sig: Jo, jag tror att man lär sig hur ens hoj ska se ut och fungera utgående ifrån det man har i första hand. Sedan påverkas man av vad andra har för grejor och vad dem tycker. Det tar ett tag att sortera ut intrycken. Bara att hitta en vettig sadel som är bekväm att sitta på är värt ett kapitel. Framgaffel diskussionen har du ju redan drabbats av. Tyckte att båda cyklarna du frågade om kan duga som bas att utgå ifrån. Personligen hade jag valt den med skivbromsar. Sedan cyklar du ett tag och ser till att få en bra och skön sadel, justerar längden på styrtappen och provar ut ett skönt styre usw. Det tar sin lilla tid att få till allt.
Min första MTB var en Super Pro Extreme AL som jag köpte för 5650 spänn hos numera nedlagda Cykel-Pelle i Fruängen i Stockholm för ca 5 år sedan.
Den har undan för undan förvandlats från en helstel MTB med V-bromsar, smalt styre, Alivio/STX RC, och 1,7 tums semislicks till en heldämpad MTB med skivbromsar, brett styre, XT och 2,3 tums grovmönstrade däck. Jag har bytt del för del sedan jag började seriöst med MTB för lite mer än ett år sedan.
I helgen återuppstod min gamla Super Pro på nytt lätt modifierad med Bruses gamla Judy-gaffel och en LX bakväxel och imor .. ops .. idag ska jag pendla jobbet t/r på "den gamle":-)
Jo, ifall du väljer att göra som jag föreslår så kom ihåg att spara alla gamla delar i en "skrotlåda" så har du plötsligt en till hoj för vardagspendling till/från skola/jobb/what ever.
akire skrev:
-------------------------------------------------------
> råd har jag ju, det är bara frågan om det är värt
> att slänga ut 8500 på förstacykeln.. Svider lite
> väl mycket i bufferten..