Je suis un retard!!

Rippa

Ny medlem
Je suis un retard!!
I år är segern min. Fixed och klart!

rippa19g9ai.jpg

Foto: Boe

Senast redigerad av en moderator:
Je suis un retard!!
52-22 på bilden. Men det var för lätt. Bytte till 52-20 nu ikväll och det tycks vara spot-on. Ett mustaschstyre åkte på oxå och då trillade den sista polletten ned. Perfektion!

Je suis un retard!!
Den där frambromsen sitter inte kvar där länge till. Ramens färg är grymt snygg och passar bra ihop med renhuden på styret!

Je suis un retard!!
Den där var verkligen jättesnygg, schysst ram!!

Men jag måste fråga en grej, för nu har jag sett det många ggr: Varför har man bara en broms?

MVH /Henrik

Je suis un retard!!
erik, bilden ljuger något. Det är faktiskt hyfsat smala däck på, 28or, men de vita fälten gör nog att det ser fetare ut på bild.

Haxx, frambromsen är bara där som nödbroms då jag 1, kör med en konstruktion där drevet i teorin kan gänga upp sig när man bromsar mha pedalerna, och 2, jag är fixienybörjare och slutligen, jag har rackliga gamla knän. Får se huruvida den sitter kvar när jag blivit lite varmare i fixieshortsen.

Freddiesan, så här kul har jag inte haft på cykel sedan .... ja, jag minns inte :)

Je suis un retard!!
På ett "riktigt" track nav så är låsringen gängad åt motsatt håll än själva drevet. Låsringsgängorna har en något mindre diameter, mao så delar både drev och låsring på samma axel fast med olika håll på gängorna då.

I mitt fall har jag bara ett set med gängor, således gängar jag först på drevet och sedan, mest för sakens skull, sättar jag på en låsring utanför. Men eftersom båda är gängade åt samma håll så är jag tveksam till hur mkt nytta den faktiskt gör. In fact, jag är säker på att den inte gör någon nytta alls eftersom jag kan dra åt drevet med mer moment än vad jag kan göra med låsringen.

Man kan oxå tänka så här. Om man som jag använde en förlängd kedjepiska vid montering av drevet så får man bra mkt mer moment en vad man någonsin kan få med trampkraft, så jag är faktiskt inte så där himskans orolig för att det skall gänga upp sig. När jag bytte till mindre drev igår fick jag ta i utav bara h-vete för att få av det, och då hade jag ändå kört omkring med låsringen medvetet borttagen under dagen för att "lossa" det lite. Det satt som berget ändå. Nåja, time will till och under tiden får frambromsen sitta kvar.

Rikard, det sitter ett muschestyre på sedan igår kväll :=) Blev bättre så, men vinhållaren är genialisk.

Senast redigerad av en moderator:
Je suis un retard!!
Jag körde på samma sätt i vintras, och med tanke på hur gängorna såg ut efteråt så är jag säker på att det funkar. Just eftersom det inte är samma moment på låsringen och drevet kommer låsringen att tugga gängor istället för att rotera utåt. Inte så snällt mot navet men man dör inte.

/rikard

Je suis un retard!!
Jaha, så vanligtvis kör man med fotbroms på de här hojarna eller? Jag undrade mest varför det inte fanns en bakbroms också.

Jag blir alltid sjukt sugen på att skaffa asfaltshoj när jag ser dådär snygga hojar.
:)

MVH /Henrik

Je suis un retard!!
Henrik, någon fotbroms i traditionell mening är det ju inte. På en "fixie" saknar navet möjlighet att "frihjula", dvs om du rullar i en nedförsbacke så roterar pedalerna med hjulet. Om du någongån suttit på en gammaldags träningscykel så förstår du. Då förstår du oxå vad som krävs för att "bromsa" en sådan cykel :)

Je suis un retard!!
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
[...]
> Man kan oxå tänka så här. Om man som jag använde
> en förlängd kedjepiska vid montering av drevet så
> får man bra mkt mer moment en vad man någonsin kan
> få med trampkraft, så jag är faktiskt inte så där
> himskans orolig för att det skall gänga upp sig.
,
Är du helt säker på det? Du kan lägga säg 80kg=800N (eller vad du nu väger) på pedalerna. Säg att du kan dra åt låsringen med halva den kraften, 400N. Skillnade i storlek på bak och framklingorna ger ett förhållande på 2,6 (52/20). Vevarmarna är 0,175m? 800*2.6*0,175=364Nm vridmoment. 364Nm/400N=0,91m. Använde du verkligen en 0,91 meter lång hävstång(kedjepiska) och drog du åt med halva din kroppsvikt?

> När jag bytte till mindre drev igår fick jag ta i
> utav bara h-vete för att få av det, och då hade
> jag ändå kört omkring med låsringen medvetet
> borttagen under dagen för att "lossa" det lite.
> Det satt som berget ändå. Nåja, time will till och
> under tiden får frambromsen sitta kvar.
>

Je suis un retard!!
Fredrik Larsson skrev:
> ,
> Är du helt säker på det? Du kan lägga säg
> 80kg=800N (eller vad du nu väger) på pedalerna.
> Säg att du kan dra åt låsringen med halva den
> kraften, 400N. Skillnade i storlek på bak och
> framklingorna ger ett förhållande på 2,6 (52/20).
> Vevarmarna är 0,175m? 800*2.6*0,175=364Nm
> vridmoment. 364Nm/400N=0,91m. Använde du
> verkligen en 0,91 meter lång hävstång(kedjepiska)
> och drog du åt med halva din kroppsvikt?

HA HA HA HA HA HA...... Chalmers eller KTH?

Nej du, jag körde en mkt mer hands-on approach för att konstatera att det gick att dra mer med piska/handkraft än med pedal/fot. Du får själv lista ut hur jag gjorde för att konstatera detta. Men snälla, skriv inte om det här får då aktiverar du bara ännu mer ingenjörer och du blir urspårningen total.. ha ha ha.

Je suis un retard!!
Rippa skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ,
> > Är du helt säker på det? Du kan lägga säg
> > 80kg=800N (eller vad du nu väger) på pedalerna.
> > Säg att du kan dra åt låsringen med halva den
> > kraften, 400N. Skillnade i storlek på bak och
> > framklingorna ger ett förhållande på 2,6
> (52/20).
> > Vevarmarna är 0,175m? 800*2.6*0,175=364Nm
> > vridmoment. 364Nm/400N=0,91m. Använde du
> > verkligen en 0,91 meter lång
> hävstång(kedjepiska)
> > och drog du åt med halva din kroppsvikt?
>
> HA HA HA HA HA HA...... Chalmers eller KTH?
>
> Nej du, jag körde en mkt mer hands-on approach för
> att konstatera att det gick att dra mer med
> piska/handkraft än med pedal/fot. Du får själv
> lista ut hur jag gjorde för att konstatera detta.
> Men snälla, skriv inte om det här får då aktiverar
> du bara ännu mer ingenjörer och du blir
> urspårningen total.. ha ha ha.

Chalmers. Men det där var väl knappt gymnasiefysik. =).

Je suis un retard!!
Fredrik Larsson skrev:

> Chalmers. Men det där var väl knappt
> gymnasiefysik. =).

Det var inte nivån på fysiken i sig som betingade min fråga :)

Je suis un retard!!
Rippa skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Chalmers. Men det där var väl knappt
> > gymnasiefysik. =).
>
>
> Det var inte nivån på fysiken i sig som betingade
> min fråga :)

No shit? ;)

Trevlig hoj förresten, även om fixed grejjen inte tilltalar mig. Dåliga/värdelösa bromsar och trasiga knän, nej tack =).

Je suis un retard!!
Ok, jag skall sluta raljera.

Here goes: Visserligen kan man få bra moment med 52 20 utväxling + mina 80kilo. Problemet är bara att det inte går rätt ned i gängorna så att säga, ety cykeln rör ju sig framåt, ve o fasa, när man trampar. Att stå o hoppa på pedalen med framhjulet mot en vägg kändes inte heller tilltalande.

Jag satte helt enkelt fast kedjepiskan i ett skruvstycke och använde sedan hjulet som hävarm. Antal newtonmeter kan jag inte säga eftersom jag inte har en aning om hur mkt kroppsvikt jag la bakom men precis innan jag gjorde det hade jag provat att "cykla" fast drevet allt vad jag kunde, i dom brantaste backar jag hittade, utan att sedan pedalbromsa efteråt. Det fanns mer att dra kan jag lungt säga. Det finns andra fiffiga metoder oxå. http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm

Tillbaka
Topp