Johanneskason
Ny medlem
Justera bromsar; Elixir 3?
Hej
Jag har försökt justera mina bromsar på min Canyon Nerve AL+, dock utan framgång. Bromsarna är av modellen Elixir 3 och dem har kanske lite mer kvar att önska men ändå; ska det inte vara möjligt att justera bromshandtaget så att det kommer närmre styret?
Det finns två skruvar och när jag skruvar på den ena så kan jag föra handtaget närmre men det resulterar även i att handtaget blir väldigt "sladdrigt". Handtaget kan också gå från maxläge till mitt önskade läge för handtaget(kanske lite oklart vad jag menar här men ni som har samma broms borde förstå). Det finns även inget som hindrar handtaget att gå ut i maxläge igen.
När jag skruvar på den andra verkar det som att bromsen biter senare/längre in mot styret. Vilket är konstigt eftersom detta inte ska vara möjligt på de billigare modellerna. Har jag helt fel och/eller är helt bakom flötet.
Tacksam för svar, helst innan jag får MTB rage som syndrom.
/Johannes
Jag har försökt justera mina bromsar på min Canyon Nerve AL+, dock utan framgång. Bromsarna är av modellen Elixir 3 och dem har kanske lite mer kvar att önska men ändå; ska det inte vara möjligt att justera bromshandtaget så att det kommer närmre styret?
Det finns två skruvar och när jag skruvar på den ena så kan jag föra handtaget närmre men det resulterar även i att handtaget blir väldigt "sladdrigt". Handtaget kan också gå från maxläge till mitt önskade läge för handtaget(kanske lite oklart vad jag menar här men ni som har samma broms borde förstå). Det finns även inget som hindrar handtaget att gå ut i maxläge igen.
När jag skruvar på den andra verkar det som att bromsen biter senare/längre in mot styret. Vilket är konstigt eftersom detta inte ska vara möjligt på de billigare modellerna. Har jag helt fel och/eller är helt bakom flötet.
Tacksam för svar, helst innan jag får MTB rage som syndrom.
/Johannes
