Justera remote lockout - Scott

waqr

Medlem
Behöver lite hjälp med hur man justerar denna på rätt sätt. Det är framdämparen som inte låser sig trots att jag har reglaget på låst läget. Såg nån gammal video där dom spände upp vajern men där satt det en stoppskruv som dom spände åt vajern med och det gör det ju inte här. Allt har fungerat tidigare men nu efter en gaffelservice (då tog jag bort denna för att kunna lossa gaffeln) så låser sig alltså inte framdämparen längre.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
IMG_4654.jpg

Ta en insexnyckel och sätt i mitten av den blå mojängen och förspänn ratten samtidigt som du drar i och skruvar fast / låser wire.

Om du har en "barrel adjuster" vid reglaget, se till att den är justerad till sitt inre ändläge, så har du utrymme att öka wirespänningen vid behov.

Tack för svaret.

Kanske är trög nu men vad menar du med att förspänna ratten? Ska jag sätta in insexnyckeln och liksom skriva åt den blåa "mojängen" samtidigt som jag drar i kabeln?

Killgissar lite här: är det inte så att du måste lossa den övre blå skivan så att viren blir lös så att du kan spänna upp systemet? Alltså dela på de blå skivorna. Dock ser det ut som att det krävs någon form av specialare för att både skruva på insexan i mitten och torx/insexan i den blå skivan samtidigt.

waqr sa:
Kanske är trög nu men vad menar du med att förspänna ratten? Ska jag sätta in insexnyckeln och liksom skriva åt den blåa "mojängen" samtidigt som jag drar i kabeln?
Precis. Lossa wire. Försök att vrida den blå mojägnen ett kvarts varv medsols (samma håll som wire drar i den), nu kan du spänna wire ett kvarts varv till. Lås wire. Har funkat på alla mina gafflar genom alla tider, RS och Fox.

Sixten Fors sa:
waqr sa:
Precis. Lossa wire. Försök att vrida den blå mojägnen ett kvarts varv medsols (samma håll som wire drar i den), nu kan du spänna wire ett kvarts varv till. Lås wire. Har funkat på alla mina gafflar genom alla tider, RS och Fox.
Fast kanske fortfarande har vi inte hjälpt TS med hur hen lossar viren. Känns inte givet som på denna modell.
Screenshot_20180910-162551_Chrome.jpg

Sixten Fors sa:
Jag förutsatte att TS hade lossat wire från blå ratten, och inte blå ratten från gaffeln. I samband med service. Men jag kan ha haft fel.
Går tydligen att göra på flera sätt.

Supersonic sa:
Därför att det är lättare att plocka isär saker än att montera ihop dem rätt.
? Vem har inte stått där med en näve brickor och muttrar och undrat var de ska sitta när man tycker att man är klar.?

Tack för alla svar. Ska prova att justera detta ikväll.

Det var inte jag själv som lossade gaffeln vid servicen och missade helt den lilla stoppskruven på sidan så det var därför jag ställde denna fråga. Återkommer med resultat :)

Tillbaka
Topp