["Journalister"] Humor

• Trådstartare Trådstartare JT
  • Start datum Start datum
["Journalister"] Humor
Väl talat!

Fast jo kanske, En offentlig avrättning vore väl fint? Då skulle folk passa sig för att tala illa om cykelsporten. Korsfästning var länge sedan.

["Journalister"] Humor
Ring TV4 i Nyhetsmorgon
Tittarna frågar, diskuterar och ställer frågor till TV4:s programchefer.
Programledare: Tittarombudsmannen .
Lördag 23/5, 11.30-12.00 i Nyhetsmorgon.

Efter programmet blir det chatt här på tv4.se

------------
Tittarombudsmannen Janne Andersson är en hård kille, så det gäller att ha sakliga argument.

["Journalister"] Humor
Micke S skrev:

> ------------
> Tittarombudsmannen Janne Andersson är en hård
> kille, så det gäller att ha sakliga argument.

Nej för fasen. Jag går direkt på personangrepp. Funderar på att satsa på panelens frisyrer och dåliga slätdrag.

["Journalister"] Humor
Det känns som ett bra alternativ att Skaparn tar hand om telekontakter med Tv4. Finns alltid dom som är mer eller mindre pålästa i en stor arg grupp.

Tänk på att i vissa lägen är tala silver och tiga guld, se till att vara påläst och ha lite fakta om träningstimmar, dopningskontroller, hur ofta osv. Dopningsfall, kokainet som Bonen åkt dit för, vilken påverkan det har och hur det funkar med "in and out of competition" och avstängningar. Lite saker jag kan tänka mig att dom kommer ta upp.

Sen vill jag också nämna att jag är aktiv fotbollsspelare sedan 20 år tillbaka. Älskar båda sporterna.
Samt mängder av andra sporter, bla friidrott, ishockey, snooker, längdåkning m fl. tittar på och följer det mesta. Generellt tycker jag att om man använder sig av dopningspreparat bör man få en livstidsavstängning från all tävlingsidrott. Man ska INTE kunna dopa sig och vänta två år och sen bli bäst i världen, man har alltid någon nytta av att ha fuskat. Tror ni är många cyklister här som håller med. Tänk vad skönt att slippa debatten någon gång om vinnaren vann ärligt.

Fler som har tips eller statistik till skaparn ifall ett samtal med TV4 blir aktuellt.

["Journalister"] Humor
Jag tycker det är med en kraftfull reaktion på sådan mobbing. Cykling kanske har en vår på G i Sweden. Soffmupparna tillhör den gamla cykelsportmobbargenerationen. Kanske var det bra att de sköt sig i foten sådär. Kanske kan man hoppas på en mer seriös inställning till cyklingen framöver. Det gör ont när knoppar brister och när Arne öppnar käften.

["Journalister"] Humor
Det är bara att vänta på det första dopingfallet från Girot dyker upp, sen är det bara att böja sig framåt och ta emot i morgonsoffan.

Cyklingen har problem med dopning, men de gör i alla fall nåt åt det. Men ibland känns det tyvärr som att UCI med flera sänker sporten lite väl mycket med sina utredningar. Varför var det bara cyklingen som gjorde om alla tester efter OS till exempel? Självklart för att det kostar mer än det smakar. Ingen sport vill egentligen hitta dopade utövare, förutom cyklingen då. Vi ska rota i gamla tester och testa om gammalt piss med nya metoder för att hitta dopningsfall som är flera år gamla. UCI och Wada vill så gärna läcka ut misstankar om dopning. Till vilken nytta? Varför vräka ut en massa namn på folk som bara är misstänkta? När de väl blir friade så är de fortfarande misstänkta dopare i folks ögon.

Så där, nu har jag snyftat klart och ska ägna mig åt cykelservice.
Har också fått lite stil på espressomaskinen så det får bli några koppar till.
/J

["Journalister"] Humor
Lycka till.
Feg som man är så skulle jag själv alldrig ringa in till något dylikt, jag har ju inga illusioner om att jag skulle klara tv-mediet speciellt bra, inte ens via telefon. Vad man än tycker om Ekwall borde han ju kunna tv-mediet.
Fast jag blev nog inte speciellt upprörd tyckte mest att paneldebatten kändes sorglig på något sätt.

["Journalister"] Humor
Drsnuggles skrev:
-------------------------------------------------------
> Fler som har tips eller statistik till skaparn
> ifall ett samtal med TV4 blir aktuellt.

Jag har ett tips. Gör inte misstaget att argumentera detaljer så som Drsnuggles förespråkar. Skit i träningstimmar, kokain, Tom Boonen, avstängningar och out-of-competitiontest. Det handlar inte om detaljer. Man kan liksom inte motivera någon att gilla cykel med "kolla vilka läckra strumpor cyklisterna har".

Argumentera sportpanelens rätt att kalla sig "sportpanel". Släng in Arne i nöjespanelen istället.

["Journalister"] Humor
Man behöver inte ge sig in i diskussioner om vad som har hänt. Det räcker väl med att fråga vilka belägg panelen hade för sina uttalanden om dropp, blodtransfusioner och kroppsdelsbyten? Fanns det nu inga belägg för påståendena så kan man väl fråga TV4 om man tycker det är okej att presentera rykten och/eller spekulationer som sanna, även om det är i en "panel"? Nån verkshöjd kan man väl kräva även av TV4?

Janne Andersson var nyhetschef på TV4 på den tiden de i alla fall försökte vara en kommersiell public-servicekanal så han är nog bra att ha att göra med.

Senast redigerad av en moderator:
["Journalister"] Humor
NHL har ett sjukt matchprogram men verkar inte behöva byta ut en endaste kroppsdel. Och med tanke på att det tacklas så att de verkligen behöver byta ut kroppsdelar så är det lite märkligt att Ankan, som faktiskt är expertkommentator i just den sporten, inte reflekterat över det.
Sen att WADA har kritiserat NHL's "tester" (som märkligt nog inte har några dopingfall alls, vilket i sig borde vara anmärkningsvärt) spelar ju ingen roll heller. Eller att NHL-klubbar värvar dopingavstängda spelare och låter dem spela. Det är ju hockey!

["Journalister"] Humor
Utan att besitta förmågan att efterlikna det fyrverkeri av sparkande färg som Johan har i sitt språk så är jag tyvärr böjd att hålla med :) Det krävs bara någon dopad stackare i Girot så blir det:

-Det var ju det vi sade hela tiden, alla cyklister är dopade!! Nananananananana!!!

bigmollo skrev:
> Det är bara att vänta på det första
> dopingfallet från Girot dyker upp, sen är det
> bara att böja sig framåt och ta emot i
> morgonsoffan.
>.............
> Så där, nu har jag snyftat klart och ska ägna
> mig åt cykelservice.
> Har också fått lite stil på espressomaskinen
> så det får bli några koppar till.
> /J

["Journalister"] Humor
Bra gjort om du orkar ringa och klaga!

Känns som att det finns massor av sanningar att säga till dem, men det är nog smart att hålla igen lite.

Tonvikten tycker jag ska ligga på hur du/vi menar att de gjort bort sig, genom att uttala sig om saker de inte vet något om och därmed sitta och sprida rena lögner i direktsänd TV.

Att försvara cykelsporten genom att försöka hävda att dopingproblemet överdrivs i medierna känns kontraproduktivt, även om det kanske är sant. Bättre att vara tydlig med att problemet finns och är stort, men framhäva att det åtminstone börjar tas på stort allvar.

["Journalister"] Humor
BFS skrev:
> NHL har ett sjukt matchprogram men verkar inte
> behöva byta ut en endaste kroppsdel. Och med
> tanke på att det tacklas så att de verkligen
> behöver byta ut kroppsdelar så är det lite
> märkligt att Ankan, som faktiskt är
> expertkommentator i just den sporten, inte
> reflekterat över det.
> Sen att WADA har kritiserat NHL's "tester" (som
> märkligt nog inte har några dopingfall alls,
> vilket i sig borde vara anmärkningsvärt) spelar
> ju ingen roll heller. Eller att NHL-klubbar
> värvar dopingavstängda spelare och låter dem
> spela. Det är ju hockey!

Jag såg en del på hockey när jag besökte föräldrarna senast. Ankan är den andre. Han den för detta AIK-spelaren tror jag, som Arne brukar prata med i studion.
Förövrigt tyckte jag Hegerfors var klart okej fortfarande när han håller sig till hockey(, fast det kanske någon som kan hockey bättre borde bedöma..)

["Journalister"] Humor
Graj skrev:

> Förövrigt tyckte jag Hegerfors var klart okej
> fortfarande när han håller sig till hockey(,
> fast det kanske någon som kan hockey bättre
> borde bedöma..)

Det finns helt klart sämre hockeykommentatorer. Men kastar sten i glashus gör han lik förbannat. Stora och många stenar.

["Journalister"] Humor
I detta nu, på tv4, diskuteras ämnet med "tiitarombudsmannen" Någon har uppenbarligen rutit till.
/E

edit:
Det blev en halvpudel från tv4:as sida. Panelen var bara ironisk tydligen.

["Journalister"] Humor
Ehh, varför skulle du vara med? Jag lyssnade kanske med halva örat men jag tycker inte du fick säga särskilt mycket och det mesta bara fnissades bort.

Men nu vet jag alltså, en panel betyder alltså att man fritt kan hitta på. Allt för bättre tittarsiffror.

Mycket märkligt.

F.ö. bra gjort skaparn. Du var den enda behållningen och den enda som inte gjorde bort sig.

["Journalister"] Humor
Men ja, jag måste nog instämma i att det mesta fnissades bort en aning. Och Ekwall kunde gömma sig bakom att någon missförstått hans sista ironiska kommentar. Faktum är att "alla cyklister är dopade, utom de svenska" var det mest uppfriskande i hela inslaget.

["Journalister"] Humor
Ähh jag som hade lånat tv-kort och allt ting. Klart att de skulle låta Ekwall utala sig efter tittaren. Nu undvek han ju den viktiga delen av inslaget och riktade in sig på skämtet mot slutet. Det var ju inte den delen som var felaktig.
Annars skötte väll sig tittaren bra (Var det Skaparn?) men det var ju tidigare i intervjun när de inte skämtade som jag tror gjorde de flesta upprörda, konsensusen mot slutet blev ju felaktig.

//edit han dyka upp några fler kommentarer. Håller med.

["Journalister"] Humor
Jo, det var jag. Om inte annat så vet i alla fall några av er hur jag låter i telefon.

Jag kan också skryta med att numera i princip känna Ekwall.

["Journalister"] Humor
Man kan alltså säga vad man vill om man sitter i en panel (och kallar sig expertkommentator etc). Om nån tar illa upp så är det bara att säga att man skämtade. Enkelt!

["Journalister"] Humor
skaparn skrev:
> Jo, det var jag. Om inte annat så vet i alla fall
> några av er hur jag låter i telefon.
>
> Jag kan också skryta med att numera i princip
> känna Ekwall.

Det är inget att vara stolt över. Ungefär som att gå runt att skryta om att man har herpes. ;)

Nej Ekwall ogillade jag redan innan eftersom jag tycker han verkar försöka döja sin bristande intelligens bakom en dryg yta med ålderskomplex. Än en gång visade sig min förutfattade meningen om den nollan stämma.

Det roligaste var hans blogg där man nästa fick känslan av att han trodde att cyklisterna inte ville "möta honom", min gissning är att de flesta var mer intresserade av att cykla eftersom det skulle ge mer.

Nej, nu ska jag laga kuddar.

["Journalister"] Humor
skaparn skrev:
> Jo, det var jag. Om inte annat så vet i alla fall
> några av er hur jag låter i telefon.
>
> Jag kan också skryta med att numera i princip
> känna Ekwall.

Jisses... är det verkligen nåt att skryta om???

["Journalister"] Humor
Maillard skrev:
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jo, det var jag. Om inte annat så vet i alla
> fall
> > några av er hur jag låter i telefon.
> >
> > Jag kan också skryta med att numera i princip
> > känna Ekwall.
>
>
> Jisses... är det verkligen nåt att skryta om???

Det verkar som om ironi är lika svårt att upptäcka på internet som i en expertpanel.

["Journalister"] Humor
rising skrev:
>
> Det verkar som om ironi är lika svårt att
> upptäcka på internet som i en expertpanel.

Jag började just undra hur det var ställt med folk. Jag är ibland lite otydlig med mina sarkasmer, men det där?

["Journalister"] Humor
Skaparn, det är många från landet som hänger på det här forumet. Om ett par år så har de också lärt sig hur ironi, sarkasm och tunnelbanor fungerar.

["Journalister"] Humor
mzi skrev:
> Skaparn, det är många från landet som hänger
> på det här forumet. Om ett par år så har de
> också lärt sig hur ironi, sarkasm och
> tunnelbanor fungerar.

Har inte göteborgare och umeåbor egna trådar som de är hänvisade till?

["Journalister"] Humor
rising skrev:
> Maillard skrev:
> -----
> > skaparn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jo, det var jag. Om inte annat så vet i alla
> > fall
> > > några av er hur jag låter i telefon.
> > >
> > > Jag kan också skryta med att numera i
> princip
> > > känna Ekwall.
> >
> >
> > Jisses... är det verkligen nåt att skryta
> om???
>
>
> Det verkar som om ironi är lika svårt att
> upptäcka på internet som i en expertpanel.

Eftersom alla har ungefär samma åsikt om herr Ekwall, trodde jag i min enfald att man kunde förstå ironin... Ber så hemskt mycket om ursäkt och ska ställa mig i skamvrån en liten stund :-)

["Journalister"] Humor
Trist att Ekwall kom undan med att skylla på att ingen förstod hans humor...
Om man säger "Alla är dopade, utom svenskarna" och sen hävdar att det är ironi...då menar man väl att även svenskarna är dopade, eller?

["Journalister"] Humor
Jag hade tänkt släppa det där, men nu dunkar huvudet svårt av en förkylning, så när Janne skrev och tackade för min medverkan kunde jag inte annat än lite surt skriva

----
Tack själv, men jag måste vara lite hård och ärlig och skriva:

Mitt intryck av att TV4 är en kvällstidning i tv-format förstärktes. Programchefen gömde sig bakom att panelen ska vara "provocerande", utan att fundera på att duktiga journalister kan provocera utan att ha fel - det är bara de dåliga som behöver fabulera. Så frågan varför TV4 låter okunniga människor uttala sig hänger kvar i luften.

Och Ekwall kom undan enkelt med att hänvisa till att ingen förstod hans avslutande skämt. Dels var Ekwall inte den som satt och hittade på mest i panelen, dels var skämtet i slutet det enda fräscha i inslaget.

Så nej, jag fortsätter nog med att inte titta på TV4 tills någon övertygar mig om att saker och ting förändrats.

Vänligen

----

["Journalister"] Humor
För fem minuter sedan gjorde Arne en avbön i Nyhetsmorgon, han hade fått ett mail av fd proffset Jonas Olsson där han bl a fick veta att dropp mellan etapper användes för ca 15-20 år sedan och att det idag är förbjudet aav WADA.
Arne tackade för mailet, erkände att han tog i överkant förra veckan och sa att cyklisterna är beundransvärda.

Bra att Arne och Annika kunde erkänna sina misstag, fjantigt att Ekwall fortsätter hävda att han bara skojade.

Tillbaka
Topp