jonja sa:
Jämförelsen med spikskor haltar betänkligt. Min poäng är att alla har nytta av bindningar, inte bara de med proffsaspirationer. Om du halkar av pedalen när du står och trampar, så är vurpan ett faktum. Om du tappar taget om styret i ett potthål och inte sitter fast med fötterna, så är vurpan mkt närmare än om fötterna sitter fast. Exemplen kan mångfaldigas.
Absurt att bli dränkt i en massa motargument och stålfarfaranekdoter bara av att rekommendera en sån självklar åtgärd som clipslösa pedaler, om det nu är träning på väg som efterfrågas, vilket jag fattade det som. Som fysiska varelser är vi klena, kraftlösa och feta jämfört med alla de stora däggdjuren. Ute på landsvägen, i uppförsbacke, motvind och snöglopp efter ett par mil, är vi ofta patetiskt kraftlösa. Varför inte använda sig av de få enkla åtgärder som trots allt står till buds, för att bli så stark som möjligt, på de ganska fjuttiga säg 200 Watt vi kan utveckla över längre tid?
Det är inte alls absurt, men det är bra att du reagerar starkt då det lite var mitt syfte, att få dig att se det du skriver från ett annat håll. Hoppas du inte blev alltför upprörd.
Jag gillar ditt språk så det är kul att läsa inläggen.
Det jag reagerade negativt på är de instoppade tvärsäkra uttalandena som tex att ingen klarar hög kadens utan bindningssystem. Kolla på cykelspeedway där de kör med träpedaler, bryter som djur och har tokhög kadens.
I de fallen där du utgår från dig själv "på mina rundor" är det rimligt och då anser jag att en anekdot eller allmän hänvisning till forumet är fullt rimliga motargument. Då är det "mina rundor" eller "andras rundor" mot "dina rundor". Givetvis kan du ta till dig den åsikten liksom jag tar till mig din.
Uppenbarligen klarar min åldrige farbror ett skapligt rullsnitt på tjugo mil utan vare sig clipslöst eller bockstyre. Den bild jag vill förmedla till vår nybörjare med den anekdoten är att man lätt fokuserar alldeles för mycket på utrustning och teknik och för lite på själva cyklingen.
Samma vad som egentligen spelar roll. Hur mycket värt är ett bra rundtramp för någon som precis börjat cykelträna? Man kommer ha fullt upp med att få i rätt växlar, ont i arslet och ryggen, flämtandning och mjölksyra. Därav liknelsen med spikskor. Det kommer ta ett bra tag av träning innan pedalerna ens blir en faktor.
Min personliga erfarenhet och perspektiv:
Jag började med gympaskor på vanlig cykel innan jag insåg att jag vill testa mtb. Körde uteslutande clipslöst i ca tio års tid och hade nog likt dig förklarat hur fantastiskt det är för den oinvigde. När jag väl började prova platt
"på riktigt" nånstans 2010-11 inspirerad av några mtb-coacher blev det pinsamt tydligt hur usel teknik jag lagt mig till med under åren med SPD.
Med åren åkte de clipslösa pedalerna bort från cykel efter cykel inkl mina lvg:er och nu har jag inget clipslöst kvar. Jag blir fortfarande bättre tekniskt hela tiden.
När det gäller prestanda och watt märkte jag när jag började svettopendla och köra Strava-rundor med plattisar att det inte var pedalerna som begränsade. Det gjorde ingen skillnad alls.
Efter att själv ha gått igenom detta och inte minst sett alla cyklister som kämpar med clipslöst och dålig teknik anser jag att clipslöst skall vara "the icing on the cake" när man vill klämma ur det där sista.
Jag saknar clipslöst i några lägen:
När jag står upp och tokbryter med SS, cykelvagn eller max acceleration/spurt. Då saknar jag att kunna dra ordentligt.
När jag skall uppför en hal brant och vill ha ett riktigt lätt och fint rundtramp för att inte spinna bakhjulet.
Så fördelar och nackdelar och inget är självklart.
Det optimala är nog att hela tiden växla mellan platt och clipslöst för att finslipa tekniken och maximera sina prestanda.
Jag KAN och HAR cyklat med clipslöst, fälgbromsar, och rakt styre för att ta några exempel på saker som debatteras ofta men jag föredrar något annat.
Prova och välj själv!