Justera skivbroms - men inte alltid så enkelt?

banders

Medlem
Hej, jag har fått problemet ibland när jag lagat punktering och satt tillbaka däcket att skivbromsen tar emot så hjulet inte snurrar helt fritt utan saktar mycket snabbare vilket gör cykeln mer svårttrampad. På tidigare cykel fick jag tips enligt nedan att man kan skruva ut skruvarna för oket, rotera hjulet och sedan hålla emot med bromsen, och sedan skruva tillbaka så blir den centrerad igen.

Jag har lyckats med det på tidigare cykel, men på denna cykel lyckas jag inte med att få hjulet att snurra helt fritt oavsett hur jag prövar:

Först skruvar jag ut följande okskruvar ett par varv (har cykeln upp och ner då jag inte har ställ)

När de skruvats ut så ger jag hjulet ett rejält skjuss, bromsar snabbt med handbromsen, och med handbromsen fortfarande intryckt skruvar jag tillbaka ovanstående skruvar:

När jag snurrar hjulet efteråt väntar jag mig att den ska snurra fritt och länge, men likförbannat så skaver den fortfarande emot skivbromsen efteråt och bromsar in.

Jag har lyckats med detta en gång på tidigare cykel, men hur jag än prövar så får jag inte till det utan att den skaver.
Vad för fel kan man tänkas göra, skall man tänka på något också när man skruvar tillbaka hjulet så den inte blir skev?

Sitter hjulet helt rakt? Kontrollera det först. Kanske du har lyckats trycka till bromsskivan, så att den blivit lite skev?

Sitter hjulet helt rakt? Kontrollera det först. Kanske du har lyckats trycka till bromsskivan, så att den blivit lite skev?

Jag vet ju att den roterade fint tills dess att jag tog bort hjulet för att laga punktering, och när jag satte tillbaka hjulet började allt men tror inte att den utsatts för våld. Hjulet skaver mindre om jag roterar utan att trycka tillbaka hjulskruvarna ordentligt

Fast är det mer än marginellt efter att tidigare ha funkat så har uppenbarligen något förändrat sig. Sen behövs väl inget ställ för att lossa oket?

Metoden att hålla in bromsen och skruva fast oket funkar ibland för mig men ofta inte. Jag tycker det brukar funka bäst att ha cykeln över ett ljust underlag och helt enkelt kolla så att oket är centrerat. Man kan skruva så att oket inte är helt löst men inte fast heller och flytta lite. När det går fritt drar man åt skruvarna. Det brukar ta några minuter men inte mer.

Biltemas duger för styre men det blir lätt lite intryckt. Undra om en dyr blir bättre eller det är lättare hand som gäller

När du drar åt en av de två skruvarna som fixerar oket, roterar oket om du direkt drar åt en av skruvarna ordentligt. Brukar funka bättre när jag drar åt minimalt på skruvarna och alternerar under åtdragning. Fäst blicken där skiva möter ok så ser du enklast om du rubbar oket vid åtdragning.

Sätter du fart på hjulet och tvärnitar så blir det heller inte mycket till centrering av ok mot skiva, jag bromsar gradvis in så skivan roterar minst ett par varv med belägg som bara snuddar vid skivan för att slutligen långsamt låsa bromsen utan att det blir ett knyck. Sedan håller jag bromsen låst medans jag drar åt skruvarna.

Senast ändrad:
Det som, eventuellt, är annorlunda är att du nu har mekaniska skivbromsar. Det innebär att bara ena sidans bromsbelägg trycks mot skivan. När det pressar tillräckligt hårt mot skivan så tar även motsatta sidans belägg i, genom att skivan trycks över.
Du har en justerskruv, troligen en insex, som går att justera det "fasta" bromsbelägget med. Den kommer du åt från "baksidan" av bromsoket. Testa att skruva på den för att justera frigången. Som det sagts tidigare, kolla hur mycket frigång det är genom att ha en ljus bakgrund.

Steg ett är att ställa ner hojen på marken och lägga vikt på den medan du drar åt hjulaxeln. Det finns alltid ett radiellt glapp och om du bara spänner fast hjulet med hojen hängande i mekställ eller uppochned så kommer det nästan garanterat hamna liiiiite snett.

Att justera bromsar genom att nypa bromsen och dra åt oket har jag aldrig lyckats med, nånsin. Oket vrider sig alltid när jag drar åt skruvarna så jag måste kompensera för det i flera steg.

Steg ett är att ställa ner hojen på marken och lägga vikt på den medan du drar åt hjulaxeln. Det finns alltid ett radiellt glapp och om du bara spänner fast hjulet med hojen hängande i mekställ eller uppochned så kommer det nästan garanterat hamna liiiiite snett.

Att justera bromsar genom att nypa bromsen och dra åt oket har jag aldrig lyckats med, nånsin. Oket vrider sig alltid när jag drar åt skruvarna så jag måste kompensera för det i flera steg.
För mig har detta fungerat alla gånger jag haft problem med missljud, samt bromsar som nyper hela tiden. lossa på skruvarna till bromsoket och sedan dra till.

Vet inte riktigt om det är ditt problem men jag testar.
Ok med vinklingsbara distanser/brickor (Avid...) kan sitta vridna (i horisontalled sett från cykeln) så de går i, det går inte att få till med bromsa-skruva metoden, utan behöver justeras visuellt.
Vill även plusa på att dra skruvarna lite åt gången.

Hej, jag har fått problemet ibland när jag lagat punktering och satt tillbaka däcket att skivbromsen tar emot så hjulet inte snurrar helt fritt utan saktar mycket snabbare vilket gör cykeln mer svårttrampad. På tidigare cykel fick jag tips enligt nedan att man kan skruva ut skruvarna för oket, rotera hjulet och sedan hålla emot med bromsen, och sedan skruva tillbaka så blir den centrerad igen.

Jag har lyckats med det på tidigare cykel, men på denna cykel lyckas jag inte med att få hjulet att snurra helt fritt oavsett hur jag prövar:

Först skruvar jag ut följande okskruvar ett par varv (har cykeln upp och ner då jag inte har ställ)

När de skruvats ut så ger jag hjulet ett rejält skjuss, bromsar snabbt med handbromsen, och med handbromsen fortfarande intryckt skruvar jag tillbaka ovanstående skruvar:

När jag snurrar hjulet efteråt väntar jag mig att den ska snurra fritt och länge, men likförbannat så skaver den fortfarande emot skivbromsen efteråt och bromsar in.

Jag har lyckats med detta en gång på tidigare cykel, men hur jag än prövar så får jag inte till det utan att den skaver.
Vad för fel kan man tänkas göra, skall man tänka på något också när man skruvar tillbaka hjulet så den inte blir skev?
Hur har det gått?

Har du även testat detta:
?
Olja på beläggen ? Lägg beläggen på spisplattan med medelvärme med metallen nedåt och friktionsmaterialet uppåt och bränn ur oljan ur friktionsmaterialet. Är det olja på beläggen brukar det ryka kraftigt i början. Det är färdigt när det slutar ryka om beläggen.
Olja på skivorna ? Gå till apoteket och köp isopropylalkohol, tvätta skivorna noga med det och rör ej bromsytan med händerna. Montera tillbaka.

Om du har hydrauliska bromsar så är det första du borde kolla att kolvarna i oket (och därmed klossarna) inte har klämts ihop då hjulet var bortmonterat. Är extremt vanligt att man råkar komma åt bromshandtaget och därmed pumpar ut kolvarna längre än vad som är optimalt. Detta resulterar i ett för litet utrymme mellan beläggen.

Testa att pressa in kolvarna i oket innan du monterar tillbaks hjulet. Görs med fördel med ett speciellt verktyg, t.ex "Park Tool PP-1.2 Hydraulic Brake Piston Press", men något annat platt och rent, t.ex en skruvmejsel, funkar också om man är försiktig. Skall nämnas att det är bäst att låta beläggen sitta kvar i oket innan du pressar tillbaks kolvarna så att du inte skadar dom.

Om beläggen är lite slitna innan du pressar tillbaks kolvarna så är det normalt att bromsen känns mjuk tills du pumpat ut kolvarna igen och uppnått korrekt avstånd mellan belägg och skiva.

Testa att pressa in kolvarna i oket innan du monterar tillbaks hjulet. Görs med fördel med ett speciellt verktyg, t.ex "Park Tool PP-1.2 Hydraulic Brake Piston Press", men något annat platt och rent, t.ex en skruvmejsel, funkar också om man är försiktig. Skall nämnas att det är bäst att låta beläggen sitta kvar i oket innan du pressar tillbaks kolvarna så att du inte skadar dom.

Jag tänker tvärtom att det är bättre att ta ur beläggen för att de inte ska skadas/bli kontaminerade. För att pressa tillbaka kolvarna behöver man ändå inte särskilt styva grejor, en däcksavtagare i plast funkar om den bara ger en 8-10 cm hävarm.

Samtidigt kan man passa på att kolla så inte kolvarnas sidor är smutsiga för det kan få dem att bli "sticky" och inte gå tillbaka tillräckligt långt in för att ge skivan frigång med mindre än att den är absolut spikrak. Om de behöver rengöras så brukar jag motionera ut kolvarna så mycket jag törs och sen tvätta dem försiktigt med en tops och torka av med trasa. Avsluta med att trycka tillbaka båda kolvarna och montera beläggen för att testa så bromsen backar av OK.

Hur gör du då?

Kan tillägga att jag prövade fram och tillbaka men blev inte tillräckligt bra så det slutade med att jag lät verkstad för 150kr göra det. Dock kan jag omformulera frågan efter denna erfarenhet, hur skall man ta bort och lägga till däcket när man lagar punktering för att undvika att skivbromsarnas läge påverkas?

Kikar i gapet mellan belägg och skiva och drar åt lite i taget på vardera skruven så att jag kan kompensera för okets eventuella rörelse medan jag drar åt.
+1. Jag, förvisso extremnovis i mek, har aldrig lyckats med det enkla ”lossa, tryck in bromsen, skruva åt igen, släpp bromsen, perfekt” som alla gör på youtube.

Kan tillägga att jag prövade fram och tillbaka men blev inte tillräckligt bra så det slutade med att jag lät verkstad för 150kr göra det. Dock kan jag omformulera frågan efter denna erfarenhet, hur skall man ta bort och lägga till däcket när man lagar punktering för att undvika att skivbromsarnas läge påverkas?
Vad har du för axlar på hjulen? Har du thru-axle (axeln skruvas in i ramen/gaffeln genom navet efter att du satt hjulet på plats) eller Qr (axeln sitter kvar i navet, när du satt det på plats viker du över ett litet handtag för att spänna det på plats)? Vilka fel som kan uppstå beror på axeltyp.

Vad har du för axlar på hjulen? Har du thru-axle (axeln skruvas in i ramen/gaffeln genom navet efter att du satt hjulet på plats) eller Qr (axeln sitter kvar i navet, när du satt det på plats viker du över ett litet handtag för att spänna det på plats)? Vilka fel som kan uppstå beror på axeltyp.

Jag förmodar att det är thru-axle då jag fick använda blocknyckel för att ta bort sidoskruvarna från hjulet så det lossnade

Nej, då är det inte thru-axle, utan gammal hederlig gängad axel.

Då måste man ju fråga, har du utanpåliggande växlar (kassett och växelförare) eller navväxel? Vad har du för cykel helt enkelt? ;-) Kan du inte bara skriva ut det och ev länka?

Har liknande problem med en avid elixir 5. Har försökt motionera kolvarna men det verkar som dom fortfarande inte går tillbaka symetriskt. Finns det något man vågar smörja kolvarna med, och utan att riskera att det kladdar över på skivorna ? Eller något annat man kan göra ?

Nu vet jag inte om det är aktuell frågeställning är aktuell men om det är som makten beskriver..

Det hjälper att förspänna lagom mycket och sen knipa och rulla några varv
Det hjälper också om skivan är rak.

Ibland måste man lägga lite papper eller kartong emellan. Finns ett verktyg för detta om man vill

Oftast är det biliga skitbromsar som bråkar. Någon skrev att man kan borra upp hålen lite så jävlas de mindre när man spänner....har ej testat det.

Tillbaka
Topp