[Jinx]Lång tid utan punka.

Elgstrand

Aktiv medlem
Tjena!

Blev lite sugen på att skriva om det här idag då min kollega (stackarn) trillskas med sin 5-8 punka på kort tid (1månad). Jag har cyklat redigt i 3 år, pendlat ca 1,6mil om dagen första året sen har det blivit en räcer och i år en mtb. I år blev det 4200km (förra året såklart) . Har inte haft en punka under dessa 3 år. På mtbn kör jag Hans Dampf, räcern continental GP race något, på pendlarhärket har jag ingen aning förutom vintertid med Nokia 106 något fram. Är inte detta lång tid utan punka? Tyvärr skiter jag i att ta med mig grejer att laga det med på pendlarturerna nu, går väl inte att punka? Jag vet att jag får punka på måndag nu men ändå.... Hur lång tid har ni åkt utan punka?

Ha det gött

Edit: års knas

Senast ändrad:
Ahhhhh, gott. Då kan jag häckla mina vänner och fråga vad dom håller på med ?

Jag kör med Slang på mtbn ca 1.2 - 1.4 bar fram och 1.4-1.6 bar bak. Men den har bara gått 100 mil. Blir nog slanglöst till våren.

Kul med lite svar.

Ha det.

Jag förvånas alltid när folk säger att de aldrig punkar. Spik, potthål, sylvasst dödsgrus finns det inte på era pendlingsvägar och i skogen... i skogen ja... där finns läskiga saker som gärna biter sönder dina slangar - visst kör man slanglöst och lite mer tryck så okidå - då går det kanske hålla ner antalet punkor där åtminstonne, men ändå?

Jaja - vi som inte är lika lyckligt lottade bidrar till hjulen i konsumtionssamhället rullande genom våra periodiska köp av slangar. Det är säkert bra europas ekonomi eller nåt.

De gånger jag punkat det senaste året så har det varit slanglöst, och då har guckan inte kunnat täta. Är klart skeptisk till att slanglöst skulle vara bättre än slang ur punkasynpunkt.

Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> De gånger jag punkat det senaste året så har
> det varit slanglöst, och då har guckan inte
> kunnat täta. Är klart skeptisk till att
> slanglöst skulle vara bättre än slang ur
> punkasynpunkt.

Det påstås ju att det skall vara bättre, men jag är gammal nog att våga låta bli att testa trots att jag anar att jag möjligen missar något - jag kan laga punka och det har alltid fungerat med slang. Missar jag något? Tja... känner mig nöjd ändå då jag får ut det jag vill av min cykling trots att gubben kör med slang.

Köpte btw ärkecoola slangar som varken var latex eller butyl - får se hur de är nästa gång det är dax! "Tyvärr" så punkar vinterdäcken sällan då det förefaller gjorda av enorma mänder tungt material. Nåväl - laga punka på vkntern är trist och kallt så jag klagar inte.

Är väl max en punka totalt om året på pendlarna, om ens det. Tror jag punkat en gång, på riktigt(!), senaste två åren. Sen en gång pga slangen till slut nöttes/kröp ut ur ett hål i sidoväggen som fanns där när jag köpte cykeln begagnad (medveten beräknad risk; räknas liksom inte). Sen körde jag ner i ett stort djupt potthåll sent förra hösten som böjde fälgen inåt såpass att bromsklossarna inte längre löpte i nivå med bromsbanan utan nu tog i däcket - det gick inte att cykla vidare, men punka fick jag inte!

Senast ändrad:
Antar att jag haft en del flyt så klart. Ang slanglöst får man väl ha med sig en slang ut på turen i alla fall. Jag vet inte, slår ju igenom tittsomtätt idag så osannolikt att jag skulle köra så mycket lägre tryck. Men hjulet blir väl några gram lättare också eller?

Jag har märkt att det lättare blir genomslagspunka på MTBn när man kör breda däck på smala fälgar iaf. Satte på Schwalbe Nobby Nic 2.35" i somrar och fick punka typ varje cykel pass. Sjukt irriterande. Bytte tillbaka till 2.20" och genpmslagspunkorna var som bortblåsta. Med samma tryck .

Jag kör visserligen punkaskyddade däck på pendlarn, även nu på vintern! Körde dock grusrally nästan varje dag i somras utan punka och typ 3,5 bar i crossdäcken.

En får väl offra lite fart för mindre punkarisk helt enkelt? Jag kommer nog aldrig att elitpendla med findäck :)

Varenda gång jag sagt att nu är det länge sedan jag punkat, så har jag garanterat fått en till inom kort. Så, numera har jag alltid punka i förebyggande syfte :)

Min bror skröt i somras när vi var ute på en tur att han aldrig har haft en punka sedan han började cykla runt mitten av 90-talet. Själv drar jag en eller två punkteringar i månaden och rekordet är sju på en helg (Gesundaendurot). Jag planerar att skaffa slanglöst till våren, får se om det minskar.

Sen såklart cyklar vi på olika sätt, han kör mest grusvägar och liknande medan jag cyklar utför med begränsad talang.

Jag punkade ytterst sällan innan jag skaffade mig en cx och började köra med smala däck på dåliga vägar. Mina senaste 6 punkor har alla varit genomslagspunkor, sk snakebites. Fick till och med en dubbel när jag drog över en ytterst olämpligt formade sten. Dunk dunk.. psssssss sa de. Jag hade med dubbla slangar, så det var inga problem att fixa. Efter att ha punkat 4 gånger på samma delsträcka på väg till jobbet enbart i höstas så undviker jag nu den vägen. Det är synd, för den är rätt skön. Noll trafik, platt och man kan köra på.

Jag kör tubeless på en uppsättning hjul på ena lvg-cykeln. Jag punkade på den i dk men det lagade sig själv. Väldigt trevlig upplevelse. Bara att trycka i lite mer luft, och sen trampa vidare. Men var skeptiska ni, det funkar ju faktiskt rätt bra med slang också :)

Jag rev upp ett hål i ett däck under en fjälltur 2004. Lagade däcket med liquisol och det håller fortfarande tätt. 2015 fick jag ett litet hål i ett däck under en tävling och blev av med nästan 1 bar lufttryck. Tog mej i mål på resterande 0,8 bar.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Jag rev upp ett hål i ett däck under en
> fjälltur 2004. Lagade däcket med liquisol och
> det håller fortfarande tätt. 2015 fick jag ett
> litet hål i ett däck under en tävling och blev
> av med nästan 1 bar lufttryck. Tog mej i mål på
> resterande 0,8 bar.

Liquisole bör ju fungera utmärkt till att "täppa igen" hål på mtbdäck som rullar tubeless. Enklare än att hålla på med lagningskit (med korv osv).

DÅ slipper jag kassera mina rätt nya Racing ralph med dödsgruspunktering på!

NickPick skrev:
> Cannondale jekyl 1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag rev upp ett hål i ett däck under en
> > fjälltur 2004. Lagade däcket med liquisol och
> > det håller fortfarande tätt. 2015 fick jag
> ett
> > litet hål i ett däck under en tävling och
> blev
> > av med nästan 1 bar lufttryck. Tog mej i mål
> på
> > resterande 0,8 bar.
>
>
> Liquisole bör ju fungera utmärkt till att
> "täppa igen" hål på mtbdäck som rullar
> tubeless. Enklare än att hålla på med
> lagningskit (med korv osv).
>
> DÅ slipper jag kassera mina rätt nya Racing
> ralph med dödsgruspunktering på!

Ja men ska man laga däck med liquisol ute i fält så bör man ha tält med sej för det torkar inte särskilt fort.

Fick pyspunka på MTB:n häromdagen. Förmodligen genomslag av döma av slangen, men inget jag la märke till då, men nästa tur var det mindre luft i slangen, det hjälpte inte att pumpa innan turen utan det blev till att byta slang i naturen.

Jag kör punka väldigt sällan tycker jag. Har nog fått punka på MTB:n tre gånger och en gång på racern (slitet däck) sista tio åren.

Tillbaka
Topp