Justera (Service/laga) Nexus växlar..

Morfum

Ny medlem
Frugan har en Nexus med 7 toksnabba växlar, dock börjar dom ge med sig o "glappar" lite o börjar allmänt krångla.. Har kollat Sheldons sida men vill inte plocka isär allt i molekyler så :/

Sedan har jag en grapp på gården som har problem med sin tokstora cykel.. Det är 3 växlar med modellen att man trär en "dosa" över hjulbulten..?
Där behöver kedjan spännas o växlarna verkar vara helt kass o inte fungera. Tips på en lättare manual kanske eller något annat?

Min koll på dessa är zippzero0 så all hjälp tages tacksamt emot.
Mvh. Johannes

Edit/ Rubrik bla.

Senast ändrad:
Låter som att du bäst låter bli och pilla på prylarna, och istället ger din
lokala cykelreparatör ett par hundringar för en översyn.

Plocka isär ett växelnav typ nexus är inget direkt avancerat, men har man inte
kunskap eller bra vektyg så blir det lätt besvärligt.

Enklast låter ju då att riva isär det, spola rent med typ Brake Cleaner.
Återmontera och fyll med nexuxfett. Byt sedan wire och smörj reglaget.

Sen ska du se på grejer =)

hej du!
om du inte vill plocka isär navet i molekyler får du låta cykelmeken göra jobbet! Tyvärr slits dessa 7 resp 8 navväxlar rätt bra och du måste byta ut lager etc. jag har renoverat mina nav efter ca 500 mil
Så det är bara att gå lös!
Sheldon är jättebra med sprängskisser etc.

Jag har gjort som SebastianP säger ovan. Det jag har fått se efteråt är att växlarna alltid fungerar sämre efter servicen än före.

Tror ni missförstod mig, jag vill göra en vanlig växeljustering, typ som när du har nya vajrar av sämre fabrikat som sträcker sig lite på vanliga växlar för MTB o liknade, ser inte vitsen med att riva navet då?

"Frugan har en Nexus med 7 toksnabba växlar, dock börjar dom ge med sig o "glappar" lite o börjar allmänt krångla.. Har kollat Sheldons sida men vill inte plocka isär allt i molekyler så :/ "

Det andra navet äri nte mitt utan en grabb på gården o jag undrar hur fasen en sådan sak som bara träs på låsmuttern fungerar eller ska det inte vara att bara trä på av? Broken shit mao.

mvh. Johannes

Bra där! Riv inte utan gör rent utanpå och smörj vajrar och den där delen på navet som jag inte vet namnet på men som rör på sig när man vrider på växelreglaget. Den är enkel att ta loss och sätta tillbaka, sitter bara med en plastlåsbricka.

När det gäller det 3-växlade navet så innehåller "saken som träs på axeländan" en liten stång som trycks in i navet (och för med sig att det växlar) när man vrider på twistshiften. Stången motsvarar den lilla kedjan på ett gammalt Torpedonav/Shimanonav som du säkert sett. Stången trycker dock och kedjan drar.

Nexus 7:
Kolla att de röda alt. gula linjerna på högra sidan av navet linjerar när du har 4:ans växel ilagd. Har cykeln rullat långt med taskig justering krånglar antagligen de lägsta eller högsta växlarna.
Servicemanual:
http://bike.shimano.com/publish/con...nload.-Par50lparsys-0022-downloadFile.html/16)%20Inter%207%20ohaul.pdf

Nexus 3:
Kolla att den gula markeringen ligger mellan de två gula strecken när 2:ans växel är ilagd.
Servicemanual:
http://bike.shimano.com/publish/con...nload.-Par50lparsys-0023-downloadFile.html/15)%20Inter%203%20ohaul.pdf

Tillbaka
Topp