jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Ah jo den ja, jag får fibbla lite mer senare. Den fungerar ju iaf. :P Efter att jag pajade första vajern så cyklade jag runt som en idiot ner till XXL, Biltema, Jula och Rusta för att se vart dom hade billigast vajrar så jag kunde köpa några och prova lite utan att det kosta för mycket. :P Biltema var enda stället som hade bara vajrar, alltså exklusive hölje, för 23:- styck! Alla andra sålde paket med vajrar och hölje och det kändes onödigt. :D

Jag köpte en billig vajerklippare på biltema och den var skräp. Vajern blev platt och snittet ojämnt. Vet inte om det är samma som Sixten länkade till. Köpte en på nätet för 150 spänn och den klipper som en dröm. I övrigt håller jag med Sixten att det är bättre att köpa verktyg efter hand som man behöver dom. Gärna Park Tools, dom verkar inte göra något av tvivelaktig kvalitet.

marr sa:

Mkt bra, klockren till vajer.
Klipper hölje tillräckligt bra också, kräver ganska lite jobb efteråt.
Bild:

1.jpeg

Sixten rekommenderade den där billigare som jag länkade, så jag provade den. Som sagt, den fungerar tillräckligt bra för att bara klippa av och dra på en end cap, förutsatt att man klipper med den nedre delen. ;)

Insexnycklar dock, vad rekommenderar ni där? Använder bara multitoolen nu och den jag fick av Canyon när jag köpte Roadliten, men skulle vilja ha några längre och bättre som kommer åt enklare. Tips?

jonte987 sa:
Jag kör också hölje med den. Tycker det blir bra nog om man styr upp lite efteråt.
Ett trick som jag har lärt mig är att ha en wire i höljet när man klipper det.
Det gäller oavsett vilken tång man klipper med.
Även jag är en nöjd användare av den röda biltematången Manurhin2 visar på bild ovan
https://happyride.se/forum/read.php/1/3523145/3586473#msg-3586473
Samma tång säljs även under ett annat namn för hela 320 SEK här: https://www.cykelgear.se/verktyg/sp...=kelkooclick&utm_term=Pedros+Pedro's+Kabelsax

jingleyschmidt sa:
Insexnycklar dock, vad rekommenderar ni där?
Biltema säljer även bra insexnycklar
1

99,90: https://www.biltema.se/verktyg/hand...nycklar/insexnyckelsats-mm-9-delar-2000032379

/Håkan

jingleyschmidt sa:
Tack! Nybörjarfråga: Vad är dom rundade sidorna i botten till för? :P
För att kunna skruva även om man lutar lite snett med insexnyckeln. T.ex. vid trånga utrymmen och så.

Örjan Lax sa:
jingleyschmidt sa:
Tack! Nybörjarfråga: Vad är dom rundade sidorna i botten till för? :P
För att kunna skruva även om man lutar lite snett med insexnyckeln. T.ex. vid trånga utrymmen och så.

Ah det är så? Misstänkte nästan det. PERFEKT i så fall, det hade jag haft glädje av idag när jag höll på med reglaget... Satan.

Jag skulle egentligen behöva köpa ett sånt där kit + en jävla massa olika skruvar, typ såna man har till reglag, styrstammar och så vidare. Jag har nog slitit lite på en del tack vare dåliga verktyg och ett jävla velande.

Sen behöver man en omgång bits med alla torx och annat. Har man nytta av det så är det kanske bäst att köpa en lagom stor hylssats på Biltema. Och drar du i sönder grejorna så kanske en momentnyckel är en bra investering.

Har aldrig dragit åt en skruv så hårt att den rundats, men jag har nog rundat skruvarna ändå tack vare att jag använt kassa verktyg och fibblat alldeles för mycket. :P

Vad kallas skruvar som man skruvar i med insexnycklar? :P

Grymt härlig dag i solen idag! Jag hade satt som mål att jag skulle köra 10 mil. Jag var peppad på att ta den milstolpen (det är en milstolpe för mig). Men istället mötte jag upp ett par vänner och deras nyfödda i Mem och där blev vi kvar. Det blev dock 45km jäkligt härlig cykling och mycket gott sällskap. Kan även ha slunkit ner en kall öl på serveringen där i Mem också.

Köpte för övrigt en Camelbak med vätskeblåsa nyligen och jag är redan hur nöjd som helst! Så jäkla smidigt. Tack vare just smidigheten så dricker jag mycket mer vatten än jag gör annars. Bara det är ju ett plus!

2019-07-25_1.JPG

2019-07-25_2.JPG

2019-07-25_3.JPG

2019-07-25_4.JPG

Japp, skruvade lite på barrel-adjustern så det blev bättre. Har dock inte släpat ut Sentiern och provat droppern i skarpt läge än så vi får väl se. :D

Sket sig med droppern ändå. Skulle ta ut den och testa ikväll bara men så fort jag kom utanför dörren så släppte vajern i reglaget. Jag måste ha missat någon detalj i . Prylen på bilden har jag inte satt dit. Det kom en större variant än den som ska sitta i reglaget, som man sen drar åt, sen är det den här prylen som jag inte alls fattar vad jag ska göra med. Någon som vet? Är ett större hål på andra sidan av den.

dropperpryl.JPG

jingleyschmidt sa:
Sixten rekommenderade den där billigare som jag länkade, så jag provade den. Som sagt, den fungerar tillräckligt bra för att bara klippa av och dra på en end cap, förutsatt att man klipper med den nedre delen. ;)

Insexnycklar dock, vad rekommenderar ni där? Använder bara multitoolen nu och den jag fick av Canyon när jag köpte Roadliten, men skulle vilja ha några längre och bättre som kommer åt enklare. Tips?
Jag använder dom här och är mycket nöjd
https://www.biltema.se/verktyg/hand...er/insexnycklar-med-t-handtag-7-st-2000022263

Har aldrig installerat just Brand-X. Följde det inte med en manual? Det finns säkert olika versioner/generationer av både stolpe och reglage, ser något bekant ut från videos nedan?

Har tittat igenom alla dom där redan. Det roliga är att i dom gamla, t.ex video 1, 3 och 4 så är det mycket enklare att installera än i video 2, som verkar vara den droppern jag har. :D Och i video 2, som är den jag följt personligen, så nämns inget om den där "prylen" jag fotade, inte heller i instruktionerna. :D Så jag vettetusingen vad det är för något!

Senast ändrad:
Jag drog åt den där skruven i reglaget hårt som bara helvete förut, nu känns det hyfsat stabilt. Får väl se hur länge det varar. :P Annars kommer jag behöver köpa ny vajer och nya skruvar. :P

jingleyschmidt sa:

Skallen heter mc6s och den typen man brukar ha på cyklar kallas maskinskruv. Finns lösa på bla rostfriskruv.se och i påsar på Tradera. Man får man kolla lite att man får rätt längder. Knepigt som fan att korta ner skruvar i rostfritt utan maskinverkyg, dom är superhårda.

Salabaladala sa:
jingleyschmidt sa:

Skallen heter mc6s och den typen man brukar ha på cyklar kallas maskinskruv. Finns lösa på bla rostfriskruv.se och i påsar på Tradera. Man får man kolla lite att man får rätt längder. Knepigt som fan att korta ner skruvar i rostfritt utan maskinverkyg, dom är superhårda.

Vilken djungel! Synd det inte står specificerat på droppern vilka skruvar det är så man bara kan klicka hem ett par. ;D Tack för tipset dock, grym sida!

Suttit inne och bara varit seg hela dagen, men till slut så tänkte jag "Äh vafan, jag måste ju ut och cykla lite", så jag drog till Svärtinge och hälsade på farsan en liten sväng och sedan kika lite på stigarna i området! Verkar finnas otroligt mycket mysiga stigar runt Svärtinge. Jag cyklade bara ett par, men ska definitivt utforska mer av området!

Den ena jag cyklade, en orange led som verkade hänga ihop med Östgötaleden, var så jävla rolig! Höll på att göra en OTB dock för det var ett drop på ett ställe som jag inte var beredd på, men det löste sig. ;) Det var inte vackert dock!

Haha, en annan rolig sak.. På en av stigarna var det en halvsnårig nedförsbacke och jag hamnade lite fel och fastnade med styret i ett litet träd. Tyvärr så var det precis vid den lilla men otroligt vackra sjön Lomgölen där det sitter 6 pers som alla vänder sig om när dom hör mig kämpa mig ner för backen. Dom var trevliga dock och vi bytte några ord. :D Jag har blivit så jävla social sen jag började cykla! Haha

På väg hem bestämde jag mig för att äntligen utforska en grusväg jag alltid cyklar förbi på väg till Svärtinge. Jättemysigt alternativ genom en liten skog sen ut på nya grusvägar bort till Ringsta Gård. Stannade vid ett litet vattenhål som kallas "Dammen" för att ta sista bilden och bara chilla en liten stund.

Hur som helst, fantastiskt att gå från att bara vilja vara inne och sega hela dagen till att rycka upp sig och få en jättefin eftermiddag/kväll med nya upptäckter. :D

Och just ja! Droppern fungerade kanon i skarpt läge. Sjukt nice att ha den faktiskt. :D

2019-07-27_1.JPG

2019-07-27_2.JPG

2019-07-27_3.JPG

Sitter och klurar på att pimpa Sentiern med färgglada handtag och pedaler. :P Den är ju svart och grå med rött på fälgen och röd text på ett ställe på överröret. Det är lite synd att det finns något rött med i bilden överhuvudtaget, gör det hela lite svårare att matcha! Jag hade kunnat tänka mig röda pedaler och lila handtag, men då hade jag ju helst velat ha samma röd som på fälgen.

Är lite sugen på dessa grips: https://www.bikester.se/ergon-ga3-handtag-orange-svart-708482.html

Det är väl typ dom som sitter på min Roadlite, fast utan lock-ons då.

Har ni några förslag på vettiga pedaler som inte kostar multum?

1. Grattis till droppen :)
2. Svart är en jätteglad färg, den färg man över tid är gladast att man valde på sina komponenter/tillbehör. Om och när man byter cykel, eller när man flyttar pedaler/utrustning mellan sina olika cyklar är svart alltid gångbart.

Vettiga pedaler? Om du fortfarande vill köra plattisar skulle Jag välja nog DMR V12 Mag https://www.starbike.com/en/dmr-v12-pedals-magnesium/ eller Stamp 2 Large https://www.starbike.com/en/crank-brothers-stamp-2-large-pedals/ båda finns i svart, är rimligt lätta, tunna och prisvärda.

Men jag hade valt SPD, och då PD-M8000 som är utgående och kostar från ca 600 kr på rea. Finns i svart, bara i svart :) till båda cyklarna. Bra köp här https://www.cykelkraft.se/pedaler-shimano-xt-pd-m8000-spd-svart eller där https://www.bikester.se/shimano-deore-xt-pd-m8000-klickpedaler-svart-405905.html

Den kommer att ersätts av PD-M8100, typ exakt samma pedal men med nya fartränder under skosulan (oklart hur mycket snabbare det är med fartränder?) https://www.bikester.se/992837.html

SPD kräver dock nya skor. Kan du hitta t.ex 2019 SH-XC701 Wide (Shimano E-bredd, som är normal bredd i verkligheten) på rea är det vettiga skor, jag betalade 1300 kr för mina men de är svåra att hitta i storlek.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sh-xc701-wide-mtb-shoes-799228
https://www.bikester.se/shimano-sh-xc701m-skor-herr-roed-855313.html
https://www.bike-components.de/en/Shimano/SH-XC7E-Wide-MTB-Shoes-2019-Model-p69369/

Bilagor

• Last.png
    Last.png
    67.5 KB · Besök: 134
Senast ändrad:
Haha tack Sixten. Den dagen (som aldrig kommer komma) jag vill köra SPD så lovar jag att höra av mig till dig. ;) Tack för tipsen på platformspedaler dock! Var ungefär dom jag tittat på, fast med olika färger. ;) Just nu kör jag dom billigaste DMR V6-pedalerna och jag har egentligen ingenting att klaga på, förutom att det knakar någonstans och jag vet inte om det är pedalerna eller vevlagret.

Go dag idag med. 40km utflykt. Blivit ett gäng mil nu senaste dagarna och det känns i röven ska jag säga. Var riktigt jobbigt att hitta en vettig sittposition på vägen hem. :P

Venasjön, strax utanför Västra Husby. Aldrig varit där tidigare faktiskt. Verkar inte vara så befolkat. Var ett par där, annars såg jag ingen. Likadant vid Lillsjön som är ett litet guldkorn strax innan Venasjön på andra sidan vägen. Problemet är bara att det verkligen känns som att man tränger sig på när det redan är någon där, vilket är dumt att känna då dom inte har någon som helst ensamrätt till sjöarna. :P

2019-07-28_1.JPG

Jag har traskat runt så mycket i skog och mark idag för vägar/stigar helt plötsligt tagit slut. Det är ju iofs lite spännande det också. Till slut så hittar man ju någon stig igen.

2019-07-28_2.JPG

Kräftpest lät ju inte så inbjudande. :D Låg på marken vid stigen mot Lillsjön.

2019-07-28_3.JPG

Vad ska jag ha för verktyg mer exakt för vevparti och vevarmar? Verkar ha Raceface threaded 73mm BSA (GXP)-vevlager och SRAM NX-vevarmar.

Måste försöka gå till botten med knakandet. Har tagit bort, rengjort och smörjt pedaler och sånt där men det hjälpte ingenting, så nu vill jag gå vidare. :D

Att vevlagret skulle gått efter en halv sommar känns inte jättetroligt. Eftersom du nyligen monterat dropper så känns det som en mer tänkbar källa för knak (nästan allt knak låter som att det är vevlagret). Fettade du in den ordentligt? Fettade du stam, styre och flaskhållare vid montering?

Senast ändrad:
Glömde säga men knaket har varit sen innan droppern, så det har nog inget med saken att göra. Knakandet kommer bara när jag sätter mycket tyngd på pedalerna, t.ex tyngre uppförsbackar osv. Ett lätt, metalliskt, rent klick! Hur som helst så är det väl ändå bra att ha verktygen till att ta bort vevlager och vevarmar.

Såg att du har DMR V6-pedalerna. Jag hade likadana pedaler förut som knakade när jag satte mycket tyngd på dom. Knaket försvann helt när jag bytte till Crankbrothers Stamp 7.

robwrnr sa:
Såg att du har DMR V6-pedalerna. Jag hade likadana pedaler förut som knakade när jag satte mycket tyngd på dom. Knaket försvann helt när jag bytte till Crankbrothers Stamp 7.

Ja, jag borde kanske testa med några andra pedaler först innan jag håller på och styr för mycket. Det är ju trots allt rätt billiga pedaler så det är väl inte omöjligt att det är dom. ;)

Faktum kvarstår dock att jag vill köpa på mig lite verktyg! ;P

Tillbaka
Topp