Jan Heine gillar inte cykelbanor

Erik Sandblom

Aktiv medlem
Jan Heine, redaktör för tidningen Bicycle Quarterly, gillar inte cykelbanor.

Jag gillar cykelbanor, men för innerstadsområden med max 30 km/h och bara ett körfält i varje riktning tycker jag han har en poäng. Copenhagenize har gjort en grafik där de säger att dansk standard är att cykelbana inte behövs på 30-gator.

Bike to Work 3: Separate or Equal? Off The Beaten Path
In recent years, there has been a worrisome trend in the U.S. to advocate for separate bike paths (“cycle tracks”), or at least some visual barrier between bike and car lanes.

The Copenhagenize Bicycle Planning Guide
copenhagenize.jpg

Jag håller inte med. Så länge det råder cykelbanepåbud för cyklister, så vill jag inte ha några alls. Den dagen vi själva, lagligt, får välja den bästa vägen, då får de gärna bygga miljarder cykelbanor.

Cykelbanor är ju till för att cyklister inte ska störa biltrafiken, det finns inga tecken på att de är gjorda för cyklisternas skull. Cykelbanornas bredd blir restposten efter Tillgängligt utrymme - bilkörfält - fotgängarutrymme.

För en gångs skull är jag helt överens med dig Erik; separerade cykelbanor SKA inte behövas på 30-sträckor i innerstaden, där ska det gå att köra "blandtrafik".

Gubbstark skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykelbanor är ju till för att cyklister inte ska
> störa biltrafiken, det finns inga tecken på att
> de är gjorda för cyklisternas skull.
> Cykelbanornas bredd blir restposten efter
> Tillgängligt utrymme - bilkörfält -
> fotgängarutrymme.

Exaktemente!

geologen skrev:
> Jag håller inte med. Så länge det råder
> cykelbanepåbud för cyklister, så vill jag inte
> ha några alls. Den dagen vi själva, lagligt,
> får välja den bästa vägen, då får de gärna
> bygga miljarder cykelbanor.

Ja cykelbanetvånget måste bort. Jag tror inte många cyklister räddas av det. Det är nog bilisternas blodtryck man vill rädda, som i fallet Andreas Grass.

Erik Sandblom skrev:
>
> The Copenhagenize Bicycle Planning Guide
>

Den där illustrationen borde man slå i huvudet på alla Sveriges stadsplanerare (OK, de i Lund och Stockholm kan få slippa). Det finns inga skäl över huvud taget att inte bygga så där.

NAnders skrev:
>
> Den där illustrationen borde man slå i huvudet
> på alla Sveriges stadsplanerare (OK, de i Lund
> och Stockholm kan få slippa). Det finns inga
> skäl över huvud taget att inte bygga så där.

Tycker du på fullaste allvar att det är bra att ha en cykelbana gömd bakom parkerade bilar som skjuter ut "osynliga" cyklister bland bilarna vid varje korsning på alla gator i bebott område?

Jag vet inget läskigare, både som cyklist och bilist.

TBone skrev:
>
> Tycker du på fullaste allvar att det är bra att
> ha en cykelbana gömd bakom parkerade bilar som
> skjuter ut "osynliga" cyklister bland bilarna vid
> varje korsning på alla gator i bebott område?
>
> Jag vet inget läskigare, både som cyklist och
> bilist.

I en del korsningar i Köpenhamn flätar man ihop cykelbanan med högersvängningsfil för bilister inför korsningen.

tietgensgade.jpg

Bilden visar HC Andersens Boulevard alldeles öster om Tietgensgade/Stormgade.

Bilden visar hyfsat nyanlagd cykelbana på Hornsgatan innanför parkerade biler, på det sätt som grafiken i inlägg 1 förespråkar. Utförsbacke, 50-väg... What could possibly go wrong?
cykelbana.JPG

Notera att bilarna längs kanten är parkerade för att i möjligaste mån hindra bilister från att uppfatta att de kör jämnsides med en cyklist. En cyklist som dessutom i höjd med den vita bilen ska dela körfält med bilarna.

Nä. Vad gäller placeringen av parkerade bilar håller jag nog med om att jag inte håller med. Det finns en logik i att man styr långsammare trafik längre ut mot periferin. Snabba bilar - cyklar - parkerade bilar och gångtrafikanter. Att bilarna måste korsa cykelfältet för att parkera får vi leva med - hellre det än att de blir förvånade när de slår upp dörren på vad de uppfattar som den säkra sidan av den parkerade bilen och fångar upp en kolfiberram i tretti.

TBone skrev:
> Bilden visar hyfsat nyanlagd cykelbana på
> Hornsgatan innanför parkerade biler, på det
> sätt som grafiken i inlägg 1 förespråkar.
> Utförsbacke, 50-väg... What could possibly go
> wrong?
>
> Notera att bilarna längs kanten är parkerade
> för att i möjligaste mån hindra bilister från
> att uppfatta att de kör jämnsides med en
> cyklist. En cyklist som dessutom i höjd med den
> vita bilen ska dela körfält med bilarna.

Ett lysande exempel på varför Jan Heine har helt rätt. På papperet är detta riktigt bra, men i verkligheten hårresande illa. Det är med hjärtat i halsgropen jag cyklar nerför denna backe - varje dag. Fotgängare som vinglar till ut i cykelbanan, avstigande från bussar rätt ut i cykelbanan. Nere vid korsningen gör cykelbanan en skarp gir runt ett nyplanterat träd, och rätt ut i korsningen. Där ska man uppfatta och uppfattas av vänstersvängande nerifrån Hornstull, vilka enbart tittar upp mot biltrafiken från Zinkensdamm. Högersvängande från det hållet har inte chans att se cyklister före korsningen. Konfliktdesign i toppklass!

För övrigt borde genomfartsgatorna befrias från parkeringsplatser. Är det genomfart eller parkering?

Ja, bort med parkeringar från alla gator och vägar som inte är rena bostadsområdesgator utan nämnvärd genomfart. Gräv ner under husen och bygg parkeringshus för dem som vill ha bilen inne i stan.

Intressant och tankeväckande artikel. Från ett svenskt perspektiv kanske man dock skall fundera på om man syns en mörk novemberkväll med snöslask som effektivt täcker uppmålade cykelfiler. Sen finns ju grundproblemet att vi inte är välkomna på vägbanan alls, helt oavsett vad lagar och regler säger. Den attityden måst nog ändras.

Erik Sandblom skrev:
> Gubbstark skrev:
> -----------------------------------------------------
> >
> > För övrigt borde genomfartsgatorna befrias från
> > parkeringsplatser. Är det genomfart eller
> > parkering?
>
>
>
> Ja parkering är ju bara helt onödigt
>
>
>
> Using Street Space for Bike Parking

Exakt, när man har cyklat klart bär man ju upp och låser in sin cykel i lägenheten ;-)

Nu har jag läst artikeln/blogginlägget och det var som om jag själv hade skrivit den. Skribentens åsikter i den här frågan stämmer till hundra procent överens med mina. Cykelbanor är ett gissel och ökar riskerna, inte minskar dem. Men, liksom Heine, så tycker jag att de funkar när de går parallellt med större vägar på landsbygden, med långa sträckor utan korsningar.

geologen skrev:
> Nu har jag läst artikeln/blogginlägget och det
> var som om jag själv hade skrivit den.
> Skribentens åsikter i den här frågan stämmer
> till hundra procent överens med mina. Cykelbanor
> är ett gissel och ökar riskerna, inte minskar
> dem. Men, liksom Heine, så tycker jag att de
> funkar när de går parallellt med större vägar
> på landsbygden, med långa sträckor utan
> korsningar.

och helst då med vettiga lösningar i de korsningar som ändå är där.

geologen skrev:
> Nu har jag läst artikeln/blogginlägget och det
> var som om jag själv hade skrivit den.
> Skribentens åsikter i den här frågan stämmer
> till hundra procent överens med mina. Cykelbanor
> är ett gissel och ökar riskerna, inte minskar
> dem. Men, liksom Heine, så tycker jag att de
> funkar när de går parallellt med större vägar
> på landsbygden, med långa sträckor utan
> korsningar.

+jättemkt!!!

Personligen tycker jag det är skönt att ha parkerade bilar mellan cykelbana och rullande bilar. Speciellt när jag är ute och cyklar med min son. Ser hellre det och att man lär sig ta det lugnt i korsningar och anpassar sin cykling utifrån förutsättningar än att min son vinglar jämte en bil...

Jag anser att man bör göra gångbanor/trottoarer bredare generellt och där tillåta blandtrafik (GC) men med gångfartsprincipen, dvs i praktiken max ca 10-12 km/h (joggingfart). Med påbud för barn under 10-12 år kanske.
Sen släpper man vägarna fria för alla andra cyklister.

I Sverige är den rådande tanken att sysselsätta cyklisten med så mycket hinder som möjligt innan korsningen, tvära kurvor, stolpar, gatubrunnar, nivåskillnader mm att cyklisten inte ska ha en chans att upptäcka en svängande bil snett bakom. I Nederländerna har man tagit fram den här modellen (fast i den här bilden är det vänstertrafik) som ska vara säkrare för cyklister eftersom svängande bilar tvingas att sakta ner och cykelns och bilens väg skär varandra mer vinkelrätt vilket gör det lättare att se varandra.
8510160.jpg

Jag är rätt kluven själv vad det gäller gata eller cykelbana, men man måste hålla med om att Nederländerna har lyckats med att få fler att välja cykeln och samtidigt hålla olyckstalen nere. Ska man tro "A view from the cycle path" är det väldigt viktigt att satsa på subjektiv säkerhet för att få folk att cykla mer, men för svenska elitpendlare ser det kanske inte så lockande ut.

Olof E skrev:
> I Nederländerna har man tagit fram den här
> modellen (fast i den här bilden är det
> vänstertrafik) som ska vara säkrare för
> cyklister eftersom svängande bilar tvingas att
> sakta ner och cykelns och bilens väg skär
> varandra mer vinkelrätt vilket gör det lättare
> att se varandra.

Det ser trevligt ut. Men är det nödvändigt att cyklister som kör rakt fram måste flytta sig i sidled?

> Ska man tro "A view from the cycle path" är
> det väldigt viktigt att satsa på subjektiv
> säkerhet för att få folk att cykla mer

Ja så är det. I Sverige satsar man på subjektiv fara istället, med hjälmlag för barn mm.

TBone skrev:
> Bilden visar hyfsat nyanlagd cykelbana på
> Hornsgatan innanför parkerade biler, på det
> sätt som grafiken i inlägg 1 förespråkar.
> Utförsbacke, 50-väg... What could possibly go
> wrong?
>
> Notera att bilarna längs kanten är parkerade
> för att i möjligaste mån hindra bilister från
> att uppfatta att de kör jämnsides med en
> cyklist. En cyklist som dessutom i höjd med den
> vita bilen ska dela körfält med bilarna.

I Danmark skulle man förstås hellre ha tagit bort parkeringsplatserna närmast korsningen eller på hela sträckan (och på köpet fått till en mycket bredare cykelbana/cykelfält), men där är ju inte gatuparkering en mänsklig rättighet.

I hälften av alla bilar sitter det dessutom bara en person, föraren, varför det alltid kommer att öppnas dubbelt så många dörrar på bilens vänstra sida som på högra sidan. Det är alltså i grunden säkrare att passera en parkerad bil på höger sida med avseende på risken att bli pådörrad. Följer man dessutom Stockholms projekteringsanvisningar för cykelbanor så ska cykelbana och parkeringsfält skiljas åt med en 0,7-1,05 meter bred skyddsremsa (dvs. kantsten+1,5-2,5 plattrader) som ytterligare skyddar mot dörrning.

På samma sätt resonerar man i Nederländerna.

(Borttaget cykelbanetvång är en helt annan fråga, som jag i och för sig sympatiserar med.)

Sedan ska man komma ihåg att praxis i Sverige befinner sig väääldigt långt från Danmark, Nederländerna eller exemplet med Hornsgatan. Praxis är alltid cykelbana, oavsett trafiksituation, och då alltid dubbelriktad och endast på ena sidan av gatan.

Dansk/nederländsk praxis för relationen mellan cykel och bil kan sammanfattas med "blanda där det går, separera där man måste". Cykeltrafik ska i första hand separeras från gångtrafik, i andra hand från biltrafik. Svensk praxis är "separera där det går, blanda där man måste" eller, ännu vanligare, "separera alltid, blanda aldrig". Cykeltrafik ska i första hand separeras från biltrafik, i andra hand (eller inte alls) från gångtrafik.

NAnders skrev:
>
> Praxis är alltid cykelbana, oavsett
> trafiksituation, och då alltid dubbelriktad och
> endast på ena sidan av gatan.
>

Det jag ofta ser som ett problem med svenska cykelbanor är just att man näst intill aldrig vet om de är dubbelriktade eller enkelriktade oavsett om det finns GC-väg byggd på båda sidor om "vägen" eller inte, oavsett om de är breda som ett körfält eller knappt ett styre.

Det hade varit trevligt om dubbelriktade banor alltid var målade med streckad mittlinje (så att man iaf vet vad man borde kunna förvänta sig) samt att det sattes upp "infart förbjuden"-skyltar för att upplysa/förhindra laxar på enkelriktade cykelbanor.

leatherface skrev:
> Det är bevisat på Wikipedia att separerade
> cykelbanor gör cyklisterna vårdslösa så dom
> kraschar mer.

Är det bara jag som inte ser kopplingen mellan Älgskadefondsföreningen och cykelbanor?

Jag tänker att 95% av alla bildörrar som öppnas är det inget problem med. Bekymren börjar när bildörren slåss upp utan att nån kollar om det är klart bakåt. Vilket fasaväckande ofta inte händer just på 'trottoarsidan' av bilen. Och där är man som cyklist dessutom inklämd och har ofta ingenstans att veja om så krävs. Som jag ser det är det principiellt feltänkt att parkera bilar mitt ute i trafiken.

-1 på cykebanor som de flesta här och när jag cyklar med mina barn så gör jag det i maklig takt på trottoaren och tar ev. konflikter kring det, i praktiken blir det väldigt sällan nåt problem för min del i bemedlad förort.

patten skrev:
> Personligen tycker jag det är skönt att ha
> parkerade bilar mellan cykelbana och rullande
> bilar. Speciellt när jag är ute och cyklar med
> min son. Ser hellre det och att man lär sig ta
> det lugnt i korsningar och anpassar sin cykling
> utifrån förutsättningar än att min son vinglar
> jämte en bil...

Utan att göra andra bedömningar (såsom sannolikheten för olycka), så kan man kika på konsekvensen av densamma. Givet att man faktiskt krockar med en öppnad dörr, vill man göra det på höger eller väsnter sida om bilen.

På vänster sida studsar man ut i trafiken bestående av bilar i relativt hög fart och med hårda fronter. På höger sida studsar man ut i trafiken bestående av iPhoneupptagna lattemammor i bredd med tyska stridsvagnsbarnvagnar.

Jag låter det vara osagt vad som är värst.

Fliken skrev:
> Utan att göra andra bedömningar (såsom
> sannolikheten för olycka), så kan man kika på
> konsekvensen av densamma. Givet att man faktiskt
> krockar med en öppnad dörr, vill man göra det
> på höger eller väsnter sida om bilen.
>
> På vänster sida studsar man ut i trafiken
> bestående av bilar i relativt hög fart och med
> hårda fronter. På höger sida studsar man ut i
> trafiken bestående av iPhoneupptagna lattemammor
> i bredd med tyska stridsvagnsbarnvagnar.
>
> Jag låter det vara osagt vad som är värst.

På vänster sida sitter föraren och har betydligt bättre möjlighet att se bakåt på vänster än på höger sida. Dessutom bör en förare normalt sett vara försiktigare. En passagerare drar i allmänhet upp dörren fullt ut utan tanke på eller möjlighet att se bakåt.

För övrigt borde inte genomfartsgator vara parkeringsplatser.

Håller med Heines resonemang. Har en vägsträcka med ett mkt märkligt cg-arrangemang. En stor och bred lokalgata som har fått en cg-bana efter ena kanten mha kantstenar som lagts ut ovanpå asfalten och spikats fast. Banan är för smal för att komfortabelt mötas om man är ute med räcern. Sen är man lite rädd för kantstenen och vill ha ordentlig marginal till denna, går man i den är det ett säkert fall. I går mötte jag en närsynt gubbe som körde precis i mitten av banan. När ska du se mig? när ska du se mig? Själv kan jag inte göra nåt annat än bromsa. Kraftig undanmanöver i sista stund, han väntade sig inga möten den dan uppenbarligen. Lite längre fram barnfamilj ute med sin 3 och 5 åring som tränar cykling, täpper effektivt till banan för alla som vill använda banan för att ta sig nånstans med lite verkningsgrad.

Om cg-banan hade avdelats med ett vanligt heldraget kantsträck (som man ju inte ramlar på) hade det varit oändligt mkt bättre imho. Då hade jag inte varit instängd bakom kantstenen när andra trafikanter inte gör det dom ska. Men doktrinen är tydligen bilar är rovdjur och farliga och att en fysisk separation mot dem (förutom i korsningar) är det bästa man kan önska sig. För småpluttar kanske det är sant, inte för vuxna som kan hålla en någorlunda rak linje och inte blir panikslagna av att höra en bil närma sig bakifrån.

NLC skrev:
> Det jag ofta ser som ett problem med svenska
> cykelbanor är just att man näst intill aldrig
> vet om de är dubbelriktade eller enkelriktade

Det är faktiskt inget problem, eftersom det inte finns några enkelriktade cykelbanor över huvud taget :)

Senast ändrad:
Vic skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det jag ofta ser som ett problem med svenska
> > cykelbanor är just att man näst intill aldrig
> > vet om de är dubbelriktade eller enkelriktade
>
> Det är faktiskt inget problem, eftersom det inte
> finns några enkelriktade cykelbanor över huvud
> taget :)

Det finns många som helt uppenbart är byggda för att vara enkelriktade och ett fåtal som faktiskt är skyltade som det. Men i praktiken verkar inga vara det, nej.

Rattnalle skrev:
> Vic skrev:
> -----------------------------------------------------
> > NLC skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > > Det jag ofta ser som ett problem med svenska
> > > cykelbanor är just att man näst intill aldrig
> > > vet om de är dubbelriktade eller enkelriktade
> >
> > Det är faktiskt inget problem, eftersom det inte
> > finns några enkelriktade cykelbanor över huvud
> > taget :)
>
> Det finns många som helt uppenbart är byggda
> för att vara enkelriktade och ett fåtal som
> faktiskt är skyltade som det. Men i praktiken
> verkar inga vara det, nej.

En gång för länge sen fick jag lära mig att det viss finns det enkelriktade cykelbanor, men det kanske har hänt något som jag missat den senaste tiden? I korthet är cykelbanan (eller allt som oftast GC-vägen) enkelriktad om det finns en på varje sida av vägen. Dubbelriktade cykelbanor har antingen tilläggsmärke eller om den bara finns en cykelbana på ena sidan vägen eller om den inte alls löper längs med någon väg. Klart som korvspad, eller hur?

Sen tillkommer problemet att det skyltas vansinnigt inkonsekvent, se bara t.ex. bilden på http://www.cykelguiden.nu/cykelguiden.asp?page=cykla-sakert#kombinerade-cykel vilket gör att man ändå aldrig riktigt kan veta om man bör räkna med att stöta på en lax eller inte. Eller för den skull riskera att bli bötfälld om man väljer cykelbanan på vänster sida av vägen.

F.ö. angående mittlinjer så gjordes det en rätt intressant studie 2002
www.tft.lth.se/fileadmin/tft/dok/publ/5000/thesis202_EW_scr.pdf‎ där man bl.a. konstaterar att fler cyklister håller sig på sin halva efter att streckad mittlinjen målades => bättre framkomlighet och minskad risk för olyckor. Synd bara att det verkar som de flesta av dessa arbeten och publikationer hamnar i (void)...

NLC skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Vic skrev:
> >
> ---
> > > NLC skrev:
> > >
> -
> > > > Det jag ofta ser som ett problem med
> svenska
> > > > cykelbanor är just att man näst intill
> aldrig
> > > > vet om de är dubbelriktade eller
> enkelriktade
> > >
> > > Det är faktiskt inget problem, eftersom det
> inte
> > > finns några enkelriktade cykelbanor över
> huvud
> > > taget :)
> >
> > Det finns många som helt uppenbart är byggda
> > för att vara enkelriktade och ett fåtal som
> > faktiskt är skyltade som det. Men i praktiken
> > verkar inga vara det, nej.
>
> En gång för länge sen fick jag lära mig att
> det viss finns det enkelriktade cykelbanor, men
> det kanske har hänt något som jag missat den
> senaste tiden? I korthet är cykelbanan (eller
> allt som oftast GC-vägen) enkelriktad om det
> finns en på varje sida av vägen. Dubbelriktade
> cykelbanor har antingen tilläggsmärke eller om
> den bara finns en cykelbana på ena sidan vägen
> eller om den inte alls löper längs med någon
> väg. Klart som korvspad, eller hur?
>
> Sen tillkommer problemet att det skyltas
> vansinnigt inkonsekvent, se bara t.ex. bilden på
> http://www.cykelguiden.nu/cykelguiden.asp?page=cyk
> la-sakert#kombinerade-cykel vilket gör att man
> ändå aldrig riktigt kan veta om man bör räkna
> med att stöta på en lax eller inte. Eller för
> den skull riskera att bli bötfälld om man
> väljer cykelbanan på vänster sida av vägen.
>
> F.ö. angående mittlinjer så gjordes det en
> rätt intressant studie 2002
> www.tft.lth.se/fileadmin/tft/dok/publ/5000/thesis2
> 02_EW_scr.pdf‎ där man bl.a. konstaterar att
> fler cyklister håller sig på sin halva efter att
> streckad mittlinjen målades => bättre
> framkomlighet och minskad risk för olyckor. Synd
> bara att det verkar som de flesta av dessa arbeten
> och publikationer hamnar i (void)...

Med 'praktiken' så menade jag efterlevnaden :)

Inte ens där det är skyltat verkar folk bry sig och det verkar vara illa spridd kunskap att man ska cykla på höger sida om cykelbanan finns på båda sidor. Själv tycker jag att det känns instinktivt rätt. Inte ens det faktum att cykelbanan är för smal för att mötas på verkar tränga in hos en del..

Tillbaka
Topp