Jagad av dobberman i Skatås

Dillen

Aktiv medlem
Precis hemkommen och är lite skakis. När jag kommer nerrullande på mtb-slingan i skatås mot ridbanorna skymtar jag något svart i ögonvrån. Strax därpå har jag en dobberman i hasorna. Jag prövar först att skrika NEJ till det resulterar bara i att den stannar upp i en sekund och sedan fortsätter efter mig. Ute på ridplanen står ägaren och han skriker som en galning efter hunden men hunder skiter totalt i husse. Jag viker av åt vänster och tar sikte på asfaltsvägen ner mot delsjövgen. Det är först där jag lyckas cykla ifrån hunden och han vänder tillbaka (snabb hund lite luft i däcken :) )

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka omm det inträffade. Jag är uppvuxen med hundar och vet att det är roligt att hälsa på nya människor. Kanske var det så att hunden bara var leksugen eller kanske ville hälsa. Men jag blev skraj och vågade inte chansa, allt pga rasen, hade det varit en labrador hade jag inte reagerat på samma sätt.

Sen är det ju så att hundar ska hållas kopplade så här års men jag vet av egen erfarenhet att det inte är rimligt att inte få släppa hunden på hela sommaren.

Tycker nästan synd om ägaren som säkert är övertygad om att han skapat ännu en hundrasist men det har han inte. Jag skulle hellst vilja få hällsa på hunden i lugn och ro så han vet att jag inte är farlig och vice versa.

Hu, det lät sådär. Tur att den inte bet dig i farten iaf. Och tur att du tog den snabbare asfaltsvägen. Förhoppningsvis lär sig ägaren att hålla sin hund kopplad, om inte annat...

/Leo

Hunden blev ju bara triggad till att jaga det där som flyr, jaktinstinkt kallas det...
Ägaren behöver mer dressyr/lydnadsträning på hunden.

Edit: rättat till satsbyggnad

Senast redigerad av en moderator:
nej funkar inte med "NEJ" sparka den i skallen eller spreja den med tårgas finns å köpa flaska med hållare du kan montera på ramen funderar själv på att införskaffa detta å det bästa är att den väger inte mer än kanske 75 gram

så nu får alla djurvänner hoppa på mig

Swerider:

Ja jag skulle tro du har rätt, men det känndes inte som läge att stanna och kolla. Ett tag tänkte jag ta vägen förbi ägaren så han kunde grabba tag i hunden men nu fick både jag och hund ett gött intervallpass :)

det du gör är att du ber om ursäkt för dig själv det ska du inte göra
ja älska oxo hundar men det finns gränser

Oscar skrev:
-------------------------------------------------------
> nej funkar inte med "NEJ" sparka den i skallen
> eller spreja den med tårgas finns å köpa flaska
> med hållare du kan montera på ramen funderar
> själv på att införskaffa detta å det bästa
> är att den väger inte mer än kanske 75 gram
>
>
> så nu får alla djurvänner hoppa på mig

Jag är ju lite djurvänn och tycker väll inte att det är ok att sparka en hund bara för att den springer efter och skäller. Hade den däremot huggit mot mig så jävlar, så enormt stor var den inte så den hade nog fått rejält med stryk ;)

Skrattar lite inombords åt min egen "hundupplevelse" från ikväll när jag jämför med denna.

Jag kom i sakta mak gnetandes uppför ett litet motlut inne i I2skogen när jag möter en kvinna med en liiiiiten vit sak med gummibandstofs i pannan. Hunden var okopplad vilket jag såg på långt avstånd och var således beredd när den närmade sig mitt framhjul. Hade det gått fortare hade detta inlägget nog hamnat i en anna tråd här, den om vilka djur man haft ihjäl... Efter lite vänligt hejjande och pratande med kvinnan drog hon slutsatsen att hunden nog ville visa att den minsann var snabbast och hels tvelat springa ikapp med mig ;o)

Jag var med om nästan exakt samma sak för ett par år sedan. Skymtar något svart i ögonvrån o får se en stor rotweiler komma sättande i full fart mot mig. Jag tvärnitade, lyfte upp cykeln som en sköld framför mig och rusade, head-on, mot hunden samtidigt som jag skrek o fäktade med cykeln. Den tvärnitade och drog tillbaka med svansen mellan benen.

I somras råkade jag ut för tre herrelösa hundar i Grekland
som uppenbarligen tyckte det var enerverande med cyklister.

Jag hade lånat kusinens gamla 10vxl Peugeot och var nästan
framme dit jag skulle. Det var lätt uppförsbacke, jag var
trött och jyckarna hade inga problem med at hinna ifatt mig.
Det slutade med att jag slet fram pumpen (gammaldags modell)
och viftade och skrek tills de backade.

Jag kände mig som en riddare på stålhäst men såg förmodligen
ut som en idiot:-)

Jag tror faktiskt inte de hade kunnat göra mig illa. Så länge
man cyklar på så jagar de bara efter, ungefär som de jagar bilar.

Annars kan man investera i en sådan här
41GJYWKJ7PL.jpg ht=479

Rippa skrev:
> Jag var med om nästan exakt samma sak för ett
> par år sedan. Skymtar något svart i ögonvrån o
> får se en stor rotweiler komma sättande i full
> fart mot mig. Jag tvärnitade, lyfte upp cykeln
> som en sköld framför mig och rusade, head-on,
> mot hunden samtidigt som jag skrek o fäktade med
> cykeln. Den tvärnitade och drog tillbaka med
> svansen mellan benen.

Coolt; vete fan om jag hade vågat det!

andematt skrev:
> Skrattar lite inombords åt min egen "hundupplevelse" från ikväll när jag jämför
> med denna.
>
> Jag kom blablabla...

Har själv haft ett par roande hundupplevelser av liknande slag, som fortfarande lockar fram en del spontana leenden. Cyklade i makligt tempo genom kaknässkogen, mot Gärdet, när jag cyklade förbi en tjej med okopplad hund modell trasselsudd. Så fort jag kommit förbi dem triggades hundens jaktinstinkt (eller nåt), och den satte efter mig, vilt bjäbbande. Varpå jag bromsade in, någonting som fick hunden att fortsätta förbi mig av bara farten. Då upplevde den sig själv som jagad, och började gnälla och gny, för att sedan lomma iväg med svansen mellan benen. Tills jag kommit förbi den igen, då jaktinstinkten vaknade till liv igen, och jycken satte efter mig IGEN... Tills jag bromsade in, och fick hunden framför mig. Ja, gissa hur den reagerade på det.

Den jycken verkade hur som helst inte ha alla raggarna i edseln... ;-)

Oscar skrev:
> det du gör är att du ber om ursäkt för dig
> själv det ska du inte göra

Jag är inte helt säker på vad du menar, men min erfarenhet är att hundrar lugnar ner sig om man saktar in lite försiktigt. Sen saktar man in lite mer om det behövs. Då taggar dom ner och tappar intresset.

Av historierna här ovan misstänker jag att det inte bara är hundarna som triggas... Värt att tänka på...

Så sakta ner lite när du är jagad, är mitt råd.

har fått springandes mot mig en Pitbull av nåt slag en gång. och den kom INTE för o hälsa. Kan ju aldrig veta säkert om det var för att vi stannade och stod still, eller om den bara skulle "hålla oss" men den gjorde inget. den stannade heller inte när ägaren(liten, omdömessvag,med dåligt självförtroende) kille skrek åt den att stanna. när han hann ikapp hunden tog han den i nackskinnet och tröck ner den i backen och skrek mer åt den. bra uppfostran? NEJ!

Att ta tag i nackskinnet och trycka ner hunden tycker jag är ett helt ok sätt att visa vem som bestämmer och att hunden gjorde fel. De brukar ofta bli rätt skamsna och fogliga efter en sådan tillsägelse, givetvis är detta något som är förbehållet ägaren och inte naturknutten som inte gillar lösa hundar.

Tiger: Rädsla inger respekt. ;)

Har ni inte sett HUndtalaren på TV4+, han lägger ju hunden på ryggen och hugger mot den med handen. ;)
För att visa att hunden har lägre rang.

/Adam

Att sparka jyckarna är lite galet. Det är ju inte deras fel att de fått tokig uppfostran.
Nej sparka ägaren istället.

En runda för några år sedan fick jag växelproblem och stannade vid vägrenen. Pötsligt stod en Rottweiler på andra sidan diket och berättade för mig att jag inte var välkommen in på hans ägor.

Trampade vidare i hopplöst lätt växel. Kadensen nådde nya höjder.

Men jycken var skolad och brydde sig inte när jag inte längre hotade hans hem.

Jag hade inte riskerat att bli biten så jag hade vevat till hundjäveln med första bästa tillhygge.
Har inte ägaren bättre vett i huvudet än att ha hunden lös får denne skylla sig själv.

Jag respekterar hundar och dess ägare så länge som de håller dem borta från mig.

Adam7125 skrev:
> Tiger: Rädsla inger respekt. ;)
>
>

Lite taskig devis att använda, eftersom det kan slå slint en dag.

Oskar skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag var med om nästan exakt samma sak för ett
> > par år sedan. Skymtar något svart i ögonvrån
> o
> > får se en stor rotweiler komma sättande i
> full
> > fart mot mig. Jag tvärnitade, lyfte upp cykeln
> > som en sköld framför mig och rusade, head-on,
> > mot hunden samtidigt som jag skrek o fäktade
> med
> > cykeln. Den tvärnitade och drog tillbaka med
> > svansen mellan benen.
>
>
> Coolt; vete fan om jag hade vågat det!

Nä, det är väl det som är problemet, man måste nog vara uppväxt med hund för att göra så. De flesta andra människor blir ju skitskraja (med all rätt) om det kommer en stor hund sprättande på grusvägen efter dom. Och sedan blir det bara värre när man försöker fly.

TigerMale skrev:
> Adam7125 skrev:
> -----
> > Tiger: Rädsla inger respekt. ;)
> >
> >
>
> Lite taskig devis att använda, eftersom det kan
> slå slint en dag.

Det gör den aldrig

sen att förhållandet kan vara det omvända en annan dag är en helt annan femma

rback skrev:
> Att sparka jyckarna är lite galet. Det är ju
> inte deras fel att de fått tokig uppfostran.
> Nej sparka ägaren istället.

Tyvärr en helt annan straffskala. Kan man ens få något straff ifall man tar det säkra före det osäkra och dunkar en 25 kilo tung stålram i huvudet på jycken?

Jag har varit med om samma sak som trådskaparen Dillen och tycker du är lite väl förlåtande. Jag blev betydligt mer upprörd och antagligen ännu mer rädd, och det var inte ens en dobberman. Synd om hundägaren är det inte. Fler hundar än vad som idag är det borde vara kopplade. Hunden är ett djur med instinkter som i de allra flesta fall inte går att undertrycka, hur dresserad en hund än kan verka.

Att ta tag i nackskinnet och trycka ner hunden tycker jag är ett helt ok sätt att visa vem som bestämmer och att hunden gjorde fel. De brukar ofta bli rätt skamsna och fogliga efter en sådan tillsägelse, givetvis är detta något som är förbehållet ägaren och inte naturknutten som inte gillar lösa hundar.

/David

Det här visar hur dålig koll du har på hur hundar fungerar. Det finns inget som heter skam hos hundar. Svansen mellan benen och huvudet nersänkt betyder undergivenhet, och att framkalla det p.g.a att hunden gör något som den i många fall är avlad att göra (jaga något som den uppfattar som vilt) är bara grymt mot hunden, och uppnår bara att hunden blir osäker och nervös runt människor (osäkerhet blir lätt aggressivitet). Nej, håll hunden kopplad om du inte har 100% koll på hunden istället, och träna där du vet att du inte stör någon du inte känner.

Nästan alltid funkar det nog att stanna fast det är ju inte så lätt att ta det beslutet när man ser dom dräglande käftarna en halvmeter bakom. Jag fick själv en golden retriever efter mig när jag satt och slötrampade förbi en gård uppe i Roslagen. Han gav sig inte förrän jag slagit på en Petacchispurt. Hundfan måste ha hållit 45 knyck en stund. Bra för pulsen!

sparken mot hunden är för att avvärja ett omedelbart hot inget annat
att snacka med eller försöka uppfostra ägaren är man inte intresserad av då det redan gått förlångt
e man svetto riskerar man ju sabba sin fina runda oxo vilket inte känns aktuellt i alla lägen

men visst stanna å pussa på hunden å gulla med ägaren me lite psyksnack för den som känner det ja bara säger vad jag skulle göra

gonatt

Cyklade ner till Preemtappen på Jaegerdorffsplatsen för några år sen. Lite om aftonen så det var lite halvskumt ljus. Parkerade cykeln utanför dörren. Såg inte att där satt en stor jävla Dobberman. Han satt helt still ända tills jag ställt cykeln. Smack sa det å så högg han rakt över underarmen på mig.
Det var riktigt otäckt. När jag kommer in på tappen efter att hunden hade släppt taget så ropade jag "vem fan äger hunden?" En tjej i 20-årsåldern sa att det var hennes men hon tyckte inte att det var så mycket att väsnas om för hunden var bara en valp så han visste inte bättre. Där var inte alla indianer i kanoten. Hade sen ett underbart blåmärke på armen sen med mörkare prickar efter tänderna. Det gick inte hål i huden så jag strutade i stelkrampspruta.
Sen dess har jag ruskig respekt för stora hundar.
/Pär

skaparn skrev:
> rback skrev:
> -----
> > Att sparka jyckarna är lite galet. Det är ju
> > inte deras fel att de fått tokig uppfostran.
> > Nej sparka ägaren istället.
>
> Tyvärr en helt annan straffskala. Kan man ens få
> något straff ifall man tar det säkra före det
> osäkra och dunkar en 25 kilo tung stålram i
> huvudet på jycken?

Men är det verkligen säkrare att gå till motattack? När hunden kommer springande har man två val.

1. trissa upp. skrik, hota, öka farten, slå, utmana, mm
2. tagga ner. sakta ner, ta det lugnt, spana efter ägaren.

För att nr 1 ska vara säkrare så måste man vinna mot hunden, och det kan ju hända en massa blodiga saker innan man vinner. Så det är i varje fall inte särskilt säkert, om man nu upplever att hunden uppträder hotfullt.

Nr 2 är bättre på alla vis. Genom att sakta ner/stanna så stoppar man hundens jagande och spänningen kommer av sig. Spana sen efter ägaren och uppträd lugnt så att hunden uppfattar vad ägaren säger.

pesam skrev:
> Cyklade ner till Preemtappen på
> Jaegerdorffsplatsen för några år sen. Lite om
> aftonen så det var lite halvskumt ljus. Parkerade
> cykeln utanför dörren. Såg inte att där satt
> en stor jävla Dobberman. Han satt helt still
> ända tills jag ställt cykeln. Smack sa det å
> så högg han rakt över underarmen på mig.
> Det var riktigt otäckt.

Det var säkert väldigt otäckt och naturligtvis är det ett helt oacceptabelt beteende.

Tips. Håll avståndet till kopplade/fastbundna hundar, om inte ägaren håller i kopplet och har koll. Man ska inte närma sig en kopplad hund om man inte uppfattar att hunden är vänlig.

Varför det? Psykologin är att eftersom hunden inte kan springa bort, så går den hellre till motattack om den känner sig hotad eller osäker.

Varför ska man då ha en hund med "elaka" instinkter?
En Beagle skulle aldrig komma på tanken att hugga ihjäl en människa av jaktinstinkt (möjligtvis en ekorre), en Rottewiler däremot.

Fast vad vet jag?

/Adam

Adam7125 skrev:
> Varför ska man då ha en hund med "elaka"
> instinkter?
> En Beagle skulle aldrig komma på tanken att hugga
> ihjäl en människa av jaktinstinkt (möjligtvis
> en ekorre), en Rottewiler däremot.
>
> Fast vad vet jag?

Superhundexperter säger ibland att det inte finns några dåliga hundar eller hundraser. Det hänger helt på ägaren, enligt dessas åsikt.

Jag tror det ligger nåt i det. I 99% av dina möten med hundar så kan du välja att trissa upp eller tagga ner. Du kan avbryta "jakten" genom att sakta ner, och då är mötet med största sannolikhet över och det blir ingen dramatik. Hunden tappar intresset. När det gäller hundar som är bundna eller som vaktar, så är det bäst att gå därifrån eller hålla ett stort avstånd.

Jag blev attackerad av en schäfervalp för ett tag sen. Det är kanske inte världens mest skräckinjagande djur men en kombination av långsama reaktioner från mig och att en liten tant hängde efter hunden i kopplet ledde till en kraftig vurpa.

Efter att ha lyckats trassla ut mig, hund tant, cykel och koppel var jag rätt så sur. Inte ens en ursäkt fick jag.

Jag har blivit biten av hund tre gånger, alltså när jag inte lekt med dem.

Första var en vaktschäfer som inte gillade att jag tog handen ur fickan intill den när jag passerade. Markeringsbett så inget allvarligt.

Andra var en labrador som var knäpp (senare avlivad). Enda hund jag varit rädd för, träffade på den många gånger.

Tredje var okänd ras, stannade cykeln och satte ned handen så de skulle kunna hälsa (tre hundar rymde hemifrån och kom skällande mot mig och Harri). En av dem bet mig lätt i handen istället för att hälsa. Så mycket för att tagga ned... :) Funderade på att polisanmäla men bedömde risken att det skulle kunna ske igen som mycket liten, den vandringsled vi kom via var nästan helt igenväxt och ägarna var klart oroade. De hade dessutom gott om varningsskyltar från andra hållet (en klart mer naturlig väg att närma sig huset).

F.ö.: Jag tycker hundar som fått sig en avhyvling ofta blir väldigt "smörande", dvs. visar tecken på skam och ber om förlåtelse. Att ta tag i nackskinnet är bland de kraftigaste signaler man kan använda för att visa en hund att den har betett sig felaktigt, ser inget konstigt i att ägaren till den hund TigerMale mött använde det i den situationen.

drar mig till minnes ett avsnitt av "cops" där en rottweiler sprungit in på sin grannes tomt och attackerad 3 karlar i 120 kg's ölmage-klassen, och fått finna sig i att för bli sparkad till marken och sen sutten på. Who's to blame? Ägaren om man frågar mig. Hon hade även en pitbull som varit med i attacken från början men stuckit när det började lukta motstånd:D Om jag inte minns fel sa hon att hon skulle göra sig av med hundarna. Varför skaffar ¨såna människor hund?

Jag har brottats med en Rottweiler i en kvart då den försökte äta upp min hund. Alla hundar är mesar om man lyckas förklara det för dem, vissa behöver smärtbaserad inlärning. Detta gäller även ägarna.

Det är inte ägaren som försöker bitas eller ens är synligt, så det är inte alltid så värst effektiv att rikta nödvändiga sjävlförsvarsåtgärder ditåt.

Fullvuxna hunder som har attakerat folk utgör ett hot mot alla i omgivningen och borde avlivas på ett så smärtfritt sätt som möjligt, och deras ägarna borde fråntas rättigheten att bli hundägare.

Jag har sätt hur effektiv polisen är när det gäller hundattacker och jag är inte på något sätt uppmuntrad. Någon mer som var på plats när Jacquie Phelan attakerades? Vet ni vad som har hänt sedan dess? Hur många vittnen hade vi då? Faktum att vi hade polisen på plats har inte hjälpt ett dugg. Ägaren säger att det var inte hans hund och polisen prioritera inte ärendet eftersom det enda som har utgifter är en utlänning. Hur känns det för ni andra?

Det var min idé att stanna på Kanaanbadets cafe, och om vi hade skippat det och bara cyklat genom skogen till mitt hus istället så kunde vi har fått saft och bullar och lekt på studsmattan istället.

Hur många finns det som äger eller har ägt en hund som skriver här? Det finns många som verka inte fattar hur hund uppfostrande går till eller hur hundpsykologin fungerar.

Jag håller helt med att man ska har sten koll på hunden oavsett om det är världens sötaste beagle eller en dobberman och att man måste tar sitt ansvar som ägare.

Kanske man skulle ordna någonslags hundvetenskapskurs för cyklister en dag eller några timmar. Detta kunde blir bra så att alla kunde förstår hur en hund fungerar. Tyvärr så kommer cyklister att alltid blir jagade av hundar och det kommer att alltid vara lite skräck upplevelse. Men det kunde vara bra tills nästa gång att man kan känner att kanske man kan hanterar situationen om det blir nödfall.

Själv har jag alltid varit hundrädd och är det lite fortfarande även om man har hund men efter jag har lärt mig lite om hund beteende så har jag blivit väldigt mycket lungnare.

bjorre skrev:
> Jag blev oxå jagad av en hund igår... kanske är
> nåt som går?
>
>

En Welsh-valp! Din?

Tillbaka
Topp