Justera in Frogglegs - Några tips?

glitch

Aktiv medlem
Håller på bli småtokig på att försöka justera in ett par nya Frogglegs cantileverbromsar. Antingn hamnar bromsytan för högt upp mot däcksidan när man bromsar eller så är det bara främre delen av bromsgummit som lägger sig emot fälgen medan den bakre delen sticker ut med några mm = kass bromsverkan.

Någon som har några knep eller ver om någon online guide för hur man bäst justerar in dessa?
(Jag har TRP in-place bromsgummihållare som tar vanliga road pads).

/C

Det är väl samma bekymmer som med alla gamla cantilever-bromsar där man låser bromsklossen genom att klämma runt pinnen istället för att dra åt en skruv/mutter bakpå. Min stora undran är varför man köper en broms med så uråldrig teknik?

Det finns alltså folk här som inte var med under cantilever-mtb eran? =)

Ett snabbknep som funkar men som kanske inte blir perfekt är att lossa lite på klossarna
och kläm lätt på bromshandtaget, för att sedan justera in klossarna så de ligger rätt. Kläm sedan allt vad du orkar och dra åt. Vill du åka med toe-in på klossarna petar du in en liten slangbit/pappbit emellan fälgen och bromsklossen.

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> För att den är schuuukt öppen å rensar lera
> bra.

Och det kan den inte göra med en mutterlösning direkt på klossen som man har på alla v-bromsar?

lossa alla bultar (förutom de som håller fast själva bromsen då), sätt klossarna mot fälgen som du vill ha dem och dra åt bultarna med andra handen. Enklast att göra med ena bromsarmen i taget.

Bra är också att ta en 10mm fast nyckel och ha som distans mellan baksidan på bromsgummit och själva bromsen. Dvs du skall ta nyckeln om "pinnen" hos gummit. Hmm... kanske inte lätt att förstå men det finns nog bra instruktioner på nätet med bilder ;)

Har frogglegs på två cyklar - bra broms, i synnerhet när man böjt till och fixat toe-in på frambromsen

Och som skrevs ovan - när man nyper till bromshandtaget (och har en fast nyckel som distans) - då kan man dra åt och fixera beläggen.

Senast redigerad av en moderator:
PerryE skrev:
> Bra är också att ta en 10mm fast nyckel och ha
> som distans mellan baksidan på bromsgummit och
> själva bromsen. Dvs du skall ta nyckeln om
> "pinnen" hos gummit. Hmm... kanske inte lätt att
> förstå men det finns nog bra instruktioner på
> nätet med bilder ;)
>

Du menar alltså i mitt fall, att ha en 10mm som distans mellan baksidan på bromsskon (som gummit sitter i) för att justera avståndet för hur nära/långt ifrån bakkanten på skon/gummit är från hävarmen?

Vad menar du med "böjt till"?

Precis.

Om man vill ha toe-in på frogglegs får man böja till den lite grann. Helst utan att böja fästena som sitter i gaffel och ram ;). Sök på nätet och du skall finna bra instruktioner

H. skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För att den är schuuukt öppen å rensar lera
> > bra.
>
> Och det kan den inte göra med en mutterlösning
> direkt på klossen som man har på alla v-bromsar?

Men V-bromsar bygger ju på att det ska vara schuukt nära fälgen å paralellaxel på finare bromsar just för att kunna sitta så nära fälgen som möjligt. Froglegs är en annan typ av cantilever och jag tycker inte man ska jämnföra den med andra cantileversbromsar. Jag vet inte om ni menar riktiga Frogglegs eller bromsar som liknar frogglegs, typ TPR m.fl. För Frogglegs är sjukt svåra att justera. Man behöver nästan tre eller fyra händer för att justera bromsen, mendans tpr m.fl. är mer som "vanliga" cantilever vid injustering men har en annan "effekt"

Mina frogglegs har "frogglegs" skrivet på aluminiumet. TRP är nog lite smartare för att justera toe-in men "riktiga" frogglegs är mer respekt för sporten - fram med polygripen bara och vålda lite försiktigt ;).

Ja just det - helt rätt, om man har tre armar underlättar det oerhört!

Globalistic skrev:
> Men V-bromsar bygger ju på att det ska vara
> schuukt nära fälgen å paralellaxel på finare
> bromsar just för att kunna sitta så nära
> fälgen som möjligt. Froglegs är en annan typ av
> cantilever och jag tycker inte man ska jämnföra
> den med andra cantileversbromsar. Jag vet inte om
> ni menar riktiga Frogglegs eller bromsar som
> liknar frogglegs, typ TPR m.fl. För Frogglegs är
> sjukt svåra att justera. Man behöver nästan tre
> eller fyra händer för att justera bromsen,
> mendans tpr m.fl. är mer som "vanliga" cantilever
> vid injustering men har en annan "effekt"

Du jämför ju lite äpplen och päron. Bromsarmskonstruktionen säger jag inget om, det jag ställer mig frågande till är just själva grejen med hur bromsklossen fäster i bromsarmen och där använder frogglegs en antik teknik som jag själv svurit många gånger över. Förstår bara inte vitsen med att använda en så idiotisk konstruktion när det finns bättre att tillgå. Lerrensning mm bör ju rimligen gå att få till ändå.

PerryE skrev:
> Mina frogglegs har "frogglegs" skrivet på
> aluminiumet. TRP är nog lite smartare för att
> justera toe-in men "riktiga" frogglegs är mer
> respekt för sporten - fram med polygripen bara
> och vålda lite försiktigt ;).
>
> Ja just det - helt rätt, om man har tre armar
> underlättar det oerhört!

Kan köra riktiga frogglegs med TRPhållare :)

Alltså, de funkar antagligen jättebra de där bromsarna men de kräver handlag, och sådant får man lära sig - och det är det glitch håller på med. Det där med att kunna justera toe-in är överskattat...

Missade skriva en sak innan. Läste i någon guide att det är bättre om vajern mellan bromsarmarna sitter lågt istället för att gå upp jättemycke.

cerro skrev:
> Missade skriva en sak innan. Läste i någon guide
> att det är bättre om vajern mellan bromsarmarna
> sitter lågt istället för att gå upp
> jättemycke.

Jo, du får mer bromskraft då. Men i gengäld måste beläggen sitta närmare fälgen eftersom slaglängden kommer bli mindre.

PerryE skrev:
> Mina frogglegs har "frogglegs" skrivet på
> aluminiumet. TRP är nog lite smartare för att
> justera toe-in

I fram gick det lätt med mina TRP men inte bak... Fast frambromsen känns ändå viktigast...

cerro skrev:
> Missade skriva en sak innan. Läste i någon guide
> att det är bättre om vajern mellan bromsarmarna
> sitter lågt istället för att gå upp
> jättemycke.

Som sagt, det gör stor skillnad, jag tycker det funkar bra med en tumbredd mellan däck och vajer.

bruce skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Missade skriva en sak innan. Läste i någon
> guide
> > att det är bättre om vajern mellan
> bromsarmarna
> > sitter lågt istället för att gå upp
> > jättemycke.
>

Specifikt för frogglegs? Läte nämligen själv någon annanstans att det ju på frogglegs gör mycket mindre skillnad än på andra cantisar. Tydligen något med utformingen av hävarmen enligt den skribenten som är annorlunda på frogglegs från andra.
Men som vanligt med Internet kan man väl hitta alla möjliga påståenden :)

Tillbaka
Topp