Jaha det hade jag inte sett komma. (hjul som slagit sig)

Johost77

Aktiv medlem
Lite misär..

Kört på ett par Fulcrum Red Zone 5 (rätt billiga).
Köpte dom mars 2019 från Wiggle.
Märkte i februari att det va en lite ojämnhet (slog lite i sidled)
Tänkte att det får jag lämna in (provat förr att rikta å är inte bra på det).
Bokade tid på LBC för riktning. Tänkte att jag ska göra det lätt för honom. Tog bort Kassette och skivbroms.
Bort med Tubeless däcket Schwalbe Racing Ralph.
Vad händer:
Hela kalaset blir som en ostbåge.
Aldrig i hela mitt liv varit med om detta.
Ser ut som en bil kört över eländet. KOllade med LBC och hans säger kontakt Wiggle. Sagt och gjort...

Garantin gått ut så där får ingen hjälp.
Suck. På riktig blir jag faktiskt lite less. Gillar ju verkligen cykeln och har inte massor av stålar.
Vad ska jag göra? Har ni sett nått liknande förut?

Fälgbanan är "oskadd" och ekrarna är hela.

Bilagor

• IMG_3316.jpg
    IMG_3316.jpg
    614.6 KB · Besök: 168
  • IMG_3315.jpg
    IMG_3315.jpg
    438.7 KB · Besök: 168
  • IMG_3314.jpg
    IMG_3314.jpg
    427.4 KB · Besök: 170

Laan84

Aktiv medlem
Smällde det till när det hände? Hände det när du med kraft tog av kassetten?

Edit: oavsett jäktigt märkligt

Johost77

Aktiv medlem
Men märkte du när det hände? Låg det still? Gjorde du något?
Jag har just tagit av däcket å då hoppade det till sådant läge.
Tilläggas är att jag cyklade men sonen förra veckan å det kändes skumt när jag tog i under ett parti.
Blev lite skraj så jag tog det lungt efter det och vågade knappt cykla med den. Därav bokade tid att kolla över hjulet

HåkanC

Aktiv medlem
Bokade tid på LBC för riktning.
Blev det så där när mekanikern lossat på alla ekrar?
Om det var mekanikern på LBC så kan det ha berott på att hen är van andra saker.

TS:
Exakt vad som har hänt och vad du kan göra för att räta hjulet är svårt att veta, åtminstone för mig.
Men du kan prova att lossa alla ekrar för att se om fälgen "fjädrar tillbaka" och blir (så gott som) helt rak igen.
Om den är fortsatt taco/chips-formad även med helt lösa ekrar behövs det gissningsvis en ny, eller åtminstone, rak fälg.
Billigast och kanske även enklast då blir det med ett nytt hjul, eller ett beg.

Imp

Ny medlem
Wow…
Jo, man blir ju nyfiken på hur ekerspänningen ser ut! Har den varit väldigt ojämn redan från början så skulle det förklara en del.
Men om så är fallet så är det väldigt imponerande hur mycket ett tubeless däck kan stabilisera ett hjul! Nog för att de har rätt rejäla "beads" som i sin tur sitter ordentligt i djupa spår i fälgen, men fortfarande! 😯

Manurhin2

Aktiv medlem
Skruva loss alla nipplar så mkt att fälgen inte är inspännd.
Om fälgen då är betydligt mer rak så kan nog någon spänna upp det för ett par hundringar. Om fälgen är fortsatt uberkrokig så släng skiten.

Berk

Aktiv medlem
Intressant! Förstår inte hur det kan har hänt.

Jag hade en hjul som såg ut sådär efter en kollision med en bil. Då lösnade jag fälgen från ekrerbna. Jag fick fälgen nästan helt rakt igen med hjälp av händerna, fötterna och golv. Sista millimeter kunde jag korrigera med ekrarspänningen.

Man skulle kunna försöka samma med din hjul, men inte om man inte är bra på att rikta hjul.

HåkanC

Aktiv medlem
Släppte på ekrarna. Är nästan rak fälg nu.
Bra.
Om du vill prova själv så bör du spänna upp ekrarna steg för steg och ganska lite i varje steg, typ 1/4-1/2 varv max. Börja med framhjulet.
Läs gärna igenom några hjulbyggarbeskrivningar innan och följ ekeruppspänningsdelen,
tex: Tensioning and truing

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Sannolikt har ekerspänningen varit väldigt ojämn som det verkar. Är fälgen nu nästan rak går det utan större problem att få tillräckligt rakt och fint enligt min mening. Men se för bövelen till att hålla lite koll på ekerspänningen i framtiden. Är du musikaliskt lagd kan du "spela" på ekrarna, det är ett ganska effektivt sätt att avgöra hur jämnt spänt ett hjul är.

338federal

Medlem
Det där att rikta ett hjul är ett måste och lära sig. Om man skall köra lite hårdare. Visst kan man köpa ett set i backup. Bängligt, svårt och tidskrävande. Men det lönar sig i längden om man lär sig. Alla gör ju inte det.

Johost77

Aktiv medlem
Jag vill lära mig, men är rädd att paja mer än mod att prova.
Skulle vilja vara bredvid å få en kurs i hur man gör. Bygga hjul från grunden.

kais01

Aktiv medlem
värt att prova, om inte annat som inlärningsobjekt. går det inte bra är det bara att släppa på ekrarna och gå till någon som redan kan.

köpa nytt ser jag som onödigt. i värsta fall får man ta loss fälgen och rikta den men sedan är det poc.

vad som hänt är däremot gåtfullt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag hade bett någon att titta på fälgen innan försök att bygga.
Inte så roligt att ge sig på ett första objekt som kanske inte beter sig som det borde.

rois

Aktiv medlem
Jag vill lära mig, men är rädd att paja mer än mod att prova.
Skulle vilja vara bredvid å få en kurs i hur man gör. Bygga hjul från grunden.

Det finns massor av studiematerial på Youtube som visar hur man riktar hjul, och bygger hjul från grunden. Jag har själv bytt en en fälg (vilket är likvärdigt med att bygga ett hjul från grunden), och det gick bra. Utan tidigare kunskaper, och utan riktställ och ekertensiometer. Studera några videor, och prova sedan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer