Järvsö med trailcykel?

Järvsö med trailcykel?
Hej,

Frågan har diskuterats tidigare men tror säkert att både cyklar och Järvsö i fråga har ändrats mycket på senare år.

Jag och sambon planerar att testa på Järvsö senare i höst.
Har aldrig varit där men av youtube att döma så verkar de blå och gröna lederna vara ganska snälla.
Då jag köpt ny hoj så är tanken att sambon skall ta över min gamla Fuel Ex.
Ni som har erfarenhet av Järvsö, räcker det med en rejäl stigcykel för lugn körning i Järvsös snällare leder? (Downhillparken och inte stig alltså)

Förutsättningar:
Sambon väger bara 65 kg och kommer få en väl tilltagen reach då hon är kortare än mig.

Cykeln i fråga är en Fuel Ex 2022 gen 5 med en hel del modifieringar, bla:
* 150mm Yari RC vilket ger gaffelvinkel på 65.5 grader.
* 130mm Float DPS factory.
* DHF/DHR 29X2.60
* Endast original shimano 2-kolvsok med 180mm skivor men med tanke på åkarvikt ändå ok?

Jag brukar själv köra röda/svarta nedförslöpor i skogen med mycket sten och rötter utan problem.
Åkningen i Järvsö lär bli lugn och sansad med syfte att kolla in vad som erbjuds.

Jag själv kommer köra en Fuel EX gen 6.
Vad säger ni?

Järvsö med trailcykel?
Det lär gå finfint, dottern tävlade i enduro där på en Orbea Occam 140/140 sist det begav sig. Banan gick på både röda och svarta leder, avslutade med hela Kristin. Se till att ha rätt skydd och hjälm för ändamålet bara ?
1693217917452.png

Senast ändrad:
Järvsö med trailcykel?
Det är inga problem. Dom flesta blåa lederna är ändå rätt steniga, men ingenting cykeln inte klarar av.
Jag kom hem från Järvsö igår efter att ha vart där i tre dagar, och jag såg några stycken på hardtails som körde på ordentligt.

Järvsö med trailcykel?
You will be fine including on the red if you have the skills.
Might get tired a little faster than on more gravity-oriented bike as your body will need to work harder to compensate for the shorter travel of your suspension and the HA may make the ride a little less stable but hat it is. Ride at a pace you are comfortable with and you will be fine.
I have been down all trails but Kristine and Little for little with an Ibis Ripley for a whole day without issue. Not the best but definitely possible.
And you can always rent a bike if it really doesn't work after a couple of laps...

Järvsö med trailcykel?
Hej
Jag kört med sonen som i början hade 100mm fram o stelt och körde på bra upp till röda leeder.
Min Cannondale Habit 140/130 har funkar hur bra som helst på alla leeder där (Dock inte kört "lite för liten" men det nog mer pga mig än cykeln, hehe). Visst saknar man lite slag på visa partier men det funkar bra.

Har dock en 200/200 nu som jag riktigt sugen på testa där. Men då har man fått lägga på 5kg på cykeln också.

Järvsö med trailcykel?
Behövs ju inte mycket slag i hopplederna förutsatt att man kan hoppa, de är ju rätt släta (förutom brakebumps). Alla blå lär ju funka fint, den enda som har större stenar och bröt är ju Manolito men tar man det lugnt behöver man ju inte smasha in i dem.

Annars instämmer jag med fredda ovan, ha ordentligt med skydd, särskilt om din flickvän är ny på att cykla utför. Det är lätt att tappa greppet i någon sväng och vurpa.

Det är ju bra med lång reach, men då gäller det också att hon vågar vara långt fram på cykeln så hon får vikt på framhjulet.

Järvsö med trailcykel?
Jag har åkt i Järvsö både på en DH-hoj och på en trailhoj (samtliga leder förutom Lite för lite). Mina upplevelser är att man känner sig markant tröttare efter hela dagen på en trailcykel. Vilar man mellan liftturer och försöker inte avverka 40 turer i under 6 timmar, då gör det inte stor skillnad.

Tillbaka
Topp