(Jätte-OT) Byte av taklampa i trapphus

Fattiglapp

Aktiv medlem
Jag har tagit på mig den enkla uppgiften att byta en taklampa. Att dra ut en kontakt och sätta i en annan klarar jag av, problemet är att lampan hänger i taket över ett trapphus med en svängd trappa. Jag måste alltså hitta ett sätt att nå taket.
Har letat efter trappstegar, vilket är extra svårt eftersom trappan är svängd. En trappstege behöver alltså stå på minst tre olika nivåer med ganska stor höjdskillnad. En trappstege som eventuellt klarar detta verkar ligga runt 10k, det blir ett dyrt lampbyte. Någon som har något tips på stege som funkar i trappa till ett rimligt pris?
Alternativet är ju att specialbygga en platta att lägga över trapphuset. Det finns en stabil "hylla" som vilar på husets grund i bortre änden av trapphuset. Jag skulle alltså kunna bygga en plattform som får ca 1,8 m "brospann". Hur rejäl skiva/balkar behöver man ha för att våga belasta mitten av ett sådant bygge med 80-90 kg?
Tredje alternativet är så klart att anlita en elektriker som har en trappstege, men det känns lite onödigt att anlita elektriker för att byta en lampa som sitter med stickpropp... men eventuellt kan det ju bli billigare än alternativen ovan.

Fjärde alternativet kunde vara att sänka lampan!
Är det en BRF som har tingat dig?
Bilder vore bra, men en lång stege kanske funkar.

Fjärde alternativet kunde vara att sänka lampan!
Är det en BRF som har tingat dig?
Även med en sänkt lampa måste man komma åt kontakten som sitter i taket?
Nej jag är anlitad av min fru att byta lampa i vårt eget hus...
Edit: har inte bild nu, skall leta efter något som liknar. Men tänk u-trappa där två av 15 trappsteg är raka, resten har någon form av svängning. Det räcker alltså inte med en stege som kan stå på två olika nivåer.

Senast ändrad:
Platform skulle jag säga. 12mm plyfa o några reglar.
Om det inte går att luta sig ut på nåt livsfarlig sätt eventuellt i kombination med en enkel stege som säkras med tung släkting
Varianten med livsfarligt lutande stege finns, men skulle troligen orsaka märken i den nymålade väggen som är ännu svårare att åtgärda sedan... (Målad av folk med riktig utrustning för en bit över 10k...)

Tänk så här (bild "lånad").
I den vägg som är neråt vänster på denna bild finns då en " hylla" som tål att belastas med många gånger min vikt om det behövs. Den är dock ganska smal.

Bilagor

• DSC07205-Enhanced-NR-scaled.webp
    DSC07205-Enhanced-NR-scaled.webp
    157.8 KB · Besök: 62
Varianten med livsfarligt lutande stege finns, men skulle troligen orsaka märken i den nymålade väggen som är ännu svårare att åtgärda sedan... (Målad av folk med riktig utrustning för en bit över 10k...)
Ok, vi har också renoverat med proffs men är uppväxt med andra metoder. Bökigt nu när saker börjar gå sönder och jag inte var med och monterade.

Sätt en handduk på stegen eller ring in proffsen.
Inte värre än att cykla park...

Oh dessa arkitekter...
Jag har sett hur många exempel som helst på bristande funktionalitetstänk gällande belysningsplacering.
Du lär väl inte få in en saxlift heller men det finns lösa ben att montera på stegar så de blir "trebenta" utan att kosta en halv cykel.
Om armaturen i övrigt sitter fast finns det även en gummikopp på stång som används av vaktmästare för lampbyten i högt placerade armaturer.
Det går alltid att bygga ställning...
Men tänk till, ett benbrott eller värre kostar mera.

Ok, vi har också renoverat med proffs men är uppväxt med andra metoder. Bökigt nu när saker börjar gå sönder och jag inte var med och monterade.

Sätt en handduk på stegen eller ring in proffsen.
Inte värre än att cykla park...
Första gången jag anlitat proffs för målning/tapet, just av denna anledningen. Ett par tapetvåder var en bra bit över fem meter långa...

Oh dessa arkitekter...
I detta huset har det varit för många hemmafixare efter arkitekten dessutom.
Du lär väl inte få in en saxlift heller men det finns lösa ben att montera på stegar så de blir "trebenta" utan att kosta en halv cykel.
Inte med mindre än att slå ut en yttervägg, det skulle ju lösa problemet men skapa nya. Var hittar du sådana ben? Har sett något liknande på typ Aliexpress när jag googlat, men är inte så sugen på att sätta mitt liv i deras händer.
Om armaturen i övrigt sitter fast finns det även en gummikopp på stång som används av vaktmästare för lampbyten i högt placerade armaturer.
Det går alltid att bygga ställning...
Men tänk till, ett benbrott eller värre kostar mera.
Ja precis, därav min fråga efter tips

Första gången jag anlitat proffs för målning/tapet, just av denna anledningen. Ett par tapetvåder var en bra bit över fem meter långa...

I detta huset har det varit för många hemmafixare efter arkitekten dessutom.

Inte med mindre än att slå ut en yttervägg, det skulle ju lösa problemet men skapa nya. Var hittar du sådana ben? Har sett något liknande på typ Aliexpress när jag googlat, men är inte så sugen på att sätta mitt liv i deras händer.

Ja precis, därav min fråga efter tips
Finns även hos seriösa bygghandlare
Förlängningsben Wibe Ledat WTB 822056 Bygghemma.se https://share.google/VQBY49QwXfIDhtl9D

- men bör monteras på yrkesstege och ingen skranglig köksstege!

Edit, det finns flera varianter, googla " förlängningsben stege"

Kollat Hygglo? Bor du i/nära storstad kanske du kan hyra en "riktig" stege billigt över dagen.

Har en vindsstege som går ner precis i svängen på trappan (inte jag som valt placering), där ena benet går ner på ett trappsteg och det andra benet hänger i luften. Har byggt en plattform av spillvirke som jag sätter under det korta benet, typ som denna https://hailo.se/vare/hailo-tp1/. Bygg ett par sådana, eventuellt större som rymmer båda benparet på samma plattform, så borde det bli tillräckligt stabilt att ställa en stege på?

Kan du inte bygga en plattform av några reglar och en skiva byggplywood? Du kanske har allt du behöver i garaget?

Finns även hos seriösa bygghandlare
Förlängningsben Wibe Ledat WTB 822056 Bygghemma.se https://share.google/VQBY49QwXfIDhtl9D

- men bör monteras på yrkesstege och ingen skranglig köksstege!

Edit, det finns flera varianter, googla " förlängningsben stege"
Ja precis, hittar några lösningar som oftast är specifika till mer högkvalitativa stegsystem. Och då blir det snabbt ett antal tusenlappar. Men om man kan komma undan med 5 kan det ju vara värt det. eftersom det kan användas till annat. Kostar det 10 för just användning i trappan är det antagligen billigare att ringa hantverkare varje gång man behöver komma upp.

Kollat Hygglo? Bor du i/nära storstad kanske du kan hyra en "riktig" stege billigt över dagen.
Ja, har inte hittat något tillräckligt nära trots att jag bor nära Gbg.
Har en vindsstege som går ner precis i svängen på trappan (inte jag som valt placering), där ena benet går ner på ett trappsteg och det andra benet hänger i luften. Har byggt en plattform av spillvirke som jag sätter under det korta benet, typ som denna https://hailo.se/vare/hailo-tp1/. Bygg ett par sådana, eventuellt större som rymmer båda benparet på samma plattform, så borde det bli tillräckligt stabilt att ställa en stege på?
Kan du inte bygga en plattform av några reglar och en skiva byggplywood? Du kanske har allt du behöver i garaget?

Har tänkt på detta, men tror mer på att bygga en plattform som helt undviker trappan då. Men det är ju liknande lösning. Garage finns inte, och förrådet är ju fullt med cyklar. Men en tur till Byggmax löser ju det.

Inte 5, men 6, https://www.bauhaus.se/multistege-krause-televario-6-05m

Lägg ut den på Hygglo sen så kanske den betalar av sig själv på sikt.
Har sett den, men högst tveksam om den klarar höjden. Ståhäjd upp till 1,90 över trappans nedre punkt tar mig knappast till taket tyvärr. Därav att det blir så förb* dyrt, de trapphusstegar som klarar måtten är rejäla.
Samma där, 40 cm räcker för att jämna ut skillnaden mellan de två nedre stegen, men behöver uppskattningsvis en meter till för att ta ut skillnaden mellan stegens två ändar (ovanför trappan jämfört med 5-6 steg ner...)

Har alltså hittat många lösningar som säger sig lösa detta behov, men när man tittar på måtten är det oftast långt ifrån tillräckliga. Eller rejält dyra. Lutar åpt hemmabyggd plattform med vanlig stege på, alternativt ringa lämplig hantverkare. Det största problemet med den lokala elektrikern var att jag fick ringa/maila tre gånger för att få fakturan sist...

Ser i bilden att privat är det bara att klättra ut. facket ser dig inte
1763649221789.webp

två ändar? Du vill ha en dubbel stege vid rött
1763649435806.webp

Gratis är en enkel stege från blått streck. Inga problem. Pengar att tjena.

1763649527498.webp

Six Seven.

två ändar? Du vill ha en dubbel stege vid rött

Visa bilaga 804587
Precis. En dubbelstege vid rött rep blått är ju det bästa (och dyraste). Men den måste ju vara lång, för från rött streck till taket är det... högt.
Gratis är en enkel stege från blått streck. Inga problem. Pengar att tjena.
Ja, eller rättare sagt från ett steg ner till väggen. Den stegen kan inte röra sig någonstans, så det blir stabilt. Och den höga vinkeln gör ju att hållbarheten i stegen testas... Sedan måste jag sträcka mig rejält åt sidan från stegen. Antingen funkar det eller inte. Och "inte" kan ju ge några veckor delvis betald ledighet från jobbet.

Jag har exakt en sån trappa. Väggar och tak behövde målas. Jag löste åtkomsten med några rejäla reglar och kraftiga skruvar. Annars går det säkert att hyra grejer på Ramirent eller nåt.

(Jag har bytt lampa också, men det löste jag med en ranglig pall och genom att sträcka mig något längre än vad som förmodligen var lämpligt. Rekommenderas inte.)

Googlade "bygga ställning svängd trappa" och landade på den här som kanske kan vara lite inspiration om du går på bygga plattform-spåret (lite beroende på hur det ser ut förstås)

För övrigt är det störigt att trappstege betyder nåt helt annat än en stege avsedd att placera i en trappa.

/J

Tror inte det finns seriösa hyrfirmor som har stegar för uthyrning längre sedan max ståhöjd 2 meter infördes. Arbetsmiljöverket tyckte väl att sjukvårdskostnader mm blev för höga för alla de som lyckades ramla ner.
Glad att mitt arbetsmiljöansvar bara gäller kontorsnissar. Verkar vara helt hopplöst att ansvara för folk som faktiskt jobbar.

Din arbetsgivare har inga förslag?
Jag var halvvägs inne på det förut: Går det inte att skjuta ut tre eller två brädor genom trappräcket så de når hyllan? Vi byggde något ditåt, med nar/tvärslå under, till vårt "trappfönster". Eftersom det är ett par tums höjdskillnad mellan botten på trappräcket och i vårt fall avsatsen, sitter i änden en tvärslå (kraftig) på höjden.
/ I
___________________ /II ____________________/II_______________/ I I
____________________II ____________________II _______________ I I
____________________II ____________________II _______________ / /
___________________ //____________________//______________ __/ /

Senast ändrad:
Jag gjorde motsvarande övning genom att säkra upp en liten plattform i hörnet 2/3 upp. Ställde sedan en vanlig stege parallellt med ytterväggen upp mot taket ovan hörnet 1/3 upp. Sedan kunde jag ståsitta på stegen och byta armaturen.

Detta hänger förstås på att du har vägg på ena sidan av trappöppningen.

Din arbetsgivare har inga förslag?
Detta är helt privat, bortsett från fikasnack tror jag inte ett stort bolag hjälper sina anställda byta armatur i hemmet.
Jag var halvvägs inne på det förut: Går det inte att skjuta ut eller två brädor genom trappräcket så de når hyllan? Vi byggde något ditåt, med nar/tvärslå under, till vårt "trappfönster". Eftersom det är ett par tums höjdskillnad mellan botten på trappräcket och i vårt fall avsatsen, sitter i änden en tvärslå (kraftig) på höjden.
/ I
___________________ /II ____________________/II_______________/ I I
____________________II ____________________II _______________ / /
___________________ //____________________//______________ __/ /
Det är ju en variant på "bygga plattform'. Inte främst genom räcker, mellan översta trappsteget och hyllan. Något på tvären som håller ihop dem så funkar det nog.
Därav en av mina frågor i inlägg ett: om en 2 m bräda är stöttad i båda ändarna, och brädan belastas med 100 kg i mitten, vilken dimension behövs? Den går ju att stötta i mitten men det mångdubblar arbetet

Detta är helt privat, bortsett från fikasnack tror jag inte ett stort bolag hjälper sina anställda byta armatur i hemmet.

Det är ju en variant på "bygga plattform'. Inte främst genom räcker, mellan översta trappsteget och hyllan. Något på tvären som håller ihop dem så funkar det nog.
Därav en av mina frågor i inlägg ett: om en 2 m bräda är stöttad i båda ändarna, och brädan belastas med 100 kg i mitten, vilken dimension behövs? Den går ju att stötta i mitten men det mångdubblar arbetet
Vinden i garaget hade ett provisoriskt "golv" innan jag byggde ett riktigt i våras.

Då låg reglar på 45x45 mellan takstolar på 2m avstånd.

Dom buktade dock ner och vilade på "mellanreglar" som var 6-7 cm lägre.

Och det var fler sådana som delade på lasten.

Så min enda slutsats av detta är att 45x45 inte håller

2m 45x45 håller inte det? Kan gå ut och ställa mig på 1.5m och det lär hålla min vikt.

45x90 lär garanterat hålla

Jag får det till att en 2 meter stående 45x70 C24 håller för runt 170 kg. C14 runt 100. Men det är många år sedan jag läste hållfasthetslära, så inga garantier. Själv använde jag stående 45x120 C24 för säkerhets skull :)

Menade din kära hustru, förstås. ;-)
Helst mer än två brädor, ty då fördelas vikten och du står eller sitter tryggare. Samma effekt har tvärslåarna. Utan dem blir det nog gungigt. Det finns bräder och det finns bräder, så någon universell garanti om hållfasthet vågar jag inte ge. Testa på backen först! ...Hur långt är ett snöre, hihi!

Menade din kära hustru, förstås. ;-)
I det här fallet står arbetsgivaren för kravställning. I kravställningen ingår att det skall göras på ett säkert sätt.
Lösningen har arbetstagaren ansvar för här. Arbetsgivaren är tillgänglig för att bolla ideer.
Helst mer än två brädor, ty då fördelas vikten och du står eller sitter tryggare. Samma effekt har tvärslåarna. Utan dem blir det nog gungigt. Det finns bräder och det finns bräder, så någon universell garanti om hållfasthet vågar jag inte ge. Testa på backen först! ...Hur långt är ett snöre, hihi!
Det blir i så fall flera sammanlänkade brädor. 5-6 st. Skulle tro att 28*145 räcker då, förutsatt att de sitter ihop hyfsat väl så kraften fördelas någorlunda. Men tro räcker inte här...

92 x 20 är brädor och tvärslår här, och det hänger ju på avstånden mellan spjälorna i 'räcket. - Dimensionen funkar nog åt dig den här gången, beroende på hur många slåar du sätter dit, men om det ska brukas igen om några år, kanske de blir torra och ranka. Och du måste förstås beakta bredden mellan spjälorna!

92 x 20 är brädor och tvärslår här, och det hänger ju på avstånden mellan spjälorna i 'räcket. - Dimensionen funkar nog åt dig den här gången, beroende på hur många slåar du sätter dit, men om det ska brukas igen om några år, kanske de blir torra och ranka. Och du måste förstås beakta bredden mellan spjälorna!
Nja tanken är att sätta den i trappan/hyllan, inte i räcket, jag hoppas nå ändå. Då behöver man inte anpassa sig till räckets dimensioner

Brädorna håller sig på plats, halvbundna liksom mellan spjälorna, men för all del.
Du kan bygga en trästege, så att säga uppifrån: Bred bräda som hänger på hyllan, och sen två svagt snedställda långa brädor med steg emellan, och som bottnar i trappan. Ena brädan således litet kortare än den andra.

Tillbaka
Topp