Kan vara lite intressant är detta med "koppeltvång" eller ej. Men jag brukar ställa mig frågan tvärt om och i detta fallet. Var skulle man ev. få ha sin hund lös.
Får man ha sin hund lös i skog och/eller mark där det finns risk för att en hund skulle kunna stöta på ett vilt. Nej, som jag ser det finns det inget utrymme att ha sin hund lös i dessa områden. Och det oavsett när på året.
Att det dessutom råder ett förstärkt krav på hundägaren under tiden den 1 mars-20 augusti. Det är en annan sak det. Då skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Detta går nästan inte att misstolka kan jag tycka.
Då måste man ställa sig frågan om hur man hindrar en hund från att springa lös i marker där det kan finnas vilt om den inte är kopplad? Att kalla in en hund med/på kommando är inte att hindra. Det är att uppmana. Som jag ser det kan man bara hindra en hund från att springa lös genom att handgripligen hålla fast hunden. Detta göres lämpligas med hjälp av ett koppel.
Den andra tiden då? From 21 augusti-28 februari, vad gäller då? Jo då skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Och hur fan gör man det då? Som jag ser det kan hunden bara hindras från att driva eller förfölja vilt genom att man handgripligen hålla fast hunden på något sätt. Detta göres lämpligas med hjälp av ett koppel.
Så i marker där det kan finnas vilt. När får hunden springalöst? Svaret på den frågan är aldrig, om man frågar mig. Du kan aldrig veta när din hund kommer i kontakt med ett djur/vilt och således kan man inte släppa hunden lös. Och då måste man bara komma fram till var dessa marker finns. Marker där man riskerar att stöta på vilt.
Om man inte bor i någon av det fem, sex största städerna och då centralt, innanför tullarna, så vill jag påstå att den risken finns i princip så fort man öppnar dörren och går ut. Märk väl att jag skriver i princip och inget annat. (Men någon kommer säkert påpeka att så inte är fallet. Men så är det, om man frågar mig) Men även om man bor "innanför tullarna" så finns där områden där man kan stöta på vilt.
Men har det någon praktisk betydelse för "koppeltvånget"? Nej egentligen inte. För inom detaljplanerat område brukar det finnas vissa lokala bestämmelser som reglerar detta.
Vi kan titta på en liten småstad som Karlstad. Där råder det i princip koppeltvång i hela Karlstad/detaljplanerat område, med ytterst få undantag som t.ex. rastgården vid sandbäcken.
Så här står det b.la. på kommunens hemsida.
"Hundrastning
I Karlstads kommun finns lokala ordningsföreskrifter som beskriver vilka regler som gäller för hundar och hundägare i Karlstad. Du ska till exempel ha hunden kopplad på offentlig plats och plocka upp hundbajs. Vill du släppa hunden lös finns det en särskild hundrastgård på Sandbäcken."
Samt
"Koppeltvång
Hundar ska alltid hållas under uppsikt och nästan alltid gäller koppeltvång. Av ordningsföreskrifterna framgår att hundar ska hållas kopplade på offentlig plats inom detaljplanelagt område och likvärdiga områden som till exempel idrottsplatser, motionsspår, badplatser och stadsdelscentra."
Så här tänker jag. Var får min hund vara lös. Inte var gäller koppeltvång. Och här i Karlstad har jag kommit fram till att hunden får vara lös. Ja i princip ingenstans. Inte på offentlig plats inom detaljplanelagt område och likvärdiga områden som till exempel idrottsplatser, motionsspår, badplatser och stadsdelscentra. Det är tom så att under vissa tider, 1 juni till 31 augusti, får man inte ta med hunden till vissa områden.
"Hundar får bada överallt inom Karlstads kommun utom på våra kommunala badplatser samt inhägnade områden för kommunens bassängbad. Förbudet att bada på de kommunala badplatserna gäller under sommarsäsongen 1 juni till 31 augusti."
Och jag får inte ha hunden lös i marker där jag riskera att stöta på vilt. Och detta gäller året om. Finns inga undantag, som jag ser det.
Som jag ser det får jag allt snälla koppla Tilda, min brors hund, eller andra hundar som jag är ute och går med. Så jävla enkelt är det............
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm
http://karlstad.se/uppleva-och-gora/friluftsliv-och-motion/hundrastning/
Bara en så sak som att gå ut i en skogsdunge rätt nära bebyggelse på frösön. Det är inte bara det. Sen kan man undra varför hunden inte var kopplad.
http://www.expressen.se/tv/galna-klipp/ombytta-roller---radjur-jagar-hund/
Edit: stavfel. Finns säkert fler.