Jula cykelkärra?

Jula cykelkärra?
Mitt råd baserat på ett års ägande: Undvik.

-Fästet är värdelöst, har man lite last och det blir lite guppigt kan vagnen haka av och sätta av efter något stackars barn som går bredvid vägen (hände mig alltså).

-I övrigt måste man efterdra "armens" fäste ungefär varje gång man använt vagnen, alternativt lägga på en rejäl klick locktite.

-Den går inte att använda på cyklar med stor pakethållare bak, tänk militärcyklar och liknande.

+Hjulen har hållit bra och rullar på fint fortfarande.

+Man kan lätt sätta borra i plasten om man vill montera fast ett lastnät (rekommenderas) eller liknande.

+Den kan dra rejält tunga laster utan att gnälla, ju tyngre last desto stabilare vagn.

Den jag köpte tjänstgör dock idag på ett mycket förtjänstfullt sätt som ved- och ölvagn mellan källaren och bastun i stugan, dock utan cykel.

Jula cykelkärra?
Jag byggde ihop en sån åt min svärmor när vi var vid hennes stuga i norrland. Det betyder dåligt med verktyg och resurser. Jag var inte imponerad av den delen som man sätter i cykeln och framförallt inte av den "upp och nedvända skeden" vars uppgift är att ta upp kraft mellan cykel och vagn samt fungera som rotationsaxel när man svänger. Jag tyckte det kändes som man fick vad man betalar för, dvs för lite. I övrigt kan jag inte uttala mig om det duger. Svärmor tycker att allt duger, hon är uppväxt i en lite hårdare miljö än vi andra. Men jag skulle absolut råda dig att titta noga på hur den där kopplingen ser ut och vad man kan göra åt den. För har de inte modifierat till i år så är det inte bra.

Ytterligare en förlorad duell i gryningen :-)

Senast ändrad:
Jula cykelkärra?
Jag kommer ju inte använda den speciellt ofta och enbart korta turer. Jag tyckte den såg bättre ut på bild i jämförelse med biltemas som känns ganska dålig. Men jag får leta vidare! Tack för svaren!

Jula cykelkärra?
Jag har en sån o var nöjd tills nu, när du hittade den 200:- billigare än jag.

Den SafeSurfer länkade tycker jag är lite bättre, om man håller sig på väg iaf. Extremt smidig utan nackdelarna med enhjulingen.
Men med min budget skulle jag jag köpt samma igen, ändå.

Nackdelarna:
-Man måste lasta lågt, behövs inte mycket uppstick för att få konstiga egenskaper. Så länge lasten är låg verkar den klara hur tungt som helst.
-Man behöver en lång vägg eller dyl att luta cykel+kärra mot. Ett icke-problem för mig, men har hört många som klagar.

Jula cykelkärra?
En nackdel är väl att trycket på bakhjulet blir väldigt stort med en enhjulig cykelkärra som har hjulet längst bak sådär?

ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en sån o var nöjd tills nu, när du
> hittade den 200:- billigare än jag.
>
> Den SafeSurfer länkade tycker jag är lite
> bättre, om man håller sig på väg iaf. Extremt
> smidig utan nackdelarna med enhjulingen.
> Men med min budget skulle jag jag köpt samma
> igen, ändå.
>
> Nackdelarna:
> -Man måste lasta lågt, behövs inte mycket
> uppstick för att få konstiga egenskaper. Så
> länge lasten är låg verkar den klara hur tungt
> som helst.
> -Man behöver en lång vägg eller dyl att luta
> cykel+kärra mot. Ett icke-problem för mig, men
> har hört många som klagar.

Jula cykelkärra?
ratatosk skrev:
> Jag har en sån o var nöjd tills nu, när du
> hittade den 200:- billigare än jag.
>
> Den SafeSurfer länkade tycker jag är lite
> bättre, om man håller sig på väg iaf. Extremt
> smidig utan nackdelarna med enhjulingen.
> Men med min budget skulle jag jag köpt samma
> igen, ändå.
>
> Nackdelarna:
> -Man måste lasta lågt, behövs inte mycket
> uppstick för att få konstiga egenskaper. Så
> länge lasten är låg verkar den klara hur tungt
> som helst.
> -Man behöver en lång vägg eller dyl att luta
> cykel+kärra mot. Ett icke-problem för mig, men
> har hört många som klagar.

Jag kommer antagligen främst använda den till att storhandla en gång/vecka och eventuellt någon cykelsemester. Får se hur den är när den kommer. Carryfreedom verkar riktigt fin men jag tycker 1700:- är omotiverat högt pris för det jag använder den till...

Synd att jag gjorde dig missnöjd vad gäller priset :(

Jula cykelkärra?
Angående den orangea Jula-kärran, så tål den inte minus tio graders kyla! Det invändigt tunt plastade tyget rämnar i långa raka revor! Helt utan ansträngning. Första kärran hann jag ha åtta månader, med cykelsemestern inräknad. Då konstaterades också att golvet blir något för kort, för min borderstora hund.
På vintern fick jag en ny kärra på garantin. Det var nya chassit, efter att de gamla redan börjat gå av för andra köpare!!
Redan vid montering utanför butik, rämnade så åter tyget. Fast nu på den nya vagnen!

Resa201127.jpg

Fick pengarna åter, och köpte en nedsatt röd cycletrack-kärra från COOP istället. Den har längre golv, starkare tyg och fungerar fortfarande bra. Möjligen att jag kan gnälla lite, på plast-framrutan som spricker? Men det är en baggis i jämförelse med om golv och väggar lossnar? (Tänk att de är avsedda för barn, på väg till dagis kanske?)

Jula cykelkärra?
Cykelknutten skrev:
> En nackdel är väl att trycket på bakhjulet blir
> väldigt stort med en enhjulig cykelkärra som har
> hjulet längst bak sådär?

Jag jobbar inte med slika frågor och det var länge sedan jag pluggade teknologi och fysik, men att trycket skulle bli större på vagnshjulet för att det sitter längst bak, det betvivlar jag. Snarare blir det väl tvärtom? Mera last hamnar på cykeln med en sådan där lång enhjulig cykelkärra.

Däremot måste ju ett ensamt hjul bära dubbelt så mycket last som två.

Jula cykelkärra?
xyz-saft skrev:
> Det var bakhjulet på cykeln som det syftades på
> förstod jag det som, och det borde ju stämma.

Naturligtvis!
Du har rätt. Jag missförstod totalt.

Jula cykelkärra?
Cykelknutten skrev:
> En nackdel är väl att trycket på bakhjulet blir
> väldigt stort med en enhjulig cykelkärra som har
> hjulet längst bak sådär?

Det är bara en fördel, då ökar chansen att det går att bromsa.

Tillbaka
Topp