jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

jingleyschmidt sa:
robwrnr sa:
Såg att du har DMR V6-pedalerna. Jag hade likadana pedaler förut som knakade när jag satte mycket tyngd på dom. Knaket försvann helt när jag bytte till Crankbrothers Stamp 7.

Ja, jag borde kanske testa med några andra pedaler först innan jag håller på och styr för mycket. Det är ju trots allt rätt billiga pedaler så det är väl inte omöjligt att det är dom. ;)

Faktum kvarstår dock att jag vill köpa på mig lite verktyg! ;P

Ja, det är ju värt ett försök i alla fall :)

Har ni några handfasta tips på insexnyckelkit utan rundade bottnar? Vill ändå kunna ha en vanlig nyckel på både lång- och kortsida. Kan komplettera med ett billigare kit med rundad botten om behovet skulle uppstå någon gång.

Fördel med T-handtag? Förutom kanske mer ergonomiskt och enklare att få bra grepp?

Då har man träffat och cyklat med en Happyit för första gången - freddag. Mycket cyklande, mycket snackande och Singoalla-fikande. Jätteroligt men jättejobbigt! Han var en tålmodig och sympatisk kamrat att ha med sig dock, då jag drog ner farten avsevärt som den nybörjare jag är. ;D

Det blev väl 25-30km stig av varierande svårighetsgrad. Är helt slut just nu! Tycker jag skötte mig helt OK dock. :D

2019-08-02_1.JPG

2019-08-02_2.JPG

2019-08-02_3.JPG

2019-08-02_4.JPG

freddag sa:
du skötte dig! du är som sagt tekniskt duktig för att vara så pass ny på mtb, konditionen kommer snart ikapp :)

Tack! :D Ja det får vi hoppas. Nästa gång jag ska ge mig ut i skogarna ska jag ta med mig nudlar och grejer så jag kan fylla på med energi. Åt som en häst när jag kom hem. :D

Nu har jag köpt insexnycklar, vevlagerborttagare och gummiklubba och tagit bort ett vevparti och vevlager för första gången i livet. :P Tvättat rent lite, smort in igen och satt dit. Ska bara orka bära ner cykeln och se om det gjorde någon skillnad. :D

Skulle behöva köpa nya vevarmar till min gamla cykel med, Giant Boulder Messenger-cykeln. Gängpaj på ena och nu har jag slitit ur den så det inte går att fästa ena pedalen längre, haha. Det var ett klåparjobb av en cykelmek förra året. Men cykeln är ju gammal och jag bryr mig inte om den, jag vill bara ha den hyfsat fungerande när jag gör ärenden på stan osv.

Det ska väl gå att bara köpa nya vevarmar va? Eller kan cykeln vara så pass gammal att det inte finns något som passar? :P

Skruvade bort skruven med insex, sen ser det ut såhär innanför. Vet inte vad jag ska använda för verktyg för att faktiskt få bort skiten? :P Det är ett Shimano Altus-system, 3x7 tror jag. :P Grip shift.

Giant_Boulder_Messenger_Crank.JPG

Tack storfiskarn! Får se om jag kan få tag i något sånt då eller låna. Problemet är väl bara att jag antagligen köpa helt nytt crankset, för det är på själva kugg-sidan som det är gängpaj, vet inte om jag bara kan köpa ny vevarm där?

Blir mer och mer sugen på att köpa någon ny "brukscykel", men svårt att hitta något billigt skit som känns okomplicerat samtidigt. :D

Riktigt härlig dag idag! Tack ett par nya stigar som freddag visade mig. Alltid skönt när man kan ta lite alternativa rundor och inte bara samma gamla vanliga. Lunch i form av nudlar - som vanligt! Blev iaf 48km på cykeln totalt idag. Bra väder, lagom med sol och inte dödsvarmt! Camelbaken, eller primärt vätskeblåsan, var verkligen en riktigt bra investering. Dricker så mycket mer vatten nu än förut när jag är ute.

Verkar för övrigt som att klickandet försvunnit sen jag tog bort vevarmar och vevlager och rensade lite. Skönt det! :D

2019-08-05_1.JPG

2019-08-05_2.JPG

2019-08-05_3.JPG

2019-08-05_4.JPG

2019-08-05_5.JPG

Var ute och cyklade igårkväll i skogen, började ösregna, jag bara matade på! Dyngsur och skitig. Det var roligt! MEN - mina skor är fortfarande blöta. Det fick mig således att börja tänka lite på hösten och rusket i allmänhet! Jag måste ju köpa en helt ny garderob och rusta mig för blötare och kallare klimat.

Eftersom jag kör platta pedaler och kommer fortsätta med det, är det FiveTen Freerider EPS som gäller i höst/vinter? Eller vad finns det för alternativ? Har googlat runt lite men det verkar vara dessa alterantiv som finns.

Jackor, byxor, base layers... Softshell-jackor och byxor? Underställ? I våras när jag cyklade innan det hade blivit lite skönare temperaturer insåg jag att jag frös väldigt om skrevet, antagligen på grund av lite kyligare vindar som hela tiden kom igenom.

Hur som, behöver lite alla möjliga råd här. Gärna inom rimliga prisklasser med om det går, även om jag insett att vettiga kläder för ändamålet ofta är otroligt dyra.

(Det här är baserat på pendlande och fatbike-cyklande; inte så mycket fokus på luftmostånd och lycra, alltså)

Brynje är det bästa understället jag använt, i jämförelse med traditionella underställ i plast eller ull. Att det är nät och känns aningen Berghainskt kan man hålla för sig själv, eller låta ge underlag för humor. Behöver inte vara just Brynje, men nät i polypropylen (plast) ska det nog vara. Nätet gör att svetten inte klibbar mot kroppen utan kan röra sig utåt för att ånga bort, samtidigt som luftfickorna isolerar väl. Använder nätunderställ (på överkroppen) året om; på sommartid för att minska svett, på vintern för att minska svett och därmed kyla. MYCKET starkt rekommenderat (bra som både linne, t-shirt, långärmat och långkalsonger beroende på behov).

Ovanpå uppskattar jag kläder som kan andas. Därmed hybridjackor (vindtäta fram, tunnare stretch bak) som jag använder tills det blir kring -10 (vid det laget har brynje fått sällskap av traditionellt underställ ovanpå). Patagonia Wind Shield är varmare, Outdoor Research Boost svalare. Under -10 kör jag en lite tjockare softshell-jacka.

Benen behöver inte andas lika mycket, så där kör jag softshell när det behövs.

Softshell-plagg går att hitta billigt på tex XXL. Hybridjackor går nog att hitta billigt också.

Tack för tips dogday! Ska kika lite på det. :D Eftersom jag inte har gränslös budget så måste jag försöka hitta lite kläder som andas bra, som skyddar mot regn och som är vindtäta. ;P Går det ens? Haha

Och angående temperaturer, här nere i Norrköping så blir det väl knappt -10 grader nu för tiden... Och jag vet inte hur pass mycket jag kommer cykla i vinter heller, även om det kanske vore kul att ta en tur. Vi får väl se hur det känns. Så länge jag inte fryser så kanske det är roligt. :D

Tror att det är väldigt svårt att hitta en regnjacka som fungerar för heltidsbruk vid hög aktivitet, tyvärr; för min del blir det svettigt snabbt.

Då du, vad jag förstått, mest rekreationscyklar tänker jag att det kan vara en bra idé att hitta en vettig grundjacka som andas och står emot vind (jag gillar som sagt hybrider ...) för att ha det trevligt på turer utan regn och sen avstå att cykla när det regnar, åtminstone tills budgeten tillåter inköp av regnjacka.

Sidotips på regnjacka, om det känns bråttom: Köpte denna tidigare i somras och fick tillfälle att använda den idag. Den kändes bra i de 2 km jag hann cykla. Finns också goda recensioner på Bike-discount och Bikester. Just nu till bra pris på XXL.

https://www.xxl.se/northwave-rainskin-shield-rainjacket-19-regnjacka-herr/p/1146323_1_style

Vintercykling är trevligt med rätt kläder och rätt däck (ibland är "rätt däck" tyvärr 4,8 tum breda)!

Men som igår när jag var ute så stod inte regn på schemat men vädergudarna ändrade planerna lite och så kom det ett litet ösregn! Och det var fan roligt! Det hade varit ännu roligare om jag inte var dyngsur från topp till tå. ;) Aja, jag får gå till XXL och kika runt lite och se vad jag hittar.

Och angående min cykling, jo jag har ju inga ambitioner att tävla, men jag cyklar ju och tar i så gott jag kan och blir svettig och trött som en gris. :P Särskilt, eller allra mest, när jag kör MTB.

"Rekreationscyklar" var en term jag hittade på för att kontrastera till pendlande. Dvs du kan välja själv när du ska cykla och "måste" inte om vädret är dåligt.

Regnjackor håller en torr så länge man inte rör sig. Om man rör sig börjar man svettas. Mindre än om man var klädd i en plastpåse, men mycket mer än i kläder konstruerade för att andas och ventilera utan hänsyn till vatteninsläpp. Det är oftast en god idé ur torrhetssynpunkt att avstå regnjackan när det bara regnar lite.

Vi är alla olika, men den där jackan skulle inte jag vilja använda under hög aktivitet, säg sån där man "svettas som en gris" ... förrän det är ett par minusgrader, och vid det tillfället är regnskyddet förstås överflödigt. Visst är mycket sajtcopy svammel, men jag skulle lite på dem när de skriver "passar bra för vardagsbruk".

Det *kan* vara jag som är unikt varm, men jag *tror* att du helt underskattar hur varm man blir av att cykla i högt tempo. Jag cyklar i långärmad brynje och hybridjacka med vindtäta frontpartier och underställstunn rygg (väger ~150 gram, i jämförelse med skaljackan du länkade på ~550 gram) ner till nollgradigt. Vill man stanna och fika i den temperaturen är det en mycket bra idé att ha med en lätt dunis, dock...

Känner du att du måste ha en regnjacka skulle jag kolla på den jag länkade eller dess billigare tvilling. Kollar du runt på Happy finns det säkert bra tips på billiga cykelanpassade regnjackor också. Sen kan du köpa en jacka som andas när du tröttnar på att svettas :)

Jo! Har för övrigt en Rapha Core Rain Jacket Black i XL som jag köpte på rea i somras. Använd ungefär en minut framför en spegel. Passade inte men har blivit liggande. 670 på rean nypris, 600 + fraktkostnad om du är intresserad. PM:a isf.

jingleyschmidt sa:
Tack för tips dogday! Ska kika lite på det. :D Eftersom jag inte har gränslös budget så måste jag försöka hitta lite kläder som andas bra, som skyddar mot regn och som är vindtäta. ;P Går det ens? Haha

Det skulle vara jackor av typ Gore tex och liknande. Ska du sporta i den så lär du få lägga en bit över tusenlappen minst. Dom dyrare släpper igenom mer fukt. Tråkigt när hela insidan av jackan är blöt eller frostig. Det räcker med en tunn skalmodell om du frågar mig, sen flera lager under.

Jag hittade faktiskt rätt bra kläder på Jula till en väldigt billig peng, både lätt-andade t-shirts för cykling & vatten-avvisande jackor. Stadiums SOC sortiment är ganska prisvärt också så kanske det går hitta något som passar för cykling också.

Bara för att man skall ha det till cykling så behöver man ju inte välja från cykelmärken/tillbehörs tillverkare, går bra med "allmän" klädsel också med precis samma funktion men till mer av halva priset.

Rätt löjligt när man går i butiker & tex ser "golfshorts" för 900kr & så hänger det exakt samma plagg i princip några rader bort som är identisk i funktion & utseende för 2-300kr. Men vissa vill ju tydligen se ut som en rullande reklampelare när dom cyklar så :D

Tack alla för tips! Mycket att tänka över verkar det som. :P Händer, fötter och skrev är det jag brukar frysa mest om när det är kallt har jag märkt. Skrevet specifikt när jag cyklat. Hur gör ni med fötter och händer? Tips där? :P

Lite osäker på vad som är "kallt", Med tanke på att det är augusti undrar jag om du refererar till vårens äventyr eller svala sommarkvällar?

Har aldrig själv upplevt kallt skrev då det är lite en knytpunkt i anatomin och dessutom blir rätt "infällt" när man är i cyklingsposition. Men har du shorts lär ju sånadärna långbyxor hjälpa. Tunn softshell från någon av kedjornas egna märken är billigt och flexibelt (stretch är avgörande när man cyklar). Med lager under (Brynje!) räcker de året om.

Vind är det som kyler när man cyklar. Därför är vindtäta skor och handskar ett bra sätt att inte frysa.

Dessa skor (eller om jag har en snorlik modell?) är täta mot både vind och väta. Har använt dem med olika tjocka strumpor genom höst, vinter och vår med god effekt:

https://www.xxl.se/nike-ebernon-mid-winter-m/p/1152419_2_style

Vindtäta handskar finns det mängder av, men jag har ingen direkt rekommendation. Kör nån tunnare Hestra tidigt på säsongen och deras monster Heli ski när det är kallt på riktigt. Använde tidigare vattentäta handskar på heltid, men det funkade inte. Blev svettigt och sedan, genom vätskans ledningsförmåga, kallt.

När det riktigt kallt har jag märkt att skumhandtag som ESI Chunky grips isolerar väl från det evigt iskalla aluminiumstyret.

Tänkte mer inför hösten först och främst och tidig vinter kanske. :D Beror på hur pass sugen jag faktiskt blir när vi väl är där. Men hösten närmar sig ju med stormsteg och jag känner mig inte riktigt redo att ge upp cyklandet ännu. Känns så jäkla deppigt om man bara ska cykla mellan April - September varje år! :P Så får bli en rustning för lite kyligare äventyr helt enkelt.

jingleyschmidt sa:
Tänkte mer inför hösten först och främst och tidig vinter kanske. :D Beror på hur pass sugen jag faktiskt blir när vi väl är där. Men hösten närmar sig ju med stormsteg och jag känner mig inte riktigt redo att ge upp cyklandet ännu. Känns så jäkla deppigt om man bara ska cykla mellan April - September varje år! :P Så får bli en rustning för lite kyligare äventyr helt enkelt.

Inga problem att cykla året om, även om man kanske måste anpassa sig lite. Jag ställer in LVGn i början eller mitten av december ungefär, och så blir det krossen med dubbat tills snön än borta. Trevligt med lite omväxling faktiskt.

Köpte mig en softshell-jacka på Lidl idag, 169:-. Vi får väl se hur bra den är. :P Köpte även ett par handskar där för 99:-. Är det skit så är det skit, men softshell-jackan var rätt mysig att ha på sig i alla fall så den kommer säkert till användning till något. :P

Var ett tag sen jag postade några foton. Har naturligtvis cyklat under tiden, men ibland så är jag inte i foto-mode! :P Men under dagens 43km-runda så var jag tvungen att ta ett par foton för jag har pimpat hojen med lite färg! Ett par Ergon GA2-grips i rött och ett par DMR-pedaler (plast) i lila. Tyckte fan det blev snyggt ihop med den svarta och grå hojen. :D

2019-08-21_1.JPG

2019-08-21_2.JPG

2019-08-21_3.JPG

Skulle egentligen bara till Biltema och köpa bromsrengöring, men så fick jag lite feeling och drog iväg på en liten 37km-tur för vädret var så himla härligt ikväll! Stannade vid ett fågeltorn i Leonardsberg. Kan rekommendera att glida in där om man har vägarna förbi någon gång. Rätt mysigt, särskilt en kväll som denna.

2019-08-24_1.JPG

2019-08-24_2.JPG

Måste säga att jag gillar dessa pedaler (DMR V6 Plastic): https://www.wiggle.se/dmr-v6-plastic-platta-pedaler/

Vet att många kommer ha åsikter om dom, men dom är billiga och fungerar för min typ av åkning iaf. Har dom på både Sentiern och Roadliten nu. Så ja, det är ett litet tips till nybörjare (precis som jag) som bara vill ha ett par helt ok pedaler att komma igång med. :P

Ska returnera Camelbak Repack LR4-midjeväskan. Lite för stor runt maggen så sugröret så att säga nådde inte runt till magnetfästet på ett skönt sätt. ;D Borde läst lite recensioner om den innan då många klagat på att röret är kort och folk med 36-midja inte var nöjda.

Visst, jag kan ju se det som ett ypperligt tillfälle att gå ner lite i vikt igen, men jag vettefan! ;)

jingleyschmidt sa:
storfiskarn sa:
Trevligt!
Länge sen jag va där, saknar tiden när jag hade båten där o rodde omkring i vikarna.

Är ju inte långt ifrån stan så det är bara att du glider ut med en termos kaffe och sätter dig en stund! :D
Får bli så, måste bara vänta tills det blir svalare ute.
Dagens runda blev det så enormt svettigt.

Tillbaka
Topp