Justera höjden på styret

waqr

Medlem
Justera höjden på styret
Hallå!

Har precis köpt mig en Spark 940 som jag är supernöjd med. Dock tycker jag att jag sitter alldeles för framåtlutad vilket i längden inte är så skönt för ryggen. Skulle alltså vilja höja styret en aning men som jag förstår går det inte helt enkelt att bara höja styret för man måste väl byta styrstam, eller?

Tips mottages tacksamt!

Senast ändrad:
Justera höjden på styret
Ofta beror känslan att styret är för lågt på att sadeln är för långt fram. Testa att flytta bak sadeln och se om det känns bättre. Är detta lösningen så kan man skaffa en stolpe med setback.

Justera höjden på styret
De flesta styrstammar kan man vända uppochner så de pekar lite mer uppåt (om du inte redan gjort det), sen brukar man kunna få 1 cm högre med en spacer under styrstammen, någon/några cm högre med ett annat styre.

Justera höjden på styret
om du har styrstammen som följde med cykeln så har den 6 graders lutning, det betyder att styrstammen kan sticka ut med en vinkel på 84 eller 96 grader i förhållande till styrröret beroende på vilket håll du vänder den åt.

Justera höjden på styret
Flyttar du bak sadeln blir cykeln längre så det är nog inte rätt väg att gå :) men om du skjuter fram sadeln (5-15 mm) så blir det närmre till styret. Men tyngdpunkten kommer också längre fram vilket kan vara bra eller mindre bra beroende på hur det känns.

Hur lång är du och vilken ramstorlek köpte du?
Spark är en rätt lång cykel så det är bra att den känns lång och inte för kort för då hade det varit illa.

Hur många mm spacers sitter mellan styrlagret och undersida styrstam?
Hur många mm spacers sitter ovanför styrstammen men under top cap?

Storlek M har 60 mm stam, L 70 mm och XL 80 mm från fabrik.
Köp hem en stam som är 10-20 mm kortare än den som sitter original.
Det finns olika vinkel att välja mellan när du köper stam, olika vinkel höjer/sänker styret olika mycket beroende på hur du vänder den när du monterar den. https://www.bike24.com/1.php?conten...[1]=1&mid[227]=1&pgc[84]=277&pgc[16038]=16040

Justera höjden på styret
waqr sa:
Har precis köpt /.../ tycker jag att jag sitter alldeles för framåtlutad vilket i längden inte är så skönt för ryggen.
Det där är till viss del ett problem som löser sig själv när man blivit lite mer upptränad i mage/mellangärde.
Men som nämnts så går det vända på styrtappen (om den är vänd nedåt) genom att lossa brickan längst upp på styrstolpen, lossa styret från tappen, lossa tappen från gaffeln. När du återmonterar kan du flytta runt distanserna lite för att justera med dem oxå. Tänk dock på att återmontera korrekt då hela paketet sätter åt lagringen för gaffeln.
Har du köpt den i butik så bör dom kunna göra det åt dig då det är snabbt gjort och ingår i att anpassa cykeln för kunden.

Justera höjden på styret
Tack för alla svar. Grymt forum detta :)

Jag är 185cm och köpte Large i ram strl. Bifogar lite bilde rpå hur styret ser ut idag. Tycker också det känns som om jag har för mycket vikt fram på cykeln då det känns som man nästa åker över styret varje gång man fastnar på rötter och annat.

Bilagor

• IMG_4089.JPG
    IMG_4089.JPG
    246.6 KB · Besök: 791
  • IMG_4088.JPG
    IMG_4088.JPG
    136 KB · Besök: 1,068
  • IMG_4087.JPG
    IMG_4087.JPG
    177.8 KB · Besök: 946
Senast ändrad:
Justera höjden på styret
Sixten Fors sa:
Flyttar du bak sadeln blir cykeln längre så det är nog inte rätt väg att gå :) men om du skjuter fram sadeln (5-15 mm) så blir det närmre till styret. Men tyngdpunkten kommer också längre fram vilket kan vara bra eller mindre bra beroende på hur det känns.

Hur lång är du och vilken ramstorlek köpte du?
Spark är en rätt lång cykel så det är bra att den känns lång och inte för kort för då hade det varit illa.

Hur många mm spacers sitter mellan styrlagret och undersida styrstam?
Hur många mm spacers sitter ovanför styrstammen men under top cap?

Storlek M har 60 mm stam, L 70 mm och XL 80 mm från fabrik.
Köp hem en stam som är 10-20 mm kortare än den som sitter original.
Det finns olika vinkel att välja mellan när du köper stam, olika vinkel höjer/sänker styret olika mycket beroende på hur du vänder den när du monterar den. https://www.bike24.com/1.php?conten...[1]=1&mid[227]=1&pgc[84]=277&pgc[16038]=16040

Det som Sixten skriver går helt emot min erfarenhet. Flytta fram sadeln gör att droppet känns värre/brantare, leder bara till att mer vikt läggs på händerna.flyttar man bak sadeln blir vinkeln flackare och mer vilsamt för ryggen. Så klart är det individuellt men mitt förslag är grattis och tar 5 min och testa så värt ett försök innan man beställer massa nya delar.

Justera höjden på styret
Jag tror minsann min herre har en sadelväska på en dropperpost? Eller ser jag fel?
De två är inte riktigt kompatibla.

Sen om du nu har en dropperpost (vilket verkar vara fallet) så kan ju ju raskt sänka sadeln och känslan av att åka över styret kommer vara som bortblåst.

Den där stammen ser ut att vara vänd uppåt. Så det är så högt som det går. Nästa steg skulle vara ett styre med lite rise.

Stalle

Justera höjden på styret
Byt till kortare stam (50mm) och om det inte räcker byt styre till högre rise (25mm). Inget extremt utan ganska standard och ger ngt mer upprätt sittställning. Fimpa sadelväskan så du kan nyttja droppern fullt ut oxå.

Justera höjden på styret
waqr sa:
Tack för alla svar. Grymt forum detta :)
Jag är 185cm och köpte Large i ram strl. Bifogar lite bilde rpå hur styret ser ut idag. Tycker också det känns som om jag har för mycket vikt fram på cykeln då det känns som man nästa åker över styret varje gång man fastnar på rötter och annat.
Köp en 50 mm stam för 400 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=212703
Nästa steg, om du vill ha styret högre, köp ett med mera rise vilket är snyggare än en orgier i spacers eller en galen uppåtvinkel på styrstammen.
Ritchey WCS 740 mm / +20 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=148358 eller https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=148371
Renthal 740 mm / +38 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=121528
Renthal 780 mm / +30 mm https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=121461
Finns 100 andra styren att välja mellan i olika vikt/prisklasser med annan bredd och höjd.

edit: 2:a på bollen, skriver för långsamt...

Senast ändrad:
Justera höjden på styret
Blir nog en 50mm styrstam först att testa.

En fråga till, för att spara in lite pengar, går det att montera flera spacers på mitt styre eller är det en nytt styre som gäller om jag vill höja det?

Justera höjden på styret
Åke sa:
Det som Sixten skriver går helt emot min erfarenhet. Flytta fram sadeln gör att droppet känns värre/brantare, leder bara till att mer vikt läggs på händerna.flyttar man bak sadeln blir vinkeln flackare och mer vilsamt för ryggen. Så klart är det individuellt men mitt förslag är grattis och tar 5 min och testa så värt ett försök innan man beställer massa nya delar.
Det stämmer som du skriver att rumpan/tyndpunkten bakåt avlastar händer/handleder men det ger även mer vinkel i ryggen, vilket uttrycktes som ett av TS problem. Nu när vi även sett bilder där sadeln inte är speciellt långt fram är nog kortare stam och mera rise rätt väg att gå. Alternativt HTFU vilket också är gratis :)

Justera höjden på styret
waqr sa:

En fråga till, för att spara in lite pengar, går det att montera flera spacers på mitt styre eller är det en nytt styre som gäller om jag vill höja det?

Ser ut som du har tillräckligt många under stammen redan.

Borde bara vara att vänja sig, bli starkare i rygg mage och använd dropperposten.

Justera höjden på styret
När du har fått lite muskler kommer du säkert vilja ta bort spacers. Ge det en chans! Du sitter absolut inte extremt.

Många nya cyklar är gjorda så att man sitter framåt med lång reach och brett styre.

Justera höjden på styret
Kanske är så att jag helt enkelt är för klen :)

Nej men jag hade en Scale 980 tidigare och den tyckte jag att jag satt mer komfortabelt på faktiskt. Skulle vilja få den sittpositionen på denna också men då måste jag nog få styret lite högre tror jag.

Justera höjden på styret
waqr sa:
Nope, du har redan passerat vad som är klädsamt ang spacers :) och ditt styrrör går inte att skarva.
Styren finns i alla prisklasser. Håll koll på vikt, bredd och rise. Styre över 300 gram känns lite trist.
https://www.bike24.com/1.php?conten...]=1&pgc[74]=250&pgc[11078]=11080&pgc[11156]=0

Justera höjden på styret
waqr, om du istället för kortare styrstam köper ett riser-styre kan du vinkla det rakt bakåt och få samma effekt. det blir lättare känsla i styrningen och risken för otb minskar.

på köpet kan du genom att vinkla mer eller mindre få en steglös höjdjustering på styret.

Justera höjden på styret
Nej man kan inte vinkla ett riserstyre "rakt bakåt" :-)
Jag föreslår att du provar och så får vi se vad du tycker när handtagen pekar snett neråt :-)

Stalle

Justera höjden på styret
jag kör så idag och tycker det är bättre än uppåtvinklat som jag förstås också provat. det finns riserstyre i allehanda vinklar för den som vill undvika nedåtvinklat. man kan också vända på styret om man vill ha det både bakåtställt och med uppåtvinklade styrändar.

om man gillar att få tennisarmbåge vill säga.

Justera höjden på styret
Har nu kört ett tag till med original stammen och styret och känner att jag verkligen vill sitta aningen mer upprätt. Frågan är då bara vilket av en kortare styrstam vs ett styre med mer raise som ger bäst resultat? Vill helst slippa köpa båda delarna.

Har kollat lite på detta styre som känns prisvärt. Vad tror ni, kommer det se konstigt ut med 30mm raise styre på min Spark?

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=273116;menu=1000,2,89;mid=0;pgc=0;page=2

Senast ändrad:
Justera höjden på styret
Jo, fast då flyttar jag väl fram tyngdpunkten än mer och det är inget jag vill då jag redan idag känner att den ligger för långt fram.

Justera höjden på styret
Justera höjden på styret
Tror nog max 20 mm rise räcker. Små förändringar brukar upplevas som rätt stora när det gäller höjd på sadelstolpe och höjd på styre, t.ex.
Och så blir det ju snyggare än med 30 mm rise på den cykeln. Inte helt oväsentligt :)

Justera höjden på styret
Det ser inte ut som det på bilderna iaf.

Tänk på hur brett styre du köper kontra ditt nuvarande för om det blir mycket bredare åker händerna isär och därmed kroppen framåt.
Du har ingen att låna en kortare stam av? Eller köpa begagnat? Jag gillar inte att testa mig fram genom att köpa nya saker då det kan dra iväg rätt fort om nummer 1 och 2 inte passar...

Justera höjden på styret
På bilderna ovan tycker jag det ser ut som om sadeln lutar framåt någon grad.
Har du provat att höja den liite liite i framkant, så den blir mera vågrät?
Det kan göra mycket för balansen i längsled och kostar ingenting mer än tid.

Tillbaka
Topp