Jag har köpt en bockstyrd cykel!

Precis som det bästa antalet cyklar är N+1
är även det bästa antalet hjul N+1, då kan du i lugn och ro renovera det gamla hjulparet och ha det som backup och/eller med vinter/dubbdäck.
Så man ska ha
1780424423610.webp
cyklar?

Växelvajer låter också märkligt tycker jag. Visst kan de gå av men flera vajrar per år är inte normalt. Se till att ha fräscha höljen och vajrar (byte vartannat år om man saltslaskcyklar kanske?) så tror jag inte du ska behöva ha så mycket ångest över sådant. Rent allmänt känns ett visst mått av noggrannhet i att alltid hålla cykeln i god kondition som en grej som kräver lite arbete ofta men i gengäld gör att man nästan aldrig drabbas av haverier. För egen del är jag noga med att aldrig tvätta något med avfettning (då dör dina lager strax, växlarna går trögt och din katt blir överkörd) och se till att alla smörjbara ställen alltid är smörjda med rätt och bra fett/olja. Ordentligt monteringsarbete och finjusterade grejer slår vältvättade och glänsande cyklar varje dag.
Statistiskt underlag är än så länge klent. I november har jag haft hojen i två år och bytt totalt en vajer. Men den hade gått av uppe i handtaget. Givet hur konstruktionen ser ut är det där jag förväntar mig att alla vajerbrott kommer att ske. Att byta höljen är ju säkert nödvändigt om man vill ha pro-tour-växlingar, men .. känns lite överdrivet annars, eller?
Vidare kan man såklart tänka sig att partiklar i gamla höljen samt dammkorn på bakväxeln leder till trögare växlingar vilket leder till ökad belastning på vajer, med ett brott som följd..
Hade faktiskt en kort period där bakväxeln fastnade ihop. Trodde jag skulle behöva köpa en ny eftersom det inte hjälpte med rengöring och smörjning (använde samma wetlube som jag kör på kedjan). Men sen fick jag ett infall och provade WD40 på alla växelns möjliga och omöjliga ställen, och då levde den upp igen.
För att vara en gravel tycker jag den är väldigt känslig. Så här kinkigt har jag aldrig haft det med MTB.

Tillbaka
Topp