jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Dra åt skogen, det var exakt sådär! :) När jag öppnade luckan så såg man en fransig vajertopp. Så fort den var bort så föll allt på plats. Puh! :D Sparade man lite cash också. Behövde inte ens köpa ny växelvajer för det hade jag en oöppnad liggandes.:D

Tack för hjälpen allesammans! Så fint att Happyride finns när man sitter hemma och blir stressad över cykelgrejer. :D Och va löjligt det känns i efterhand när man, om man vetat från början hur man ska göra och vart allt sitter, fixar biffen på ett fåtal minuter.
Fint att det löste sig! Har ju själv varit med om samma så känner igen stressen.

Fan vad synd att Kona Unit X inte verkar finnas i några svenska butiker. Alltid tyckt att den är lite läcker!

Börjat dagdrömma lite om cyklar och små cykelturer som förr i tiden. Jag har ju min gravel förstås men börjar bli lite less på den sjukt nog. 🫣😬

Behöver hitta något som får igång mig lite i livet igen känner jag. Har haft ett bedrövligt 2024 och inledningen på 2025 har inte varit någon höjdare heller. Mitt senaste intresse som jag snöat in lite på är aktier, och det är ju lite roligt men det får ju inte ut mig i naturen direkt. Dock har jag blivit lite av ett sparfreak sen jag började med aktier i slutet på augusti förra året, så vill egentligen inte ens bränna några pengar just nu. 😂

Nåja. Alltid mysigt att dagdrömma lite!

Fan vad synd att Kona Unit X inte verkar finnas i några svenska butiker. Alltid tyckt att den är lite läcker!

Börjat dagdrömma lite om cyklar och små cykelturer som förr i tiden. Jag har ju min gravel förstås men börjar bli lite less på den sjukt nog. 🫣😬

Behöver hitta något som får igång mig lite i livet igen känner jag. Har haft ett bedrövligt 2024 och inledningen på 2025 har inte varit någon höjdare heller. Mitt senaste intresse som jag snöat in lite på är aktier, och det är ju lite roligt men det får ju inte ut mig i naturen direkt. Dock har jag blivit lite av ett sparfreak sen jag började med aktier i slutet på augusti förra året, så vill egentligen inte ens bränna några pengar just nu. 😂

Nåja. Alltid mysigt att dagdrömma lite!

Kolla in Fix my bike. Ingen direkt webshop men jag har köpt cykel på distans från dem.

IMG_8647.webp

När man rensat ut lagret med "påkostade grejer" som man inte ens skriver ut vad det är för något

Jättebra att det är påkostade hjul. Berätta gärna vad det är för något.

Om hjulen är påkostade så tycker jag att de monterar ett par enklare 29or och säljer hojen för 15 000 och säger tack...

Annars borde den gå att bygga för 17000 om man får tag i rimliga hjul.
Fast man kanske vill ha väldigt breda fälgar på en sån?

Om hjulen är påkostade så tycker jag att de monterar ett par enklare 29or och säljer hojen för 15 000 och säger tack...

Annars borde den gå att bygga för 17000 om man får tag i rimliga hjul.
Fast man kanske vill ha väldigt breda fälgar på en sån?
Det alternativet fick jag inte. :P Men det är skitsamma. Det blir nog den där röda standard-29an!

Kona Unit X beställd. Kommer kanske rent av på måndag. Har även beställt en Ricoh GR III (kamera) som också borde komma på måndag. Det är en liten, smidig rackare som jag enkelt kan ha med mig på cykelutflykterna.

Det jag vill kika på härnäst är lite gear. Tanken är att jag i största möjliga mån ska undvika att ha ryggsäck på mig när jag cyklar. Jag har en styrväska, där tänkte jag typ ha mat/mellanmål och kamera och lite sådär. Jag har sadelväska där jag tänkte ha slang och däckjärn osv. Det jag funderar på sen är såna där mindre framgaffelväskor man fäster på sidorna, för att kunna ha med sig lite allt möjligt man vill ha med sig ut. Jacka, prylar, whatever. Typ såna här: https://cyclstore.se/ramvaska/p/bbb-stackpack-framgaffelvaska-58l

Eller finns det någon annan go lösning? Någon snygg pakethållare där man kan ha grejer? Vart vill man ha vikten helst? Inte för att jag kommer packa så tungt på framgaffeln men...

Stänkskärmar tänker jag mig också, men eftersom det just nu sitter ett par feta 2.6-däck så kanske det blir jävligt tajt bakom sadelröret? Men är det typ Bluemels 75 som gäller annars? På sikt ska jag nog ha någonting lite smalare. När jag XC-fierade min gamla Sentier körde jag ju Mezcal 2.35-däck. Något sånt kanske blir aktuellt senare igen.

Ja, lite allmänt småfixade ska jag försöka ägna mig åt innan våren är här på riktigt.

Grattis, till både cykeln och kameran!

Klart du ska ha en stor ram väska till din Unit. l’atljé som även han håller till i Norrköping sydde min.

Cool! Känner inte till den här personen!

Stor ramväska kommer jag inte ha men mindre sidoväskor kanske! Har bara inre bestämt mig rör vad ännu. Lutar som sagt åt något på framgaffeln. :D

Najs logga på hans väskor! Fågeltema passar mig som fågelfotograf. ;D

Cool! Känner inte till den här personen!

Stor ramväska kommer jag inte ha men mindre sidoväskor kanske! Har bara inre bestämt mig rör vad ännu. Lutar som sagt åt något på framgaffeln. :D

Najs logga på hans väskor! Fågeltema passar mig som fågelfotograf. ;D
I mitt huvud är gaffelväskor sista steget i packandet (bängliga, breddar cykeln, stökiga att packa, påverkar styrning) medan en ramväska är bland det första pga enkelt att hantera. Jag har gaffelväskor och uppskattar dem, men packade jag mindre när jag ska på långtur skulle de vara det första som rök. Ramväskan är enda som sitter på jämt och märks inte alls på samma sätt.

Man får förstås göra som man vill, men det är inte fel att reflektera över varför.

I mitt huvud är gaffelväskor sista steget i packandet (bängliga, breddar cykeln, stökiga att packa, påverkar styrning) medan en ramväska är bland det första pga enkelt att hantera. Jag har gaffelväskor och uppskattar dem, men packade jag mindre när jag ska på långtur skulle de vara det första som rök. Ramväskan är enda som sitter på jämt och märks inte alls på samma sätt.

Man får förstås göra som man vill, men det är inte fel att reflektera över varför.
Ja jag är inte helt såld heller. Jag hade ju en ramväska till min Sonder Frontier som jag lät skräddarsy från alpkit själva. Jag var inte helt såld på den heller helt ärligt. :P Så jag vettefan hur jag ska göra. Jag ska ju inte vara ute på några långturer sådär utan det är mest att jag vill slippa ha någon svettig ryggsäck på ryggen i sommar. Kanske räcker med någon pizza-rack-annordning med väska och packa ner lite skit. Tänkte mig två vattenflaskor (varför ramväska också känns drygt). :P

Gaffelväskor som är smidiga att hantera har jag nog aldrig sett. Det är där man packar saker man behöver när man slår läger eller ens det.

Det finns ju en del rolltop-väskor som spänns fast på ett pizzarack, men jag kommer inte på någon tillverkare såhär på rak arm.

Kamera + cykelmonterad väska känns "stötigt". Vet att @Aron och @Makten haft mycket funderingar kring detta men har noll kunskap själv.😛

Kameran klarar sig nog fint i en fodrad väska. Jag tycker att styret är bästa placeringen för en kameraväska, då kan den nås i farten. För mig är Fidlock ett absolut skallkrav för en sådan väska. Då kan den stängas med en hand. Kompletterat med vädertätat blixtlås för regnväder. Och slutligen ett smidigt sätt att haka av väskan, en kamerautrustning är ju inget man vill lämna obevakat på cykeln.

Jag skissade upp en sådan väska för några år sedan, men har inte kommit till skott att sy en.

Ovanstående gäller väg. Ska det cyklas MTB vill jag ha kameran på kroppen.

Kameran klarar sig nog fint i en fodrad väska. Jag tycker att styret är bästa placeringen för en kameraväska, då kan den nås i farten. För mig är Fidlock ett absolut skallkrav för en sådan väska. Då kan den stängas med en hand. Kompletterat med vädertätat blixtlås för regnväder. Och slutligen ett smidigt sätt att haka av väskan, en kamerautrustning är ju inget man vill lämna obevakat på cykeln.

Jag skissade upp en sådan väska för några år sedan, men har inte kommit till skott att sy en.

Ovanstående gäller väg. Ska det cyklas MTB vill jag ha kameran på kroppen.
Jag har köpt en liten Ricoh GR III med en liten väska. Kommer mest cykla asfalt, grusvägar och njut-stigar, inget bröt. :D Borde kunna tåla om den ligger bra inbäddad i väskan tycker jag.

Har du några exempel på väsksystem?

För såpass små kameror finns ett väldigt fiffigt fäste (som jag använder ibland när jag cyklar i skogen). Vete fan vad det heter bara, ska gräva lite. Återkommer...

Grattis, till både cykeln och kameran!

Klart du ska ha en stor ram väska till din Unit. l’atljé som även han håller till i Norrköping sydde min.

Min har börjat gå upp i sömmar efter 1 sommars lätt användning.
Skrev och frågade om han ville ha input på väskan efter en sommars användning men han lännade mig på läst 🤷‍♂️🤷‍♂️

Skulle kolla efter något annat.

Ricoh gr kommer passa bra i en feedbag, typ en revelate går att öppna/stänga med en hand också

Kanske thlp kan göra en lite större feedbag, tycker nuvarande är lite som att försöka få tag i sista chipsen i pringlesröret

Nu vettu: https://www.peakdesign.com/eu/products/capture

Den här mojängen består dels av en minimal stativplatta (som även faktiskt funkar till just stativ). Den skruvas i gängan som sitter i botten på mer eller mindre alla vettiga kameror, inklusive GR III.
Den andra delen är ett klickfäste som man sätter på exempelvis ryggsäcksremmar, utanpå en väska som har en rem, eller dylikt.

Men! Sen råkar det vara så sjukt turligt fiffigt att avståndet mellan hålen för skruvarna i remfästet är EXAKT samma avstånd som mellan skruvhålen till ett flaskställ. Och såna har du precis bakom styrstammen, på överröret.
Jag har vid gott väder kört grusväg med en kamera direkt monterad på ramen i dylikt fäste och det funkar riktigt bra. Normalt har jag annars fästet på remmen till min midjeväska (för stigcykling).
Skulle rekommendera att använda loctite på alla skruvar så inget vibrerar loss bara.

Edit: Brasklapp för att jag inte kan svära på att flaskställshålavståndet faktiskt är standardiserat. Passar på min grushoj i alla fall.

---------

För egen del använder jag oftast betydligt större kameror och då blir det styrväska (med snabblås, vafasen det nu heter) eller midjeväska.

Nu vettu: https://www.peakdesign.com/eu/products/capture

Den här mojängen består dels av en minimal stativplatta (som även faktiskt funkar till just stativ). Den skruvas i gängan som sitter i botten på mer eller mindre alla vettiga kameror, inklusive GR III.
Den andra delen är ett klickfäste som man sätter på exempelvis ryggsäcksremmar, utanpå en väska som har en rem, eller dylikt.

Men! Sen råkar det vara så sjukt turligt fiffigt att avståndet mellan hålen för skruvarna i remfästet är EXAKT samma avstånd som mellan skruvhålen till ett flaskställ. Och såna har du precis bakom styrstammen, på överröret.
Jag har vid gott väder kört grusväg med en kamera direkt monterad på ramen i dylikt fäste och det funkar riktigt bra. Normalt har jag annars fästet på remmen till min midjeväska (för stigcykling).
Skulle rekommendera att använda loctite på alla skruvar så inget vibrerar loss bara.

Edit: Brasklapp för att jag inte kan svära på att flaskställshålavståndet faktiskt är standardiserat. Passar på min grushoj i alla fall.

---------

För egen del använder jag oftast betydligt större kameror och då blir det styrväska (med snabblås, vafasen det nu heter) eller midjeväska.
Tack för tips!

Vad använder du för styrväska med snabblås då?

Nu så... Väskan tror jag inte är intressant för dig, men fästet heter Klickfix och det finns massor av tillverkare av väskor som är kompatibla med detta.
Ett generellt tips är att köpa en styv styrväska. Min saggade så mycket (läder) att jag var tvungen att fulmeka ett stöd undertill.

Jag har fan ett sånt där fäste och en väska som jag använder till min gravel. Det ser bra ut på den då styret omsluter väskan, men på MTB kanske det sticker ut för mycket och ser lite udda ut.

Och ja, det ÄR lite viktigt att det ser bra ut, vad alla än säger. :P

Tack för din hjälp Makten!

Jahapp, då var det dags igen då. Kanske. Vem fan vet. Vad jag vet är att jag är tjock igen och helt utan kondis, med en ny cykel. En Kona Unit X (2024). Imorse drog jag iväg på en kortare premiärtur bara för att känna lite på den. Jag cyklade en mil bort till ett ställe som jag, i alla fall i mitt minne, trodde skulle bli perfekt för att fota cykeln. Det var dock några år sen jag ar där. När jag väl kom dit så var det inte alls som jag mindes det, men det får duga.

Det var fruktansvärt ovant att cykla MTB igen. Jag tror sittpositionen är helt ok, men styret... Funderar på att kapa av 3cm på vardera sida. Någon som har ett skruvstäd och en vinkelslip? :P Växlarna, som är SRAM NX Eagle, kommer ta en stund att vänja sig vid. Jag tror jag möjligen har rätt små händer, för om jag ska ha en bekväm bromsposition så når jag fan KNAPPT till växlarna. :D Jag har dessutom aldrig haft den typen av växlar där man växlar både upp och ner med tummen så att säga. Vettefan vad jag tycker om det!

Nåväl. Jag tror det kommer bli bra. Växelomfånget 11-50t och 32t (12 växlar) känns kanon i alla fall! Till och med den här tjockisen orkade sig upp för några backar, även om det gick rekordlångsamt förstås.

Här kommer lite foton:

LK106064.webp

LK106120.webp

LK106142.webp

LK106100.webp

LK106029.webp

Och så en bild för finsmakarna! ;)
LK106038.webp

Köpte ett par Bluemels 75, men dom där kommer jag aldrig orka meka på alltså. Fy fan vad styrigt. Undrar om jag ska köpa några slags mudhuggers eller RRP eller något annat skit istället.

Köpte ett par Bluemels 75, men dom där kommer jag aldrig orka meka på alltså. Fy fan vad styrigt. Undrar om jag ska köpa några slags mudhuggers eller RRP eller något annat skit istället.
Jag köpte Mudhugger bakskärm för sådär fem år sen, trots ett närmast hutlöst pris. Men den har fungerat så klanderfritt att den sitter på året runt. Kanske finns större utbud av liknande idag. (Framskärmen är också MH och är helt ok men den är liten)

EDIT: Kapa inte styret med en gång, kör ett tag först. Och ta typ 10mm i taget om du börjar. Brukar finnas markeringar.

Jag köpte Mudhugger bakskärm för sådär fem år sen, trots ett närmast hutlöst pris. Men den har fungerat så klanderfritt att den sitter på året runt. Kanske finns större utbud av liknande idag. (Framskärmen är också MH och är helt ok men den är liten)

EDIT: Kapa inte styret med en gång, kör ett tag först. Och ta typ 10mm i taget om du börjar. Brukar finnas markeringar.
Jag kapade 3cm på varje sida. :P Har dock inte provat än, jag bara kapade och gick! Kände att det var ju ändå försent att göra något då, haha. Men jag har cyklat MTB förut och gillade inte breda styren då heller, så det är lugnt. :P Har mitt gamla Vitus Sentier-styre kvar som jag kan använda om det blev FÖÖÖR kort. Nu är Kona-styret 720mm.

Vad kör du för cykel då? Mudhuggers fram på cyklar som inte har dämpare kanske är lite skevt.

Skulle göra ett tappert och försöka hitta ett sätt att fästa bakskärmen (Bluemels 75) på min Unit. Det där fästet man ska sätta fast på bakskärmen var så FRUKTANSVÄRT jävla tajt att jag inte fick dit den, så jag tog en tång typ i hopp om lite hävstång... och knäckte skiten istället. :P Så nu kan jag ändå inte sätta dit den jäveln, haha. Jävla B-produkt alltså. SKS Bluemels kan fara åt helvete.

Möjligt att jag kör någon slags RRP Pro Guard bak och Bluemels fram, men det kanske ser muppigt ut. Eller så får jag bara förbli en solskencyklare för evigt.

Tog en kortis för att prova nya sadeln (Specialized Bridge Sport). Vettetusingen. Cyklade bara 14km men ville inte cykla mycket längre ifall det skulle gå snabbt med domningarna. Tendenser fanns ändå tyvärr, men vi får se.

Har som sagt köpt en ny leksak med - en Ricoh GR III. Istället för att fota med den, så tar jag min Sony A7 IV och fotograferar min nya kamera istället! Var sak har sin tid...

Och just ja, styret nedkapat till 720mm blev mycket bättre!

LK106184.webp

LK106177.webp

Senast ändrad:
Tog en kortis för att prova nya sadeln (Specialized Bridge Sport). Vettetusingen. Cyklade bara 14km men ville inte cykla mycket längre ifall det skulle gå snabbt med domningarna. Tendenser fanns ändå tyvärr, men vi får se.

Har som sagt köpt en ny leksak med - en Ricoh GR III. Istället för att fota med den, så tar jag min Sony A7 IV och fotograferar min nya kamera istället! Var sak har sin tid...

Och just ja, styret nedkapat till 720mm blev mycket bättre!

Visa bilaga 759719

Visa bilaga 759718
Kul! Själv har jag suktar efter den där ricohn bra länge men ännu inte riktigt fått tummen ur.
Men din cykel, skärmar eller ej!

Fan frågan om inte cykeln är lite för stor. Jag vet inte varför jag ska envisas med Large-cyklar. Jag kanske inte är en Large. Det har ju varit ett genomgående tema för mig, att jag alltid skjutit fram sadeln, köpt kortare styrstammar osv osv.

Börjar även känna att det kanske var lite förhastat beslut att köpa cykeln. Jag trodde det skulle inspirera och få igång mig lite men jag vettefan. Särskilt inte nu när jag inte känner mig helt bekväm på cykeln. Funderar på att köpa ett styre med lite mer riser, en typ 30mmm styrstam. Tror det sitter en 60mm nu. Det kanske gör lite skillnad.

Ja, en 30 cm-stam och riserstyre (kanske tillochmed med lite backsweep?) lär göra underverk!
Edit: Sett till sadelhöjd ser det ju onekligen ut som att du inte ska ha en så mycket mindre cykel. Och fin är den!

Tillbaka
Topp