Justera landsväg ?

donatelo001

Medlem
Justera landsväg ?
Även hur jag än ställer in sätet och styret så känns det obekvämt.

Mina knän är raka mot fötterna.

Sätet är inställt framåt med en omvänd sadelstolpe.

Styrstam: 100 mm.

Vad gör jag för fel? Ska det vara obekvämt att cykla landsväg?

Hur optimerar jag så att magen arbetar aktivt? ?

Jag är 170cm, 51cm ram specialized.

Justera landsväg ?
Om du har framåtvänd sadelstolpe, så flyttar du kroppsvikten framåt mot händerna. En framåtvinklad sadel ger samma effekt. Börja med att vända på sadelstolpe och sätta sadeln horisontellt. Det är förövrigt vanligt att en landsvägscykel känns obekväm tills kroppen vant sig vid sittställningen.

Justera landsväg ?
….och när du har ändrat på något, ge det då ett antal turer innan du drar några slutsatser. Det brukar som sagts ovan ta ett tag innan man vänjer sig.

Justera landsväg ?
Om du har framåtvänd sadelstolpe, så flyttar du kroppsvikten framåt mot händerna. En framåtvinklad sadel ger samma effekt. Börja med att vända på sadelstolpe och sätta sadeln horisontellt. Det är förövrigt vanligt att en landsvägscykel känns obekväm tills kroppen vant sig vid sittställningen.

Så en kortare stam? För med sadeln bak har jag redan testat och det har inte varit något bättre.

Nu har jag cyklat två hela dagar så här och det var lite bättre än med sadeln bakåt.

Sadeln är horisontell.

Justera landsväg ?
det finns en rad tänkbara orsaker.

en bild på dig från sidan på aktuell cykel cyklandes skulle underlätta när det gäller komma med tips.

Justera landsväg ?
Min erfarenhet är att förutom att man kanske är lite trött i nacken om man sitter väldigt framåtböjd ska det inte vara obekvämt. Möjligen kan man få lite ont i rumpan om man cyklar långt och aldrig gjort det innan (tänk träsmak - inte skav etc.).

Det låter som att cykeln är för stor? En idé är att gå till en butik som erbjuder bike fit och be dem hjälpa dig med lite grundinställningar så du hamnar rätt. Ett annat alternativ är ju att du tar en bra bild när du cyklar på cykeln men det är svårt om man inte har en ”trainer” att sätta cykeln i och ett stativ till kameran.

Övriga kommentarer:
- man kan experimentera med att vinkla knän och fötter. Man ska inte pressa in dem i onaturliga vinklar utan de ska sitta som de naturligt vill sitta.
- för mig är skinkor mjukdelar. Du bör sitta på sittbenen och bör inte ha speciellt mycket tryck på övriga rumpan.
- trycket på händerna bör minska om du sitter bra - då hamnar mer tryck på fötterna är min erfarenhet. Sedan beror det på hur aggressiv sittställning man vill ha också men för oss icke proffs är en upprätt ställning rätt bra tänker jag.

Tillbaka
Topp