Justera bromsvajer - Nishiki Cross Road

DanielL

Ny medlem
Hej

Jag har precis köpt en Nishiki Cross road (2011), men har märkt att bromsarna som sitter på bockstyret tar extremt dåligt. Jag nyper dom hela vägen in till styret utan problem, och då tar den lika dåligt som om jag nyper dom bromsarna som sitter uppe på styret ca 1/3.

Jag är inte så mekanisk av mig, och kan inte lista ut hur man justerar dom bromsarna? Någon som har någon erfarenhet av detta? Jag kan genom att skruva på vajerfästet justera dom "övre" bromsarna, men har det verkar inte påverka "bock"-bromsarna märkbart.

Tacksam för svar
- Daniel

Tack, men jag tror inte det är den typen av justering jag ska göra. Dom "övre" bromshandtagen fungerar ju som sagt bra, det är bara dom som sitter nere på bockstyret som tar dåligt. Vajerdragningen går liksom från "bock"-bromsen, under grepptejpet, och sedan in i "övre" bromshandtagen. Det finns två justeringar man kan göra på det övre handtaget: ett rött vred, samt att det går vrida på vajer-"utgång".. jag har expertminerat lite med dom, utan att märkt något av bock-bromsen. Någon som har någon erfarenhet av dubbla bromshandtag?

Ursäkta mitt icke existerande fackspråk btw.. hoppas det går förstå något.. :)

Mvh,
- Daniel

Fast var inte där jag köpte den.. Beställde den då den inte fanns här, så är lite omständligt. Det finns ju lokala cykelaffärer dock jag kan be om hjälp dock.. men då kan jag inte fixa det omgående.

Förmodligen handlar det om att cross-handtagen ovanpå styret har ett större omgång än bromshandtagen i bocken. I så fall är lösningen att skruva in bromsbeläggen på oket så att de hamnar närmare skivan. Börja först med att kontrollera så att du inte har slack på bromskabeln. Skruva annars på justerskruven för vajerspänningen så att slacket precis försvinner. Sedan är det beläggen närmare skivan som gäller.

Alternativt kan det vara något problem med dina cross-handtag. Att de nyper åt kring bromsvajern så att du får slack mellan cross-handtagen och de i bocken. Då får du kolla närmare på vad du har för justeringsmöjligheter på dem.

Användarmanual för Avid BB7 finns här:
http://www.sram.com/service/avid/283

Tack. Jag for dock in till en lokal cykelaffär, och bad om hjälp. Dom sa att det inte gick att få till både övre och undre handtagen, utan att om dom i bocken skulle vara mer spända så skulle dom övre också bli det.

Det blev i alla fall bättre i och med deras justering, men inte perfekt.. Kanske jag måste justera så dom övre blir stenhårda? :-/

Jag ska ta en titt i manualen där få se om jag kan få någon hjälp därifrån.

btw.. Dom röda skruvarna på övre handtagen på nishiki cross roaden.. ingen som vet vad dom gör?

Mvh,
- Daniel

Jag har också svurit över mina sladdriga bromsar på min Nishiki Cross Road. Oteknisk som jag är har jag skruvat lite på måfå, men tror att jag lyckades justera så att det blev lite bättre. De övre hantagen är lätta att justera (motsols = tajtare) med de svarta skruvarna, men det ändrar ju inget på de som sitter nere på bockstyret. Jag släppte rejält på de övre hantagen så att de också blev lösa, och sen spände vajern där den fäster in nere vid skivbromsen. Tror att det blev lite bättre då (men gav upp innan jag lyckades få det helt perfekt). Pillrade också lite med bromsbeläggen, men det gjorde ingen större skillnad.

De röda skruvarna är tydligen till för att justera hur långt ifrån styret bromshantaget sitter (ifall man har pyttesmå händer).

Det låter ju som de bromsarna drar olika mycket i vajern på något sätt. Känns spontant svårt att fixa. Jag har någon tektro-variant uppe på styret och shimano 105-handtag i bocken och det funkar ok tycker jag.

Tillbaka
Topp