jobba som cykelbud

jobba som cykelbud
tror nästan att man kan starta budfirma i vilken stad som helst om det finns företag som skickar och tar emot små paket.
Det kan ju vara som att företaget ska ha skickat ett dokument eller en ritning till en kund i staden, istället för att gå via posten som tar minst 16 timmar skickar företaget paketet med ett cykelbud som kan leverera på mindre än 1 timme.

Bara ett exempel.

jobba som cykelbud
Nu är väl inte alternativet att skicka prylarna med Posten utan bud via taxi eller annat budföretag. Har själv jobbat som taxichaffis och vi hade en hel del budkörningar dagtid.

jobba som cykelbud
Är inte grejen att ett cykelbud ska kunna ta sig fram snabbare än en bil? Så Sthlm, Gbg och Malmö med möjligen ngt undantag till.

Alternativt ett antal företag som tänker miljövänligt och kan utgöra en stabil bas för verksamheten.

jobba som cykelbud
Bara att ringa runt lite och kolla av läget =)

När jag körde bud skulle jag tippa på att reklambyråer/tryckerier/fotografer stod för över hälften av alla bud, det kan vara ännu mer. Leverans av testtryck, leverans av varor till kunder, DVD-Skivor, Ritningar.

Sen var det en del resturanger som körde ut luncher med budfirman som fast utkörare.

Utan en sån här stabil bas att stå på kommer det sannolikt inte funka. Du måste hitta några företag som verkligen ser fördelen med att kunna leverera snabbt, miljövänligt och billigt. Sen kommer du få lite ströbud här och där från diverse företag men det är inget du kan leva på.

Tre bud som jag minns lite extra:
*Blomaffär som på fullaste allvar tyckte jag kunde buda en 1,5 m hög krukväxt i lerkruka.
*En mekanisk verkstad där paketet låg på disken. Trodde jag blev utsatt för något slags skämt och de limmat fast den lilla lilla paketet på receptionsdisken... det var bara ovanligt tungt. Bly?
*Från samma verkstad som ovan... en kopiator av medelstor modell. Även den fick jag med mig =)

jobba som cykelbud
36 000 i tätorten, 55 000 i kommunen (en. WikiP). Men det känns väl som att leverans främst skulle ske mellan de 36 000 i centrala byn - för inte orkar man väl som bud åka runt mellan byarna och leverera mjölspannar??

Å andra sidan, vill man jobba som cykelbud och få lite inspiration på att inget är för stort eller tungt att leverera så kan man alltid åka till ex. Vietnam - 100 kg gris på pakethållaren och ytterligare 100 i knät. Typ.

-----------------------

Har stan verkligen 55000 invånare? Låter mycket.

Tillbaka
Topp