Jordie Lunn R.I.P.

larsaw

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
Läste just med förfäran att Jordie Lunn gick bort igår, då han stighojade i Mexico (med Berrecloth o några till).
Så nu får du hänga runt i cykelhimlen med McGazza o ChainSaw ??

https://m.pinkbike.com/news/jordie-lunn-passes-away-after-crash-in-mexico.html

https://m.vitalmtb.com/videos/member/Rough-AF-3-Jordie-Lunn-is-a-Wild-Wild-Man,36066/iceman2058,94

403E267F-833D-4A4B-A7D6-D5A61FC0001E.jpeg

Foto taget av: Fraser Britton

Lite av hans filmer på tuben:
https://www.google.com/search?q=jor...hVsx8QBHeQwBPQQ_AUoAnoECA0QAg&biw=320&bih=452

Ett jäkligt fint reportage av denna fina människa som tyvärr bara fick hänga med tills 36 års ålder... :/

https://m.pinkbike.com/news/jordie-lunn-getting-to-know-interview-2016.html

H.

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
Givetvis enormt tråkigt och en förlust för freeridescenen.

Dödsfallet är bara ett i en rad av dödsfall på senare tid där folk dött när de kraschat med cykeln. Det väcker funderingar kring hur farlig sporten vi håller på med egentligen är? Hur extrem var cyklingen som Lunn ägnade sig åt när olyckan hände? Vad är "trail riding" för en som tycker 10m-huck är vardagsmat? Fanns det andra faktorer med i bilden också?

Hur stor är risken att man själv riskerar att gå samma öde till mötes när man sticker ut i skogen? Å ena sidan har det varit en del uppmärksammade fall på sistone, men det är ju för att det är kändisar som drabbats. Å andra sidan finns det ju ändå inte supermånga cykelkändisar. Om en promille kört ihjäl sig de senaste åren så är det ett sjukt högt dödstal egentligen och skulle vara en mardröm om det är statistiskt gångbart på allmänheten.

Så hur ser det ut? Är det bara otur, utsätter sig dessa personer för ökade risker eller är det en sanning som måste accepteras, och därmed appliceras även på en själv och ens omgivning?

Freddie L

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
RIP!

När hade vi ett dödsfall i Sverige senast? Då menar jag krasch/olycksrelaterat, inte hjärtinfarkt eller brusten aorta. Jag gissar att det de här killarna och tjejerna håller på med, även utanför tävling och filminspelning, har en högre risk än att typ träna och delta i ESS?

Men utförsåkning på snö känns lite sketchy, där är det regelbundet dödsfall känns det som? Och inte bara vid extrem skidåkning.

Makten

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
H. sa:
Givetvis enormt tråkigt och en förlust för freeridescenen.

Dödsfallet är bara ett i en rad av dödsfall på senare tid där folk dött när de kraschat med cykeln. Det väcker funderingar kring hur farlig sporten vi håller på med egentligen är? Hur extrem var cyklingen som Lunn ägnade sig åt när olyckan hände? Vad är "trail riding" för en som tycker 10m-huck är vardagsmat? Fanns det andra faktorer med i bilden också?

Hur stor är risken att man själv riskerar att gå samma öde till mötes när man sticker ut i skogen? Å ena sidan har det varit en del uppmärksammade fall på sistone, men det är ju för att det är kändisar som drabbats. Å andra sidan finns det ju ändå inte supermånga cykelkändisar. Om en promille kört ihjäl sig de senaste åren så är det ett sjukt högt dödstal egentligen och skulle vara en mardröm om det är statistiskt gångbart på allmänheten.

Så hur ser det ut? Är det bara otur, utsätter sig dessa personer för ökade risker eller är det en sanning som måste accepteras, och därmed appliceras även på en själv och ens omgivning?
+1

Om man tycker att det är en bra idé att cykla vertikalt nedför ett träd från 10-20 meters höjd så tar man nog rätt jäkla stora risker vid "stigcykling" också. Jag är mest förvånad över att inte fler proffs dör med tanke på hur många som gör fullständigt vansinniga saker titt som tätt. Riskerna som vanliga, även "våghalsiga", stigcyklister tar är ju inte ens en tusendel så stora.

Jolinwood

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
Givetvis hemskt för hans nära och kära, och de som kände honom:(

Ett perspektiv ang risk: Människokroppen är en produkt av evolution och dimensionerad för de hastigheter som uppstår när man springer och kanske ett och annat fall från fruktplockning i träd. Allt över det är att tumma på ”rekommenderat bruk”..?

Med det sagt finns det väldigt många sätt ett människoliv kan sluta på, och min personliga inställning är att även om min hobby emellanåt utsätter mig för risk så ser den samtidigt till att hålla min kropp och min knopp i gott skick under ett i övrigt ganska stillasittande liv. Jag tror helt enkelt det är farligare att inte röra på sig i naturen och att äta dålig mat, än att cykla MTB på hobbynivå.

Hade varit intressant med info om hur olycksplatsen såg ut, och hur fort det gick.

RIP

Kristoffer R

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
Jag blir lite kluven... när jag såg ”träd-droppet” första gången och hur sjukt hårt han bottnade kändes hela grejen bara för mycket.

Videon ger intryck av att det pushas extremt hårt. Men som utomstående är det svårt att veta hur genomtänkt det är i förväg och ännu svårare att bedöma hur farligt något är.

Tråkigt på alla sätt, speciellt någon som är så ung.

Tomcaten

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
Eller hur. Man undrar hur mycket G-kraften blev i slutet där? Kunde kanske fått kompression i ryggen som min brorsa fick efter ett snowboardhopp åt helvete. Han fick flyga ambulansflyg hem ifrån Österrike där det hände.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
Jag var tillräckligt nära att dödda för att bli rädd senaste gången. Hjälmar skyddar mot skallfrakturer. Inte mot hjärnskakning. Är hjärnskakningen tillräckligt omfattande...

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
Även om dessa extremsportare vet med sig riskerna för både allvarliga skador och dödsfall så är det aldrig roligt när någon går bort. Oavsett om man tycker att dessa människor får skylla sig själv så är det ett liv, en människa, med vänner och familj som lämnas med stor sorg.

Kommentarer som "Det är dumt att krascha" i såna här sammanhang borde bli avstängda på livstid, gärna med motsvarande motivering.

NickPick

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
jingleyschmidt sa:
Ja gud förbjude att man köper något där vinsterna går till välgörenhet eller något annat bra!
Nu är jag ju inget fan av klistermärken, men om familjen kan få pengarna utan att omkostnader för klistermärke och frakt ska skickas till Sverige så är väl det jättebra? Dagens samhälle, "kan man inte få något så ska man inte ge något."

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
DU är inget fan av klistermärken nej, så då kan ju du donera pengar enligt metoden du länkade ovan, men någon annan kanske gillar klistermärken och ser det som en bra metod att stötta. Huvudsaken är väl att folk stöttar, sen hur dom gör det ska väl inte du moralpredika så jävla dant om. Sköt dig själv och skit i andra.

larsaw

Aktiv medlem
Jordie Lunn R.I.P.
jingleyschmidt sa:
DU är inget fan av klistermärken nej, så då kan ju du donera pengar enligt metoden du länkade ovan, men någon annan kanske gillar klistermärken och ser det som en bra metod att stötta. Huvudsaken är väl att folk stöttar, sen hur dom gör det ska väl inte du moralpredika så jävla dant om. Sköt dig själv och skit i andra.
+1 med ett klistermärke så sprids ju även budskapet... (Även om detta var lite väl diskret) Se på insamlingen till Steve's fond, den spreds ju till stor del via all merch som togs fram, så som tröjor och stickers...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer