Jagad av hund

Jagad av hund
skummet skrev:
-------------------------------------------------------
> Ute o åkte på ganska teknisk o dessutom våt
> mtb-bana när jag möter en springande hund.
> Jag nitar fullt o hunden glider på alla fyra mot
> mig. Hundens ägare säger förlåt osv.
> Åker vidare o då börjar hundjäveln jaga mig
> med konstant skällande o springer en meter bakom
> mig i ca 300 m. Ruskigt läskigt på en bana där
> det är omöjligt att åka ifrån den. Satan va
> skraj jag blev. Det enda jag kom på att göra var
> att nita med bakhjulet o då vände den. Tack för
> det.
> Säkert fler som fått uppleva detta?

Ibland hjälper det att sula till den ordentligt. Ett par bra mtb-pjux är rätt hårda. Om du får en bra träff kommer den att backa undan.

Jagad av hund
gordiz skrev:
> Om någon skulle spruta vatten på min spaniel
> skulle han defenitift tro att det var lek
> pågång. Han är tokig i vatten:-) alla hundar
> reagera olika så jag skulle inte ta förgivet att
> hunden blir rädd och slutar.

Det funkade på alla aggressiva halvvilda hunder som jag testade på. Din spaniel kanske inte har samma sinnelag? Hunderna i Thailand var definitivt inte ute efter lek

Jagad av hund
anco skrev:

>
> Ibland hjälper det att sula till den ordentligt.
> Ett par bra mtb-pjux är rätt hårda. Om du får
> en bra träff kommer den att backa undan.

Om jag inte minns alldeles fel så har hundar bara en lunga. En träff i sidan kan vara en början till en långsam avlivning. Stämmer det där med fingret i röven? Det lät sjukt och logiskt på samma gång. Kan ju vara bra att veta. Jag blev biten rejält som liten av en galen hund. Har dock ingen hundskit på fingret från det tillfället.

Jagad av hund
specialarn skrev:
> Det enda sättet att få en hund att släppa när
> den bitit sig fast är att stoppa in ett finger i
> röven på den

vad kan man bli åtalad för om man gör detta "tricket" på ägaren?

Jagad av hund
specialarn skrev:
> Det enda sättet att få en hund att släppa när
> den bitit sig fast är att stoppa in ett finger i
> röven på den.

Lycka till med det!

Hasse#7 skrev:
>
> Om jag inte minns alldeles fel så har hundar bara
> en lunga. En träff i sidan kan vara en början
> till en långsam avlivning. Stämmer det där med
> fingret i röven? Det lät sjukt och logiskt på
> samma gång. Kan ju vara bra att veta. Jag blev
> biten rejält som liten av en galen hund. Har dock
> ingen hundskit på fingret från det tillfället.

Jo Hasse#7, normalt utvecklade hundar har 2 lungor =)
Däremot är det väl synnerligen olämpligt på en smal mtbstig att rikta fokus åt att rikta sparkar, man kan ju med lätthet vurpa då. Och vurpa är dumt, i synnerhet om man har en större hund som är i "jaktmode" i hasorna.

Putte.w skrev:
> specialarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det enda sättet att få en hund att släppa
> när
> > den bitit sig fast är att stoppa in ett finger
> i
> > röven på den
>
> vad kan man bli åtalad för om man gör detta
> "tricket" på ägaren?

Troligen sexuellt ofredande, alternativt våldtäkt.

Jagad av hund
Putte.w skrev:
> tycker det är synd om hundarna som blir straffade för att ägarna är idioter. Det skjuts för
> lite hundägare.

Det skulle jag inte tordas skriva. Jag skulle ju bli kallad än det ena och än det andra då. Men ja det skjuts på tok för lite i det här landet.

Edit: Inte jag, ja , skulle det vara. Iofs skjuter väl kanske jag mer än genomsnittet på detta forumet och ja mot både folk och fä.

Senast ändrad:
Jagad av hund
Kan vara lite intressant är detta med "koppeltvång" eller ej. Men jag brukar ställa mig frågan tvärt om och i detta fallet. Var skulle man ev. få ha sin hund lös.

Får man ha sin hund lös i skog och/eller mark där det finns risk för att en hund skulle kunna stöta på ett vilt. Nej, som jag ser det finns det inget utrymme att ha sin hund lös i dessa områden. Och det oavsett när på året.

Att det dessutom råder ett förstärkt krav på hundägaren under tiden den 1 mars-20 augusti. Det är en annan sak det. Då skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Detta går nästan inte att misstolka kan jag tycka.

Då måste man ställa sig frågan om hur man hindrar en hund från att springa lös i marker där det kan finnas vilt om den inte är kopplad? Att kalla in en hund med/på kommando är inte att hindra. Det är att uppmana. Som jag ser det kan man bara hindra en hund från att springa lös genom att handgripligen hålla fast hunden. Detta göres lämpligas med hjälp av ett koppel.

Den andra tiden då? From 21 augusti-28 februari, vad gäller då? Jo då skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Och hur fan gör man det då? Som jag ser det kan hunden bara hindras från att driva eller förfölja vilt genom att man handgripligen hålla fast hunden på något sätt. Detta göres lämpligas med hjälp av ett koppel.

Så i marker där det kan finnas vilt. När får hunden springalöst? Svaret på den frågan är aldrig, om man frågar mig. Du kan aldrig veta när din hund kommer i kontakt med ett djur/vilt och således kan man inte släppa hunden lös. Och då måste man bara komma fram till var dessa marker finns. Marker där man riskerar att stöta på vilt.

Om man inte bor i någon av det fem, sex största städerna och då centralt, innanför tullarna, så vill jag påstå att den risken finns i princip så fort man öppnar dörren och går ut. Märk väl att jag skriver i princip och inget annat. (Men någon kommer säkert påpeka att så inte är fallet. Men så är det, om man frågar mig) Men även om man bor "innanför tullarna" så finns där områden där man kan stöta på vilt.

Men har det någon praktisk betydelse för "koppeltvånget"? Nej egentligen inte. För inom detaljplanerat område brukar det finnas vissa lokala bestämmelser som reglerar detta.

Vi kan titta på en liten småstad som Karlstad. Där råder det i princip koppeltvång i hela Karlstad/detaljplanerat område, med ytterst få undantag som t.ex. rastgården vid sandbäcken.
Så här står det b.la. på kommunens hemsida.

"Hundrastning

I Karlstads kommun finns lokala ordningsföreskrifter som beskriver vilka regler som gäller för hundar och hundägare i Karlstad. Du ska till exempel ha hunden kopplad på offentlig plats och plocka upp hundbajs. Vill du släppa hunden lös finns det en särskild hundrastgård på Sandbäcken."

Samt

"Koppeltvång

Hundar ska alltid hållas under uppsikt och nästan alltid gäller koppeltvång. Av ordningsföreskrifterna framgår att hundar ska hållas kopplade på offentlig plats inom detaljplanelagt område och likvärdiga områden som till exempel idrottsplatser, motionsspår, badplatser och stadsdelscentra."

Så här tänker jag. Var får min hund vara lös. Inte var gäller koppeltvång. Och här i Karlstad har jag kommit fram till att hunden får vara lös. Ja i princip ingenstans. Inte på offentlig plats inom detaljplanelagt område och likvärdiga områden som till exempel idrottsplatser, motionsspår, badplatser och stadsdelscentra. Det är tom så att under vissa tider, 1 juni till 31 augusti, får man inte ta med hunden till vissa områden.

"Hundar får bada överallt inom Karlstads kommun utom på våra kommunala badplatser samt inhägnade områden för kommunens bassängbad. Förbudet att bada på de kommunala badplatserna gäller under sommarsäsongen 1 juni till 31 augusti."

Och jag får inte ha hunden lös i marker där jag riskera att stöta på vilt. Och detta gäller året om. Finns inga undantag, som jag ser det.

Som jag ser det får jag allt snälla koppla Tilda, min brors hund, eller andra hundar som jag är ute och går med. Så jävla enkelt är det............

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

http://karlstad.se/uppleva-och-gora/friluftsliv-och-motion/hundrastning/

Bara en så sak som att gå ut i en skogsdunge rätt nära bebyggelse på frösön. Det är inte bara det. Sen kan man undra varför hunden inte var kopplad.

http://www.expressen.se/tv/galna-klipp/ombytta-roller---radjur-jagar-hund/

Edit: stavfel. Finns säkert fler.

Senast ändrad:
Jagad av hund
vernersson skrev:

Jo Hasse#7, normalt utvecklade hundar har 2 lungor =)
Däremot är det väl synnerligen olämpligt på en smal mtbstig att rikta fokus åt att rikta sparkar, man kan ju med lätthet vurpa då. Och vurpa är dumt, i synnerhet om man har en större hund som är i "jaktmode" i hasorna.

Ja det där med en lunga på hundar är något som nån har lärt mig fel och inte blivit av med sen. Har för mig att jag sagt det tidigare nånstans. Men glöm det. Tack för rättningen, tur jag inte hade betyg nog att bli veterinär. :-)

Jagad av hund
Stanna och ställ cykeln mellan dig och besten. I sverige har vi ju som tur är inga vildhundar så ägaren lär väl rätt snabbt komma och ta hand om hunden

Jagad av hund
Undra vad som är värst en lös hund som oftast bara är glad och vill leka och hälsa. eller en eller flera stollar med mord i blicken och jagar KOM på strava ??

Man får nog jämka lite i naturen,själv är jag både hunddiggare och cykeldiggare och kan se saker ur bägges perspektiv.

Får ofta höra från bekanta som inte cyklar att cyklister beter sig som idioter,jag är beredd att hålla med i många fall.

Mikael

Jagad av hund
Hundägare skall få släppa sina gulliga hundar var som helst, allergiker och allmänt hundrädda som inte vill bli påhoppade av hundar (som antingen vill slicka eller hugga) är problemet.

Småbarnsföräldrar skall få ha med sig sina skrikande ungar på restauranger, folk som inte vill sitta bredvid en bölande unge eller två är problemet.

Jagad av hund
underscore skrev:
> Hundägare skall få släppa sina gulliga hundar
> var som helst, allergiker och allmänt hundrädda
> som inte vill bli påhoppade av hundar (som
> antingen vill slicka eller hugga) är problemet.
>
> Småbarnsföräldrar skall få ha med sig sina
> skrikande ungar på restauranger, folk som inte
> vill sitta bredvid en bölande unge eller två är
> problemet.

Med 1 får man försöka klara ut läget och möjligen säga till ägaren ordentligt. Tydligen kan man lägga till att använda cykeln som sköld och spruta vatten. Jag vet inte om det funkar. Jag är inte rädd men har respekt för att det kan vara en varulvshund av tiotusen gulliga som vill leka.

Med 2 får man härda ut och hoppas på karma i nästa liv, alternativt lämna haket hungrig. Barn är ingen lek på restaurang för föräldrarna heller. Ganska skönt med vuxna barn nu, kanske är det karman till slut.

Jagad av hund
underscore skrev:
> Hundägare skall få släppa sina gulliga hundar
> var som helst, allergiker och allmänt hundrädda
> som inte vill bli påhoppade av hundar (som
> antingen vill slicka eller hugga) är problemet.
>
> Småbarnsföräldrar skall få ha med sig sina
> skrikande ungar på restauranger, folk som inte
> vill sitta bredvid en bölande unge eller två är
> problemet.

Och cykelintresserade happyiter skall få forumet nedsudlat med energitjuvar. De förras problem.

Jagad av hund
5kral skrev:
> Stanna och ställ cykeln mellan dig och besten. I sverige har vi ju som tur är inga vildhundar
> så ägaren lär väl rätt snabbt komma och ta hand om hunden

Detta har jag praktiserat vid ett antal gånger. Dock, en gång, kändes det inte helt ok. Mötte en tjej med två lösa hundar på Klarälvsbanan. Hundarna var en schäfer och en rottweiler. Hon lyckades koppla schäfern dock var råttan fortfarande lös. Då fick jag vara på min vakt. Men cykeln är då ett bra "skydd" efter mycket om och men så lyckade hon även hålla fast hunden så jag kunde passera. Inte för att råttan på något sätt var "aggressiv" på något allvarligt sätt. Nej snarare en nyfiken hund på sin vakt, som ville skydda sin matte. Schäfern däremot. Den var inte lika trevlig, om jag skriver så.

Jagad av hund
Fliken skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Hundägare skall få släppa sina gulliga
> hundar
> > var som helst, allergiker och allmänt
> hundrädda
> > som inte vill bli påhoppade av hundar (som
> > antingen vill slicka eller hugga) är
> problemet.
> >
> > Småbarnsföräldrar skall få ha med sig sina
> > skrikande ungar på restauranger, folk som inte
> > vill sitta bredvid en bölande unge eller två
> är
> > problemet.
>
> Och cykelintresserade happyiter skall få forumet
> nedsudlat med energitjuvar. De förras problem.

Japp, och när någon påpekar det skall han lynchas.

Jagad av hund
Tjabba skrev:
> Undra vad som är värst en lös hund som oftast
> bara är glad och vill leka och hälsa. eller en
> eller flera stollar med mord i blicken och jagar
> KOM på strava ??
>
> Man får nog jämka lite i naturen,själv är jag
> både hunddiggare och cykeldiggare och kan se
> saker ur bägges perspektiv.
>
> Får ofta höra från bekanta som inte cyklar att
> cyklister beter sig som idioter,jag är beredd att
> hålla med i många fall.
>
> Mikael

+1

Jagad av hund
Helt sjuk att vem som helst får ha hund över huvudtaget. Jag gillar hundar själv men deras ignoranta och lata j*vla ägare har jag inte mycket till övers för. Inte nog med att man träffar på dem i skogen med sina substitut bäbisar okopplade (i reservat), det är ett gäng som tycker att det är lämpligt att låta hunden skita på min trägård där barn leker istället för skogen 150 meter bort eller på sin egen tomt.

Jagad av hund
Stötte på två vallhundar i de Turkiska bergen i våras. Den första var snäll och sprang med mig i någon kilometer. Den bytte sida efter varje serpentin så att han hela tiden var mellan mig och fåren.

Den andra anföll direkt och jagade mig men när han fick vatten på sig vände han direkt. Jag trodde att jag var slut efter att ha klättrat i över 1 mil men det gick fort där ett tag.

Jagad av hund
Blev jagad av en schäfer ikväll på gästrikecupen. Inte så kul att behöva stanna, ta diskussion på tävling, nu är det inte VM, men surt att tappa tid och möjligheten att jaga ikapp försvann. Hund i koppel i motionsspår är att rekommendera. Morr!!

Jagad av hund
funny_pictures_dont_be_afraid_hes_just_playing_d.jpg

Skämt å sido, kan hålla med Mikael/Tjaba om att det nog finns lika många idioter bland oss cyklister. Men tycker samtidigt att det är väldigt obehagligt med närgångna hundar. Har blivit biten en gång när jag kom plötsligt dök upp bakom en person med lös hund när jag var ute å sprang, förmodligen för att hunden upplevde mig som ett hot snarare än att den var agressiv.

Jagad av hund
kazle skrev:
> http://s28.postimg.org/54gd5nt5p/funny_pictures_do
> nt_be_afraid_hes_just_playing_d.jpg
>
> Skämt å sido, kan hålla med Mikael/Tjaba om att
> det nog finns lika många idioter bland oss
> cyklister. Men tycker samtidigt att det är
> väldigt obehagligt med närgångna hundar. Har
> blivit biten en gång när jag kom plötsligt dök
> upp bakom en person med lös hund när jag var ute
> å sprang, förmodligen för att hunden upplevde
> mig som ett hot snarare än att den var agressiv.

Kaukasisk Ovtjarka..

Det, om någon är en hundras som inte är att leka med. Kräver en hundägare som är van och tydlig flockledare:)

Men jävligt cool

Jagad av hund
Lajf skrev:
> Mycket kattmänniskor här på happy. Brukshundsklubben göre sig icke besvär med att
> leta medlemmar här i alla fall.

Katter, mmmmmmm. Svär inte i kyrkan. Hundar tycker jag är fantastiskt trevliga djur, både privat och ffa i jobbet. Det är inte hundarna som är problemet, det är ägaren som är det.
Men katter. Nä vet du va.

Jagad av hund
underscore skrev:
> På happy är hundarna inte problemet utan ägarna.
> Undrar om det är likadant med vapen?

Vapnet i sig är sällan ett problem, det kan dock vara det. Det är den som håller i vapnet som kan uppfattas som det. Ett problem.

"God created man, colt made them equal"

Jagad av hund
Pebben skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > På happy är hundarna inte problemet utan
> ägarna.
> > Undrar om det är likadant med vapen?
>
> Vapnet i sig är sällan ett problem, det kan dock
> vara det. Det är den som håller i vapnet som kan
> uppfattas som det. Ett problem.

Instämmer.

På temat så är dom flesta avfyrade vapen på skoj i Sverige, man bör mao inte oroa sig om någon skjuter omkring en.

Jagad av hund
underscore skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > På happy är hundarna inte problemet utan
> > ägarna.
> > > Undrar om det är likadant med vapen?
> >
> > Vapnet i sig är sällan ett problem, det kan
> dock
> > vara det. Det är den som håller i vapnet som
> kan
> > uppfattas som det. Ett problem.
>
> Instämmer.
>
> På temat så är dom flesta avfyrade vapen på
> skoj i Sverige, man bör mao inte oroa sig om
> någon skjuter omkring en.

På sätt och vis har du väl kanske rätt. Det är kanske inte så mycket att oroa sig för.

Min begränsade erfarenhet av detta är att jag blivit "beskjuten" vid ett tjugotal gånger och ingen gång har jag blivit träffad. M.a.o. är det inte så mycket att oroa sig för. Att någon skjuter. Men som med allt annat. Plötsligt finner även en blind höna ett korn. Och det kan ju bli problematiskt om/när det sker.

Men om man uppfattar någon som ett problem får man väl lösa problemet. Mitt första "problem" löste jag -86. Om mitt problem uppfattade mig eller mitt vapen som ett problem, det vet jag inte. Jag frågade aldrig.

Jagad av hund
H. skrev:
> Till skillnad från vapen så är ju hundar överlag ganska trevliga.

Trevliga och trevliga. Jag tror att vapen kanske inte kan vara vare sig trevliga eller otrevliga i sig. Jag menar. Dom ligger ju bara där och inte stör dom någon eller skäller och för liv. Har heller aldrig sett ett vapen springa löst i sko och mark eller för den saken skull. Skita på en skolgård mm. där mina barn ska leka. Hundar däremot. Dom har jag sett göra allt detta.
Möjligen att ett vapen kan uppfattas som trevligt/otrevligt att hålla i. Men det kan väl hundar också gör. Uppfattas som trevliga/otrevliga att hålla i.

Jagad av hund
Miss Lycka skrev:
> Sjuka individer ska inte ha tillgång till vapen.

Det där tycker jag var onödigt att skriva. Nästan kränkande eller ett påhopp, om än indirekt.

Så du menar på fullaste allvar att sjuka individer inte ska få ha tillgång till vapen rent generellt. Det är ju skrämmande. Usch och fy för sådana, som jag uppfattar, inskränkta tankar, usch och fy.

Tur att SHIF inte har den inställningen. Det vore ju hemskt.

Möjligen kan jag känna att vissa individer, sjuka eller ej, bör inte ha tillgång till vapen. Och att vissa av dem är sjuka, det är en annan sak.

Jagad av hund
För att styra in på ämnet igen.

Hundar ska i princip alltid vara kopplade. Antingen P.g.a. de lokala ordningsföreskrift eller enligt lagen om tillsyn av hundar eller katter. Så enkelt är det. Vad är det inte folk fattar?

Jagad av hund
Så länge folk går i sin tro att just deras hund inte gör nåt oväntat eller farligt- någonsin, så är kopplet mao ett onödigt och trist tillbehör. Om nu det otänkbara skulle inträffa så är det alltid första ggn, och aldrig hundens fel. Det sistnämnda är väl iofs rätt oftast, men ändå...

Samma sak med alla hundägare som just på vintern tycker att det inte behövs plocka upp skit. Det blir ju översnöat eller översparkat med snö, då behövs det väl inte plockas upp nåt?

Jagad av hund
Vad jag hört så skall man hoppa av cykeln och hålla cykeln mellan sig själv och hunden för att på så sätt mota undan den, annars fortsätter den jaga tills den lyckas bita eller tröttnar. Sen kommer förhoppningsvis ägaren och kopplar hunden.

Jagad av hund
Ä va fan. Ta med hunden på en åktur, gärna 5 km eller mer. Sen säger du till den att gå hem. De flesta hundar brukar förstå vad man menar. Sen kan gott husse/matte få leta lite. Gjorde så med en jakthund en gång när jag var ute och cyklade med mina två tikar. Helt plötsligt var de tre. Dock hade han pejl, så de behövde inte leta så länge :)

Jagad av hund
På Årstafälltet utanför stockholm sprang en hund ut ur buskaget och sprang nästan in i min cykel och skällde. Det var bara en snabb bromsning, lite hoppande på framhjulet och en snabb sväng som gjorde att jag inte plöjde rakt in i den. Körde ganska fort så hunden hade säkert dött om jag inte lyckats svänga undan. Skrek till på hunden som drog. Jag följde efter och 800 meter därifrån var det några som körde dressyr på ett fält. Hittade ägaren och försökte prata med dem. Fick höra att han är ju så snäll. Förklarade att nästa gång kör jag över hundfan (Kanske lite väl att ta i, men jag var ganska arg). Nu kanske det skall tilläggas att jag är ganska hundvan och det var inte en glad liten mopps, utan en skitlack skitstor hund. jävla tur att jag inte var en sjuåring med stödhjul, då hade man ju varit hundrädd resten av livet.

Tycker det är så fruktansvärt oansvarigt att ha sin hund lös i tätort. Sen även om din hund är snäll, så kanske kamphunden i koppel som den försöker hälsa på inte är det. Plus alla hundrädda.

Igår så mötte jag en cykel som hade en hundvalp i koppel av varianten som rullar in i handtaget. Hunden på ena sidan gatan och cykeln på andra. Lätt att se ett smalt svart koppel på kvällen. Nu cyklade jag som tur var så sakta att jag hann stanna. Sen, vem fan cyklar med en liten hundvalp?

Senast ändrad:
Jagad av hund
Det jag egentligen skulle skriva var att så länga en hund inte är psykiskt sjuk, så brukar det räcka med att man stannar, vänder sig mot den och ropar NEJ. Min mamma var ute och joggade och blev biten av två schäfrar, den gången fungerade det inte. Ägaren sa, men dom brukar ju vara så snälla. Skitägare.

Jagad av hund
knight22 skrev:
> Vad jag hört så skall man hoppa av cykeln och
> hålla cykeln mellan sig själv och hunden för
> att på så sätt mota undan den, annars
> fortsätter den jaga tills den lyckas bita eller
> tröttnar. Sen kommer förhoppningsvis ägaren och
> kopplar hunden.

Detta tips bör kompletteras med ett förtydligande: Se till att vända andra sidan till. Alltså den sidan med kedjan, så att hunden får lite pinsamma oljefläckar i pälsen som surprise till ägaren att ta hand om.

Jagad av hund
Från golfbana i Spanien (i tonåren), med villaområde med halvhöga murar runt trädgårdarna:

ut hoppar två dobermann och börjar jaga ikapp oss. En av spelarna (för oss obekant) är engelsman. Han mumlar oberört "...interesting...", och säger "ok, boys, watch and learn".

Sen går han helt oberörd mot hundarna som närmar sig, gör en Crocodile Dundee-rörelse svepande med handen, sägfer ngt distinkt, och hundarna lägger sig direkt och låter sig klappas.

Har funderat mkt på det där genom åren, var han extremt hundvan eller var det kanske hans egna hundar ???

Jagad av hund
Fliken skrev:
> Detta tips bör kompletteras med ett
> förtydligande: Se till att vända andra sidan
> till. Alltså den sidan med kedjan, så att hunden
> får lite pinsamma oljefläckar i pälsen som
> surprise till ägaren att ta hand om.

Haha, äntligen så skulle man få lite nytta av sin dåliga kedjevård. Just nu är det bara jag som går runt med stora kuggtribals på vaderna.

Tillbaka
Topp