jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Jag köpte, på impuls, ett par vind- och regnavvisande byxor från Craft för ett par veckor sedan. Det är egentligen löparbyxor, så materialet är inte alls stryktåligt. Jag har redan börjat nöta ut dom både i röva och på insida ben. En nödlösning tills vidare får bli att morsan får sy på någon slags förstärkning i problemområdena så jag inte tar sönder dom fullständigt. Dom är i övrigt jävligt sköna, så det är ju synd.

Hur som helst, jag skulle behöva lite tips på ett par sköna brallor med ovannämnda egenskaper som är lite mer anpassade för just cykling. :P Dom får gärna vara avsmalnande nertill och ha en elastisk passform. Något jag kan ha nu i höst och vinter, både på min Roadlite och min Sentier. Förslag någon? :D

Senast ändrad:
Sneglat på Endura byxorna själv, så köp dom och återkom med utlåtande :)

Har MT-500-jackan och är väldigt nöjd med den.

Makalöst väder idag! Jag överklädde mig för jag tittade inte ens temperaturen innan jag stack ut. Fick snabbt ta av mig och kavla upp byxorna så jag inte skulle svettas ihjäl. ;D Blev en skön liten repa till Åby för att hälsa på ett par vänner, men tog den lite finare rutten via Leonardsberg och vidare mot Bråvallafälten (närmst Glan) och genom Kvillinge och Jursla. Rätt fin sträcka faktiskt. :) Bort från alla stora vägar så gott som.

2019-09-21_1.JPG

2019-09-21_2.JPG

Lite skön kontrast mot gårdagens foton. Idag var fasiken ingen mysig tur. Blev bara 27km också. Kall motvind och duggregn. Hade inte mycket energi idag. Imorgon får det nog bli en liten vilopaus, samt byta sadel igen för den nya jag köpte passade inte min bakdel så bra (Charge Spoon heter den)! Jakten fortsätter. ;D

2019-09-22_1.JPG

2019-09-22_2.JPG

Internetcyklingen har lett mig till att börja kolla på klockor, närmare bestämt Garmin Forerunner 45 eller Suunto 3 Fitness. Jag vet, jag vet, pulsklockor är inte lika träffsäkra på handleden, eller rättare sagt, dom är inte lika snabba och bra på att ställa om från aktivitet till vila, men det kan enligt tester och jämförelser jag sett ändå ge en hyfsad bild.

Att ha chest strap är såklart att föredra, men det kommer för mig bara bli ännu en pryl jag ska styra med innan jag kan komma iväg och det kommer liksom inte ske. Ju fler saker jag måste göra, desto större är sannolikheten att jag bara skiter i det. :D

Sen finns det ju lite andra intressanta grejer med klockan förutom puls vid aktivitet. Ja, ens vilopuls och sånt också förstås, men även stress, sömn och lite sånt där. Kanske kan vara kul att pilla med, vad vet jag. ;D

Vad säger panelen?

Senast ändrad:
Optisk pulsmätning funkar inget vidare. Har inom familjen Garmin FR 235 och Polar M430. Har också Suunto Ambit med bröstband och tekniken funkar bra men GUI:t är rätt kasst. Allt annat än intuitivt. Garmin m bröstband verkar vara det bästa av det vi har eller har testat i familjen.

Har en Garmin 735XT. Tycker det fungerar OK trots allt. Har inte jämfört värdena med min 305 Forerunner (bröstband), men enda anmärkningen jag har på 735an är att den just upplevs som lite seg på att hänga med. Måste dessutom sitta fast ordentligt på armen och vara någorlunda ren, annars blir det mest pannkaka.

Tycker mig ändå se på jämförelser (med nya klockor) att optisk pulsmätning ÖVER TID ger likvärdigt resultat som bröstband, men är ofta dåliga på snabba omställningar. Dock är jag tveksam till om dessa tester är utförda på MTB i skogsmiljö. :D

Jag har en Polar M430. Den funkar för det mesta utmärkt, men inte så bra när det börjar skumpa ordentligt. Vanlig cykling på asfalt går bra, grusväg OK, skogen inte särskilt. Jag har den på när jag kör i skogen men bara för att se tid och avstånd, struntar i vad pulsmätaren visar.

Precis, skakningar funkar inte alls. Om jag spänner hårt som fan så kanske jag får peaks på 140 när jag snittat 175. Den klarar sleep tracking om man sover försiktigt, som nån skrev :).

Möjligen är Garmin lite bättre men alla verkar inte tycka det.

Jag har också en 735xt, jag tycker den optiska mätningen fungerar bra! Testat med band och utan men inga avgörande skillnader. Dock behöver man ha klockan relativt tight för att det ska stämma.

Skulle kanske inte köra pulsbaserad träning med den men för ren nyfikenhet funkar det bra! Mycket värt att slippa bröstband :)

735XT kan man ju få för 2600, jämfört med 3200 på deras egen hemsida. Lite rimligare. :D Där någonstans går väl smärtgränsen för vad jag skulle vilja lägga på en klocka.

Det är 935 som har samma innanmäte som Fenix 5? 735 kanske också är kompetent?

EDIT. Håller med om att det är ett bekvämare pris.

Senast ändrad:
jonte987 sa:
Det är 935 som har samma innanmäte som Fenix 5? 735 kanske också är kompetent?

EDIT. Håller med om att det är ett bekvämare pris.

Vet faktiskt inte något om det tekniska. Står inget om några komponenter på deras hemsida iaf. Får göra lite research! Skiljer ju 6000kr mellan modellerna, så kan inte tänka mig att det är identiskt innanmäte. ;P

Blev en frisk och skön liten kvällsrunda på 23.5km. Det är roligt det där att perspektivet förändras så snabbt. Förr tyckte jag det var en bedrift att cykla ut till mormor och morfar i Västra Husby, det är ungefär 14km dörr till dörr. Nu tycker jag 20-25km är en liten kvällsrunda. Och jag menar inte att 25km på något sätt är en lång sträcka, men roligt att ens inställning till vad som är långt och inte på cykeln har förändrats så mycket.

Med det sagt så kan jag fortfarande tycka att 14km till mormor och morfar är långt om jag har dålig dag. ;D Men då är ju å andra sidan dom 300m jag har till Hemköp en bedrift. :P

2019-09-24_1.JPG

Haha nej fy fan, jag har ju inte ens cyklat 10 mil i en sittning ännu. Det är mitt första mål. :D Jag klarar nog av 10 mil, men jag brukar få ont i röven runt 4 mil så då brukar motivationen försvinna. :P

Var och hälsade på en vän som flyttat ut till landet, så det var 2.2 mil enkel resa. Lite mulet när jag började cykla, men så kom det jordens skur och så höll det på sådär. Som vanligt överklädde jag mig lite. Hade hur som helst en softshell-jacka från Lidl med mig och den höll fan vattnet borta tycker jag. Visst, utsidan var ju dyngsur, men invändigt var det tillräckligt torrt.

Skor däremot, fy fan. Dyngsura. Det där måste jag kika på. Och så jävla skitig hela jag, cykeln och väskorna är. Kanske får bli ett par stänkskärmar ändå alltså, hur fult jag än tycker det är. Sånt jävla mek nu när jag måste tvätta cykel, ryggsäck, sadelväska och kläder. Men vi får se hur det blir med allt. Vet fan knappt om det går på några stänkisar på Roadliten. :P

2019-09-30_1.JPG

2019-09-30_2.JPG

Snor 700e inlägget med att säga att jag diggar verkligen den här tråden. Sjukt kul att följa dig och se din utveckling och äventyr. Fortsätt så!

Senast ändrad:
Tack så mycket wukkaN! Den är ju inte lika rolig och spännande som Yonnas tråd direkt, men kanske kan den inspirera någon att ta en extra tur med cykeln. ;D

Idag när regnet öste ner och jag stod under en gran på landsbygden så kände jag verkligen att jag inte har något emot att cykla i regn. Så länge jag är rätt klädd så är det lite skitsamma. Det är ett äventyr i sig. Jag har ju inte alla kläder på plats ännu dock. Det är en djungel. En helt ny värld. Och en hel del extra kostnader. Men jag börjar mer och mer inse vad det är jag vill få ut, vad jag vill ha, vad jag vill göra. Det känns rätt bra faktiskt! Planer och drömmar finns alltid. ;D

För att bli lite personlig, så måste jag ta tag i min vikt och hälsa. Förra året i april åkte jag på en liten maghistoria så jag blev inlagd. Den grejen gjorde mig så oerhört rädd och nojig att jag inte vågade äta knappt. Jag gick ner 25kg på några månader bara. Och det var ju välbehövligt för jag vägde ju på tok för mycket. Tyvärr så hade jag ju väldigt mycket ångest och stress kring hela min hälsosituation. Till sist så mådde jag så dåligt, jag fick en jourtid med en läkare och hela det samtalet gjorde mig så oerhört lugn. Han var väldigt pedagogisk och duktig, gick igenom mina journaler och förklarade för mig att jag inte behöver vara rädd, att jag är frisk och att det inte heller finns några andra sjukdomar eftersom jag borde gjort koloskopier, opererat bort gallblåsan (det är en annan historia) och gjort mycket tester, så dom har ju sett att allt är bra.

Det där samtalet var dock så bra att jag började äta igen. Mer och mer. Och mer. Så till den grad att trots att jag cyklat 2700km totalt sen April så har jag gått upp 15kg. Jag vet, det är HELT jävla idiotiskt. Det är ett missbruk. Undrar hur mycket jag hade gått upp om jag inte cyklat utan bara suttit inne och ätit glass hela dagarna. :P Men jag måste ta tag i det där igen. Av alla anledningar som finns, inte bara vikten. Därför har jag nu även börjat intressera mig för smarta klockor och vågar, för att få lite statistik och saker som kasnke triggar mig att tänka mig för lite mer, göra egna uppföljningar och så vidare. Vi får se hur det blir. :D

Årets mest spännande unboxing?!

Kinakopia på den odugliga men diskreta ringklockan. Jag har en original på Roadliten, 200:-, värdelös för det är ingen som hör mig ringa om det inte är knäpptyst runt omkring. Alltså fungerar den sällan när man behöver den. ;) Den här kinakopan gick på 30:- på Wish och är antagligen inte sämre i alla fall. Den ska sitta på Sentiern.

Jag har fått hem mer SPÄNNANDE prylar från Wish, som jag köpte för att retas med eliten här på Happy. ;) Men det spar vi till en annan dag!

2019-10-02_1_bell.JPG

2019-10-02_2_bell.JPG

jingleyschmidt sa:
Den här kinakopan gick på 30:- på Wish och är antagligen inte sämre i alla fall. Den ska sitta på Sentiern.

Ok, nu måste du ju berätta HUR DEN LÅTER! Vill ju också ha en sådan men kommer definitivt inte köpa en för 200:- som inte hörs...

Har sagt det förut men roadliten är fan snygg. Vass och sportig. Vad tycker du om nya däcken nu efter ett tag? Panaracer gravelking var det va?

jingleyschmidt sa:
Skor däremot, fy fan. Dyngsura. Det där måste jag kika på. Och så jävla skitig hela jag, cykeln och väskorna är. Kanske får bli ett par stänkskärmar ändå alltså, hur fult jag än tycker det är. Sånt jävla mek nu när jag måste tvätta cykel, ryggsäck, sadelväska och kläder. Men vi får se hur det blir med allt. Vet fan knappt om det går på några stänkisar på Roadliten. :P

Kan tipsa om att impregnera skor och väskor. Fungerar superbra. Har själv haft bäst resultat med såna som kommer på sprayburk (såna med tryck i). Håller vätan ute och blir dom smutsiga så är det bara att skölja av. Att det är lerigt och geggigt och jobbigt får man lite leva med nu på hösten, det viktiga när det kommer till underhåll är att mekaniken är ren. Perioden när dygnsmedeltemperaturen går under nollan är min favorit efter sommaren. Visserligen är det kallt, men det är helt torrt och rent. Behöver knappt tvätta cykeln eller kläder alls, förutom om man svettas mycket.

sandos sa:
Ok, nu måste du ju berätta HUR DEN LÅTER! Vill ju också ha en sådan men kommer definitivt inte köpa en för 200:- som inte hörs...

Om du vill ha en ringklocka för att faktiskt använda den så köp INTE den här. Det är ett ganska svagt ljud som inte når fram till människorna framför dig om det är minsta ljud och rörelse runt omkring. Oftast får man plinga som en idiot i hopp om att dom reagerar. ;)

Vill du däremot ha en snygg och diskret ringklocka i syfte att vara laglig, så köp den här! :D

Salabaladala sa:
Har sagt det förut men roadliten är fan snygg. Vass och sportig. Vad tycker du om nya däcken nu efter ett tag? Panaracer gravelking var det va?

Jag gillar däcken som fan! 150 mil utan punktering (nu kommer jag få det) och dom har uthärdat rätt mycket grus, både smått och stort, under den här tiden. Har inget att klaga på än sålänge i alla fall. :)

Tack för tipset! Jag har ju fan impregneringsspray i garderoben som jag köpte till skorna. Ska kolla om jag kan använda den till ryggsäcken också. Kan man impregnera vanliga träningsbyxor också? Alltså, syntet/polyesterbyxor från Adidas/Nike typ.

jingleyschmidt sa:
Tack för tipset! Jag har ju fan impregneringsspray i garderoben som jag köpte till skorna. Ska kolla om jag kan använda den till ryggsäcken också. Kan man impregnera vanliga träningsbyxor också? Alltså, syntet/polyesterbyxor från Adidas/Nike typ.

Ingen aning om man kan impregnera vanliga träningsbyxor. Testade impregnera en cykeltröja i syntet som jag gillar förut men det gick inte så jättebra. Den drog åt sig fukt ändå. Pendlingsryggsäcken och sadelväskan däremot tog det bättre. Gissar på att det har att göra med att det är tjockare eller tätare tyg på dom, men vafan vet jag om sånt.

Salabaladala sa:
jingleyschmidt sa:

Ingen aning om man kan impregnera vanliga träningsbyxor. Testade impregnera en cykeltröja i syntet som jag gillar förut men det gick inte så jättebra. Den drog åt sig fukt ändå. Pendlingsryggsäcken och sadelväskan däremot tog det bättre. Gissar på att det har att göra med att det är tjockare eller tätare tyg på dom, men vafan vet jag om sånt.

Ja det kan väl inte skada att testa antar jag! :D

Är en intresserad av klonade ringklockor som låter bra vill jag rekommendera denna Spurcycle-kopia.

Rockbros Bike Bell, finns bland annat på https://www.amazon.co.uk/dp/B014P4YBO2/ref=cm_sw_r_cp_tai_ETrLDbDSDNQ0K men blir nog billigare att köpa fler samtidigt på Aliexpress.com

Har fyra cyklar och fyra sådana. Hörs helt dugligt till pris och storlek. Knog oi har inte en chans i jämförelse.

Som någon annan skrev är det här en väldigt trevlig tråd om att följa utvecklingen i. Inte så äventyrlig som Yonnas, men mycket närmare rimlig vardag för de flesta; i det finns det också stort värde...

Och en fråga! Hur ser fördelningen av åktid ut mellan cyklarna?

Senast ändrad:
dogday sa:
Är en intresserad av klonade ringklockor som låter bra vill jag rekommendera denna Spurcycle-kopia.

Rockbros Bike Bell, finns bland annat på https://www.amazon.co.uk/dp/B014P4YBO2/ref=cm_sw_r_cp_tai_ETrLDbDSDNQ0K men blir nog billigare att köpa fler samtidigt på Aliexpress.com

Har fyra cyklar och fyra sådana. Hörs helt dugligt till pris och storlek. Knog oi har inte en chans i jämförelse.

Som någon annan skrev är det här en väldigt trevlig tråd om att följa utvecklingen i. Inte så äventyrlig som Yonnas, men mycket närmare rimlig vardag för de flesta; i det finns det också stort värde...

Och en fråga! Hur ser fördelningen av åktid ut mellan cyklarna?

Tack så mycket! Kul att du tycker så! :D

Det går lite i vågor faktiskt. Om vi kollar statistik på Strava så har jag loggat 2,063.2 km på Roadliten och 758.5 km på Sentiern, men så har jag ju haft Roadliten typ 2½ månad längre. :D Det säger iofs inte så mycket om tiden.

Grejen med Sentiern är att det är lite mekigare att ge sig iväg tycker jag, och är jag inte på riktigt humör någon dag så är det lättare att dra iväg med Roadliten och bara cykla vart som helst.

wukkaN sa:
Snor 700e inlägget med att säga att jag diggar verkligen den här tråden. Sjukt kul att följa dig och se din utveckling och äventyr. Fortsätt så!
dogday sa:
Håller med i ovanstående. Mycket har hänt sedan ditt första inlägg 1 mars och det är en personlig resa som är intressant att följa. Bra cyklat dessutom, både i km och tid i sadeln.

Blev en kort 11km-sväng med Sentiern. Var friskt och skönt ute, sen kom lite sol, och därefter gick allt i moln, blev kyligt och började regna! Klassisk svensk höst med andra ord. ;) Men det var skönt att komma ut i skogen och cykla lite MTB. Var förvånansvärt länge sen sist nu. Cyklade vanliga leden i Kättsätter. Det tog 5 minuter längre än mitt PR där, men det var blött och halt och jag fegade ur på ett sätt som jag inte gör när det är torrt en härlig sommardag. ;) Det är också intressant hur snabbt man tappar "mod" och teknik när man inte cyklat i skogen på ett par veckor. Måste komma in i det lite igen.

Som vanligt får ni ett par foton på min alldeles förträffliga Sentier 29 VR! ;) Jag är så jäkla nöjd med helheten rent estetiskt sen jag bytte handtag och pedaler. Blev en jävla snygg färgmatchning om jag får säga det själv. OCH - nu har jag pimpat den ÄNNU MER (se sista bilderna). ;) Hoppas det retar någon! Haha

2019-10-03_1.JPG

2019-10-03_2.JPG

2019-10-03_3.JPG

2019-10-03_4.JPG

Idag så gav jag mig ut ganska så planlöst med Roadliten. Väl ute så kände jag att fan, det är dags att jag letar mig fram till den där Vagnsmossen som jag alltid velat titta närmare på! Har tidigare inte riktigt hittat någon stig dit, men idag letade jag lite mer och hittade lite stigar som jag hoppades skulle leda mig dit.

Och det gjorde dom! Efter lite cyklande och vandrade som jag kom fram. Det var jättehärliga stigar och kändes riktigt friluftigt så att säga. Det var lite kyligt i luften, men ändå friskt och härligt. Glad att jag tog mig ut! Nästa gång tar jag Sentiern för stigarna var rätt så härliga. Kan nog knytas ihop rätt bra med lite andra stigar som finns i skogarna där omkring.

2019-10-05_0.JPG

2019-10-05_1.JPG

2019-10-05_2.JPG

2019-10-05_3.JPG

2019-10-05_4.JPG

Alla vägar bär till skogs! Det verkar så i mitt fall åtminstone. Och inte mig emot! Jag börjar mer och mer luta åt att försöka hitta en helstel MTB och Sonder Frontier Hobo 29er tickar så jävla många boxar för mig, i alla fall på pappret. Det lär väl skita sig med Brexit och allt när jag väl ska köpa en, men vi får väl se till våren hur läget är. Klart är i alla fall att det verkar bo en liten friluftsmänniska i mig! ;P

2019-10-06_1.JPG

2019-10-06_2.JPG

Frågan är om du inte borde skaffa dig en Apidura sadelväska så du slipper kånka på ryggsäck när du är ute och äventyrar?

Tack för dela dina äventyr Jingley, jag läser inte så ofta Happy men när jag är online då tittar jag alltid lite i den här tråden. Härliga bilder, fortsätt gärna :)

Tillbaka
Topp