Jo, du MoeJoe, det skulle vara snyggt att sätta skivor på denna =) Krävs bara dubbla budgeten jmf cykelköp och ett rejält svetsaggregat..
Nåväl, en av fyra "pinnar" var absolut helt torr från smörj och rörde sig mycket trögt. Att få bort den från cykeln krävde tio minuters våld bara det. Visade sig vara lite sand som kommit in. Bort med det och på med smörj sen gick det enklare. Då först förstod jag mekanismen bakom den lille fjäderspännarskruven helt själv, men det är väl så, när man plockar isär ser man hur det fungerar åsså har man lärt sig ngt nytt.
Sen var det bara att lossa samtliga klotsar och fjäderspännarskruvar samt vajjrar och börja på noll. Satt ngt fast? Gled armarna trögt? Nope nope. Bra start där. För att sätta klotsarna på plats gjorde jag ungefär som parktools visade ovan förutom att jag tryckte med ena tummen mot armen och använde en gummishims från en gammal cykeldator som "toe-in-distans" för klotsen. Blev skitbra visade det sig =)
Att det blev så lite vajjer kvar mellan armarna gick faktiskt att justera något lite. Klotsarnas distanser gjorde att jag kunde vinkla klossen i förhållande till armen lite mer fördelaktigt och på så vis få en bättre angreppsvinkel för klossen mot fälgen om ni fattar..
Sen var det bara att justera fjädrarna så att armarna "hängde" lika ospännt. Att cykeln var uppåner underlättade att se att fjädrarna var lika spända på båda sidor. Därefter låste jag vajjerlängden så jag fick ett lagom bett i handtaget följt av finjustering av fjäderspännarskruvarna.. Snajsigt värre tyckte jag när jag var klar =)
Ett kvarstående problem är att vajjerhäljet till bakbromsen fått i sig massa rost o skit i svängen ovanför vevpartiet. Damcyklar har allt en bra underlig konstruktion =) Så det blir till att byta det där sen funkar nog hennes bromsar bättre än mina V-bromsar någonsin gjort ;o)