Jätteny..
Kristoffer R sa:Det jag reagerade negativt på är de instoppade tvärsäkra uttalandena som tex att ingen klarar hög kadens utan bindningssystem. Kolla på cykelspeedway där de kör med träpedaler, bryter som djur och har tokhög kadens.
I de fallen där du utgår från dig själv "på mina rundor" är det rimligt och då anser jag att en anekdot eller allmän hänvisning till forumet är fullt rimliga motargument. Då är det "mina rundor" eller "andras rundor" mot "dina rundor". Givetvis kan du ta till dig den åsikten liksom jag tar till mig din.
Uppenbarligen klarar min åldrige farbror ett skapligt rullsnitt på tjugo mil utan vare sig clipslöst eller bockstyre. Den bild jag vill förmedla till vår nybörjare med den anekdoten är att man lätt fokuserar alldeles för mycket på utrustning och teknik och för lite på själva cyklingen.
Samma vad som egentligen spelar roll. Hur mycket värt är ett bra rundtramp för någon som precis börjat cykelträna? Man kommer ha fullt upp med att få i rätt växlar, ont i arslet och ryggen, flämtandning och mjölksyra. Därav liknelsen med spikskor. Det kommer ta ett bra tag av träning innan pedalerna ens blir en faktor.
...........
Ja, jag vidhåller att ingen normal genomsnittssnubbe ihållande klarar hög kadens under ett normalt distanspass på 3-4 h en lördag fm, så att det blir effektivt och ser bra ut för den som kör precis bakom, utan att sitta fast. Det går säkert att hitta nån talang om man annonserar i dagspressen, men nu menade jag en vanlig genomsnittssnubbe, såna som jag sett många av under mitt cyklande. Cykelspeedway, återigen en randföreteelse, självklart går det alltid att hitta nån lustig specialdisciplin någonstans i världen där deltagarna gör just detta under korta ruscher, men ts sa väl inget om att det var cykelspeedway han skulle börja med?
Du har mixtrat och undersökt detta och kommit fram till din sanning och den är kul att ta del av, det finns mycket upptäckter att göra, därom kan vi nog vara eniga, men vad är det som säger att din sanning är applicerbar på en större population än min, eller är mer applicerbar på just denna ts?
Meridas sticker tycker jag är intressant. Någon har gissningsvis gjort illa sig på en Meridacykel, stämt dem och vunnit. Merida, världens kanske största cykeltillverkare, säger uttryckligen på sin billigaste instegsracer, att av säkerhetsskäl bör det sitta pedaler som håller fast foten (och underförstått att om någon stämmer dem igen kommer denne att förlora). Alltså inte på sin dyraste racer för det aspirerande proffset utan på sin billigaste, avsedd för den rena nybörjaren som helt saknar erfarenhet av cykeltypen, och vanligen är för dålig för att komma upp i några hastigheter. Merida säger inte klickpedaler, spd eller eggbeaters utan bara att foten bör sitta fast vid pedalen med nån anordning.
Meridas samlade erfarenhet av vilka olyckor och personskador som kan uppstå vid cykling med racer, under vitt skilda förhållanden, är rimligen större än din. Därför tycker jag deras sticker väger tyngre än dina argument, och på goda grunder kan antas vara mer generaliserbar på en betydligt större population, än dina argument och din sanning. Om man inte köper argumentet om påstått bättre mekanisk effektivitet, så kanske man ändå får tugga i sig det om bättre säkerhet och färre olyckor för den breda gruppen genomsnittsåkare som varken är särskilt skickliga eller söker efter cyklingens djupare hemligheter.