Justera skivbroms.

Justera skivbroms.
Prova att flytta skimsbrickorna så oket blir centrerat. Luftning av Shimanos hydrauliska skivbromsar är inte riktigt min sak då jag bara har erfarenhet från Magura å Codas hydrauliska skivbromsar.

Justera skivbroms.
Vilken shimanobroms är det? Hur ser skivfästet ut?

De har bromsar både med IS-fäste (shims) och Hayes-fäste (inte shims, lättare att justera).

Justera skivbroms.
Mina bromsok (bromsarna är Hayes HFX-9 (nine)) på framdäcket ligger emot skivan och trycker så hårt att hjulet knappt rullar, fick faktiskt knappt in skivan när jag skulle sätta på hjulet. Jag fattar ju att det är helt åt helvete men jag vet inte vad jag ska göra åt det?

Ska man använda Shims? I inlägget ovan står det att shims inte används med Hayes-bromsar.
Ska man ta av däcket och försöka trycka in bromsbeläggen eller kan man justera på nåt annat sätt?

Om det är shims jag ska använda vart fan ska de placeras nånstans? Cykeln är precis ihopbyggd och har inte ens rullat på väg än så allt är helt nytt. Jo jag har läst allt under Läsvärt men eftersom jag är en noob så vet jag inte ens vart jag ska börja eller exakt vad problemet beror på?

Justera skivbroms.
Om dina bromskolvar ligger för tätt ihop så kan du testa att bända isär med en platt skruvmejsel. Försiktigt så att inte bromsytan skadas! Efter det monterar du hjulet. Sedan lossar du de 2 insexskruvarna som håller fast bromsoket. Då kan du röra oket i sidled och centrera det efter skivan.

/ Mikael.

Justera skivbroms.
För det första, vad är hayes-fäste? PM?

PM-fäste: Man skruvar fast oket "bakifrån" in i gaffelbenet som har 2 gängade hål.
17870-3.jpg

25740-5.jpg

IS-fäste: Man skruvar ifrån sidan, på gaffeln finns det 2 öglor och gängorna sitter i bromsoket.
18280.jpg

(detta ok sitter på en adapter till IS, skruvar in i oket ifrån sådan.)

Har du PM så brukar det finnas justeringsmöjligheter i fästet, har du IS så kan du sätta tunna brickor mellan gaffeln och oket för att distansera in oket. Se till att inte sätta det snett bara. :)

Senast redigerad av en moderator:
Justera skivbroms.
plojdo,
Har du provat den enkla metoden, att lossa skruvarna som håller oket, sedan dra åt dom igen sammtidigt som du håller bromsreglaget åtdraget.

Detta brukar hjälpa centreringen om det inte är för illa.

lycka till

Justera skivbroms.
*Mikael* skrev:
-------------------------------------------------------
> Om dina bromskolvar ligger för tätt ihop så kan
> du testa att bända isär med en platt
> skruvmejsel. Försiktigt så att inte bromsytan
> skadas! Efter det monterar du hjulet. Sedan lossar
> du de 2 insexskruvarna som håller fast bromsoket.
> Då kan du röra oket i sidled och centrera det
> efter skivan.
>
> / Mikael.

Brukar få göra detta med jämna mellanrum, samt mycket försiktigt lägga på en ynka liten dutt med olja på kolvarnas sidor, och sedan bromsa/bända isär några gånger (dvs motionera kolvarna lite) brukar göra susen. Men som sagt ta det försiktigt med oljan, jag brukar ta ett hörn på en pappersbit doppad i lite olja.

Justera skivbroms.
Sådär ja, jag masserade frambromsen lite och lyckades efter jävligt lång tid att centrera bromsen så nu ligger inget av oken mot skivan. Bakbromsens ok ligger emot minimalt och vad jag har förstått så är det inte ofta man kan justera så pass att skivan snurrar 100% fritt?!

Mina bromsar (Hayes nine), kan man göra nån sista justering genom att reglera nån skruv eller dylikt uppe vi bromshandtagen eller sköts all justering genom att skruva nere vid själva bromsarna? Jag har tittat vid handtagen men tycker inte det verkar finnas några direkta skruvar som kan vara till för justering, man jag kan ju ha missat nåt?

Justera skivbroms.
Hej!
Jag har ett par hayes stroker rydes som jag inte riktigt vet vad som har hänt med. Jag tog loss bak-oket för att rengöra det och när jag skulle sätta tillbaka det så var det så tajt mellan beläggen att jag fick hämta en kniv och bända upp beläggen en aning. Nu sitter bromsen på men den klämmer lite svagt på skivan. Handtaget har blivit helt annorlunda också. Det sitter inte lika löst och bra som innan. Vad kan ha hänt?

Justera skivbroms.
Har en dart gaffel med pm fäste som jag försöker ställa in frambromsen på men får inte loss skruvarna in i gaffeln så att jag kan centreara den... Borde inte skruvarna lossna på en sprillans ny cube?

Någon som har ett knep för att få loss sittande skruvar?

Justera skivbroms.
Efter lite hävarm och våld lossade skruvarna men problemet kvarstår... Skivan ligger mot hela tiden. Skall jag pröva att trycka isär beläggen med en kniv? Eller fins det ingen skruv så att man kan ställa in hur nära/långt bort oken skall sitta?

Justera skivbroms.
juliusjonzon skrev:
> Efter lite hävarm och våld lossade skruvarna men
> problemet kvarstår... Skivan ligger mot hela
> tiden. Skall jag pröva att trycka isär beläggen
> med en kniv? Eller fins det ingen skruv så att
> man kan ställa in hur nära/långt bort oken
> skall sitta?

En del bromsar har en ratt eller skruv för justering av kontaktpunkten vid handtaget.

Om inte lossa, bromsa, skruva åt-metoden funkar så sätter man en ljuskälla bakom, syftar längs med skiva/klossar och flyttar oket tills man har en smal ljusspalt på bägge sidor.

Ligger båda klossarna emot längs hela deras längd kan du testa att trycka isär dem en aning.

Justera skivbroms.
Kom på en alternativ metod igår som jag tycker funkar bättre än vanliga lossa, bromsa och spänna, speciellt om skivan är lite skev.

1. Lossa bromsokskruvarna.
2. Sätt fart på hjulet.
3. Spänn skruvarna lååångsamt när hjulet fortfarande snurrar. Som via magi puttar skivan bromsoket dit det tar emot minst.
4. Klart.

Justera skivbroms.
Thomas80 skrev:
> Ska testa det i morgon.. Har lossat oket å
> bromsat men det hjälper inte.. Helt ny cykel, tog
> bort hjulet när jag körde hem den..

Brukar vara så på ny cykel. Speciellt med QR. Det brukar bli bättre när man haft loss hjulet ett antal gånger och allt satt sig.

Nypa åt-metoden funkar inte alltid så bra. Ibland funkar det perfekt och ibland inte.

Jag föredrar att titta och se ljuset mellan belägg och skiva. Sen dra åt lite grann i taget, varannan gång ena, sedan andra skruven annars vrider sig oket. Prova att bromsa och titta hur beläggen rör sig. Repetera tills allt är rakt. Det tar mig max fem minuter men om det är första gången du gör det kanske det krävs mer.

Justera skivbroms.
Kristoffer R skrev:
> Thomas80 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska testa det i morgon.. Har lossat oket å
> > bromsat men det hjälper inte.. Helt ny cykel,
> tog
> > bort hjulet när jag körde hem den..
>
>
> Brukar vara så på ny cykel. Speciellt med QR.
> Det brukar bli bättre när man haft loss hjulet
> ett antal gånger och allt satt sig.
>
> Nypa åt-metoden funkar inte alltid så bra.
> Ibland funkar det perfekt och ibland inte.
>
> Jag föredrar att titta och se ljuset mellan
> belägg och skiva. Sen dra åt lite grann i taget,
> varannan gång ena, sedan andra skruven annars
> vrider sig oket. Prova att bromsa och titta hur
> beläggen rör sig. Repetera tills allt är rakt.
> Det tar mig max fem minuter men om det är första
> gången du gör det kanske det krävs mer.

Funkade inte med att snurra som jag testade..
Satt där med lampan å skruvade. Har fått det bättre, snurrar man hjulet nu så låter det lite på ett ställe men det stannar inte där.. stannar där det ligger fritt.. Så får nog vara nöjd nu..

Blir nog bättre med tiden..

Justera skivbroms.
Om det bara tar i på ett ställe på ett varv så är det ju skivan som är skev. Den blir inte rakare för att man justerar oket.
Rikta skivan istället.
Jag har riktat mha en stor skiftnyckel. Om det är rätt eller inte vet jag inte, men rakare blev det iaf.

Tillbaka
Topp