Jag har nedgraderat bigtime, och det funkar!

Mr Handley

Ny medlem
Ville bara posta ett offentligt erkännande. Jag har nedgraderat cykel och kör numer en riktigt billig rigg som kostar en tiondel av den hojen jag hade tidigare.

Och vilken överraskning, det går att cykla i skogen ändå... Och man har kul...

Instanningsförmågan är inte riktigt lika bra, så man får köra lite långsammare då ett par noname v-bromsar inte fungerar riktigt lika bra som ett par saint bromsar. Annars är det typ samma. Knepigt va?

Mr Handley skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville bara posta ett offentligt erkännande. Jag
> har nedgraderat cykel och kör numer en riktigt
> billig rigg som kostar en tiondel av den hojen jag
> hade tidigare.
>
>...
>
> Och man har kul...

Nädu, det tror du bara.

Råkade sälja den hojen idag så jag måste hitta ett nytt ök så fort det bara går. Helstel SS verkar kul :)

Men seriöst, det jag stör mig mest på är avsaknaden av vettiga bromsar, resten verkar fungera precis lika bra ändå...

Mr Handley skrev:
> Ville bara posta ett offentligt erkännande. Jag
> har nedgraderat cykel och kör numer en riktigt
> billig rigg som kostar en tiondel av den hojen jag
> hade tidigare.
>
> Och vilken överraskning, det går att cykla i
> skogen ändå... Och man har kul...
>
> Instanningsförmågan är inte riktigt lika bra,
> så man får köra lite långsammare då ett par
> noname v-bromsar inte fungerar riktigt lika bra
> som ett par saint bromsar. Annars är det typ
> samma. Knepigt va?

Jag fick faktiskt ett leende på läpparna när jag läste detta. Köra traschbike e hårt och roligt =)
mvh.

this_thread_is_worthless_without_pics.gif

Det var ungefär det vi konstaterade när vi körde Orbean i skogen i december. Både jag och Feffe saknade vettiga bromsar, och sen lade ju framgaffeln av också.

Tänker byta till en helstel, så det blir väl ungefär samma dämpfunktion som man har nu :)

Fulcykel var dumt uttryck, bättre med instegscykel eller liknande.

Jag har varvat helstel med en 80mm coilgaffel från 2000 som jag fått gratis av bjby. Det är faktiskt inte så tokigt med lite fjädringsväg där fram, det blir en aning mer förlåtande och inte så ont i handlederna efter långa cykelturer.

jomper skrev:
> Jag har varvat helstel med en 80mm coilgaffel
> från 2000 som jag fått gratis av bjby. Det är
> faktiskt inte så tokigt med lite fjädringsväg
> där fram, det blir en aning mer förlåtande och
> inte så ont i handlederna efter långa
> cykelturer.

Pellejöns.

Intressant.
Jag har en liknande erfarenhet. Med boende på två orter har jag fått väcka liv i ett lik från Cykelringen anno 1993 och jag är helt förbluffad över hur bra det funkar bara man har vettiga däck. Igår fixade jag till min förvåning ett stigavsnitt som jag inte klarat på snart två år med heldämpat och 27-växlat :).

Med fulcykeln tittar jag längre fram och planerar körningen bättre. Skojig upplevelse för en som gick direkt på heldämpat med massa växlar. Önskar bara att den var lite mindre (äkta Cykelringenstorlek) och lättare. Tror det gick åt några såna här under tillverkningen:
HUS05.jpg ht=483

/Johan

Bilder:
Fin?
bash2.jpg ht=725

Ful?
Nevada_SS.jpg ht=544

Tyst med dig om detta! ;)

Ni skulle har sett Skogling i sondags när han upptäckte att min son cyklar på en Rex. Jag hade lånat min frus 1989 Miyata QuickCross, så rikedomen skulle vara jämt fördelad. Både fungerar som de ska, och både förblir ostörd när de parkeras bland alla andra cyklar vid skolgården. Mer kan man inte begära.

Fördelen med billiga hojar är ju att man inte blir ruinerad om man skulle vurpa bigtime.

Det tar nog till en del tillbaka upptäckarlustan och glädjen att brassa på för fullt på icke upptäckte stigar.

För några år sedan så köpte jag åtminstone en och ibland två nya enduro hojar per år så jag kan köpa vilka trampcyklar som hellst det är ändå billigt.

//Håkan

Tillbaka
Topp