Justera bromsar; Elixir 3?

Johanneskason

Ny medlem
Hej
Jag har försökt justera mina bromsar på min Canyon Nerve AL+, dock utan framgång. Bromsarna är av modellen Elixir 3 och dem har kanske lite mer kvar att önska men ändå; ska det inte vara möjligt att justera bromshandtaget så att det kommer närmre styret?

Det finns två skruvar och när jag skruvar på den ena så kan jag föra handtaget närmre men det resulterar även i att handtaget blir väldigt "sladdrigt". Handtaget kan också gå från maxläge till mitt önskade läge för handtaget(kanske lite oklart vad jag menar här men ni som har samma broms borde förstå). Det finns även inget som hindrar handtaget att gå ut i maxläge igen.

När jag skruvar på den andra verkar det som att bromsen biter senare/längre in mot styret. Vilket är konstigt eftersom detta inte ska vara möjligt på de billigare modellerna. Har jag helt fel och/eller är helt bakom flötet.
Tacksam för svar, helst innan jag får MTB rage som syndrom.
/Johannes

Du får nog nästan posta en bild på den andra skruven. Jag förstår nog heller inte riktigt problemet, ligger bromsen på eller biter de dåligt? Jag hade elixir 5 och på de fanns det bara en skruv.

Det är väl inte skruven till avluftningen du skruvat på?
Då kan jag tänka mig att det blir sladdrigt.
På de bromsarna bör du bara ha en justerskruv.

Alltså själva bromsförmågan fungerar hur bra som helst. Det är bara bromshandtaget som är sladdrigt och allmänt löst.
På bilden finns det en insex och stjärna. Har provat båda och det är stjärnskruven som gör bromshandtaget löst/sladdrigt men det går då att få det närmre styret.

Bilagor

• IMG_1258.JPG
    IMG_1258.JPG
    53.7 KB · Besök: 32
Tillbaka
Topp