Justera in nytt 1*10

petovich

Medlem
Justera in nytt 1*10
Tjena!
Har installerat ny narrow wide 30t, ny kedja och ny kassett med Oneup 42t sprocket. Installationen gick bra, men får inte växlarna att fungera utmärkt. Satte på en större B-skruv. Skall detta fungera med rätt justering? Eller är det så att jag måste köpa en ny bakväxel med Oneups Rad cage? I så fall, vilken är det som jag skall ha? Behövs dessutom ett nytt växelreglage?
Mycket frågor, hoppas att någon kan hjälpa mig!

Här är bilder: https://www.dropbox.com/sc/opg0vtjp6suipah/AADR1KASW8CAhEX5zP7e-1tpa

Bakväxel: Xt RD-M780
Reglage: SLX SL-M660

Tack på förhand!

Justera in nytt 1*10
Det där kan nog vara lite knepigt att få bra..

Jag har bara fått 42t att lira bra med antingen radcage eller goatlink(på växlar med clutch). Samt på en ny slx long cage växel av oklar modell.

Justera in nytt 1*10
Det går om man inte är rädd om cagen att borra och gänga ett nytt hål för övre trissan. Med nya hålet får man excentrisk rörelse istället för koncentrisk, lika som Radcage, Sram och nyare Shimano.

Justera in nytt 1*10
marr sa:
Det där kan nog vara lite knepigt att få bra..

Jag har bara fått 42t att lira bra med antingen radcage eller goatlink(på växlar med clutch). Samt på en ny slx long cage växel av oklar modell.

Är det Long cage eller medium cage jag har? För radcage passar bara medium.

Justera in nytt 1*10
Finns ingen guide, men jag gjorde det på en XT Shadow Plus med bra resultat. Växlade kanonbra och var gratis. Om du är osäker ska du nog köpa en rad cage istället.

Justera in nytt 1*10
jofahjalm sa:
Ta smällen direkt och byt till 11-delat xt. Annars är nog radcagen det bästa valet.
+1. Köp en ny XT RD-M8000 bakväxel. Den lirar med 10-delat, och så nästa gång du ska byta kassett så kan du slänga på en 11-delad givet att du byter reglage.

Senast ändrad:
Justera in nytt 1*10
Jag tror att den 11-delade xt-växeln ska gå att köra hyffsat med 10 delad kassett och reglage. Jag hade börjat där om jag inte skulle köpa allt direkt. Radrcage med frakt börjar nog komma upp i samma summa som växeln?

Justera in nytt 1*10
Så om jag köper den 11-delade bakväxeln. Så är den enkel att justera in till min drivlina? Behövs ingen radcage osv? Och så när det är slitet byter jag upp mig till 1*11?

Justera in nytt 1*10
Precis så ja. Kolla på mtbr's forum. Är ganska säker på att det är ett flertal som kör med 10 delat reglage till nya 11 delade XT bakväxeln.

Justera in nytt 1*10
Hej,

Bumpar med en liknande fråga.

Kollega har köpt hoj där det är gjort en 1x10 konvertering från 2x10. Är en Sram x9 med sprillans 11-36 kassett.
Problemet är att översta jockeyhjulet tar i minsta klingan en aning och vi har funderat en stund utan att komma på vad som ska göras.
B-skruven är justerad för rätt avstånd mellan jockey och största klingan. Ändrar man B-skruven så lilla klingan och jockeyn lirar korrekt så vill den inte växla upp på största drevet.
Bakväxeln ser rak ut och ska vara korrekt monterad. Cykeln är en Nerve 9.9 SL 2015.

Några goda idéer?

Justera in nytt 1*10
Kedjan är rätt längd. Växelöra och cage ser raka ut. Växeln löper lätt och ledigt om man trycker för hand med vajern lös.

Original sitter en sram pf 1070 kassett och nu är det en pg 1050 på, men är det någon skillnad annat än typ låsring i stål och att de tre största klingorna sitter ihop på 1070?

Tillbaka
Topp