Jag ska köpa nya kanttrådsdäck(lvg), vilka?

racerdan

Ny medlem
Jag ska köpa mig nya däck och har länge kört på Michelin Pro2. Nu är det dags att köpa nya. Efter att ha kört med Michelin i två år, så funderar jag på ifall jag ska forsätta med detta och köpa mig M. Pro3. Eller ifall jag ska försöka med något annat. För mig blir detta lite utav en djungel, så jag tänkte att jag skulle fråga runt lite här. Kanske t om att någon sitter på ett sådant "jämförelsetest". Jag har sökt efter endel tips på nätet, men inte riktigt blivit klokare utav det.

Dock lutar det mot Pro3 eller Vittoria´s motsvarighet, rent prismässigt. Men som sagt, jag skulle verkligen uppskatta ifall någon vill dela med sig av sina erfarenheter vad det gäller däck.

Tackar tackar, nu verkar GP4000s som ett starkt alternativ. Det pratas även lite om dessa Ultremo. Vad tycker folk om dessa?

GP4000s är grymma, men blir i år besegrade av Michelin PRO3RACE, enligt mig. Ultremo ska du inte ha. De punkar lätt och har sämre rull.

Senast redigerad av en moderator:
Veloflex master är mitt tips. Grymt grepp,lågt rullmotstånd och kanske det
närmaste man kan komma tubkänslan. Har kört på vittoria michelin och deda
men har gillat veloflexdäcken absolut bäst. vittorias tycker jag har varit
de absolut stötigaste däcken jag kört. (alla samma bredd). Iofs så var det
ett par år sedan jag körde vittoria och michelin så de kanske har blivit bättre?!

Både gp4000s och prorace3 är riktigt billiga på bike-components.de en vecka framåt. fynda!!! gp 39.95/par och prorace3 42€/paret!!!

Om däcken får de här betygen och omdömena spelar det nog ingen större roll vad du väljer:

Continental GP4000s 1.0
- Rich riding impressions of a lot of rubber. Very secure, predictable. Besides the Ultremo the best riding experience.
- Test winner. Optimal compromise between CRR, grip and puncture protection. Perfect all-arounder for training and competition. Thread wears square.

Schwalbe Ultremo 1.4
- Very good riding impression. Rich, predictable. Causes a feeling of much rubber on the road.
- Very light competition tire with optimal adhesion and still good CRR. Wears very evenly.

Michelin Pro²Race 1.8
- Hard riding impression. Much grip on the shoulder, but less in the middle, stutters predictably.
- Easily rolling competition tire with robust casing and good puncture protection. Wears evenly.

Jag såg i några andra forum folk som har kört på alla tre och många av dem tycker det är hugget som stucket vilket av dessa tre man väljer. Några sa -"spelar ingen större roll, ta det du får bäst pris på".

Sen var det någon som pratade om ett test som en triathlon tidning i Tyskland gjort i Schwalbes labb och vips så hamnade Schwalbe i topp med lägst Watt.

Tackar så mycket, intressant läsning detta. Det verkar onekligen vara som om att det står mellan GP4000s, Ultremo, P3R och nu Veloflex master. Det känns som om jag har lite mer kött på benen nu, men jag är fortfarande like osäker på vilken jag ska satsa på.

Endel utav anledningen till att jag funderar på att byta är, att jag nyligt flyttat till Spanien. Vägarna är väldigt bra här och det är knappt några sprickor. Dock har jag tappat fästet i stående uppförscykling med mina Michelin, det var lite fuktigt på vägen. Men inte blött. Detta har medfört en viss osäkerhet hos mig när det kommer till utförskörning, speciellt i dessa dagar då det är rätt fuktigt på vägarna här.

Dock förstår jag att man inte kan vara 100% säker på att inte tappa fästet. Men jag söker efter ett hjul som presterat bra i dessa förhållanden. Speciellt skarpa kurvor då, men jag vill såklart inte kompromissa med rullmotstånd osv. Jag tycker Veloflex Master låter riktigt intressant, är det någon annan som kan hålla med om att detta hjul har en vissa likheter med tub?

Har kört Veloflex 22mm däck ett par säsonger och de är väldigt sköna att åka på. Du kan hålla ett högre tryck än de flesta andra däck vilket antagligen bidrar till tubdäckskänslan. Jag ska aldrig åka något annat än Veloflex i fortsättningen även om dom inte är världens slitstarkaste. Dom som är snabbare än jag påstår också att just fästet är överlägset.

Om så är kan du ju köpa Michelin Pro3 Grip, som ska vara extra bra när det är blött underlag. Jag har iofs tyckt att Michelin P2R och P3R varit bra i regn, och Ultremo samt GP4000 (de innan 4000S) varit lite hala.

Ska själv köpa nya däck till nästa säsong, och har haft P3R på de hjulen säsongen som gick. Det är racehjulen, så frågan är om man ska köra med P3R igen, nu när de kommit med snygg vit sida, eller något av de andra alternativen här. Är sugen på Veloflex, men är osäker på punkaskyddet...

Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kört Veloflex 22mm däck ett par säsonger
> och de är väldigt sköna att åka på. Du kan
> hålla ett högre tryck än de flesta andra däck
> vilket antagligen bidrar till tubdäckskänslan.

Hm, missförstår jag dig eller menar du att den sköna känslan, åtminstone delvis, är kopplad till ett högt däckstryck? Min erfarenhet är att om man pumpar till riktigt högt tryck blir det bara stötigt och inte så skönt att åka på, i synnerhet inte om asfalten är i litet sämre skick.

GoranS skrev:
> Min erfarenhet är att
> om man pumpar till riktigt högt tryck blir det
> bara stötigt och inte så skönt att åka på, i
> synnerhet inte om asfalten är i litet sämre
> skick.

+1

GoranS skrev:
> Anders H skrev:
> > Har kört Veloflex 22mm däck ett par säsonger
> > och de är väldigt sköna att åka på. Du kan
> > hålla ett högre tryck än de flesta andra
> däck
> > vilket antagligen bidrar till
> tubdäckskänslan.
>
> Hm, missförstår jag dig eller menar du att den
> sköna känslan, åtminstone delvis, är kopplad
> till ett högt däckstryck? Min erfarenhet är att
> om man pumpar till riktigt högt tryck blir det
> bara stötigt och inte så skönt att åka på, i
> synnerhet inte om asfalten är i litet sämre
> skick.

(Var nån som formulerade det bättre nyligen) att det som egentligen enbart är stötigare kan av många upplevas som snabbare/rejsigare. Jag hör nog dit.

Jag tycker förresten att gp4000s är underbara, men noterar nu att google images ger Veloflex ett högre betyg än conti.

Tjaba, måste ge mig in i den här tråden.. Jag älskar mina Vittoria Open corsa evo cx, de är galet snabba o faktiskt ganska bekväma trots att jag kör 9-10 psi, de finns säkert någon som säger att de slits fort; men det är väl därför man har kreditkort;-)

Jag har kört på Michelin Pro2/Ironman de senaste säsongerna.
Det här året köpte jag nya däck, Michelin Krylion Carbon.
Först tyckte jag att det var sämre rull på dessa än Pro2,
men nu har jag kört många mil (idag 76km) under säsongen och
allt fungerar bra, dessa däck skall vara slitstarka så de räcker
säkert nån säsong till. Motionscyklar bara, inga tävlingar.'

Posörens val: Ultremo R - 180 g - med vita sidor.

02-0328-2009-ultremo-r-white.jpg

Tjena Dan

Föreslår Vredestein Fortezza Superlite 185g har dom på mina shamal-hjul har iof inte kört så mycket men än så länge så är jag nöjd

mvh Victor

I senaste Kadens testas landsvägsdäck.

Snitt uppmätt rullmotstånd:

Specialized S-Works Roubaix 32,2 W
Vittoria Open Corsa Evo-CX 34,3 W
Michelin Pro2Race 35,5 W
Vittoria Diamante Pro 36 W
Michelin Pro3Race 37,6 W
Continental GP4000S 39,1 W
Vredestein Fortezza TriComp 39,9 W
Schwalbe Stelvio 40,2 W
BBB RoadRide 40,4 W
BBB RoadBeat 41,2
Schwalbe Ultremo R 42,5 W
Schwalbe Durano 44,4 W
Hutchinson Top Speed 46,7 W
Hutchinson Fusion 2 49,9 W
Continental Utra Sport 50,1 W

Intressant att Michelins nyare är långsammare än Pro2Race.
Och Ultremo R hamnar ganska långt ner i tabellen.

Som det ser ut nu lär jag köra vidare på de däck jag har fram tills våren anländer här. Jag vet att det blir ganska lugn träning och ingen utförsåkning, däcken jag har är i ok skick, ett skick jag tror räcker tills februari. Då kanske det anlänt ytterligare några nyheter på marknaden. Det ligger fortfarande mellan Pro3Race, GP4000s och Vittoria Open Corsa EVO.

Angående Vittoria, de finns i både 20 och 23mm i butiken där jag brukar handla. Förlorar man mycket fäste på att köra 20mm, är det ens något att överväga vid "normal" landsvägsåkning, jämfört med tempocykling? Jag funderar ifall man skulle köra tex 20 fram och 23 bak?

Har inte läst testet i Kadens. Men siffrorna stämmer inte med de som anges i Tours augustinr sid 40. I Tours tabell för rullmotstånd vinner Conti GP 4000S. Rullmotstånd vid 35 km/t
1.Conti GP 4000S 34 W
2.Michelin Pro3Race 39,6 W
4. Vredensten Fortezza Tri Comp 39,9W
Sen skall man tydligen, enligt tyskarna, ha latexslang för att få minsta möjliga rullmotstånd.

DavidF skrev:
> Sen skall man tydligen, enligt tyskarna, ha
> latexslang för att få minsta möjliga
> rullmotstånd.

Jag skulle vilja se resultat för både latex och butyl. Jag vill inte köra latexslang som jag måste pumpa jämnt och ständigt. Och som dessutom verkar vara känsligare för punkteringar.

evosmos skrev:
>
> Jag skulle vilja se resultat för både latex och butyl.

Det har Tour testat
Slangtest_rullmotst%C3%A5nd_-_Tour_11_2006.jpg

Läs hela testet här:
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=1947

> Jag vill inte köra latexslang som jag
> måste pumpa jämnt och ständigt.
VR och Randonneur-lopp skulle jag aldrig köra på latex-slang, men Siljan Runt (16mil) har inte varit några som helst problem.
Slangtest_tryckfall_-_Tour_11_2006.jpg

> Och som dessutom verkar vara känsligare för punkteringar.
Nja, känsligare för att fälgbandet är helt och rätt monterat, men mindre känsligt för genomslags punkor.

/Håkan

Där ser man, men det vore intressant att se om man får olika värden beroende på vilket däck som testas. Dvs, skulle t.ex. butyl 75g och latex 80g få olika värden beroende på däcket som används? Här har man använt Supersonic, vad skulle det bli med Corsa CX t.ex.? Eller pro3race?

Mer rullmotståndtest! Kan tyvärr inte scanna, men följande är ur Roadbike julinumret s41. Testat vid 30 km/t:
1 Conti GP 4000S 17,3 W
2 Vittoria Open Corsa Evo-KS 17,6 W
3 Michelin Pro3race 18,5 W
4 Vittoria Diamante pro 20,1
5 Conti GP 21,6
6 Schwalbe Ultremo 22,7 W

För övrigt, evosmos, så har jag inte upplevt ngn större punkabenägenhet hos latexslag. Kör latexslang på Zonda. Inga fälgband.

DavidF skrev:
> Mer rullmotståndtest! Kan tyvärr inte scanna,
> men följande är ur Roadbike julinumret s41.
> Testat vid 30 km/t:
> 1 Conti GP 4000S 17,3 W
> 2 Vittoria Open Corsa Evo-KS 17,6 W
> 3 Michelin Pro3race 18,5 W
> 4 Vittoria Diamante pro 20,1
> 5 Conti GP 21,6
> 6 Schwalbe Ultremo 22,7 W

Vid vilken belastning? Tour-testet ovan är för 35 km/h, och då är frågan varför siffrorna skiljer så mycket. 5 km/h extra borde bara ge ungefär 17 procent mer motstånd.

evosmos skrev:
> Där ser man, men det vore intressant att se om
> man får olika värden beroende på vilket däck
> som testas.
Självklart.
Ju grövre och tjockare däck desto mindre inverkan från slangen.

> vad skulle det bli med Corsa CX t.ex.?

Från ett annat rullmotståndstest
Vittoria Open Corsa CX / Mich. latex  12,8W/hjul
Vittoria Open Corsa CX / Spec. butyl  15,1W/hjul

/Håkan

bng skrev:
> Intressant att Michelins nyare är långsammare
> än Pro2Race.

Nja, Kadens var rätt tydliga med att skriva att Michelin Pro2Race-däcket som testades var ett "Pro2Race Service Course", vilket var ett däck som tillverkades i begränsad upplaga under 2006. Service Course-varianten var lättare och bättre på det mesta än det vanliga Pro2Race förutom att SC-däcket höll bara en bråkdel så länge. De gick bara att köpa under väldigt kort tid, mindre än ett år, vilket gör det väldigt märkligt att Kadens väljer att testa ett sådant däck.

Jag hann bara få tag på två uppsättningar av dessa däck under den tid dom fanns tillgängliga, men dom var ruggit bra, förutom hållbarheten då.

En annan knasig detalj är att det stod "Service Course" på alla Pro2Race, vilket gjorde att det inte var särskilt lätt att identifiera de "riktiga" SC-däcken. Skillnaden var dock att SC-däcken bara fanns med ljusblå sida och en helt svart slitbana (precis som Grip-däcket). Vanliga P2R hade svart slitbana men med en färgad rand även i mitten av slitbanan.

Pro2Race Service Course
michelin_pro_race_lo.jpg

"Vanliga" Pro2Race
michelin_pro2race.jpg

Intressant där om Michelindäck. Konstigt att Kadens testar det däcket.

Märkligt också att testresultaten skiljer sig såpass mycket. Mätmetoderna är ju olika och någon kommer säkert analysera fram skillnaderna så vi vet vilket däck som rullar lättast :)

Testet i Tour tar ju upp fler aspekter än enbart rullmotstånd. För ett allrounddäck tar de upp nåt jag tycker är otroligt viktigt - vågreppet. Jag är skitfeg när jag svänger även på torr asfalt. Är det vått cyklar jag nästan helt upprätt...

I eftermiddag ska jag nu gå och köpa däck, mitt val står mellan Conti 4000s och Vittoria Open Corsa CX. Vad tycker ni?

Alternativ:

1. Conti

2. Vittoria

Jag kommer lita på er och köpa det däck som fått mest röster :-)

Yes, har just monterat. Fick cykla runt halva stan för att hitta däck, sedan runt halva stan igen för att hitta slangar. Men jag antar att det inte är bästa tiden på året att handla, då alla butiker tycks vänta på vårens grejer.

Det blev iaf Conti 4000s med Vittoria Ultralight slangar. Däcken ser grymt fina ut faktiskt, riktigt snygga.

Tusen tack för all hjälp!

Säljs slangarna och köp Michelins Latexslangar istället då så rullar de snabbare och med bättre ljud. :)

Intresseant det om Michelindäcken.

Jag kör med Veloflex Pavé enbart för att de är så snygga (bruna däcksidor) och lätta :-)
Dock krävs det tålamod vid monteringen.

Tillbaka
Topp