Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”

Jag tyckte det var jäkligt intressant läsning, och håller med honom på många punkter.

Oraffinerade livsmedel är inte bara innehållsrikt, det är godare med.

Edit: Liten nya salt på fettanvändandet dock, snittmänniskan använder inte det som drivmedel på samma sätt som en person som kör ironmandistanser.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror det ligger mycket i det han skriver. Men vad vet jag? Jag äter bara det som är gott. Pizza, hamburgare och Lax dessutom så dricker jag Öl, Vin och Torsk.

Jag har inga Elitambitioner så därför kan jag äta vad jag vill och hur jag vill.

Visst, som motionär är det säkert jättebra att äta fibrer i mängder. Kör på det.
Ska man vara snabb behövs mängder av kolhydrater.

"Jag syftar givetvis på kolhydratlobbyns gemensamma ansträngningar att förleda oss i vår syn på mat, näring och energi så att vi från späd ålder fastnar i ett näst intill oåterkalleligt beroendebeteende." - Colting

It’s Not Paranoia If They’re Really Out To Get You.

Öijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst, som motionär är det säkert jättebra att
> äta fibrer i mängder. Kör på det.
> Ska man vara snabb behövs mängder av
> kolhydrater.

Jag tycker han verkar hyfsat snabb, även utan en massa kolhydrader.
Eller, snabb och snabb... Han är uthållig och för det krävs en effektiv fettförbränning. Om man utövar annat än uthållighetsidrott, så kan det nog vara bra med kolhydrader.
Rune Larsson (http://www.loparlarsson.se/) har jag för mig brukar ladda med blodpudding. :)

Precis, han är uthållig. Självklart ska inte han och längdskidslandslaget äta lika. Skidlöparna behöver ju vara snabba, det slipper Colting oroa sig för.

På dietfronten tycker jag faktiskt att "ISO-dieten" är det stora practical joke som borde få stopp på diethysterin en gång för alla. Men alla kanske inte ser humorn utan hoppas på ännu ett sätt att äta sig smal?

ISO-dieten är alltså "ät lagom mycket av bra, god, balanserad mat som innehåller allt, som vi alltid har gjort". Paketerat i böcker, artiklar och magi. Hyggligt mycket av kolisar, fett, protein, vitamin, fibrer. Som 80-talets tallriksmodell minus vit Skogaholmslimpa.

http://www.isodieten.se/
http://www.expressen.se/halsa/1.1301068/iso-dieten

Ola skrev:
> Festlig med Red Bull hjälm på Colting, han
> dricker inte väl sånt skit?

Bara oraffinerad, direkt från källan.

/Johan

"Och den som fortfarande tror att Gunde figurerade i reklamfilm för att gröt var så förbannat gott, önskar jag fortsatt sköna drömmar."

Och den som fortfarande tror att Colting gjorde reklam för att Red Bull var så förbannat gott, önskar jag fortsatt sköna drömmar.

erik h skrev:
> På dietfronten tycker jag faktiskt att
> "ISO-dieten" är det stora practical joke som
> borde få stopp på diethysterin en gång för
> alla. Men alla kanske inte ser humorn utan hoppas
> på ännu ett sätt att äta sig smal?

Är den inte dessutom lanserad av samma person som misslyckades med att lösa världens viktproblem med GI?

Men "ät så mycket kött och fett du vill och gå ned i vikt"-dieterna är roligast. Speciellt när fanatikerna förslår att man skall dra ned matintaget till löjligt låga nivåer om man inte går ned. Fast det är ju fortfarande (enligt dem) fettets magiska egenskaper som gör att man går ned i vikt.

Undrar vad Colting säger om nån tycker att det finns en konspiration som vill få oss att äta mer kött? Det lär finnas starka ekonomiska intressen där också.

Sprockets skrev:
> Suck..konspirationsteorierna igen.
>
> DN har i alla fall en väldigt bra rubrik idag:
> Alla bantningsmetoder ger dig lika dåligt
> resultat

Notera dock, det som Carin Bojs gjort, att LCHF-dieten inte alls är med i den undersökningen. Det som i undersökningen anges som lågkolhydrat-hög fett andel inte är det med sina 35% kolhydrater. För en riktig LCHF-diet är det max 10% som gäller.

Typiskt så ligger DN:s server nere, så jag kan inte länka.
Eller kanske: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/stoppa-fetmaepidemin-med-mindre-tv-och-mer-motion-1.807920

tillmann skrev:
> "Och den som fortfarande tror att Gunde figurerade
> i reklamfilm för att gröt var så förbannat
> gott, önskar jag fortsatt sköna drömmar."
>

Gröt är gott, med massor av sirap.

Jepp, det fick man alltid hos mormor, "grågröt" med sirap och mjölk.

Rock skrev:
> Gröt är gott, med massor av sirap.

Helt klart intressant läsning precis som "Preachere" skrev...
Känns även som Colting har bra koll på tanke på hans träning och resultat...
Men visst man ska alltid ta det med en nypa salt och inte köpa hela paketet.

Ang om Colting e snabb eller inte så med handen på hjärtat så
hojjar/löper han nog ifrån dom flesta av oss här på happy :).

/H

erik h skrev:

> ISO-dieten är alltså "ät lagom mycket av bra,
> god, balanserad mat som innehåller allt, som vi
> alltid har gjort".

Sunt förnuft har aldrig varit en storsäljare...

bruse skrev:
>> Notera dock, det som Carin Bojs gjort, att
> LCHF-dieten inte alls är med i den
> undersökningen. Det som i undersökningen anges
> som lågkolhydrat-hög fett andel inte är det med
> sina 35% kolhydrater. För en riktig LCHF-diet är
> det max 10% som gäller.

Ja, då kan LCHF-fanatikerna fortsätta inbilla sig att kolhydrater är "onda" och att det är fettet som skapar viktnedgång, och inte energiintaget. Jag ser ingen direkt anledning att tro att den typen skulle vara signifikant bättre än någon annan metod på lång sikt, om man bortser från personliga preferenser.

Alla metoder är lika dåliga, som sagt. Detta är ju ytterligare en studie med överviktiga som misslyckats med att gå ned i vikt, oavsett metod. Ät mindre, det är den hårda och obehagliga sanningen.

Snart dags för pannkaksbuffe' med sylt och grädde. Eller skall jag bara äta grädde så jag inte blir fet?

Phelps äter enorma mängder skräpmat, och eftersom han simmar snabbare än alla på happy borde hans diet vara bättre än alla andra alternativ. Klockren logik.

Intressant läsning, bra när det blir en debatt och inte ett likriktat följande av en besämd "sanning". Konspirationsteorierna är ju inte så långsökta, jag har uppfattat kolhydratsindustrin som hyggligt välorganiserad.

Man kan nog säga hur mycket som helst om kost o hälsa men jag kan genom egna erfarenheter konstatera att jag aldrig mått så bra sedan jag drog ned på kolhydratintaget. Inte uteslutit det helt men en betydlig minskning har det blivit. Inga lass med pasta, knappt något bröd, inga risrätter eller potatis. Istället mer fett: rapsolja, olivolja, nötter, riktigt smör. Samt groddar, nötter, kött o fisk, gröna bladgrönsaker, lite frukt då och då.

Och kontentan är att jag gått ned ett par-tre kilo, är mycket piggare och har mer energi. Och träningen går bättre än nånsin.

Värt att prova...

Jag umgicks med en ultrasportare som sprang ökenmaraton och dyl när jag var i spanien för några år sen, han åt i princip bara coca-cola, pizza & snickers... Kunde som härdning smälla i sig en pizza precis innan träning dessutom (3-4 mil löpning) :-/ T

pewe skrev:
> Man kan nog säga hur mycket som helst om kost o
> hälsa men jag kan genom egna erfarenheter
> konstatera att jag aldrig mått så bra sedan jag
> drog ned på kolhydratintaget. Inte uteslutit det
> helt men en betydlig minskning har det blivit.
> Inga lass med pasta, knappt något bröd, inga
> risrätter eller potatis. Istället mer fett:
> rapsolja, olivolja, nötter, riktigt smör. Samt
> groddar, nötter, kött o fisk, gröna
> bladgrönsaker, lite frukt då och då.
>
> Och kontentan är att jag gått ned ett par-tre
> kilo, är mycket piggare och har mer energi. Och
> träningen går bättre än nånsin.
>
> Värt att prova...

De flesta skulle inte må dåligt av att äta mer oljor, groddar, nötter, frukt och grönt. Tror det ger mer uppåtkänslor än bara minskat kolhydratintag. Tom energi utan vitaminer/mineraler gör ju ingen kropp glad i längden.

pewe skrev:
> Man kan nog säga hur mycket som helst om kost o
> hälsa men jag kan genom egna erfarenheter
> konstatera att jag aldrig mått så bra sedan jag
> drog ned på kolhydratintaget. Inte uteslutit det
> helt men en betydlig minskning har det blivit.
> Inga lass med pasta, knappt något bröd, inga
> risrätter eller potatis. Istället mer fett:
> rapsolja, olivolja, nötter, riktigt smör. Samt
> groddar, nötter, kött o fisk, gröna
> bladgrönsaker, lite frukt då och då.
>
> Och kontentan är att jag gått ned ett par-tre
> kilo, är mycket piggare och har mer energi. Och
> träningen går bättre än nånsin.
>
> Värt att prova...

Prova?! Här skall det finnas tyska grafer om något skall ha minsta betydelse.
Försöka bevisa saker som man inte klarar av att bevisa & ha bångstyriga teorier och åsikter är det som gäller.

Sluta nu leva som du själv känner är bäst, testa saker och hålla på. Sur blir jag.

Colting verkar slå huvudet på spiken, inget nytt under solen där. Tillspetsat så klart, ingen tvivlar väl på AXAs huvudsakliga syfte?

ISO-dieten som erik h skrev ovan är förmodligen det bästa kostråd man kan ge folk, dvs. tallriksmodellen.

På nyheterna i morse talade de om någon "ny" forskning som kommit fram till att det inte spelar någon roll var kalorierna kommer från. För att gå ned i vikt är enda chansen att äta färre kalorier än man förbrukar. Härligt med vettig rapportering som omväxling. Fast det är väldigt dumt att inte ta hänsyn till andra aspekter av hälsa än övervikt.

JLarsson skrev:
> Phelps dricker sprit och röker maja, alltså
> borde man bli snabb som satan av det?

Nja, knappast troligt, men man kanske får stora fötter av den dieten och det simmar man fort av.

the_TnT skrev:
> Colting verkar slå huvudet på spiken, inget nytt
> under solen där. Tillspetsat så klart, ingen
> tvivlar väl på AXAs huvudsakliga syfte?
>.
>
> På nyheterna i morse talade de om någon "ny"
> forskning som kommit fram till att det inte spelar
> någon roll var kalorierna kommer från.

Men det där misstänker jag är rätt så olika frågeställningar: Det bör vara lite skillnad på vad ett fetto som vill minska fetman och någon som vill vinna OS guld bör tänka på vad det gäller kosten.

Tror jag iaf...

Det är en länk till den "nya" forskningsrapporten i 2:a inlägget i tråden. ;)
Iofs inget nytt: att det är energibalansen som avgör i längden är ju en gammal sanning.

Annars är det väl anekdotisk "bevisning" som gäller. "Funkar det för mig så måste det vara bra för alla andra".

Dudster skrev:
> Intressant läsning, bra när det blir en debatt
> och inte ett likriktat följande av en besämd
> "sanning". Konspirationsteorierna är ju inte så
> långsökta, jag har uppfattat kolhydratsindustrin
> som hyggligt välorganiserad.

Ja, LO har en speciell avdelning för kolhydratsindustriarbetare.

TBone skrev:
> Men det där misstänker jag är rätt så olika
> frågeställningar: Det bör vara lite skillnad
> på vad ett fetto som vill minska fetman och
> någon som vill vinna OS guld bör tänka på vad det gäller kosten.

Olika jobb kräver olika verktyg, inget konstigt i det.

Medelsvensson som vill gå ned i vikt, må bra och kanske prestera bättre på något långlopp ska inte jämföra sin kost med en hundrameterslöpare som har OS-ambitioner.

Att tävla <30 minuter är -ur energisynpunkt- drastiskt annorlunda mot att prestera bra under en längre tidsperiod.

Vad svennebanan behöver är en varierad och balanserad kost. Där ingår både proteiner (kött/fisk/bönor/etc), fett (fisk/kött/nötter/växtoljor) och kolhydrater (bönor/rotsaker som potatis/frukt/etc).

Att äta pasta, vitt bröd, godis och liknande kolhydratspäckade livsmedel är ett modernt påfund, att våra kroppar inte lärt sig hantera denna energitäta kost är iaf. för mig rätt uppenbart. Även om vi nu är allätare och högst anpassningsbara.

Nu är det rätt kulturellt svårt att avskaffa pasta/pizza/porr, men kanske bör vi konsumera dessa varor med måtta?

Sprockets skrev:
> Suck..konspirationsteorierna igen.
>
> DN har i alla fall en väldigt bra rubrik idag:
> Alla bantningsmetoder ger dig lika dåligt
> resultat

Jag lyssnade till ett inslag om detta i morse i P1 Morgon och förvånades över att den intervjuade dietisten inte tog upp att det faktiskt finns en annan poäng med kosten än att just gå ner i vikt. Det är visserligen bra att man slår fast att det är energiunderskottet som är av betydelse för viktnedgång (även om det här är något som egentligen aldrig varit omtvistat), men eftersom folk alltid väljer att läsa alla fakta inom området som fan läser bibeln så vore ett tillägg om att man inte utan hälsoeffekter kan utesluta en makronutrient ur kosten.

the_TnT skrev:

> Nu är det rätt kulturellt svårt att avskaffa
> pasta/pizza/porr, men kanske bör vi konsumera
> dessa varor med måtta?

Nej! Det kan ju inte få finnas några gråzoner för då blir ju allt en avvägningsfråga där flera kan ha rätt. Antingen porrförnekare eller industrionanist! Bara eller inga kolhydrater!

the_TnT skrev:
> Att äta pasta, vitt bröd, godis och liknande
> kolhydratspäckade livsmedel är ett modernt
> påfund, att våra kroppar inte lärt sig hantera
> denna energitäta kost är iaf. för mig rätt
> uppenbart. Även om vi nu är allätare och högst
> anpassningsbara.

Kroppen hanterar maten väldigt bra. Den tar upp i stort sett all energi som finns i den. Fenomenal verkningsgrad!
Det snarare knoppen som behöver lära sig att anpassa energiintaget efter verksamheten.

> Nu är det rätt kulturellt svårt att avskaffa
> pasta/pizza/porr, men kanske bör vi konsumera
> dessa varor med måtta?

Skall du komma här med nån slags lagomlösning? Typiskt svenskt! Nu är det ju onda konspirationer och fanatisk tro vi talar om, och då finns det inget som heter måtta! Allt eller inget! ;)

But seriously; helt rätt. Men det gäller ju all slags näring, varken protein eller fett är ju speciellt bra att inta i omåttliga mängder. Och även "nyttig" C-vitamin kan vara skadligt i för stora mängder.

Skaparn: Det tog tid innan du dök upp i tråden ;-)

Igår (eller i förrgår) var den stora nyheten att övervikt och fetma var lika farligt/skadligt som rökning.

schture skrev:
> Skaparn: Det tog tid innan du dök upp i tråden
> ;-)
>
Ja, skämmes! Och egentligen har inte orkat tillföra så mycket annat än lite raljerande.

Eller ja ... same ol' same ol'

Jag har testat lite halvt nån månad att skära ner på kolhydraterna, men inte alltför rigid. Och jag dålig koll på detaljer i näringslära.

Men jag har noterat en effekt som kanske påverkar; Efter ett vanligt pastalass eller skrovmål från Sibylla etc får jag rejäl paltkoma å vill helst ta en lång siesta, och någon timma senare är jag sugen på godis eller whatever som är sött. Är nog insulin-nivåer som går upp å ner som ger sånt. (?)

När jag istället äter en köttbit med fet sås å grönsallad blir jag mätt men utan paltkoma å har inget sockersug senare. Så då blir det väl färre extra kalorier i efterskott.

Även när jag låg på med sån här fokuserad LCHF-diet en vecka i sträck slapp jag bi-effekter, mådde inte dåligt för fem öre. Gick ner nåt kilo eller två och orken på klättervägg å i bänkpress var hellre bättre än sämre än veckan före. Har dock inte sysslat med nåt konditionskrävande på ett tag å har för dålig rutin på det för att se någon skillnad i alla fall.

Tillbaka
Topp