Justera V-broms. Jag går bet!

andematt

Ny medlem
Nu har jag gått bet för sista gången och vänder mig hit istället. Frun vill att jag ska justera hennes bromsar på Peakcykeln men det går f_nimej inte att få till det. Hur ska jag bära mig åt att få båda "benen" på V-bromsen att röra sig när den ena sidan verkligen vägrar att återgå till viloläge. Ena sidan av bromsen ligger alltså "på" hela tiden..

Är det fjädern som är för vek?
Är det tappen som är för osmord?
Är det höljena som är skitiga?

Hur göra för att fixa detta innan läggdags 22:00?

Är fälgen så sliten så klossen liksom hakar i en "inslits-kant" på vägen tilbaka til lviloläget?
Eller är bara de där åtefjädringspinnegrejorna lite olika spända?

som bigmollo säger. sen har jag märkt att det hjälper att rengöra ordentligt. ta av bromsen, separera de tre delarna. rengör och slamma på med fett. de tre delarna är alltså det som fäster i ramen, "fjädern" och "armen". sen kan du hjälpa fjädern på vägen genom att sätta bromsen i ett annat hål i ramen.

ursäkta min brist på fackspråk ;)

edit: jaha, då blev man omkörd då :(

Senast redigerad av en moderator:
Plumse: Fälgen är en helt ny biltemanavbromshjul.. Funkade lysande på min så nä. Inget slitage

BigM: Ska testa.. Vilket håll spänner resp släpper och vilken jäddra funktion har den där lille filuren egentligen =)

Det som är lite fånigt är att fälgen är så smal att det nästan inte finns någon "fri vajjer" kvar mellan vbromsböjfästet och väjjerlåset på motsatta sidan.. Fattar ni vad jag menar? Eller är det något man kan justera oxå? Känns inte så om man vill ha bromsverkan =)

På denna bilden är det ju många centimetrar:
V_centering.jpg

Om klossarna har legat lite utanför kan det ha bildats en kant som hakar fast runt fälgen. Fila då bort den med en vanlig lite grövre fil.

En annan grej jag märkt är att när man tycker man gjort rätt, men det ändå inte funkar, så skiter man i det och provcyklar och när man då bromsat med kraft så är det något som sätter sig i bromsrörelsen och sen funkar det som avsett. Alltså provkör och kolla sedan.

Om jag förstår rätt så borde det hjälpa med nya belägg, det är nog för att beläggen är nerslitna som bromsarmarna går ihop så mycket. Men jag kan ju missförstått vad du menade... :-)

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Det som är lite fånigt är att fälgen är så
> smal att det nästan inte finns någon "fri
> vajjer" kvar mellan vbromsböjfästet och
> väjjerlåset på motsatta sidan.. Fattar ni vad
> jag menar? Eller är det något man kan justera
> oxå? Känns inte så om man vill ha bromsverkan
> =)
>
> På denna bilden är det ju många centimetrar:
> http://www.parktool.com/images_inc/repair_help/V_c
> entering.jpg

om ja fattade rätt så har du nästan så att bromsarmarna tar i däcket, eller e ja ute o cyklar nu?? ja fick så när ja bytte från en bred fälg till mkt smal. Detta löstes med att flytta på distanserna som sitter på tappen till bromsklotsarna.

Jo, du MoeJoe, det skulle vara snyggt att sätta skivor på denna =) Krävs bara dubbla budgeten jmf cykelköp och ett rejält svetsaggregat..
900893_268.jpg

Nåväl, en av fyra "pinnar" var absolut helt torr från smörj och rörde sig mycket trögt. Att få bort den från cykeln krävde tio minuters våld bara det. Visade sig vara lite sand som kommit in. Bort med det och på med smörj sen gick det enklare. Då först förstod jag mekanismen bakom den lille fjäderspännarskruven helt själv, men det är väl så, när man plockar isär ser man hur det fungerar åsså har man lärt sig ngt nytt.

Sen var det bara att lossa samtliga klotsar och fjäderspännarskruvar samt vajjrar och börja på noll. Satt ngt fast? Gled armarna trögt? Nope nope. Bra start där. För att sätta klotsarna på plats gjorde jag ungefär som parktools visade ovan förutom att jag tryckte med ena tummen mot armen och använde en gummishims från en gammal cykeldator som "toe-in-distans" för klotsen. Blev skitbra visade det sig =)

Att det blev så lite vajjer kvar mellan armarna gick faktiskt att justera något lite. Klotsarnas distanser gjorde att jag kunde vinkla klossen i förhållande till armen lite mer fördelaktigt och på så vis få en bättre angreppsvinkel för klossen mot fälgen om ni fattar..

Sen var det bara att justera fjädrarna så att armarna "hängde" lika ospännt. Att cykeln var uppåner underlättade att se att fjädrarna var lika spända på båda sidor. Därefter låste jag vajjerlängden så jag fick ett lagom bett i handtaget följt av finjustering av fjäderspännarskruvarna.. Snajsigt värre tyckte jag när jag var klar =)

Ett kvarstående problem är att vajjerhäljet till bakbromsen fått i sig massa rost o skit i svängen ovanför vevpartiet. Damcyklar har allt en bra underlig konstruktion =) Så det blir till att byta det där sen funkar nog hennes bromsar bättre än mina V-bromsar någonsin gjort ;o)

Tillbaka
Topp