[JätteOT] Letar gratis objektiv att skänka vidare

SalkinL

Aktiv medlem
Lång historia kort. Har några vänner som har en tjej som fick en väldigt tuff start på livet innan hon fick komma till sin pappa. Hon har fått både adhd och autism som diagnos. Förra året (90mil enkel resa så det blir bara en gång om året) när vi var där så fick hon låna min systemkamera och visade sig ha en viss talang och tyckte också det var väldigt roligt. Nu skall jag byta hus och får således det gamla huset över och tänkte att det är klockrent att skänka till henne istället för att sälja. Men jag saknar objektiv att skänka med eftersom jag kommer behålla det jag har.

Min fråga till kollektivet är om någon har en gammal Canon kit-glugg (eller någon annan fungerande) att skänka så jag kan skänka en komplett kamera?

Vilket format är du ute efter? EF, EF-S? Om det inte dyker upp något så kanske vi kan skramla lite? Syftet är ju nobelt.

ceel sa:
SalkinL sa:
ceel sa:
SalkinL sa:

Jag har ett 18-55 som jag kan efterskänka. Finns i Tullinge.

Yay! Jag håller till utanför Gbg, men betalar gladeligen frakten.

Då kan jag sluta leta på blocket och Tradera nu :)

Jag åker ner till Göteborg på fredag och är där över helgen. Jag kan ta med mig det då.

Det låter ju helt fantastiskt. Jag pm:ar mitt nummer.

SalkinL sa:
ceel sa:
SalkinL sa:
ceel sa:
SalkinL sa:

Jag åker ner till Göteborg på fredag och är där över helgen. Jag kan ta med mig det då.

Kanon. Slår en signal på fredag.

Hade haft en fin gammal nikon, manualare att skänka om ni hade haft rätt system.

Mycket fin lösning och fint gjort!! :D

ceel sa:
SalkinL sa:
ceel sa:
SalkinL sa:
ceel sa:
SalkinL sa:

Kanon. Slår en signal på fredag.

Canon menar du väl! ?

Jag har nog ett halvunket Canon EF 28-80mm f/3,5-5,6 att skicka vidare om det är så. Skall rota igenom kameraväskan när jag kommer hem.

Det var faktiskt rätt kul, förra året var första gången hon höll i en systemkamera. Visade henne väldigt snabbt hur man gör. Förklarade lite om skärpedjup, slutartider o.s.v. Hon kom tillbaka lite då och då med någon fråga. Det som var kul var hur hon direkt fattade galloppen och labbade med inställningarna trots att all tidigare erfarenhet var sunkig mobilkamera. Både hennes pappa och styvmamma var nervösa för att hon skulle pajja kameran ;)

Får ju lägga ut några som hon tog, hon borde vara 12år nu om jag inte är helt dement. Det finns massa fler men mycket är på hennes (halv)syskon och även mina barn och det lägger jag inte ut.

Varför hon valde just den kotten, det vet jag inte. Det finns trots allt tusentals kottar i skogen.
IMG_5618.JPG

Här finns det flera varianter men med olika bakgrund, roligt eftersom hon körde med kort skärpedjup och bakgrunden är suddig. Men det gör ju sån skillnad på helheten.
IMG_5681.JPG

Gillar ljuset och skuggorna i denna.
IMG_5989.JPG

Jag kan tänka mig att ge något m42-objektiv om det är intressant? Det blir ju manuellt och behövs en adapter men jag tänker att det kan vara kul med fast tele och lite bättre kvalitet. Det verkar ju inte som att det är några problem att lära sig direkt. Finns också utanför Gbg iaf!

Alfakrull sa:
Jag kan tänka mig att ge något m42-objektiv om det är intressant? Det blir ju manuellt och behövs en adapter men jag tänker att det kan vara kul med fast tele och lite bättre kvalitet. Det verkar ju inte som att det är några problem att lära sig direkt. Finns också utanför Gbg iaf!

M42 adapter till canon har jag liggande. Evenutellt med chip (så man kan få AF confirm). Har säkert något Helios 44 också. Lite lurigt med ljusstarka fasta och standard mattskiva utan AF-confirm tyvärr då skärpedjupet inte går placera exakt i sökaren.

Gamla EF objektivet jag klurade på ovan var visst förpassat till skroten.

Nä att lära sig sådant har hon nog inga problem med. Hon är ruskigt skarp. Allt är nog uppskattat även om jag tror hon blir jätteglad bara för en komplett kamera :)

SalkinL sa:
Nä att lära sig sådant har hon nog inga problem med. Hon är ruskigt skarp. Allt är nog uppskattat även om jag tror hon blir jätteglad bara för en komplett kamera :)

Bra! Testade just objektivet och focusdrivningen löper fint, af chipet fungerar (rapporterar f 2.0), snabbswitchen för att växla mellan vald och full bländare fungerar och objektivet är skarpt - givetvis mest i centrum och en del vinjetering vid max bländare, men det är optiskt rätt vasst sin ålder till trots och detta är varianten med hygglig ar behandling så ganska kontrollerad flare. Ett kul objektiv att leka med. PM om du vill ha det så skickar jag det dit du vill ha det.

Bilagor

• 20170605_222008.jpg
    20170605_222008.jpg
    177.6 KB · Besök: 32
  • 20170605_222019.jpg
    20170605_222019.jpg
    175.4 KB · Besök: 40
  • 20170605_222039.jpg
    20170605_222039.jpg
    171 KB · Besök: 35
Bengt-re sa:
SalkinL sa:

Bra! Testade just objektivet och focusdrivningen löper fint, af chipet fungerar (rapporterar f 2.0), snabbswitchen för att växla mellan vald och full bländare fungerar och objektivet är skarpt - givetvis mest i centrum och en del vinjetering vid max bländare, men det är optiskt rätt vasst sin ålder till trots och detta är varianten med hygglig ar behandling så ganska kontrollerad flare. Ett kul objektiv att leka med. PM om du vill ha det så skickar jag det dit du vill ha det.

PM skickat.

Tack alla för responsen! Jag inbillar mig att det här är något som är bra för en tjej med en sådan diagnos. Vi får hoppas jag har rätt :)

Lämnade över kameran med tillbehör förrförra helgen. Hon blev först väldigt chockad och lyckades med nöd och näppe klämma ur sig ett tack. Resten av dagen spenderades med kameran i näven.
Fick höra att hon tar med sig den titt som tätt så det känns som det var rätt sak till rätt person :)

Totalt lyckades jag med hjälp av 2 snälla happyiter samt några hundra ur egen ficka få ihop 3st objektiv, tripod, enbensstativ och en hög med filter utöver mitt hus med minneskort och extra batteri.

Solsken! Tror du det blir några bilder här så småningom? Gärna ovanliga och intressanta hellre än mainstream.

SalkinL sa:
Lämnade över kameran med tillbehör förrförra helgen. Hon blev först väldigt chockad och lyckades med nöd och näppe klämma ur sig ett tack. Resten av dagen spenderades med kameran i näven.
Fick höra att hon tar med sig den titt som tätt så det känns som det var rätt sak till rätt person :)

Totalt lyckades jag med hjälp av 2 snälla happyiter samt några hundra ur egen ficka få ihop 3st objektiv, tripod, enbensstativ och en hög med filter utöver mitt hus med minneskort och extra batteri.

Kul att det blev lyckat!

Tack för att du delar med dig! Kul att hon blev glad, man behöver lite goda historier som värmer.

Tillbaka
Topp