Jag har blivit lurad av en happyit?!

Kontakta honom och erbjud honom att betala tillbaks över en längre tid med sin lördags-godis-peng.

Hans riktiga namn m.m. finns ju tydligen på facebook så det är väl inte svårt att få nog med uppgifter för en polisanmälan heller.

Ser inte alls glasklart ut att ni var överens. Vad du tycker om det är tyvärr inte särskilt relevant. Däremot ser det ut som du så hemskt gärna ville göra en bra affär att du inte gjort några kontroller alls.

Om ni står och pratar med någon som vill sälja föremål A, han vill ha 500kr, du säger att han får 300kr, han säger "Ah ge mig pengarna då.".

Anser ni inte att ni då kommit överens om att ni fick köpa föremål A för 300kr då?

Å andra sida kan ju inte säljaren leverera HALVA varan. Han kan väl bara göra två saker: Antingen fullfölja affären eller möjligen protestera och skicka tillbaka pengarna omgående (om han inte uppfattade omförhandlingen där på slutet)

Maxxad skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo men vi kom endå överens om priset 1150 eller
> hur?!

Jag tänker inte ta parti här, ingen verkar ha agerat särskilt snyggt (hela vägen ut), men vill ändå ge dig en känga... DU har ju i ett tidigare skede accepterat att betala 1750 kr för bromsarna! Redan DÄR är väl affären spikad och klar, och du lovas få bromsarna postade så snart du betalar in. Sedan skriver du att du ångrar dig osv. Jag skulle vara skitsur som säljare i ett sådant läge...

Or else?

ÅL skrev:
> Å andra sida kan ju inte säljaren leverera HALVA
> varan.

bng skrev:
> Förhandlingar funkar inte så bra via mail. Ring
> varandra istället så minskar risken för
> missförstånd.

Både och i så fall helst. Muntliga avtal är svårare att föra i bevis om det blir en tvist, även om de lagligt sett (väl?) ska ha samma vikt. Dvs, man kan förhandla muntligt men bör sedan ha det skrivet för att det inte ska bli några oklarheter senare. (Förutsätter förstås att det som skrivs också är tydligt på alla vis)

Precis min tanke, både säljare och köpare verkar vara lite efterblivna.

Pruta gör man INNAN, har man inte råd med det pris man har kommit överens om så funkar det ju inte, det är bara vid thaimassage det går till så.

ginnfilt skrev:
> Maxxad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo men vi kom endå överens om priset 1150
> eller
> > hur?!
>
> Jag tänker inte ta parti här, ingen verkar ha
> agerat särskilt snyggt (hela vägen ut), men vill
> ändå ge dig en känga... DU har ju i ett
> tidigare skede accepterat att betala 1750 kr för
> bromsarna! Redan DÄR är väl affären spikad och
> klar, och du lovas få bromsarna postade så snart
> du betalar in. Sedan skriver du att du ångrar dig
> osv. Jag skulle vara skitsur som säljare i ett
> sådant läge...

Senast redigerad av en moderator:
råka ut för det här en gång när jag skulle sälja bilen, han sa ett pris för att han endast hade en viss summa med sig, jag sa okej jag tar den summan nu och sen får jag resten via banken. Då trodde idioten att han fick bilen och lacka ur på mig när jag skrev ett kvitto på första summan och att det var en del betalning. Puckot åkte hem skitförbannad, och jag sålde bilen till rätt pris 10minuter senare. Dagen efter ringde idioten och förstod att det var han som betett sig som en idiot efter att han tagit ca 2timmar på sig att bestämma sig för bilen. Men då hade ju tåget gått...

wtf, Tog du delbetalning/handpenning av person A och sedan sålde bilen igen till person B tio minuter senare ????!!!!!!

ÅL skrev:
> wtf, Tog du delbetalning/handpenning av person A
> och sedan sålde bilen igen till person B tio
> minuter senare ????!!!!!!

Person A trodde att han fick bilen för pengarna han erbjöd medans Kaptenen gjorde klart att det endast var delbetalning. Bristande kommunikation såklart.

EDIT: Jag antar att person A fick tillbaka sina pengar innan han åkte därifrån då han förstod att det inte blev någon affär... och Kaptenen sålde bilen till nästa spekulant för det som begärts istället.

Det säger allt när säljaren sätter sprätt på pengarna innan varan skickats och sen inte har några pengar kvar att betala tillbaka.

Polisanmäl det där, verkar ganska klart att ni var överens om priset.
Annars så är det bara för honom att betala tillbaka och det kanske sker lättare genom polisanmälan.

"...han sa ett pris för att han endast hade en viss summa med sig..."

Ett av de dummare sätten att pruta, som jag aldrig accepterar.
Har man inte pengar så kan man ju inte handla nåt.

Förhandlar gör man vid direkt möte, och avtal skall givetvis vara skriftligt.
Småttigheter som denna borde förhandlats på telefon och bekräftats via mail.

cactuz skrev:
> ÅL skrev:
> -----
> > wtf, Tog du delbetalning/handpenning av person
> A
> > och sedan sålde bilen igen till person B tio
> > minuter senare ????!!!!!!
>
>
> Person A trodde att han fick bilen för pengarna
> han erbjöd medans Kaptenen gjorde klart att det
> endast var delbetalning. Bristande kommunikation
> såklart.
>
> EDIT: Jag antar att person A fick tillbaka sina
> pengar innan han åkte därifrån då han förstod
> att det inte blev någon affär... och Kaptenen
> sålde bilen till nästa spekulant för det som
> begärts istället.

Cactuz fick det rätt, bilen i fråga var en Alfa Romeo 75 TS och det var kölista på att få köpa den.

Jag hade varit väldigt klar med detta, och att något prutande inte var ens var med på kartan på telefon. Men att jag kunde vara så schysst att jag tog första summan i en större handpenning, och han såfall lämnade resten av pengarna antingen via internet bank eller kontant dagen efter. Detta misstolka gubben att han fick bilen hutlöst billigt. Men jag blev ju givetvis irriterad över att han inte förstått vad jag sa till honom under telefon samtalet tidigare under dagen, där det klart framgick att han för det första fick sno sig att komma o titta på bilen och se till att ha HELA summan kontant.

Men jag tycker verkligen att ifall man ska köpa bil idag och använder sig utav blocket, att prutning är på sin plats, då folk helt plötsligt ska ha mer betalt än bilhandlarna och inte erbjuder garanti.

enligt mitt tycke, så har du redan accepterat priset (1750:- ) i ett av dom första mailen, o då få man stå sitt kast, sedan skriva att det blir lite för mkt ? (vad tänkte du när du skulle ge fullpris då? )

o sen att han skriver, att du ska sätta in pengarna, lite oklart skulle ja vilja säga vad han menar.
men som dom andra skriver, antingen får du tillbaka pengarna, eller pungar upp ursprungspriset som du sa ja till ifrån början.

Lite konstig är det ju . Personen ifråga har fått in 1000:- på sitt konto som han bränner direkt utan att blinka och sedan har han fortfarande kvar annonsen.Om han har tagit det som en delbetalning borde ju bromsarna betäknas som sålda och annonsen tas bort eller ?.

Oskar_ skrev:
> Precis min tanke, både säljare och köpare
> verkar vara lite efterblivna.
>
> Pruta gör man INNAN, har man inte råd med det
> pris man har kommit överens om så funkar det ju
> inte, det är bara vid thaimassage det går till
> så.
>
> ginnfilt skrev:
> -----
> > Maxxad skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jo men vi kom endå överens om priset 1150
> > eller
> > > hur?!
> >
> > Jag tänker inte ta parti här, ingen verkar ha
> > agerat särskilt snyggt (hela vägen ut), men
> vill
> > ändå ge dig en känga... DU har ju i ett
> > tidigare skede accepterat att betala 1750 kr
> för
> > bromsarna! Redan DÄR är väl affären spikad
> och
> > klar, och du lovas få bromsarna postade så
> snart
> > du betalar in. Sedan skriver du att du ångrar
> dig
> > osv. Jag skulle vara skitsur som säljare i ett
> > sådant läge...

men B-O för helvete du har väl aldrig tatt en thaimassage ?

Oscar skrev:
> men B-O för helvete du har väl aldrig tatt en thaimassage ?

Vem har pratat om att ta?

Hur det än går var den här tråden värds några hundra. Det kan du dra av på priset och kalla det väl investerade pengar i underhållning.

Roger A skrev:
> Lite konstig är det ju . Personen ifråga har
> fått in 1000:- på sitt konto som han bränner
> direkt utan att blinka och sedan har han
> fortfarande kvar annonsen.Om han har tagit det som
> en delbetalning borde ju bromsarna betäknas som
> sålda och annonsen tas bort eller ?.

Killen har nog sommarlov och kanske är nånstans där internet är något man läst om i tidningen på sin höjd. Inte för att det är någon ursäkt. Men det kanske förklarar varför annonsen är kvar och svar uteblir. Eller så väntar han på nästa som vill köpa.

Men ett namn och en bostadsort är en bra början för att få tag på ett telefonnummer. Fast det är nog föräldrarna som står för abonnemanget, det är kanske effektivare att prata med dem?

z0lid skrev:
> Maxxad: På tisdag (imorgon) när du får dina
> bromsar kan du väl skriva det här i forumet?

Ehh, det här tolkade jag som att säljaren gav sig tillkänna?

/johan

Vad mycket lättare det hade varit om folk inte kommunicerat som omogna fjortisar. Det ska inte vara nödvändigt att läsa inlägg eller mail flera gånger för att fatta vad folk menar.

JojjeM skrev:
> z0lid skrev:
> -----
> > Maxxad: På tisdag (imorgon) när du får dina
> > bromsar kan du väl skriva det här i forumet?
>
>
> Ehh, det här tolkade jag som att säljaren gav
> sig tillkänna?
>
> /johan

zOlid är inte säljaren.

Jag skulle vilja säga såhär, snacka om att krångla till det för sig.

Två personer, ingen kan skriva begripligt, inte undra på att det blir fel.

Och ärligt talat, 500 kr prutningen var dum, på gränsen tiil ful. Vem är det som blåser vem?

"Jodå jag vill ha dom, men blev lite mer pengar än jag räknat med, förlåt om jag inte svarat innan, 1000 kr + att jag betalar frakten kan jag ge, tyvärr inte mycket mer! "

Den som skriver så borde outas på Happy, men nu outade han sig själv.

PS: hoppas ni kan slutföra affären i godo.
PSS: det går lättast om han får 500 kr tror jag.

Jag har inte varit här på Happy på sådär tre veckor och så dyker det upp en så´n härlig guldtråd på en gång.

Jag tycker det är klart möjligt att "Ah ge mig pengarna då" betyder "Sluta tramsa, apajävel, och sätt in summan vi kommit överens om"...

/M

Nu börjar tråden spåra ur....
Jag tycker att du tar reda på vem säljaren är, ringer honom och reder ut saken.

bengt skrev:
> Jag har inte varit här på Happy på sådär tre
> veckor och så dyker det upp en så´n härlig
> guldtråd på en gång.

Nu får du nog börja bläddra dig igenom allt som postats de senaste tre veckorna eftersom du kan ha missat mycket mysigt som postats under semestern, när folk har tid att sitta framför datorn istället för att vara ute och cykla.

Singular skrev:
> Jag tycker det är klart möjligt att "Ah ge mig
> pengarna då" betyder "Sluta tramsa, apajävel,
> och sätt in summan vi kommit överens om"...
>
> /M

nu är ju kiddot från malmö så det finns en risk att du precis gjort malmö polisens antagningsprov...

Det kan ju vara så med att han inte kollat sitt konto, och inte är medveten om att du satt in en egen påhittad summa, han har ju inte gjort något fel egentligen. Han begär 1750kr och du sätter in 1150:- det är ju inte hans problem egentligen, ni är ju inte överens om den summan...

"Ah ge mig pengarna då" -- underbart när talspråk i skrift blir så fel! Hade man sagt det face to face hade det inte blivit några diskussioner. Men på internet kan ingen veta om han menade "okej, sätt in de pengarna du har så löser vi det" eller "sluta nu, sätt in det vi kom överens om". Skulle därför säga att första avtalet måste gälla.

tobiias skrev:
> Ger det honom rätt att behålla pengarna?

Jag har svårt och tro att herr grip verkligen skiter i att ge ungjävlen sina 1150kr tillbaka, men samtidigt så har ju maxxad bara satt in lite pengar på ett konto, antagligen har grip i detta fallet inte kollat sin internetbank.

Att ni tolkar "Ah ge mig pengarna då" som att han eventuellt menade "nej jag vill faktiskt ha mer än så." måste jag säga i min mening är ett tecken på ganska nedsatt läsförståelse. Stor internet-vana kanske gör det lättare för mig att tolka detta skabbiga tonårs-språk, vad vet jag.

Hade han skrivit "Neh, ge mig bara pengarna..." så hade jag förstått, "Ah" i "meningen" "Ah ge mig pengarna då" skulle jag till och med vilja påstå är jakande och betyder hur jag än vrider och vänder på det "Jaja, skicka över pengarna då..." och talar man då om en affär så tar jag för givet att inte säljaren på fullaste allvar trodde att han skulle få pengarna utan att behöva skicka produkten.

nenja skrev:
> Att ni tolkar "Ah ge mig pengarna då" som att han
> eventuellt menade "nej jag vill faktiskt ha mer
> än så." måste jag säga i min mening är ett
> tecken på ganska nedsatt läsförståelse. Stor
> internet-vana kanske gör det lättare för mig
> att tolka detta skabbiga tonårs-språk, vad vet
> jag.
>
> Hade han skrivit "Neh, ge mig bara pengarna..."
> så hade jag förstått, "Ah" i "meningen" "Ah ge
> mig pengarna då" skulle jag till och med vilja
> påstå är jakande och betyder hur jag än vrider
> och vänder på det "Jaja, skicka över pengarna
> då..." och talar man då om en affär så tar jag
> för givet att inte säljaren på fullaste allvar
> trodde att han skulle få pengarna utan att
> behöva skicka produkten.

Men hur blir det då om det var precis så han menade, alltså att han tyckte att maxxad skulle skicka hela summan? Vem är det då som nedsatt läsförståelse? Eller har din stora internet-vana lärt dig att du aldrig kan ha fel? Man ska kanske vara försiktig innan man idiotförklarar folk på samma grunder som man själv kan trilla dit på :)

Men han har satt sprätt på pengarna och om han inte vill betala tillbaka så har han godtagit budet.
Antingen så betalar han tillbaka eller så får han skicka bromsarna.
Eller är man bunden att genomföra ett avtal?
Kan tycka att det är dålig stil att Maxxad inte står för sitt första bud men är det inte säljaren som är den som gör något brottsligt?

En stilla undran bara; det finns prutare med finess som alltid lyckas påtala
ett fel precis innan pengarna ska lämnas över. Eller lyckas skapa förtroende
så att säljaren själv sänker priset. Hatten av, bara att gratulera.

Det finns också de som alltid måste komma med ett skambud innan de ens sett något,
om det så är en ny Scott Addict som bjuds ut för 1:-

De senare kan gå och dö, please. (Slänger hellre prylen än glädjer en sniken idiot)

Lär er pruta på plats/i telefon, istället för att förolämpa säljaren.

NiclasY skrev:
> En stilla undran bara; det finns prutare med
> finess som alltid lyckas påtala
> ett fel precis innan pengarna ska lämnas över.
> Eller lyckas skapa förtroende
> så att säljaren själv sänker priset. Hatten
> av, bara att gratulera.
>
> Det finns också de som alltid måste komma med
> ett skambud innan de ens sett något,
> om det så är en ny Scott Addict som bjuds ut
> för 1:-
>
> De senare kan gå och dö, please. (Slänger
> hellre prylen än glädjer en sniken idiot)
>
> Lär er pruta på plats/i telefon, istället för
> att förolämpa säljaren.

Ja jag håller med dig lite där. Prutning gör man på plats (om man hämtar varan, annars telefonen). Man vill ju se varan innan det är lönt att försöka pruta, annars känner man sig oförskämd mot köparen. Tydligen är det inte alla som är av samma åsikt. Tex då jag tog nattåget för att kolla på en bil på andra sidan sverige. Han trodde vi hade bestämt priset bara för att jag inte påtalade nån prutning i mailen och telefon utan valde att ligga lågt tills man sett hur bilen såg ut. Istället vart han hopplös att försöka pruta på då det visade sig att bilen var betydligt sämmre än han hade lovat heligt.

Dock vad som gäller i detta fall som tråden handlar om känns lite luddigt. De kanske var så att de är lite missförstånd iallafall. Men innan sånt är utrett tycker jag det var fel av säljaren att använda dom pengarna han hade fått. Sedan att en annons inte blivit borttagen så är det ju inte första gången sånt händer, det är rätt ofta man stöter på folk som inte tagit bort annonsen men som sålt varan. Jag hoppas iallafall att ni ska kunna komma överrens och att allt löser sig på ett bra sätt.

Här får man ju fan ingen hjälp, ni bara klankar ned på en och kallar en ungjävel och efterbliven....och detta ska vara det seriösaste cykelforumet? Jag är faktiskt 21 år och inte någon 15 år gammal "ungjävel"! Ska nog fan börja hänga på lunarstorm igen, dom håller en högre nivå än vissa här....

Jo jag kan erkänna att prutningen var lite väl fräck och respektlös men den fungerade, trodde jag! men istället blev man ANTAGLIGEN lurad på 1150 kr.....men eftersom att säljaren i fråga inte svarar så kan jag ju inte göra klart affären genom att sätta in 500 kr till som han nu verkar vilja, så vill jag ha mina pengar tillbaka i bromsar så får jag väl sätta in 500 kr och hoppas på att jag inte blir lurad på dom också, för det hade varit jävligt ball!!!!

Tillbaka
Topp