Jätteny..

Piskfinne

Medlem
Jätteny..
Hej!

Jag har ingen som helst erfarenhet av cykling förutom den nödvändiga cykling man gjorde förr mellan hemmet och skolbussen, ca 6km dagligen, Är nu 30+ år gammal och har kvar min gamla cykel sen dess, en cykel av modell som man idag skulle kunna kalla hybrid. Är nu sugen på att börja cykla lite som träning, verkar roligt och det är förmodligen väldigt bra träning. Tränar ingenting i övrigt men vill komma igång med nånting. Min fråga då är, vart börjar jag? Ny cykel? Beggad racer? Cykla vidare på min gamla cykel som är 20år gammal tills man kommit igång?
Ja ni förstår, jag vet inte själv vad jag är ute efter riktigt, så berätta gärna hur ni började med cykling :)
Ha en bra dag!

Jätteny..
Om din gamla cykel fungerar och är i vettig storlek så att du kan sitta skapligt på den skulle jag säga: börja cykla på den och känn hur det känns. Om du upptäcker att det är pest och pina att cykla är det onödigt att bränna pengar på en ny cykel. Om/när du insett att du tycker det är roligt så kan du gå vidare och skaffa en ny cykel. Du kanske då också hunnit komma lite mer underfund med vad dina preferenser är.

Jätteny..
Börja cykla på befintlig.
Testa vad du finner mest nöje i alternativt har mest behov av.
Tex är det enbart för transport till/från hemmet, för motionen eller för upplevelse...
Blir det asfalt, grusväg eller annat.

Sedan bestämmer du vad du behöver/vill ha.

Jätteny..
Supersvårt.

Har du någon liten tanke på hur och var du vill cykla? Asfalt, grus, stigar, skog, downhill osv osv.?

Prova först med den du har (även om den inte är optimal för det du provar).
Eller se om du kan låna nån cykel nån dag för att prova dig fram.

Sen om du fastnar får något speciellt så koncentrerar dig först på att leta begagnat.
Sätt en budget med.

Fastnar du i cykelvärlden kommer du behöva alla pengar du kan komma över senare efter vägen.
När du behöver en cykel till, å en cykel till.... å en till.... osv osv :P

Jätteny..
Om du vill träna på väg är svaret enkelt: nånting med bockstyre. Om du även vill ha lite komfort och som sväljer grusväg och jämna stigar är svaret ofta: cyclocross. Här är en som säljs billigt just nu: https://happyride.se/forum/read.php/1/3230189/3230324#msg-3230324
Ny cykel piggar alltid upp och kan ge nytändning för cykelintresset, helst då en hoj som är ämnad för träning och underhållning. Cyklar av hybridtyp är inte ämnade för träning och underhållning och är därför imho ointressanta för den användningen. Själv tränar jag glatt en gång per dag med räcern. Med hybriden är det omöjligt att hitta samma träningslust, den är alldeles för tråkig att träna på, trots att det är en ganska ny och helt okej hybrid (White SC Lite).

Jätteny..
Tack för all input!
Det blir mestadels asfalt, men sen kan det ju bli nån avstickare på grus oxå.
Ja, det är nog bäst att börja använda den man har tills man känner hur man vill göra.
Här i småland finns det gott om fina små vägar att cykla på, så det är nog bara att mata på då :)

Sen en sak jag är ruggigt skeptisk till på racer cyklar, det här med att ha fötterna fastlåsta, är det nödvändigt? Vad är vinsten i att ha det så?

Jätteny..
Piskfinne sa:
Tack för all input!
Det blir mestadels asfalt, men sen kan det ju bli nån avstickare på grus oxå.
Ja, det är nog bäst att börja använda den man har tills man känner hur man vill göra.
Här i småland finns det gott om fina små vägar att cykla på, så det är nog bara att mata på då :)

Sen en sak jag är ruggigt skeptisk till på racer cyklar, det här med att ha fötterna fastlåsta, är det nödvändigt? Vad är vinsten i att ha det så?

Fötterna fastlåsta är det bästa som finns, jag cyklar inte en meter utan det. Det ger bättre effektivitet och säkerhet och man kan när som helst enkelt lossa fötterna. Folk som inte kan nåt om cykling hakar alltid upp sig på just den detaljen, som om det vore värsta mardrömmen att sitta fast i pedalerna. Det är det inte. När man vant sig, och det gör man fort, vill man inte ha något annat. Särskilt inte om man vill träna och försöka bli en bättre cyklist.

Jätteny..
Att ha clipslöst, som det heter, har för och nackdelar. När det gäller att utveckla kraft är det fördelar men skillnaden för en gröngöling är liten. Så nej, det behövs inte och du kan gott vänta med det.

Däremot är ett par styva skor bra; att cykla i klassiska gympadojjor med mjuk sula tröttar ut fötterna snabbt ffa när man blivit lite starkare. Nödlösning är tennisskor, innebandyskor eller liknande som ofta är rätt låga i sulan, alternativt terränglöparskor som har ett visst skydd för foten beroende på om du cyklar asfalt eller stig.

Inventera skoförrådet därhemma och se vad du kan hitta.

Jätteny..
Om du bara har transportcyklat tidigare så kan man väl knappt kalla det för att ha cyklat på riktigt. :-)

Testa den du har och ge dig ut på en runda och känn hur det känns att komma hem svettig och trött. Gillar du fart och att nöta på så är det en racer/CX du ska köpa.

Tycker även att du ska testa MTB, dvs ge dig ut utanför asfalten och gärna in i skogen. Du kanske har en kompis du kan låna cykel av. Att cykla i skogen är en sån skillnad mot att cykla på asfalt att det inte går att jämföra, tycker jag. Farten är inte lika hög som på asfalt i absoluta tal men kan upplevas så ändå. Det är en annan sorts tjusning att cykla i terräng jmf med asfalt.

Har en granne som säger att han inte gillar att cykla och med det menar han cykla till jobbet men jag håller på att övertala honom om att testa MTB och är ganska övertygad om att han kommer tycka det är betydligt roligare.

Jag tycker personligen att MTB är så mycket roligare än landsväg, medan andra tycker annorlunda.

Lycka till!

Jätteny..
Nej jag erkänner glatt att jag inte kan nånting om cykling, handlar det om att cykla till jobbet 500m som i mitt fall så gör jag det ibland i trätofflor, vilket naturligtvis är direkt olämpligt, men då är det ju bara för att det går snabbare än att gå, att cykla i träningssyfte är ju nåt helt annat.
Angående fastlåsningen, är syftet att inte glida av pedalerna, eller att man använder kraften i "trampet" på uppvägen oxå? Alltså att man tex trampar med vänster ben och drar uppåt med höger?

Jätteny..
Kristoffer R sa:
Att ha clipslöst, som det heter, har för och nackdelar. När det gäller att utveckla kraft är det fördelar men skillnaden för en gröngöling är liten. Så nej, det behövs inte och du kan gott vänta med det.

Däremot är ett par styva skor bra; att cykla i klassiska gympadojjor med mjuk sula tröttar ut fötterna snabbt ffa när man blivit lite starkare. Nödlösning är tennisskor, innebandyskor eller liknande som ofta är rätt låga i sulan, alternativt terränglöparskor som har ett visst skydd för foten beroende på om du cyklar asfalt eller stig.

Vissa klarar sig bra utan hård sula också.
zzz.JPG

Jätteny..
Piskfinne sa:
Nej jag erkänner glatt att jag inte kan nånting om cykling, handlar det om att cykla till jobbet 500m som i mitt fall så gör jag det ibland i trätofflor, vilket naturligtvis är direkt olämpligt, men då är det ju bara för att det går snabbare än att gå, att cykla i träningssyfte är ju nåt helt annat.
Angående fastlåsningen, är syftet att inte glida av pedalerna, eller att man använder kraften i "trampet" på uppvägen oxå? Alltså att man tex trampar med vänster ben och drar uppåt med höger?

Bådadera, fast inte så mkt att dra uppåt som att möjliggöra att trampa fort, riktmärket för landsväg är 90 varv per minut, och det finns ingen som klarar det utan ett bindningssystem. Alla som jag har kollat på, utan bindningar, trampar för långsamt.

Jätteny..
Okey, låter rimligt, men dessa bindningar funkar inte alls som typ skidbindningar som löser ut vid vurpa utan man är låst tills man "vridit" loss foten?

En kille här på jobbet har en cyclocross som jag går och sneglar på lite, vet inte om jag är en ouppvaknad cyklist eller om den bara är snygg att titta på :D ska fråga om jag får låna den nu på lunchen.

Jätteny..
Typiskt får du en vridning i samband med en vurpa s.a. du lossnar från cykeln. Googla upp någon video med krascher i landsvägscykling så ser du att det är sällan skon sitter kvar i pedalen efter en vurpa.

Jätteny..
Kristoffer R sa:

Om vi pratar lvg/cx och träning så är bindningar självklara och borde så vara även för gröngölingen. En lvg utan bindningar är en motsägelse, har ännu aldrig träffat på någon sådan på 10-mils träningen, och hoppas slippa det även fortsättningsvis. På Meridas populära Ride 90 modell som såldes billigt på XXL nyligen sitter det t o m en sticker på överröret:
"Attention! For safety reasons this bike needs pedals with foot retention system."

Jätteny..
Piskfinne sa:
Okey, låter rimligt, men dessa bindningar funkar inte alls som typ skidbindningar som löser ut vid vurpa utan man är låst tills man "vridit" loss foten?

En kille här på jobbet har en cyclocross som jag går och sneglar på lite, vet inte om jag är en ouppvaknad cyklist eller om den bara är snygg att titta på :D ska fråga om jag får låna den nu på lunchen.

Jo de funkar ungefär som skidbindningar. Vid vurpor får du per automatik såna vridningar som löser ut bindningen.

Jätteny..
jonja sa:
Piskfinne sa:

Bådadera, fast inte så mkt att dra uppåt som att möjliggöra att trampa fort, riktmärket för landsväg är 90 varv per minut, och det finns ingen som klarar det utan ett bindningssystem. Alla som jag har kollat på, utan bindningar, trampar för långsamt.

Det stämmer inte att det inte går. Det finns folk som klarar 200 i kadens med plattisar. Själv börjar jag fladdra på 120-125 ungefär och ligger normalt runt 80-90 men det är några år sen jag sålde kadensmätaren.

När den dagen kommer välj de pedaler som känns bra. Om du inte brukar cykla kommer det ändå ta tid innan sånt spelar roll.

Det finns ingen absolut kadens som är rätt heller. Men 90 plus minus tio-femton är ganska lagom intervall för de flesta på landsväg.

Jonja har delvis rätt men är väl kategorisk. Just när man skall ta i riktigt ordentligt är det förstås bra att sitta fast. Men det är lite som att säga till någon som är sugen på att börja jogga lite att köpa spikskor för det behövs när man springer på 400-metersbanan. Alla proffs har ju det!

Huvudsaken är att börja cykla, lyssna gärna på andra men välj själv.

Min farbror i Tingsryd som är en såndär stålfarfar-typ körde tjugomilarundor med nära 25 km/h i snitt på en såndär gammal "minicykel". Tror han var runt 55 när detta hände. Telefonsamtal fritt återgivet. Bred småländska på farbror.

Jag: "Hej, hur är läget? Vad gjorde du idag?"
Farbror: "Jag cyklade till Kalmar i morse"
"Jaha... det är rätt långt eller?"
"Jo, tio mil. Det var lite jobbigt ett tag."
"Oj! Hur lång tid tog det?"
"Jaaa... Jag åkte ju vid sju och var där vid lunchtid och hemma i god tid till middagen... strax över åtta timmar var jag iväg. Tjugofyra kilometer i timmen i snitt blev det räknade jag ut".
"Vad gjorde du i Kalmar då?"
"Jag tog en glass. Sen cyklade jag hem igen"

Jätteny..
jonja sa:
Kristoffer R sa:

Om vi pratar lvg/cx och träning så är bindningar självklara och borde så vara även för gröngölingen. En lvg utan bindningar är en motsägelse, har ännu aldrig träffat på någon sådan på 10-mils träningen, och hoppas slippa det även fortsättningsvis. På Meridas populära Ride 90 modell som såldes billigt på XXL nyligen sitter det t o m en sticker på överröret:
"Attention! For safety reasons this bike needs pedals with foot retention system."
Mannen på bilden ovan visar att det går att köra birkenstock på lvg.

Jätteny..
Jätteroligt att så många skriver och har delvis olika uppfattning, man är ju bra sugen på att bara bestämma sig att testa, plåga sig själv lite i början innan orken tilltar.

Ja, att cykla behöver väl nödvändigtvis inte vara en materialsport, det bevisade ju farfar som det skrevs om här. Men kan väl känna att rätt grejer för ändamålet är en motivationshöjare oxå. Köpa en cykel och sen nöta med den, då har man ju den som referens för sin utveckling.

Hur viktiga är däck, alltså, bredd, mönster osv? att ha rätt däcktryck utgår jag från är bland det viktigaste.

Jätteny..
Skapliga däck är i mitt tycke en investering som ger bra bang-for-the-buck. Tabeller/diagram med lämpligt däckstryck för olika vikter brukar vara möjliga att googla fram.

Jätteny..
jonja sa:
Piskfinne sa:

Jo de funkar ungefär som skidbindningar. Vid vurpor får du per automatik såna vridningar som löser ut bindningen.

Det där "ungefär" är viktigt. Skidbindningar löser ut åt de flesta håll bara man sliter tillräckligt hårt. Clipslösa gör det ej. Om man inte hinner vrida ut själv ramlar man och sitter fast i cykeln. Jag har gjort det själv och sett dussintals andra göra det.

(Det finns iofs "nybörjarklossar" för Shimanos SPD som kan lösa ut uppåt.)

Det är faktiskt så vanligt förekommande att på forumet finns ett begrepp som heter "SPD-vurpa". Att man ramlar fastsittande i cykeln.

Jätteny..
Kristoffer R sa:
jonja sa:
Piskfinne sa:

Det där "ungefär" är viktigt. Skidbindningar löser ut åt de flesta håll bara man sliter tillräckligt hårt. Clipslösa gör det ej. Om man inte hinner vrida ut själv ramlar man och sitter fast i cykeln. Jag har gjort det själv och sett dussintals andra göra det.

(Det finns iofs "nybörjarklossar" för Shimanos SPD som kan lösa ut uppåt.)

Det är faktiskt så vanligt förekommande att på forumet finns ett begrepp som heter "SPD-vurpa". Att man ramlar fastsittande i cykeln.
När man väl slår i backen vid en SPD-vurpa är det dock inte helt ovanligt att man får en vridning och att fötterna därmed lossnar.

I alla fall på vissa pedaler kan man ställa in hur hårt man ska sitta fast, d.v.s. hur mycket kraft man måste vrida med för att komma loss. Där kan det vara bra att börja med en inte alltför hård "fastsättning".

Jätteny..
Jämförelsen med spikskor haltar betänkligt. Min poäng är att alla har nytta av bindningar, inte bara de med proffsaspirationer. Om du halkar av pedalen när du står och trampar, så är vurpan ett faktum. Om du tappar taget om styret i ett potthål och inte sitter fast med fötterna, så är vurpan mkt närmare än om fötterna sitter fast. Exemplen kan mångfaldigas.

Absurt att bli dränkt i en massa motargument och stålfarfaranekdoter bara av att rekommendera en sån självklar åtgärd som clipslösa pedaler, om det nu är träning på väg som efterfrågas, vilket jag fattade det som. Som fysiska varelser är vi klena, kraftlösa och feta jämfört med alla de stora däggdjuren. Ute på landsvägen, i uppförsbacke, motvind och snöglopp efter ett par mil, är vi ofta patetiskt kraftlösa. Varför inte använda sig av de få enkla åtgärder som trots allt står till buds, för att bli så stark som möjligt, på de ganska fjuttiga säg 200 Watt vi kan utveckla över längre tid?

Jätteny..
Absurt att drabbas av motargument på ett diskussionsforum?

Jag kör själv med skor som man klickar fast i pedalerna och trivs bra med det. Då man ser personer som kan cykla bra utan detta, t.ex. mannen på bilden ovan, så kan man ju dock fundera på om det är fullt så viktigt som vissa vill göra gällande. Och kör inte t.ex. downhillcyklister utan, och de har ju garanterat betydligt skakigare färd än vad en lvg-cyklist har.

Jätteny..
jonja sa:
Jämförelsen med spikskor haltar betänkligt. Min poäng är att alla har nytta av bindningar, inte bara de med proffsaspirationer. Om du halkar av pedalen när du står och trampar, så är vurpan ett faktum. Om du tappar taget om styret i ett potthål och inte sitter fast med fötterna, så är vurpan mkt närmare än om fötterna sitter fast. Exemplen kan mångfaldigas.

Absurt att bli dränkt i en massa motargument och stålfarfaranekdoter bara av att rekommendera en sån självklar åtgärd som clipslösa pedaler, om det nu är träning på väg som efterfrågas, vilket jag fattade det som. Som fysiska varelser är vi klena, kraftlösa och feta jämfört med alla de stora däggdjuren. Ute på landsvägen, i uppförsbacke, motvind och snöglopp efter ett par mil, är vi ofta patetiskt kraftlösa. Varför inte använda sig av de få enkla åtgärder som trots allt står till buds, för att bli så stark som möjligt, på de ganska fjuttiga säg 200 Watt vi kan utveckla över längre tid?

Ja, det är absolut träning som efterfrågas, har inga andra ambitioner utöver att få lite motion, frisk luft och vacker natur.
Kollade lite på cykelolyckor som nån skrev om, apropå fastlåsta fötter, ingen ser ut att efter vurpan sitta fast med fötterna, det som slår mig är i så fall att det ser ut som att däcken är väldigt hala, eller så är det väl en rad faktorer utöver att det går väldigt snabbt som gör att det ser ut så.

Jätteny..
Nej, det är nog mer omständigheterna som gör att de vurpar. Jag har på 15 år aldrig gått i backen på grund av att däcken varit "hala". Sen är jag förvisso inte typen som ligger och testar var gränserna går. Så bråttom har jag inte att jag behöver göra det.

Jätteny..
Ang. hala däck så brukar cykling på asfalt vara känsligast när det precis börjat regna. Vattnet blandar sig med damm och annat som finns på vägen och det kan bli "såphalt". Jag har upplevt det ffa i rondeller.
Har det regnat ett tag så är det inte lika illa.

Jätteny..
jonja sa:

Det är inte alls absurt, men det är bra att du reagerar starkt då det lite var mitt syfte, att få dig att se det du skriver från ett annat håll. Hoppas du inte blev alltför upprörd.

Jag gillar ditt språk så det är kul att läsa inläggen.

Det jag reagerade negativt på är de instoppade tvärsäkra uttalandena som tex att ingen klarar hög kadens utan bindningssystem. Kolla på cykelspeedway där de kör med träpedaler, bryter som djur och har tokhög kadens.

I de fallen där du utgår från dig själv "på mina rundor" är det rimligt och då anser jag att en anekdot eller allmän hänvisning till forumet är fullt rimliga motargument. Då är det "mina rundor" eller "andras rundor" mot "dina rundor". Givetvis kan du ta till dig den åsikten liksom jag tar till mig din.

Uppenbarligen klarar min åldrige farbror ett skapligt rullsnitt på tjugo mil utan vare sig clipslöst eller bockstyre. Den bild jag vill förmedla till vår nybörjare med den anekdoten är att man lätt fokuserar alldeles för mycket på utrustning och teknik och för lite på själva cyklingen.

Samma vad som egentligen spelar roll. Hur mycket värt är ett bra rundtramp för någon som precis börjat cykelträna? Man kommer ha fullt upp med att få i rätt växlar, ont i arslet och ryggen, flämtandning och mjölksyra. Därav liknelsen med spikskor. Det kommer ta ett bra tag av träning innan pedalerna ens blir en faktor.

Min personliga erfarenhet och perspektiv:

Jag började med gympaskor på vanlig cykel innan jag insåg att jag vill testa mtb. Körde uteslutande clipslöst i ca tio års tid och hade nog likt dig förklarat hur fantastiskt det är för den oinvigde. När jag väl började prova platt
"på riktigt" nånstans 2010-11 inspirerad av några mtb-coacher blev det pinsamt tydligt hur usel teknik jag lagt mig till med under åren med SPD.

Med åren åkte de clipslösa pedalerna bort från cykel efter cykel inkl mina lvg:er och nu har jag inget clipslöst kvar. Jag blir fortfarande bättre tekniskt hela tiden.

När det gäller prestanda och watt märkte jag när jag började svettopendla och köra Strava-rundor med plattisar att det inte var pedalerna som begränsade. Det gjorde ingen skillnad alls.

Efter att själv ha gått igenom detta och inte minst sett alla cyklister som kämpar med clipslöst och dålig teknik anser jag att clipslöst skall vara "the icing on the cake" när man vill klämma ur det där sista.

Jag saknar clipslöst i några lägen:

När jag står upp och tokbryter med SS, cykelvagn eller max acceleration/spurt. Då saknar jag att kunna dra ordentligt.

När jag skall uppför en hal brant och vill ha ett riktigt lätt och fint rundtramp för att inte spinna bakhjulet.

Så fördelar och nackdelar och inget är självklart.

Det optimala är nog att hela tiden växla mellan platt och clipslöst för att finslipa tekniken och maximera sina prestanda.

Jag KAN och HAR cyklat med clipslöst, fälgbromsar, och rakt styre för att ta några exempel på saker som debatteras ofta men jag föredrar något annat.

Prova och välj själv!

Jätteny..
Kristoffer R sa:
Det optimala är nog att hela tiden växla mellan platt och clipslöst för att finslipa tekniken och maximera sina prestanda.
Prova och välj själv!

Ett tips till TS kan ju vara att införskaffa pedaler med båda. Typ Shimano PD-M324.
Jag kör såna på min pendlarhoj (hybridräser) för att kunna ha vanliga tennisdojor om jag så vill.
och på min Hardtail MTB (som tjejen lånar ibland) Jag kör med SPD och tjejen vill ha utan :)

Jätteny..
Intressant tråd med många synpunkter! Nu vet jag ju inte exakt vilken cykel du har, mer än att det är någon sorts hybrid, vilket för mig iofs låter som en ganska bra allround cykel. Om den är i bra skick så blir även mitt tips att behålla den till en början, MEN några saker tycker jag man ska tänka på. Nummer ett är riktiga däck. Det är trots allt däcken som är kontakten med vägen, rullar de lätt så gör det egentligen mer eller mindre detsamma om de sitter på en hybrid, CX, racer eller något annat. Sedan är det sadel och pedaler, en bra och inte för bred sadel som passar dig bra kommer att göra cyklingen mycket trevligare, sitter man illa så tröttnar man rätt snart. Pedaler har ju diskuterats flitigt redan. Själv har jag en böjelse för äldre stålracers och kör därför med clips och remmar, det kan möjligen klassas som hopplös nostalgi, men jag trivs faktiskt väldigt bra med dessa, det ger möjligheten att ändra fotens läge på pedalen lite ibland och ändå sitta fast om du förstår vad jag menar. Cykelteknik och rundtramp finns det många åsikter om, men när jag cyklar på en cykel utan möjlighet att sätta fast fötterna på pedalerna så saknar jag det definitivt, speciellt när jag börjar bli trött, så att välja bort den möjligheten tycker jag är galet, som skrivits i inlägget tidigare så finns ju möjligheten att få både och.

Mvh Ulf S.

Jätteny..
Hur är det med rulltramp egentligen och vanligheten bland starka åkare?

Känns som det är hälften hälften typ.
Likaså med klossarna, långt bak som fan eller centrerat över främre trampdynan.

Jätteny..
Mycket har sagts redan men hoppas du kommer fastna.
Har fått två kompisar att överge sin gamla åka-till-skolan-cyklar i år till förmån för mtb. De fastnafe direkt båda två när de testat en "riktig" hoj.
Rekommenderar att du försöker pröva en eller flera av ovan nämnda typer för att se vad du gillar.
Bor själv i Småland, och ja mycket roliga småvägar finns. Men även mycket skogsvägar och stigar.

Vet ju inte vart du bor men bor du på smålandskusten kan du få pröva en av mina. Finns i Mönsterås och jobbar i Skaraborg så passerar ju delar av Småland när jag åker.
Skicka ett om det är i närheten

/Johan

Jätteny..
känns som att det nog är bäst att trampa vidare på den jag har ett tag till, vet inte om det säger er nånting, men den heter merida dakar nånting om jag inte missminner mig. Den rullar enligt mig rätt lätt med tanke på däcken, inte så mycket mönster mot asfalten, grövre på sidorna.
Väldigt roligt att så många tagit sig tid att förklara och diskutera detta, fått mycket värdefull info av er :)

Nja, mönsterås är ju helt klart en bit bort, finns själv i jkpg-trakten, men tackar för erbjudande.

Är vissa grejer jag inte förstår, bland annat lvg=landsväg?
Clipslöst, innebär det då att fötterna inte är låsta, eller att dom är det? Annan typ av lås?
Har "vanliga" pedaler utan lås nåt särskilt namn i dessa kretsar?

Tillbaka
Topp