(Det här är baserat på pendlande och fatbike-cyklande; inte så mycket fokus på luftmostånd och lycra, alltså)
Brynje är det bästa understället jag använt, i jämförelse med traditionella underställ i plast eller ull. Att det är nät och känns aningen Berghainskt kan man hålla för sig själv, eller låta ge underlag för humor. Behöver inte vara just Brynje, men nät i polypropylen (plast) ska det nog vara. Nätet gör att svetten inte klibbar mot kroppen utan kan röra sig utåt för att ånga bort, samtidigt som luftfickorna isolerar väl. Använder nätunderställ (på överkroppen) året om; på sommartid för att minska svett, på vintern för att minska svett och därmed kyla. MYCKET starkt rekommenderat (bra som både linne, t-shirt, långärmat och långkalsonger beroende på behov).
Ovanpå uppskattar jag kläder som kan andas. Därmed hybridjackor (vindtäta fram, tunnare stretch bak) som jag använder tills det blir kring -10 (vid det laget har brynje fått sällskap av traditionellt underställ ovanpå). Patagonia Wind Shield är varmare, Outdoor Research Boost svalare. Under -10 kör jag en lite tjockare softshell-jacka.
Benen behöver inte andas lika mycket, så där kör jag softshell när det behövs.
Softshell-plagg går att hitta billigt på tex XXL. Hybridjackor går nog att hitta billigt också.