jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Så, nu är officiellt 1000km loggade! Många härliga timmar på vägarna. :D Och nästa vecka kommer förhoppningsvis Vitusen också, då blir det ännu fler äventyr! Är jäkligt spänd måste jag erkänna. Och pank. Men det skiter vi i!

2019-06-09_1000km.JPG

Cykeln är i Västerås och pedalerna är i Örebro, så det ska väl gå vägen det här!

Jag vet inte varför jag inte tänkt på det förut, men trädet nedan är otroligt vackert och jag har sett många av samma sort just i år. Det är helt ologiskt då dom knappast växt upp såhär på ett år. Finns nog i någon slags buskformat också, jag vet inte. Hur som helst, jag kan inte påminna mig om att jag sett så mycket gula träd och buskar som i år. Vad är det ens för sort?

2019-06-09_1.JPG

Cykeln kom visst en dag tidigare! Paketet såg rätt bra paketerat ut, kändes stabilt i alla fall. Dom var även rätt klämmiga med tillbehören som ni ser på bilden! Trodde inte pedaler skulle följa med, men det gjorde det. Även ringklocka, någon slags lack (antar jag?) i grått och svart så man kan fylla i eventuella repskador, skydd, ventiler för när man konverterar till tubeless osv. Jäkligt klämmigt faktiskt!

Nu ska jag bara försöka få dit framhjulet. TA-skruv, tycker det känns konstigt. Går emot bromsen och har inget bra rull i däcket. Förstår inte hur jag kan göra fel, men det gör jag säkert.

2019-06-10_1_Package.JPG

2019-06-10_2_Stuff.JPG

Senast ändrad:
Så där var det på mn hoj med, lite mindre men ändå.
Tips jag fick: lossa oket lite så det sitter lite löst, håll in bromsen(bromsa) och dra fast oket igen så kommer allt centreras och gå fint.

Mvh
Johan

Fälgen också ja. Jag har fick ju hem 3.3 och 3.5mm ekernycklar förra veckan, men frågan är om jag vågar mig på att försöka rikta det för hand bara utan ställ eller något. :P

Jag hade reklamerat det till säljaren till att börja med om jag varit du.
Får du säkert riktning betald på Haga .
Bättre att du lär dig att rikta i lugn och ro.

M

jingleyschmidt sa:
Fälgen också ja. Jag har fick ju hem 3.3 och 3.5mm ekernycklar förra veckan, men frågan är om jag vågar mig på att försöka rikta det för hand bara utan ställ eller något. :P

Inga problem att rikta utan ställ, men tycker att du borde reklamera till säljaren.

Jäkla otur du har ändå. När jag har köpt cyklar så har jag själv alltid finriktat dom hemma, men dom kommer ju iaf körbara.

Senast ändrad:
Cykeln är ju cykelbar i alla fall! Var tvungen att ta en tur. I jämförelse med Roadliten så känns det som att man sitter på en moped! Så feta däck, så brett styre, vilken annorlunda känsla. :D Drog iväg till en stig i Kättsättersskogen och körde lite. Satan så svårt och jobbigt det var! Jag blev tröttare efter 15 minuter MTB än vad jag blir efter 4 mil på Roadliten, haha. Svettigt! Ska nog ta det lite varsamt i skogen dock och inte ta mig vatten över huvudet. Träna upp lite balans och teknik först! Och cykla på bakhjulet förstås. Det är väl det viktigaste ändå?

Här är pärlan i alla fall! Vet inte om jag behåller den vita vattenflaskan. I mitt huvud, när jag satt och klickade hem prylar, så kändes det helrätt med vit flaska, vitt flaskställ och vita pedaler för att bryta av det svarta och gråa, men nu är jag inte lika säker. Vita pedaler var nice dock!

2019-06-10_3.JPG

2019-06-10_4.JPG

Trevligt!

Jag måste ta o bygga en ny ht till hösten, har ju Vrinnevi ett par hundra meter från porten.
O min helstela bastard är inte det bekvämaste i skogen.

storfiskarn sa:
Trevligt!

Jag måste ta o bygga en ny ht till hösten, har ju Vrinnevi ett par hundra meter från porten.

Grymt! Då bor vi ju rätt nära varandra. Du råkar inte vara en mästare på att rikta hjul? ;)

jingleyschmidt sa:
storfiskarn sa:
Trevligt!

Grymt! Då bor vi ju rätt nära varandra. Du råkar inte vara en mästare på att rikta hjul? ;)[/quot

Nä, jag är ingen mästare på det, har inte riktigt tålamodet för att få det perfekt. Hehe.
Lyckats få ett hjul att bli spikrakt, men för det mesta blir det bara dugligt.

Men det är svårt det där tycker jag, lämnat in några hjul på riktning på haga med blandat resultat.
Men det är ju säkert tio år sedan så kanske är bättre nu. Gäller nog bara att få rätt mekaniker oxå.

Senast ändrad:
storfiskarn sa:
Nä, jag är ingen mästare på det, har inte riktigt tålamodet för att få det perfekt. Hehe.
Lyckats få ett hjul att bli spikrakt, men för det mesta blir det bara dugligt.

Men det är svårt det där tycker jag, lämnat in några hjul på riktning på haga med blandat resultat.
Men det är ju säkert tio år sedan så kanske är bättre nu. Gäller nog bara att få rätt mekaniker oxå.

Förstår det! Det är ju en konst det där. Får väl lämna in den någonstans. Kanske hos Norrköping Cykel & Motor ute vid Ingelsta. Jag skäms dock så mycket för att jag inte stöttat mina lokala LBS:er och istället köpt två cyklar på Internet. Måste komma över den känslan. :D Men först - kontakta Wiggle och se vad dom kan bistå med.

Cyklar du mycket i Vrinnevi eller vart brukar du hålla till med din HT?

Har inte cyklat något knappt i vrinnevi senaste åren.
Brukar mest nöta asfalt o grus lite överallt.

Mellan 2001 till 2008 ungefär så spenderade jag nog minst 2 timmar om dagen i vrinnervi året runt.
Men blev påkörd av en bil för ett antal år sedan o efter det så vill inte kroppen vara med riktigt, sitter helt snett o jävligt på cykeln.
Skulle nog behöva en FS för stigcykling, men det har jag inte ekonomi till.

Men dom få gångerna jag kör stig så är det alltid lika underbart skönt.

Fan, beklagar storfiskarn. :/ Du får göra som jag - spara och lev snålt! ;D Vitus har ju en FS som inte är överjävligt dyr, under 20 tror jag. Kan ju vara något att ha som mål kanske? Hellre att det tar lång tid att spara än att du aldrig kommer ut och kör igen!

Precis, men så hamnar jag i någon fiskebutik o tömmer kontot där istället. Haha!
Nä, jag får ta mig fan skärpa mig o börja spara en slant varje månad.

Jahaaaaa ja nu kommer det fram! ;) En materialsport byttes ut mot en annan. :P Ja, vad man än gör i livet så är pengarna borta i slutet på månaden! Det är fantastiskt. :P

jingleyschmidt sa:
Här är pärlan i alla fall! Vet inte om jag behåller den vita vattenflaskan. I mitt huvud, när jag satt och klickade hem prylar, så kändes det helrätt med vit flaska, vitt flaskställ och vita pedaler för att bryta av det svarta och gråa, men nu är jag inte lika säker. Vita pedaler var nice dock!

Kan trösta dig med att det inte finns en chans att den vita flaskan kommer att förbli särskilt vit sådär värst länge till. Åtminstone inte ifall du kommer att använda cykeln till dess egentliga ändamål :-)

Skrapmärken och smuts intryckt i plasten är nog en mer korrekt beskrivning på hur det kommer att se ut.

Grattis till en schysst hoj hursomhelst!

Trött och genomsvettig, och då cyklade jag bara typ 30 minuter i skogen. Trodde jag byggt upp någon slags kondis efter 100 mil på Roadliten men den typen av "kondition" överfördes inte till MTB-cyklingen, det ska gudarna veta. :P

2019-06-11_1.JPG

Känner väl igen det där! Mest cyklat landsväg och tänkte att MTB ska väl gå bra, är ju van att cykla flera mil i stöten.. men nej, efter en timme i skogen är jag sjöblöt och helt slut i muskler jag inte visste jag hade.. kul tråd att följa, inspirerande att se ett intresse gro fram! Lycka till på äventyren!

Vitusen är inlämnad för service för riktning av hjul samt bromsskiva, så får vi se om dom lyckas med något av det. Wiggle skulle betala mot uppvisande av kvitto. Får dock inte cykeln förns på tisdag igen så inget MTB-cyklande förns dess. :(

I brist på annat så får ni här ett foto på en fjäril från tidigare idag när jag var hos min kära mormor. :P

2019-06-13_1.JPG

Något har ju definitivt hänt med min cykling. Jag har ju gjort en del egna, privata segment i Strava på sträckor som jag ofta cyklar, t.ex till mormor, till farsan och lite sånt där, runt 8-10km långa, bara för att jag ska se eventuell utveckling. Det kombinerat med alla andra sträckor som andra gjort, så märker jag ju att jag ofta sätter nya PR på segmenten jag cyklar! Det är lite roligt att se. :D

Hem från mormor var jag dock 6 sekunder ifrån PR idag, men det skyller jag på tappad kraft i form av 2 timmar gräsklippning. ;)

Nu cyklade jag 10km på 26:41, vilket är helt OK för att vara jag!

jingleyschmidt sa:
Något har ju definitivt hänt med min cykling. Jag har ju gjort en del egna, privata segment i Strava på sträckor som jag ofta cyklar, t.ex till mormor, till farsan och lite sånt där, runt 8-10km långa, bara för att jag ska se eventuell utveckling. Det kombinerat med alla andra sträckor som andra gjort, så märker jag ju att jag ofta sätter nya PR på segmenten jag cyklar! Det är lite roligt att se. :D

Hem från mormor var jag dock 6 sekunder ifrån PR idag, men det skyller jag på tappad kraft i form av 2 timmar gräsklippning. ;)

Nu cyklade jag 10km på 26:41, vilket är helt OK för att vara jag!

Att bli snabbare betyder ju att du utvecklas och det är ju kul! ???

Inte mycket till cykelbilder, men tog ett förjävla fint foto på en fjäril i alla fall, om jag får säga det själv. :P Blev en skön tur idag till Söderköping och sen kanalvägen till Husby som är enbart grus i princip. Fortsatt punkteringsfri på GravelKing-däcken. Dom har nu rullat lite längre än Schwalbe-däcken gjorde innan dom fick punktering. Nu har jag naturligtvis jinxat mig själv så nästa gång jag cyklar så kommer jag få punktering. MEN, jag är i alla fall nöjd med däcken. :P

2019-06-15_2.JPG

2019-06-15_1.JPG

Go tur idag! Älskar den här typen av asfaltsvägar. Små, lugna, lite utanför stan. Riktigt skönt. Andra bilden är tagen vid tågbron vid Fiskeby. Händer dock inte så mycket roligt när man passerat den bron, tvärtom är det ganska skabbigt trots att det ligger fint vid strömmen.

2019-06-16_1.JPG

2019-06-16_2.JPG

Jag skulle vilja köpa eller "bygga" ett temporärt stöd till cykeln att ha med mig i ryggsäcken, i fotosyfte. :P Istället för att hela tiden leta upp stenar eller pinnar osv, så skulle man ha något litet med sig att ställa upp cykeln med. Borde väl vara tämligen enkelt att köpa en bit rör någonstans och trä på någon slags gummi i bägge ändar. :D Jag älskar ju att fota (som ni säkert märkt).

Smultronstället känns mer som en turistattraktion än något annat. :P Eller jag vet inte, men jag tycker inte det är värt att stå i kö i evigheter för att betala dyra pengar för någon spejsad glass. :P Köper hellre en mjukglass någonstans.

Fått tillbaka Sentiern nu. Skönt! Tog en tur. Körde en sträcka som jag mätt upp i Strava tidigare som är 9,5km lång, 50% asfalt 50% grusväg av varierande kvalité. Breda stigar dock, inget tekniskt utan att det är bara att plöja på (vilket jag tycker om). Är det mer XC-hållet? Hur som helst.

Tidigare, med Roadliten, hade jag ett personbästa på 27:41, nu första varvet med Sentiern tog jag det på 24:17. Vilken känsla att bara kunna kötta över grus och gupp utan att vara rädd eller orolig för punktering eller något annat skit. :D

2019-06-18_1.JPG

jingleyschmidt sa:
Fått tillbaka Sentiern nu. Skönt! Tog en tur. Körde en sträcka som jag mätt upp i Strava tidigare som är 9,5km lång, 50% asfalt 50% grusväg av varierande kvalité. Breda stigar dock, inget tekniskt utan att det är bara att plöja på (vilket jag tycker om). Är det mer XC-hållet? Hur som helst.

Tidigare, med Roadliten, hade jag ett personbästa på 27:41, nu första varvet med Sentiern tog jag det på 24:17. Vilken känsla att bara kunna kötta över grus och gupp utan att vara rädd eller orolig för punktering eller något annat skit. :D

Vänta här nu, skulle du inte bara ta det lugnt och träna teknik osv till dess att du köpt en xxxxx?

M

Tillbaka
Topp