Jaguarverken i konkurs

Jaguarverken i konkurs
Med moms blir det väl 17125kr. Sen lite frakt på det.
Så verkar inte vara någon jättevinst i det här fallet om det nu är den cykeln.

Jaguarverken i konkurs
Tolkar det som att den köptes för 13700+900+moms dvs drygt 18000. I så fall är det ju helt otroligt om någon köper en i hopp om att sälja den för 19000?

Jaguarverken i konkurs
Satt inte jaguarverken i just Sundsvall? Jag tänker att det kanske inte blev någon frakt då iom säljaren osso verkar finnas i Sundsvall.
Men ja, det verkar absolut lite tossigt att ta den risken för en sån liten marginal

Jaguarverken i konkurs
Satt inte jaguarverken i just Sundsvall? Jag tänker att det kanske inte blev någon frakt då iom säljaren osso verkar finnas i Sundsvall.
Men ja, det verkar absolut lite tossigt att ta den risken för en sån liten marginal
Kan ju även vara en snygg avledande manöver, ”ja älskling, klart att jag skall sälja dem, ja båda två!”

Jaguarverken i konkurs
Killgissar såklart. Men jag höll själv på att åka på det när jag budade på en auktion vid annat tillfälle och insåg inte att det var exkl moms och tillkommande administrativa kostnader.
Kan mycket väl vara så i detta fallet att man inte insåg tillkommande kostnader iom exkl moms-delen och vill rädda upp ekonomin

Jaguarverken i konkurs
ab5e68c9-dea7-49da-9bed-27b7be77fe05.jpeg

Här rullar den mystiska transporten i väg från industriområdet i centrala Sundsvall. Bilden tas vid 18-tiden på kvällen och lastbilen misstänks ha spelat en central roll när bolaget plundrades.

Jaguarverken i konkurs
Medium är ett säkert kort i grossistbranschen när forecasten läggs två år innan leverans av cyklar. XL däremot blir alltid liggande hur länge som helst. Det är ett fåtal cyklister som är +195cm om du inte snackar om Holland som land så den kunden är lätträknad. Snittcyklisten i Sverige skulle jag säga är 175-180cm.

Jaguarverken i konkurs
Medium är ett säkert kort i grossistbranschen när forecasten läggs två år innan leverans av cyklar. XL däremot blir alltid liggande hur länge som helst. Det är ett fåtal cyklister som är +195cm om du inte snackar om Holland som land så den kunden är lätträknad. Snittcyklisten i Sverige skulle jag säga är 175-180cm.
Medellängden för hela populationen av män i Sverige är 180 cm. (källa SCB) Inkluderar alltså även vl åldringar. Jag var lång och ståtlig med mina 181 cm som ung, numera bara ståtlig. Går säkert att hitta en medellängd även för åldersgrupperna men jag kan ge mig fan på att 30-40 åringarna, alltså ungdomarna, är betydligt längre.

Jaguarverken i konkurs
Medellängden för hela populationen av män i Sverige är 180 cm. (källa SCB) Inkluderar alltså även vl åldringar. Jag var lång och ståtlig med mina 181 cm som ung, numera bara ståtlig. Går säkert att hitta en medellängd även för åldersgrupperna men jag kan ge mig fan på att 30-40 åringarna, alltså ungdomarna, är betydligt längre.
Nyss var vi 4 manliga utvecklare i teamet, jag var kortast med mina ynkliga 190,5 cm.

Jaguarverken i konkurs
Med tanke på att Jaguarverken har varit ännu sämre än Shimano Nordic så är det väl inte så konstigt. Tråkigt! Giant gör ju grymma cyklar... Och dom gör ju cyklar åt många andra också ;)

Hoppas det löser sig på något vis. Komer aldrig glömma när dom vägrade hjälpa mig med garanti på en Giant för att den var köpt i Tyskland. Förstår dom men samtidigt är vi med i EU.
De hade helt rätt att inte hjälpa dig... Supportar du tyska ekonomin då ska du reklamera i Tyskland...

Jaguarverken i konkurs
Om man är hjälpsam kanske man får nån affär i framtiden också. Om man inte är hjälpsam får man ju definitivt inga affärer i framtiden. Men det verkar vara viktigare att ”hämnas” en förlorad affär i dåtiden än att tänka på sin framtida business för många…

Jaguarverken i konkurs
Om man är hjälpsam kanske man får nån affär i framtiden också. Om man inte är hjälpsam får man ju definitivt inga affärer i framtiden. Men det verkar vara viktigare att ”hämnas” en förlorad affär i dåtiden än att tänka på sin framtida business för många…
Här i stan finns det en butik vars halva affärs ide är att hjälpa folk bygga ihop sina internetcyklar, sätta på delar som man beställt men inte får på och andra småjobb.

De öppnar nu sin andra butik så verkar funka

Jaguarverken i konkurs
Här i stan finns det en butik vars halva affärs ide är att hjälpa folk bygga ihop sina internetcyklar, sätta på delar som man beställt men inte får på och andra småjobb.

De öppnar nu sin andra butik så verkar funka
Jag inbillar mig att kostnaden för arbetskraft är lägre i Sydeuropa, sett till gemene mans ekonomi?

Jaguarverken i konkurs
Jag inbillar mig att kostnaden för arbetskraft är lägre i Sydeuropa, sett till gemene mans ekonomi?
Vet faktiskt inte vad en cykelmek har för lön här, men om man ser till värdet för tjänsten.

Hur mycket är det värt att någon kör i tubeless gucka åt dig om du bor i en liten lgh utan garage och ingen kompressor?

När jag fick hem senaste cykeln från Canyon var inte växlarna injusterade. Vist jag kunde dra fram mekstället under sängen, möblera om vardags rummet och fixat det själv. Eller svänga förbi stället på lunchen, ta en kaffe i solen (nu ljuger jag, det var självklart en öl) och det var fixat på 30 min. De tog en hundring, men skulle kunnat pynta det dubbla utan att jag känt mig blåst.

Jaguarverken i konkurs
Vet faktiskt inte vad en cykelmek har för lön här, men om man ser till värdet för tjänsten.

Hur mycket är det värt att någon kör i tubeless gucka åt dig om du bor i en liten lgh utan garage och ingen kompressor?

När jag fick hem senaste cykeln från Canyon var inte växlarna injusterade. Vist jag kunde dra fram mekstället under sängen, möblera om vardags rummet och fixat det själv. Eller svänga förbi stället på lunchen, ta en kaffe i solen (nu ljuger jag, det var självklart en öl) och det var fixat på 30 min. De tog en hundring, men skulle kunnat pynta det dubbla utan att jag känt mig blåst.
Schysst ställe! Avundsjuk på att ha en sådan LBS!

Men vill du ha dem kvar får du nog börja dricksa rätt rejält. En hundring i halvtimmen är nog inte hållbart tyvärr. Inte ens i Spanien? En femhundring på ett sånt enkelt jobb, och ta igen det de förlorar på det på något mer kvalificerat kanske.

Jaguarverken i konkurs

Sist jag hade en cykel inne på timpris var 2-3 år sedan men jag har för mig att det drygt 200 kr per påbörjad 15 min.

Edit: saxat från random googlad cykelverkstad

IMG_4929.png

Edit 2: kom att tänka på när jag var i Portugal för två år sedan, och några säsongare berättade att både de och lokala unga vuxna, studenter och surfbums ofta valde att äga gamla skrotiga bilar då det ändå var såpass billigt att bara lämna in dem till mekaniker de (många) gångerna som det behövdes. I Sverige är ju standard att bilägande i liknande situationer väljs bort helt och hållet då man som mindre bemedlad inte har ekonomi att leja ut reparationer till en verkstad.

Senast ändrad:
Jaguarverken i konkurs
Schysst ställe! Avundsjuk på att ha en sådan LBS!

Men vill du ha dem kvar får du nog börja dricksa rätt rejält. En hundring i halvtimmen är nog inte hållbart tyvärr. Inte ens i Spanien? En femhundring på ett sånt enkelt jobb, och ta igen det de förlorar på det på något mer kvalificerat kanske.
Jag bråkade med honom och sa att han skulle ta 2oo nu när Canyon ändå skulle betala. Han fixade jobbet på 5 minuter men de hade redan alla mekställ upptagna, det med en halvtimme var jag som sa så jag han käka något och ölen.

Detta får du för 600

Cleaning, greasing and adjustment of the steering system
Bleeding hydraulic brakes / change cable and casing
break Pads change (pads not included)
Change of shift cables and transmission casings (includes material)

De ligger vägg i vägg med https://www.biciescapa.com/es/ så vet inte om det är samma ägare. (som förövrigt är bra mycket trevligare ställe än Tomas Domingo som alla är så begeistrade i (väst fascister))

Det jag vill ha fram med utläggningen är: Folk köper på internet, vill man överleva så får man anpassa sig efter verkligheten och se vilka möjligheter man kan skapa istället för att be alla Canyon ägare att fara och flyga.

Jaguarverken i konkurs
Sist jag hade en cykel inne på timpris var 2-3 år sedan men jag har för mig att det drygt 200 kr per påbörjad 15 min.

Edit: saxat från random googlad cykelverkstad

Visa bilaga 690867
Så att finjustera växlar är typ samma timpenning

Vet inte hur lång tid detta skulle ta men det kostar 600

Break Pads (pads not included)

Jaguarverken i konkurs
Så att finjustera växlar är typ samma timpenning

Vet inte hur lång tid detta skulle ta men det kostar 600

Break Pads (pads not included)
Någonstans mellan dessa två då, plus materialkostnad

IMG_4930.png

IMG_4932.png

Tillbaka
Topp